הכשרת מורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות

למכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית שם עולמי, ועם הסגל שלו נמנים מתמטיקאים ידועים – בהם פרופ' אילון לינדנשטראוס שזכה במדליית פילדס לשנת 2010, וחתני פרס ישראל במתמטיקה הפרופסורים דוד קשדן ואלכסנדר לובוצקי. כמה מחברי הסגל היו חברים בוועדות מקצועיות בתחום החינוך וכן לקחו חלק פעיל בכתיבת תכניות חינוך למורים ולתלמידים בחינוך העל-יסודי. לפני מספר שנים […]

קורס מנהלי תכניות עירוניות לקידום המצוינות

בשנים האחרונות הקרן הקימה תכניות עירוניות ושותפויות עם 17 ערים שהחליטו להציב בראש סדר העדיפויות את המצוינות במתמטיקה ובמדעים במערכת החינוך העירונית. תכניות אלה מבוססות על יעדים שאפתניים שהציבו ראשי הערים, במטרה להעלות את מספר התלמידים המסיימים בהצלחה לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. בשנה הקרובה, בכוונתה של הקרן להרחיב את מספר השותפויות ולהגיע ל-25 עיריות. […]

תכנית הכשרת למנהלי בתי ספר על יסודיים על מנת להכין להרחבת לימודי המתמטיקה

למנהלי בתי ספר יש השפעה מכרעת על הטמעת ההוראה הקלינית ועל הרחבת מעגל לומדי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר שבניהולם. עליהם להגדיר יעדים שאפתניים על סמך נתונים, וכדי להגשימם – עליהם לרתום למשימה את צוות המורים, ולגייס משאבים חיצוניים. עליהם לסייע בהקמת קהילות לומדות של מורים בבתי הספר, לפתח תפיסה פדגוגית קוהרנטית, ולספק למורים […]

הכשרת מלווים פדגוגיים שיטימיעו הוראה מובססת דיאגנוסטיקה

בשנים האחרונות כיתות הפיזיקה גדלו ונהיו הטרוגניות יותר, וכתוצאה שיעור התלמידים הנכשלים במקצוע עלה והגיע ליותר מ- 20%. הקרן נערכה מבעוד מועד למגמה זו באמצעות תמיכה בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לזהות קשיי למידה של כל תלמיד באופן אישי בזמן אמת, ומאפשרות לתת להם מענה מידי. שני מענקים שניתנו למכון ויצמן (בסך כולל של 3.7 […]

פיתוח והטמעת קורס חשיבה מתפתח בהוראת פיזיקה

בשנים האחרונות, בעקבות השקעה בתכניות ובהתפתחות מקצועית של מורים לפיזיקה, חלה עלייה של 45% במספר התלמידים שניגשו לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמת חמש יחידות: מ-7,892 תלמידים ב-2011 ל- 11,500 בשנת 2017. עלייה חדה זו הובילה גם למציאות בה כיתות הפיזיקה הפכו לפחות הומוגניות, יותר תלמידים נושרים לאורך הדרך, ויותר תלמידים מדווחים על תחושת כישלון. התלמידים המתקשים […]

תרגום מאמרים העוסקים בקהילות למידה

בחמש השנים האחרונות, ביוזמת שותפי הקרן, קמו קהילות למידה מקצועיות של מורים למדעים ולמתמטיקה בכל רחבי הארץ. קהילות מקצועיות אלה המתמקדות בלמידת התלמידים ובהוראה קלינית, נהפכו לפלטפורמה חשובה להתפתחות מקצועית של מורים. לנוכח ריבוי הקהילות המקצועיות, התווה משרד החינוך מדיניות חדשה להרחבת התִקצוּב והתפעול השוטף שלהן. לכשיוקם המכון להוראה מתקדמת, הוא יקבל עליו את האחריות […]

אירוע גאלה למענקים ושותפים בנושא הוראה איכותית

במהלך שבע השנים האחרונות פעלה קרן טראמפ יחד עם שותפיה כדי להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. תיק המענקים והפרויקטים שלנו גדל, התפתח ונהיה מגוון יותר, וכיום אנו עובדים עם קרוב ל-250 מקבלי מענקים, שותפים, ובעלי עניין כדי להשפיע בקנה מידה ארצי. בשנים הראשונות לפעילותנו התמקדנו בחטיבות העליונות של בתי הספר […]

קהילות למידה מקוונת למורי מתמטיקה

במקביל לגידול במספר ובמגוון התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, הוראת המקצוע עוברת שינוי, בניסיון להתמודד עם היכולות והקשיים השונים של כל תלמיד. כיום, יותר ויותר מורים מחפשים כלים ושיטות המבוססים על ניתוח הבנת התלמיד, כדי לתת מענה לצרכים של כל תלמיד בנפרד. בשנים האחרונות תומכת הקרן בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לנתח את החשיבה, הלמידה […]

הכשרה קלינית למורי פיזיקה בשיתוף עם רשת אורט ואונ' תל אביב

בשש השנים האחרונות נרשמה עלייה של 20% במספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמת חמש יחידות, מ-7,892 ב-2011 ל-9,483 תלמידים ב-2016. מגמה זו מורגשת היטב ברשת אורט ישראל, אשר ב-2018, 1,900 מתלמידיה לומדים פיזיקה בכיתות י"ב. רשת אורט ישראל מדווחת כי כדי להיערך להמשך הגידול הצפוי, הם יצטרכו לגייס בשנתיים הבאות 50 מורים נוספים לפיזיקה […]

מענק רשתות

החל מ-2015 קרן טראמפ שמה דגש מוגבר על הקמת רשתות מקצועיות וחיבור בין שותפים במטרה לחזק את הקוהרנטיות, את שיתוף הפעולה ואת האפקטיביות של התכניות השונות שבהן היא תומכת, וכדי לעודד את שותפיה להבטיח את המשך קיומה של האסטרטגיה שלנו בטווח הארוך. במפת הדרכים שלנו, תפקידנו כגוף מכנס מתואר כ"מנוף לשינוי" המעצים את תכניותינו האסטרטגיות, […]

איגוד מאמרים בנושא "מה צריכה ישראל לעשות כדי להיות בין 15 המדינות המובילות בחינוך בדירוג העולמי?"

ב-2013, ביוזמתו של פרופ' יורם הרפז, פנתה הקרן למכון ברנקו וייס ולהוצאת הספרים של ידיעות אחרונות, בהצעה לבחור, לתרגם ולפרסם סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית. עד היום תורגמו לעברית ארבעה ספרים פרי עטם של חוקרים מרחבי העולם, המייצגים מגוון דעות בנושא. הסדרה כוללת כיום ספרים מאת ג'ון האטי, דניאל וילינגהם, אנדרו הרגריבס, ומייקל פולן יחד […]

סיור לימודי בארה"ב למומחים ומתרגלים

עם הפניית המיקוד של עבודתנו להגדלת עתודת המצוינות, ולהרחבה והעמקה של עבודתנו בחטיבות הביניים, אנו ושותפינו שואפים ללמוד על הפרקטיקות המיטביות לעבודה בחטיבות הביניים לצורך קידום המצוינות ברמת חמש יחידות, ומעוניינים להתוות מדיניות ואסטרטגיה משלנו להגשמת מטרה זו. כדי ללמוד מאחדים מהמומחים המובילים בשדה החינוך בעולם, ולהתרשם מקרוב ממחקרים ומדרכי עבודה פורצי דרך, אנו מציעים […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות בטמרה

טמרה היא עיר ערבית במחוז צפון, בגליל התחתון, ואוכלוסייתה מונה 32,800 תושבים. בעיר פועלים שלושה בתי ספר תיכוניים וארבע חטיבות ביניים, ומספר תלמידי התיכון בעיר הוא 2,915. בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי במצוינות של תלמידים במתמטיקה ובמדעים. ב-2016, 10.3% מתלמידי י"ב (56 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-14% (75 תלמידים) ניגשו לבחינה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ברהט

רהט היא עיר בדרום הארץ המונה 64,500 תושבים. זוהי העיר הבדואית הגדולה בישראל, ומדורגת בתחתית המדד החברתי-כלכלי של ערי ישראל. ברהט חיים 8,000 תלמידי בית ספר תיכון הלומדים בשמונה בתי ספר, כולם מופעלים על ידי העירייה, ובחמישה מהם קיימות מגמות מתמטיקה ברמת חמש יחידות. עם זאת, ב-2016 רק 47.5% מתלמידי כיתות י"ב בעיר סיימו את […]

הזמנת מחקרים בתחומים הרלוונטים לקרן טראמפ

בשש השנים האחרונות קרן טראמפ פיתחה מגוון תכניות המיועדות לקדם את מטרתה – הרחבת מעגל המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בהתאם לאסטרטגיית הקרן, התכניות ממוקדות בגיוס אנשים מוכשרים למקצוע ההוראה, בטיפוח מומחיות בהוראה קלינית, והטמעת הוראה איכותית בהיקף נרחב. אנו שמים דגש רב על התוצאות של התכניות שלנו ועל השפעתן, אך מודעים גם […]

פיתוח משימות מבוססות מיומנות במתמטיקה

ביסודם של מבחני פיזה הבין-לאומיים משימות מבוססות-מיומנויות המשקפות אתגרים הלקוחים כביכול מתוך העולם האמיתי. המבחן במתמטיקה מזמין תלמידים בני 15 ליישם הנמקה מתמטית וחשיבה כמותית כדי לפתור בעיות שנתקלים בהן בחיי היום-יום. מבחר הנושאים מגוון, החל מקביעת המינון המדויק של תרופה אנטיביוטית, עבור בחישוב כמויות הדלק הדרושות למכונית כדי להגיע ליעדה, הכרעה בין שתי הצעות […]

פיתוח משימות למידה לקראת מבחני פיזה

בשנים האחרונות יותר תלמידים בוחרים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה. המוטיבציה לכך היא מעשית, שכן לימודים במגמה זו פותחים בפני בוגריה את הדלתות ליחידות הטכנולוגיה היוקרתיות בצה"ל, למחלקות המבוקשות באוניברסיטאות, ובהמשך גם למשרות נחשקות בשוק העבודה. ציוני הבגרות הם אישיים, והתלמידים מציגים אותם כאשר הם מנסים להתקבל ליחידות מסוימות בצבא וללימודים באוניברסיטה. בתחילה, היה קשה לשכנע […]

מינוי מומחים בעלי ניסיון ליועצים

בארבע השנים האחרונות התחלנו בהדרגה לעבוד בשיתוף עם רשויות מקומיות ברחבי הארץ שהחליטו לתת עדיפות ללימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בחרנו לעבוד עם רשויות מקומיות כי בישראל הן הממונות באופן ישיר על בתי הספר התיכוניים, מעסיקות את העובדים בהם, ומקצות את תקציביהם. הצטרפנו למאמץ שרשויות אלה משקיעות בהגדלת מספרם של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה […]

פיתוח יחידת לימוד הנעזרת בדפוס חשיבה מתפתח

הגישה המסורתית להוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר בישראל הייתה מאז ומתמיד ממיינת וסלקטיבית. המורים נטו להתמקד בהוראת החומר לעומק ובמהירות, והסתמכו על כך שהתלמידים יידעו בעצמם כיצד ועד כמה עליהם להשקיע בלימודים. בפועל, החודשים הראשונים בכיתה י' והציון בבחינת הבגרות הראשונה בכיתה י"א שימשו להפרדה בין התלמידים שימשיכו בכיתות המוגברות ואלה שינשרו מהן. מתחת לפני […]

ליווי פדגוגי למנהלי בתי ספר בפריפריה

"מתמטיקה תחילה" היא תכנית ארצית להגדלת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. התכנית נפתחה בחופזה ב-2015, אחרי פתיחת שנת הלימודים, ועד מהרה הצטרפו אליה 100 בתי ספר. בשיתוף עם משרד החינוך פנינו למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) וביקשנו שיפנה אל מאה מנהלי בתי הספר המשתתפים, כדי לבדוק האם הם זקוקים לעזרה ביישום התכנית. צוות מט"ח איתר […]

עדכון מפת דרכים של ארגון שיתופים

קואליציית ה"יזמה להשפעה משותפת" [Collective Impact] הפועלת לקידום המצוינות במתמטיקה ובמדעים זוכה להכרה כגורם חשוב במאמץ הלאומי להגברת השיעור של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. תרמה לכך העובדה שעשרות בעלי עניין המייצגים את הממשלה, התעשייה, האקדמיה, והמגזר האזרחי איחדו כוחות כדי להתמקד במשימה משותפת. איחוד כוחות זה מספק תמיכה, גיבוי, ועידוד, הדרושים […]

הקמת קהילות מקצועיות של מורי מתמטיקה ובניית מנהיגות ברשת אורט

כיום פועלת הקרן בשיתוף עם חמש רשתות חינוך (אורט, אמי"ת, דרכא, עמל, וברנקו וייס) במטרה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. רשת אורט היא הגדולה שבהן, ומונה 100,000 תלמידים ב-205 מוסדות חינוך ברחבי הארץ, 90% מהם באזורי הפריפריה החברתית. מענק קודם שקיבלה רשת אורט שימש להכשרת רכזי מתמטיקה ב-20 מבתי ספר של הרשת. התכנית, […]

הפעלת קהילות מורי חטיבת ביניים בחיפה

בעבר ההתפתחות המקצועית של מורים בישראל התקיימה מחוץ לכותלי בית הספר, במוסדות שבהם לימדו מומחים חיצוניים, בניתוק מחיי היום-יום בבתי הספר ומהאתגרים שהם מציבים. אולם, בשנים האחרונות, בעקבות פרקטיקות של מערכות חינוך בעולם, גוברת בישראל הנטייה לעודד התפתחות מקצועית המבוססת על למידת עמיתים, ומתקיימת בין כותלי בית הספר. הסכם השכר שנחתם לאחרונה בין משרד החינוך […]

הקמת קהילות מקצועיות של מורי מתמטיקה במודיעין

המקצועות הקליניים מתפתחים מתוך העבודה בשטח, באמצעות תיעוד וניתוח משותף של הלוקחים חלק במלאכה. כדי לעודד שיתוף פעולה שכזה בין מורים במקצועות המתמטיקה והמדעים, קרן טראמפ תומכת בפיתוח קהילות מורים לומדות, הנפגשות באופן עקבי, ובהן לומדים על הוראה ממוקדת תלמיד. קהילות מסוג זה נפוצות כיום בכל הארץ, רובן קהילות אזוריות המכנסות יחד מורים המלמדים את […]

מחקר לבדיקת השפעת לימודי המתמטיקה המתקדמת על הכלכלה בישראל

הנחת המוצא של אלו המאמינים במערכת חינוך ציבורית היא שהמצוינות אינה יודעת גבולות. במציאות הישראלית במיוחד, מצוינות במתמטיקה ובמדעים צופנת בחובה הבטחה לניעות חברתית. כיום, לנוכח הגידול הארצי במספר התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, מעודד לראות את הגידול היחסי גם באזורים המרוחקים מהמרכז. במספר ערים ועיירות בפריפריה מספרם של בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות אף […]

פיתוח סימולציות בנושא דפוס חשיבה מתפתח

מחקרי ה-OECD מראים כי תלמידים בישראל מאמינים שכישרון הוא המנבא האמין ביותר להצלחה בלימודי מתמטיקה בבית הספר. לעומתם, תלמידים בקוריאה סבורים שהשקעת מאמץ בלימודים היא הגורם העיקרי להצלחתם. משיחות שקיימנו עם מורים למתמטיקה ולמדעים המלמדים באזורי הפריפריה החברתית בארץ, התברר לנו שבייחוד באזורים אלה, דרך המחשבה של התלמידים הישראלים עלולה להפוך למעגל קסמים. הם ציינו […]

רשת ערי מצוינות

בשנים האחרונות הצטרפו רשויות מקומיות מכל הארץ לתכנית הארצית להכפלת מספר מסיימי תיכון עם תעודת בגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. מתוכן, 14 החליטו להיענות לאתגר זה ולהקים תשתית מקצועית מעמיקה יותר סביב היעד של חמש יחידות. לשם כך, יצרנו תכנית בשיתוף עם כל אחת מהרשויות האמורות, במטרה להטמיע שיטות של הוראה קלינית באופן שיאפשר תמיכה […]

פרסום אתגרים ותחרויות מתמטיות בהלימה למבחן פיזה

לפני חודשים אחדים הקרן אישרה פיילוט של מיזם ייחודי, שמטרתו לחשוף תלמידים בני 15 למשימות מיומנות מבוססת-כישורים במתמטיקה. הכוונה היא לבחור במשימות מהסוג הנבדק במבחן פיזה, שיתקיים בשנת הלימודים הקרובה במרס 2018. פרזנטנס, ארגון ללא מטרות רווח המעודד יוזמות חברתיות הצומחות מן השטח ופועל בכל רחבי הארץ, נבחר לפתח ולהוביל את האתגרים, ומומחים ממט"ח מייעצים […]

היוועצות עם מורי מתמטיקה מובילים בנושא מבחני פיזה

בשנים האחרונות החלה הקרן לפעול באופן הדרגתי במסגרת חטיבות הביניים, כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת לימודים ברמה המתקדמת של חמש יחידות. כיום, כ-40% ממענקי הקרן מוקדשים לבתי הספר העל-יסודיים, לצורך גישור על פערים במעבר מחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים. ואולם, התברר לנו שלא זו בלבד שלתלמידי חטיבות הביניים אין כנראה מוטיבציה גבוהה להשקיע […]

תכנון ולימוד כיצד לעודד מוטיבציה להצטיינות במתמטיקה ומדעים

כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת רמות הלימוד המתקדמות בחמש יחידות, התחלנו בהדרגה לפעול במסגרת חטיבות הביניים. אולם, התברר לנו שלתלמידים בחטיבת הביניים אין סיבה ברורה להשקיע ולהצטיין בלימודי מתמטיקה ומדעים ברמה מתקדמת. בגיל 13-15 בחינות הבגרות הן יעד רחוק, ומדדים אחרים – מקומיים ובין-לאומיים – אינם נתפסים כחשובים בעיניהם. בישיבה הבאה של המועצה […]