במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה, הכריז שר החינוך בפומבי כי ישראל הצליחה להגשים את היעד של הכפלת מספר בוגרי בתי הספר התיכוניים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות. "הצלנו את אומת הסטארט-אפ," הוא הכריז בגאווה, ואחריו הוצג דיווח מפורט של הביצועים והצעדים הבאים על ידי מנכ"ל המשרד, בכירים בתעשיית ההייטק, מורים מומחים, ארגונים העוסקים בחינוך, ונציגי קרן […]
מערך השותפויות של הקרן עם העיריות התרחב בשנת הלימודים הקודמת וכולל כיום 15 עיריות. כל עירייה מגדירה יעד שאפתני להעלאת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, ומכינה תכנית המיועדת לתמוך במורים, לרתום למאמץ את מנהלי בתי הספר, ולעודד מעורבות הורים. כדי לתחזק את תהליך ההתרחבות, כינסנו בשנה שעברה קבוצה קטנה של יועצים. הם קיימו קשרים […]
"מועדון 5" הוקם בשנת 2015 על ידי אוניברסיטת חיפה (בעזרת מענק מקרן טראמפ) כדי להקים ולהפעיל קהילות למידה מקצועיות למורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות בכל רחבי הארץ. בקהילות אלה המורים עובדים באופן שיטתי כדי לשפר את דרכי ההוראה שלהם על ידי ניתוח למידת התלמידים, התקדמותם, והקשיים המעכבים אותם. כל קהילת למידה מקצועית מלווה על ידי […]
אופקים היא עיירה במחוז דרום, אוכלוסייתה מונה כ-28,000 תושבים. העיר הוקמה ב-1955 כעיירת פיתוח, וקלטה עולים חדשים, רובם ממרוקו, תוניסיה, מצרים, איראן, הודו ורומניה. התושבים עבדו במפעלי טקסטיל במקום עד שאלה נסגרו, ולאחר מכן עברו לענפי הבנייה והחקלאות. בשלהי שנות התשעים שיעור האבטלה באופקים היה הגבוה ביותר בארץ. הודות לגל עלייה מבריה"מ לשעבר ולתמריצים שנתנה […]
אוכלוסיית יבנה מונה כ-50,000 תושבים, ובשלוש השנים האחרונות מאופיינת בתהליך של צמיחה. בתוך שנים אחדות אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-100,000 תושבים. אוכלוסיית העיר מורכבת מקבוצות שונות והפערים הסוציו-אקונומיים ביניהן גדולים. במערכת החינוך העירונית יש שני בתי- ספר על-יסודיים קטנים ושניים גדולים, ולומדים בהם 2,729 תלמידים. בשני בתי הספר הגדולים לומדים 85% מהתלמידים, והם צפויים להתמזג […]
כישרון אנושי הוא המשאב החשוב ביותר של ישראל. אנו מתגאים במדענים וביזמים שלנו, שהצליחו לבנות, ועדיין בונים, מדינת סטארט-אפ קטנה וכלכלה משגשגת באזור קשה ביותר וכנגד כל הסיכויים. כמדינה הנתונה לאיום ביטחוני תמידי ונדרשת לצורכי ביטחון תובעניים, השקעה מתמדת בחינוך, במחקר ובפיתוח מהווה הישג ראוי לציון. עם זאת, בעשרים השנים האחרונות יש לנו סיבה לדאגה […]
אסטרטגיית קרן ממוקדת בהרחבת מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים. לכן, עיקר מאמצינו מושקעים בטיפוח הוראה קלינית במגמות שבהן לומדים חמש יחידות בחטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים (כיתות י'-י"ב). עם זאת, בשנים האחרונות שמנו לב גם לצורך במעבר חלק יותר מחטיבות הביניים לחטיבות העליונות, כדי להכין תלמידים רבים יותר ללימוד חמש יחידות. טיפלנו […]
למכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית שם עולמי, ועם הסגל שלו נמנים מתמטיקאים ידועים – בהם פרופ' אילון לינדנשטראוס שזכה במדליית פילדס לשנת 2010, וחתני פרס ישראל במתמטיקה הפרופסורים דוד קשדן ואלכסנדר לובוצקי. כמה מחברי הסגל היו חברים בוועדות מקצועיות בתחום החינוך וכן לקחו חלק פעיל בכתיבת תכניות חינוך למורים ולתלמידים בחינוך העל-יסודי. לפני מספר שנים […]
בשנים האחרונות הקרן הקימה תכניות עירוניות ושותפויות עם 17 ערים שהחליטו להציב בראש סדר העדיפויות את המצוינות במתמטיקה ובמדעים במערכת החינוך העירונית. תכניות אלה מבוססות על יעדים שאפתניים שהציבו ראשי הערים, במטרה להעלות את מספר התלמידים המסיימים בהצלחה לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. בשנה הקרובה, בכוונתה של הקרן להרחיב את מספר השותפויות ולהגיע ל-25 עיריות. […]
למנהלי בתי ספר יש השפעה מכרעת על הטמעת ההוראה הקלינית ועל הרחבת מעגל לומדי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר שבניהולם. עליהם להגדיר יעדים שאפתניים על סמך נתונים, וכדי להגשימם – עליהם לרתום למשימה את צוות המורים, ולגייס משאבים חיצוניים. עליהם לסייע בהקמת קהילות לומדות של מורים בבתי הספר, לפתח תפיסה פדגוגית קוהרנטית, ולספק למורים […]
בשנים האחרונות כיתות הפיזיקה גדלו ונהיו הטרוגניות יותר, וכתוצאה שיעור התלמידים הנכשלים במקצוע עלה והגיע ליותר מ- 20%. הקרן נערכה מבעוד מועד למגמה זו באמצעות תמיכה בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לזהות קשיי למידה של כל תלמיד באופן אישי בזמן אמת, ומאפשרות לתת להם מענה מידי. שני מענקים שניתנו למכון ויצמן (בסך כולל של 3.7 […]
בשנים האחרונות, בעקבות השקעה בתכניות ובהתפתחות מקצועית של מורים לפיזיקה, חלה עלייה של 45% במספר התלמידים שניגשו לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמת חמש יחידות: מ-7,892 תלמידים ב-2011 ל- 11,500 בשנת 2017. עלייה חדה זו הובילה גם למציאות בה כיתות הפיזיקה הפכו לפחות הומוגניות, יותר תלמידים נושרים לאורך הדרך, ויותר תלמידים מדווחים על תחושת כישלון. התלמידים המתקשים […]
בחמש השנים האחרונות, ביוזמת שותפי הקרן, קמו קהילות למידה מקצועיות של מורים למדעים ולמתמטיקה בכל רחבי הארץ. קהילות מקצועיות אלה המתמקדות בלמידת התלמידים ובהוראה קלינית, נהפכו לפלטפורמה חשובה להתפתחות מקצועית של מורים. לנוכח ריבוי הקהילות המקצועיות, התווה משרד החינוך מדיניות חדשה להרחבת התִקצוּב והתפעול השוטף שלהן. לכשיוקם המכון להוראה מתקדמת, הוא יקבל עליו את האחריות […]
במהלך שבע השנים האחרונות פעלה קרן טראמפ יחד עם שותפיה כדי להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. תיק המענקים והפרויקטים שלנו גדל, התפתח ונהיה מגוון יותר, וכיום אנו עובדים עם קרוב ל-250 מקבלי מענקים, שותפים, ובעלי עניין כדי להשפיע בקנה מידה ארצי. בשנים הראשונות לפעילותנו התמקדנו בחטיבות העליונות של בתי הספר […]
במקביל לגידול במספר ובמגוון התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, הוראת המקצוע עוברת שינוי, בניסיון להתמודד עם היכולות והקשיים השונים של כל תלמיד. כיום, יותר ויותר מורים מחפשים כלים ושיטות המבוססים על ניתוח הבנת התלמיד, כדי לתת מענה לצרכים של כל תלמיד בנפרד. בשנים האחרונות תומכת הקרן בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לנתח את החשיבה, הלמידה […]
בשש השנים האחרונות נרשמה עלייה של 20% במספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמת חמש יחידות, מ-7,892 ב-2011 ל-9,483 תלמידים ב-2016. מגמה זו מורגשת היטב ברשת אורט ישראל, אשר ב-2018, 1,900 מתלמידיה לומדים פיזיקה בכיתות י"ב. רשת אורט ישראל מדווחת כי כדי להיערך להמשך הגידול הצפוי, הם יצטרכו לגייס בשנתיים הבאות 50 מורים נוספים לפיזיקה […]
החל מ-2015 קרן טראמפ שמה דגש מוגבר על הקמת רשתות מקצועיות וחיבור בין שותפים במטרה לחזק את הקוהרנטיות, את שיתוף הפעולה ואת האפקטיביות של התכניות השונות שבהן היא תומכת, וכדי לעודד את שותפיה להבטיח את המשך קיומה של האסטרטגיה שלנו בטווח הארוך. במפת הדרכים שלנו, תפקידנו כגוף מכנס מתואר כ"מנוף לשינוי" המעצים את תכניותינו האסטרטגיות, […]
ב-2013, ביוזמתו של פרופ' יורם הרפז, פנתה הקרן למכון ברנקו וייס ולהוצאת הספרים של ידיעות אחרונות, בהצעה לבחור, לתרגם ולפרסם סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית. עד היום תורגמו לעברית ארבעה ספרים פרי עטם של חוקרים מרחבי העולם, המייצגים מגוון דעות בנושא. הסדרה כוללת כיום ספרים מאת ג'ון האטי, דניאל וילינגהם, אנדרו הרגריבס, ומייקל פולן יחד […]
עם הפניית המיקוד של עבודתנו להגדלת עתודת המצוינות, ולהרחבה והעמקה של עבודתנו בחטיבות הביניים, אנו ושותפינו שואפים ללמוד על הפרקטיקות המיטביות לעבודה בחטיבות הביניים לצורך קידום המצוינות ברמת חמש יחידות, ומעוניינים להתוות מדיניות ואסטרטגיה משלנו להגשמת מטרה זו. כדי ללמוד מאחדים מהמומחים המובילים בשדה החינוך בעולם, ולהתרשם מקרוב ממחקרים ומדרכי עבודה פורצי דרך, אנו מציעים […]
טמרה היא עיר ערבית במחוז צפון, בגליל התחתון, ואוכלוסייתה מונה 32,800 תושבים. בעיר פועלים שלושה בתי ספר תיכוניים וארבע חטיבות ביניים, ומספר תלמידי התיכון בעיר הוא 2,915. בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי במצוינות של תלמידים במתמטיקה ובמדעים. ב-2016, 10.3% מתלמידי י"ב (56 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-14% (75 תלמידים) ניגשו לבחינה […]
רהט היא עיר בדרום הארץ המונה 64,500 תושבים. זוהי העיר הבדואית הגדולה בישראל, ומדורגת בתחתית המדד החברתי-כלכלי של ערי ישראל. ברהט חיים 8,000 תלמידי בית ספר תיכון הלומדים בשמונה בתי ספר, כולם מופעלים על ידי העירייה, ובחמישה מהם קיימות מגמות מתמטיקה ברמת חמש יחידות. עם זאת, ב-2016 רק 47.5% מתלמידי כיתות י"ב בעיר סיימו את […]
בשש השנים האחרונות קרן טראמפ פיתחה מגוון תכניות המיועדות לקדם את מטרתה – הרחבת מעגל המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בהתאם לאסטרטגיית הקרן, התכניות ממוקדות בגיוס אנשים מוכשרים למקצוע ההוראה, בטיפוח מומחיות בהוראה קלינית, והטמעת הוראה איכותית בהיקף נרחב. אנו שמים דגש רב על התוצאות של התכניות שלנו ועל השפעתן, אך מודעים גם […]
ביסודם של מבחני פיזה הבין-לאומיים משימות מבוססות-מיומנויות המשקפות אתגרים הלקוחים כביכול מתוך העולם האמיתי. המבחן במתמטיקה מזמין תלמידים בני 15 ליישם הנמקה מתמטית וחשיבה כמותית כדי לפתור בעיות שנתקלים בהן בחיי היום-יום. מבחר הנושאים מגוון, החל מקביעת המינון המדויק של תרופה אנטיביוטית, עבור בחישוב כמויות הדלק הדרושות למכונית כדי להגיע ליעדה, הכרעה בין שתי הצעות […]
בשנים האחרונות יותר תלמידים בוחרים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה. המוטיבציה לכך היא מעשית, שכן לימודים במגמה זו פותחים בפני בוגריה את הדלתות ליחידות הטכנולוגיה היוקרתיות בצה"ל, למחלקות המבוקשות באוניברסיטאות, ובהמשך גם למשרות נחשקות בשוק העבודה. ציוני הבגרות הם אישיים, והתלמידים מציגים אותם כאשר הם מנסים להתקבל ליחידות מסוימות בצבא וללימודים באוניברסיטה. בתחילה, היה קשה לשכנע […]
בארבע השנים האחרונות התחלנו בהדרגה לעבוד בשיתוף עם רשויות מקומיות ברחבי הארץ שהחליטו לתת עדיפות ללימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בחרנו לעבוד עם רשויות מקומיות כי בישראל הן הממונות באופן ישיר על בתי הספר התיכוניים, מעסיקות את העובדים בהם, ומקצות את תקציביהם. הצטרפנו למאמץ שרשויות אלה משקיעות בהגדלת מספרם של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה […]
הגישה המסורתית להוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר בישראל הייתה מאז ומתמיד ממיינת וסלקטיבית. המורים נטו להתמקד בהוראת החומר לעומק ובמהירות, והסתמכו על כך שהתלמידים יידעו בעצמם כיצד ועד כמה עליהם להשקיע בלימודים. בפועל, החודשים הראשונים בכיתה י' והציון בבחינת הבגרות הראשונה בכיתה י"א שימשו להפרדה בין התלמידים שימשיכו בכיתות המוגברות ואלה שינשרו מהן. מתחת לפני […]
"מתמטיקה תחילה" היא תכנית ארצית להגדלת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. התכנית נפתחה בחופזה ב-2015, אחרי פתיחת שנת הלימודים, ועד מהרה הצטרפו אליה 100 בתי ספר. בשיתוף עם משרד החינוך פנינו למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) וביקשנו שיפנה אל מאה מנהלי בתי הספר המשתתפים, כדי לבדוק האם הם זקוקים לעזרה ביישום התכנית. צוות מט"ח איתר […]
קואליציית ה"יזמה להשפעה משותפת" [Collective Impact] הפועלת לקידום המצוינות במתמטיקה ובמדעים זוכה להכרה כגורם חשוב במאמץ הלאומי להגברת השיעור של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. תרמה לכך העובדה שעשרות בעלי עניין המייצגים את הממשלה, התעשייה, האקדמיה, והמגזר האזרחי איחדו כוחות כדי להתמקד במשימה משותפת. איחוד כוחות זה מספק תמיכה, גיבוי, ועידוד, הדרושים […]
כיום פועלת הקרן בשיתוף עם חמש רשתות חינוך (אורט, אמי"ת, דרכא, עמל, וברנקו וייס) במטרה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. רשת אורט היא הגדולה שבהן, ומונה 100,000 תלמידים ב-205 מוסדות חינוך ברחבי הארץ, 90% מהם באזורי הפריפריה החברתית. מענק קודם שקיבלה רשת אורט שימש להכשרת רכזי מתמטיקה ב-20 מבתי ספר של הרשת. התכנית, […]
בעבר ההתפתחות המקצועית של מורים בישראל התקיימה מחוץ לכותלי בית הספר, במוסדות שבהם לימדו מומחים חיצוניים, בניתוק מחיי היום-יום בבתי הספר ומהאתגרים שהם מציבים. אולם, בשנים האחרונות, בעקבות פרקטיקות של מערכות חינוך בעולם, גוברת בישראל הנטייה לעודד התפתחות מקצועית המבוססת על למידת עמיתים, ומתקיימת בין כותלי בית הספר. הסכם השכר שנחתם לאחרונה בין משרד החינוך […]