הקמת תנועה חברתית התדרוש יצירת הזדמנויות ללימודי מתמטיקה ומדעים במסלולי מצוינות

לציבור הישראלי אין ציפיות גבוהות מחטיבות הביניים. בסקרים שנערכו, הורים דיווחו שהם מרוצים מאיכות בתי הספר של ילדיהם ומאיכות המורים. בחטיבת הביניים הם מייחסים חשיבות עליונה לקשרים החברתיים שהילדים יוצרים ולא ללמידה ולהישגים בלימודים. אף כי הם רוצים שילדיהם ילמדו ברמת חמש יחידות בתיכון, הם לא מצפים שמסלול הלימודים הרגיל בחטיבות הביניים יכין אותם לכך. […]

קמפיין ציבורי התומך בהעלאת הרמה בלימודי מתמטיקה ומדעים

במהלך הלמידה שלנו אודות חטיבות הביניים – ביצענו מספר מחקרים וסקרים בקרב תלמידים, מורים, מנהלי בתי ספר והורים כדי ללמוד מהן העמדות והתפיסות אודותיה. הופתענו לגלות כי למרות ההישגים הנמוכים והפערים המתרחבים, המבוגרים העידו כי הם לא מודאגים מרמת הלמידה של התלמידים. בעיני ההורים תפקידן של חטיבות הביניים הוא בראש ובראשונה לטפח קשרים משמעותיים וקשרי […]

תכנית העשרה המתמקדת בחשיבה מתמטית גבוהה ומתמטיקה יישומית

עמל היא אחת מרשתות החינוך הוותיקות בישראל, הכוללת 27 בתי ספר תיכון, 20 מהם כוללים גם חטיבות ביניים, ורובם ממוקמים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. בשנים האחרונות הרשת מובילה מספר יוזמות בשיתוף עם הקרן, במטרה להעלות את מספר הבוגרים המסיימים את לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות. כתוצאה מכך, שיעור בוגרי חמש יחידות עלה  מ- 7.8% ב-2015 ל-14% […]

למידה ממערכת החינוך הקנדה לשימוש בתכניות למידה מותאמת אישית

תלמידי חטיבות הביניים מגיעים מבתי ספר יסודיים בעלי רקע שונה ולעתים יש פער ניכר ביכולות של התלמידים. לכן, בכיתה ז' מקדישים המורים את החודשים הראשונים להבאת כלל התלמידים בכיתה לבסיס ידע משותף. זהו שלב שעלול לתסכל את התלמידים בעלי היכולות המתקדמות ואף את המורים. לרשות המורים אין כמעט שום כלים דיאגנוסטיים וכתוצאה מכך הפערים בין […]

תכנית מקוונת לפיתוח חשיבה מתמטית גבוהה בחברה הערבית

ורפורמות רבים בשדה החינוך בעולם, כולל מאמצי ה-OECD לחבר תכנית לימודים כלל-עולמית (פרויקט 2030) ומבחני פיז"ה. ואולם, בחטיבות הביניים בישראל, שיעור המצוינות במיומנויות אלה נמוך יחסית; במבחן פיז"ה במתמטיקה ב-2015, רק 8.9% מהתלמידים הגיעו לרמת מצוינות (רמות 6-5), תוצאה שהציבה את ישראל במקום ה-33 בין המדינות המשתתפות (הממוצע היה 10.5%). רמת ביצוע נמוכה זו במבחן, […]

סיור לימודי בסינגפור

מערכת החינוך של סינגפור היא אחת ממערכות החינוך בעלות ההישגים הגבוהים ביותר בעולם. במבחן פיז"ה שנערך ב-2015, סינגפור דורגה במקום הראשון במתמטיקה ובמדעים, בקרב הבנים והבנות כאחד. שיעור התלמידים המתקשים היה הנמוך ביותר בין כל המדינות המשתתפות במבחן, ושיעור התלמידים המצטיינים היה הגבוה ביותר.  משנת 2004 מדיניות החינוך בסינגפור, שכותרתה "פחות הוראה, יותר למידה", מדגישה […]

פיתוח קורסים עבור התכנית להכשרה קלינית של מורי מתמטיקה

בשנת 2018 אישרה הקרן מענק לתכנית משותפת לבתי הספר למתמטיקה ולחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים, במטרה להכשיר 45 מורים חדשים למתמטיקה ברמת חמש יחידות. לאחר תהליך מיון קפדני נפתח המחזור הראשון של 12 סטודנטים שבחרו בהסבה מקצועית במסגרת תכנית שנתית, ותשעה מהם סיימו את הכשרתם. הם ביצעו את החלק המעשי בבית הספר התיכון למדעים ולאמנויות […]

הגיע זמן חינוך 2019-2020

המגזין הגיע זמן חינוך, הזרוע הדיגיטלית של קרן טראמפ, עלה לאוויר ב-2014, ומאז גדל והפך לקהילת החינוך המקוונת הגדולה בארץ. הקמת הנוכחות ברשתות החברתיות נועדה לעורר שיח סביב פעילותנו בבתי הספר העל-יסודיים, לעודד מוסבי מקצוע פוטנציאליים לעבור מהיי-טק להוראה, ולמקד את תשומת הלב של הציבור בהוראה איכותית, בייחוד במתמטיקה ובמדעים. הגיע זמן חינוך שירת גם […]

סדרת מפגשים ולמידה משותפת בנושאי קידום מצוינות בחינוך המתמטי

אחד הרכיבים החשובים בארגז הכלים הפילנתרופי שלנו הוא תפקידנו כגורם מְכַנֵּס (convener). עיקר האסטרטגיה שלנו מתרחשת ומתממשת באמצעות שותפינו – אנשי מקצוע מוכשרים וארגונים בעלי יכולת מוכחת, מהחברה האזרחית, מהאקדמיה, ומהממשלה. כל שותפינו צריכים לחבור יחד, לשתף דעת וידע מעשי, ולתאם את הפעילות ביניהם בקוהרנטיות ובאפקטיביות. לכן, במשך השנים, הפורטפוליו שלנו התרחב כדי לכלול מפגשי […]

פיתוח תכניות למידה אישיות לחטיבות הביניים

תכנית למידה אישית קשה ליישום בכיתות גדולות והטרוגניות באשר ליכולותיהם של התלמידים. בין אם מכורח הנסיבות, ההרגל או הבחירה, המורים נוטים ללמד על פי תכנית אחידה ומצפים שהתלמידים ינווטו את דרכם. עם התרחבות כיתות 5 יח"ל בבתי הספר העל-יסודיים, מורים רבים זיהו צורך לשיטה קלינית יותר. בכיתות אלו המורים שינו את גישתם, חלקם החלו ליישם […]

מיפוי וניתוח חומרי הלימוד הקיימים

מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים מבוססת על ההנחה שתכנית הלימודים הארצית מעודדת מורים להוביל את תלמידיהם לרמות גבוהות של ידע, כישורים ומומחיות. לכן אנו מצפים למצוא בין ספרי הלימוד הרבים והמשימות שמשמשים את המורים חומרי לימוד שמאתגרים את התלמידים ומעודדים אותם להצטיין. באופן ספציפי, אנו מעוניינים לזהות חומרי למידה המשלבים בין מתמטיקה גבוהה […]

פיתוח תכניות חדשניות להרחבת מעגל המצוינות

האקו-סיסטם של חטיבות הביניים בישראל שונה מאוד מזה שבתוכו מתנהלים בתי הספר העל-יסודיים. חטיבות הביניים משויכות למשרד החינוך בעוד שבתי הספר העל-יסודיים מנוהלים על ידי רשויות מקומיות ורשתות חינוך. המבחנים הארציים בחטיבות הביניים נערכים על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), ואילו בבתי הספר העל-יסודיים המבחנים נערכים על ידי משרד החינוך. פיתוח חומרי ההוראה […]

חוברת הדרכה בנושא ניהול מבוסס נתונים

על מנת לאפשר למצוינות בהוראה ובלמידה לשגשג בבתי הספר, בנתה קרן טראמפ שותפויות עם 25 רשויות מקומיות. כאשר הרשויות נערכו לבניית תכנית לקידום מצוינות בעירן, כל אחת מהן התבקשה לאסוף ולנתח נתונים בסיסיים בנוגע למגמות המתמטיקה ברמת חמש יחידות הפועלות בבתי הספר שבבעלותן, כדי לזהות מגמות, צרכים, הזדמנויות, וחסמים למימוש יעדי התכנית העירונית. הנתונים הללו […]

מחקר היבחון את הרפורמה בלימודי מתמטיקה

בשנת 2012 מספר תלמידי 5 היחידות במתמטיקה בישראל הידרדר לשיא שלילי. פחות מ-8,900 תלמידים בישראל (כ9% בלבד מכלל מסיימי י"ב) סיימו את לימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות, עובדה שהציבה את ישראל בדרג הנמוך ביותר מבין מדינות ה-OECD. הצורך בהרחבת מעגל המצוינות במתמטיקה ומדעים היה קריטי למיצובה של מדינת ישראל בעמדה טובה לקראת הרבע השני של […]

כנס בנושא תכניות למידה בהתאמה אישית

אסטרטגיית ההוראה הקלינית שהקרן דוגלת בה שאפה מאז ומתמיד למצוא דרכים שיסייעו למורים להפעיל תכניות למידה אישיות לכל תלמיד בכיתה. אנו מאמינים כי באמצעות אבחון הידע והיכולות של כל תלמיד ותלמידה ונקיטת דרכי הוראה מותאמות, המורים יוכלו להתמודד בהצלחה רבה יותר עם הקשיים, עם סגנונות הלמידה, ועם קצב ההתקדמות של כל תלמיד ותלמידה. בלימודי המתמטיקה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בשפרעם

שפרעם היא עיר בצפון הארץ, שתושביה דרוזים וערבים מוסלמים ונוצרים, ואוכלוסייתה מונה למעלה מ-40,000 איש. העיר ממוקמת בתחתית הדירוג החברתי-כלכלי של הערים בישראל. בשנים האחרונות, התיישבו בה תושבים חדשים רבים, והאוכלוסייה נהייתה מגוונת יותר. הדבר משתקף במערכת החינוך העירונית: בעיר פועלים 9 בתי ספר על-יסודיים וחטיבות ביניים, כולל שני בתי ספר פרטיים, בתי ספר שש-שנתיים, […]

לימוד משותף לזיהוי הצרכים והיכולות היאפשרו להפעיל תכניות למידה אישיות

בכיתות ז' רוב התלמידים בחטיבות הביניים בישראל לא לומדים עדיין מתמטיקה בהקבצות. תלמידים בעלי רקע שונה המגיעים ממספר בתי ספר יסודיים לומדים יחד, והתוצאה היא כיתות המתאפיינות בהטרוגניות גבוהה ביותר. מבחני המיצ"ב במתמטיקה שבהם נבחנים כלל תלמידי ישראל בכיתות ה' ו-ח' מצביעים על כך שפערי הידע והמיומנויות מתרחבים במידה רבה במהלך תקופת מעבר זו. תיאוריית […]

קורס הכונה למלווים פדגוגיים מדרום הארץ

לפני כשלוש שנים הקרן אישרה מענק למכון דוידסון לצורך הכשרת 40 מורים מצטיינים לליווי פדגוגי ולהובלה של קהילת מורי המתמטיקה בישראל. הקורס תוכנן בשיתוף עם משרד החינוך שדיווח על מחסור צפוי במלווים פדגוגיים במתמטיקה לתפקידי הובלה ברמה הארצית והמחוזית. הקורס תוכנן להתפרס על פני שנתיים, בשני מחזורים של 20 משתתפים כל אחד. את המחזור הראשון […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בחולון

חולון היא עיר גדולה במחוז תל-אביב, ואוכלוסייתה מונה כ-190,000 תושבים. העיר מיתגה את עצמה כ"עיר הילדים," ויש בה מוזיאון ילדים ומספר רב של פעילויות תרבות המיועדות לילדים. בעיר לומדים למעלה מ-37,000 תלמידים ב-265 גני ילדים, 34 בתי ספר יסודיים, ו-19 בתי ספר על יסודיים, 11 מהם מלמדים תלמידים בעלי פוטנציאל ללימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות. […]

תכנית להעלאת אחוז הבוגרים המסיימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בטירת כרמל

טירת כרמל היא עיר פריפריאלית קטנה בצפון הארץ הממוקמת בתחתית הדירוג הסוציו-אקונומי של ערי ישראל. אוכלוסייתה מונה 24,000 תושבים ובשנים הקרובות היא צפויה להכפיל את מספר תושביה. מערכת החינוך בעיר כוללת בית ספר אחד גדול (924 תלמידים) ואחד קטן (345 תלמידים), בשניהם חטיבת ביניים וחטיבה עליונה. 21% מהתלמידים התושבים לומדים מחוץ לעיר, בבתי ספר פרטים, […]

תכנית להכפיל את שיעורי בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בחורה

חורה היא מועצה מקומית בנגב שהוקמה ב-1989 כדי ליישב את שבטי הבדואים שחיים באזור. כיום מתגוררים בחורה 21,000 תושבים, 60% מהם מתחת לגיל 17. חורה ממוקמת בתחתית המדד החברתי-כלכלי, אך בשנים האחרונות הממשלה ומשקיעים פרטיים פתחו בתחומה עסקים מבוססי-קהילה המספקים אפשרויות תעסוקה לחלק מהתושבים. התקדמות זו הושגה בעיקר הודות למנהיגותו של ראש המועצה המקומית, ד"ר […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות במעלה אדומים

מעלה אדומים הוקמה ב-1977 וכיום אוכלוסייתה מונה 37,600 תושבים. במערכת החינוך העירונית לומדים 8,587 תלמידים. בעיר פועלים שישה בתי ספר על יסודיים, ובהם 1,995 תלמידי כיתות י"א-י"ב. שיעור התלמידים שניגשו לבחינות הבגרות ב-2017 היה 89.2% (גבוה מהממוצע הארצי העומד על 68.2%), אך רק 13% השלימו בגרות עם חמש יחידות במתמטיקה (לעומת הממוצע הארצי העומד על […]

מוכנות מערכת ההשכלה הגבוהה לקליטת מספר רב של סטודנטים

בשנת הלימודים הנוכחית, 18,050 תלמידי תיכון השלימו לימודי חמש יחידות במתמטיקה, גידול של יותר מ-100% לעומת 8,869 בוגרים ב-2012. לבוגרים אלה הובטח שחמש יחידות "יפתחו להם דלתות" באוניברסיטה, וכתוצאה מכך גם בשוק העבודה. עכשיו מופנה המבט אל מערכת ההשכלה הגבוהה כדי שתיערך לקליטת סטודנטים רבים יותר, בייחוד בפקולטות למדעים מדויקים ולהנדסה. לקראת הגידול הצפוי, פנה […]

חסות לדיון ציבורי בסיפורי הצלחה בישראל

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה, הכריז שר החינוך בפומבי כי ישראל הצליחה להגשים את היעד של הכפלת מספר בוגרי בתי הספר התיכוניים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות. "הצלנו את אומת הסטארט-אפ," הוא הכריז בגאווה, ואחריו הוצג דיווח מפורט של הביצועים והצעדים הבאים על ידי מנכ"ל המשרד, בכירים בתעשיית ההייטק, מורים מומחים, ארגונים העוסקים בחינוך, ונציגי קרן […]

ייעוץ לתמיכה במאמץ להגדיל את מספר בוגרי חמש היחידות

מערך השותפויות של הקרן עם העיריות התרחב בשנת הלימודים הקודמת וכולל כיום 15 עיריות. כל עירייה מגדירה יעד שאפתני להעלאת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, ומכינה תכנית המיועדת לתמוך במורים, לרתום למאמץ את מנהלי בתי הספר, ולעודד מעורבות הורים. כדי לתחזק את תהליך ההתרחבות, כינסנו בשנה שעברה קבוצה קטנה של יועצים. הם קיימו קשרים […]

הכשרת מורים להובלת קהילות עירוניות

"מועדון 5" הוקם בשנת 2015 על ידי אוניברסיטת חיפה (בעזרת מענק מקרן טראמפ) כדי להקים ולהפעיל קהילות למידה מקצועיות למורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות בכל רחבי הארץ. בקהילות אלה המורים עובדים באופן שיטתי כדי לשפר את דרכי ההוראה שלהם על ידי ניתוח למידת התלמידים, התקדמותם, והקשיים המעכבים אותם. כל קהילת למידה מקצועית מלווה על ידי […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות באופקים

אופקים היא עיירה במחוז דרום, אוכלוסייתה מונה כ-28,000 תושבים. העיר הוקמה ב-1955 כעיירת פיתוח, וקלטה עולים חדשים, רובם ממרוקו, תוניסיה, מצרים, איראן, הודו ורומניה. התושבים עבדו במפעלי טקסטיל במקום עד שאלה נסגרו, ולאחר מכן עברו לענפי הבנייה והחקלאות. בשלהי שנות התשעים  שיעור האבטלה באופקים היה הגבוה ביותר בארץ. הודות לגל עלייה מבריה"מ לשעבר ולתמריצים שנתנה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ביבנה

אוכלוסיית יבנה מונה כ-50,000 תושבים, ובשלוש השנים האחרונות מאופיינת בתהליך של צמיחה. בתוך שנים אחדות אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-100,000 תושבים. אוכלוסיית העיר מורכבת מקבוצות שונות והפערים הסוציו-אקונומיים ביניהן גדולים. במערכת החינוך העירונית יש שני בתי- ספר על-יסודיים קטנים ושניים גדולים, ולומדים בהם 2,729 תלמידים. בשני בתי הספר הגדולים לומדים 85% מהתלמידים, והם צפויים להתמזג […]

כנס בשאלה כיצד לשמור את היתרון של ישראל כאומת הסטרטאפ

כישרון אנושי הוא המשאב החשוב ביותר של ישראל. אנו מתגאים במדענים וביזמים שלנו, שהצליחו לבנות, ועדיין בונים, מדינת סטארט-אפ קטנה וכלכלה משגשגת באזור קשה ביותר וכנגד כל הסיכויים. כמדינה הנתונה לאיום ביטחוני תמידי ונדרשת לצורכי ביטחון תובעניים, השקעה מתמדת בחינוך, במחקר ובפיתוח מהווה הישג ראוי לציון. עם זאת, בעשרים השנים האחרונות יש לנו סיבה לדאגה […]

סדרת מחקרים ואיסוף נתונים בנושא חינוך למדע ומתמטיקה

אסטרטגיית קרן ממוקדת בהרחבת מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים. לכן, עיקר מאמצינו מושקעים בטיפוח הוראה קלינית במגמות שבהן לומדים חמש יחידות בחטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים (כיתות י'-י"ב). עם זאת, בשנים האחרונות שמנו לב גם לצורך במעבר חלק יותר מחטיבות הביניים לחטיבות העליונות, כדי להכין תלמידים רבים יותר ללימוד חמש יחידות. טיפלנו […]