מענק רשתות
הקרן תמשיך בפעילות הכינוס כמנוף לפעילותה הפילנתרופית
הקרן תמשיך בפעילות הכינוס כמנוף לפעילותה הפילנתרופית
החל מ-2015 קרן טראמפ שמה דגש מוגבר על הקמת רשתות מקצועיות וחיבור בין שותפים במטרה לחזק את הקוהרנטיות, את שיתוף הפעולה ואת האפקטיביות של התכניות השונות שבהן היא תומכת, וכדי לעודד את שותפיה להבטיח את המשך קיומה של האסטרטגיה שלנו בטווח הארוך. במפת הדרכים שלנו, תפקידנו כגוף מכנס מתואר כ"מנוף לשינוי" המעצים את תכניותינו האסטרטגיות, ובהמשך למשוב ולציפיות שהביעו מקבלי המענקים והשותפים שלנו, כפי שעולה מדוחות משוב של מקבלי המענקים לשנת 2014 ו-2016, המשכנו לקדם למידה הדדית ושיתוף פעולה ברמות שונות בין התכניות השונות של הקרן.
במהלך 18 החודשים האחרונים הגברנו את הנפח וההיקף של פעילותנו כגוף מכנס, ופעלנו לייצר הזדמנויות נוספות ללמידת עמיתים, ללמידה על ידי צפייה בבעלי ניסיון, לביצוע חקרי מקרה שדה; לעידוד החברים ברשתות המקצועיות לגלות הזדהות ואחריות כלפי הרשת המקצועית ולהגביר את מעורבותם ומחויבותם כלפיה. שאפנו לגוון את קבוצות הזיקה ולכלול בהן אנשי מקצוע שונים מהארגונים המקבלים מענקים מהקרן ואת ראשי הארגונים הללו; פעלנו גם לשיפור האפקטיביות של התפעול הפנים-ארגוני שלנו, כולל בקרת תקציב – תכנון מול ביצוע, תקשורת ועבודת צוות, ושכלול היכולות שלנו כגוף מכנס.
התכנון הראשוני ל-2017 היה לקיים 28 אירועים בהשתתפות 765 איש. בפועל קיימנו 31 מפגשים ואירועים בהשתתפות 680 איש על פני 18 חודשים. אלה כללו בין היתר 21 מפגשים של אשכולות רשת, 4 ירידים של חילופי ידע ידע, ו-8 סדנאות של בעלי תפקידים מקבילים, אשר רובם התקיימו במשרדי הקרן ואחדים התקיימו במקומות אחרים. אחד מאשכולות הרשת אירח סמינר בן יומיים, כדי לאפשר למידה מעמיקה יותר; רשתות אחרות קיימו כנסים, סיורים לימודיים בחו"ל (במימון מענק נפרד), ביקורים אצל חברים אחרים ברשת, ימי עיון וסמינרים.\
בשנה שעברה התחוור לנו שחלק מהרשתות כבר מסוגלות לפעול באופן עצמאי ועלינו לסייע להן להגשים יעד זה באופן מיטבי. נוכחנו לדעת שהדרך היעילה ביותר לגרום לכך שחברי הרשת יחושו הזדהות ואחריות כלפי הרשתות שבהן הם חברים היא לערב אותם ואת ארגוניהם בתכנון יעדי הרשת ותכניה, כדי לענות על הצרכים שלהם. כינוס רשתות היא מלאכה מורכבת וחלק מהרשתות זקוקות למידה רבה יותר של הנחיה מקצועית מכפי שהצוות שלנו מסוגל לספק.
עד היום פעלנו כזרז להקמת חמישה אשכולות רשת:
1. קהילות למידה מקצועיות. זוהי רשת המורכבת ברובה ממוסדות אקדמיים המובילים תכניות של קהילות למידה מקצועיות, אשר השיגה התקדמות משמעותית. חברי הרשת ערכו ביקור לימודי בארה"ב, כדי לפגוש מומחים ואנשי מקצוע ולפתח סטנדרטים אחידים. סטנדרטים אלה מהווים בסיס למדיניות ממשלתית חדשה המכירה בפעילות של קבוצות למידה מקצועיות בכל רחבי הארץ, ומממנת אותה. חברי הרשת ממשיכים להיפגש, כיום בחסות מכון מופ"ת, והציפייה היא כי בעתיד הפעילות תתקיים בחסות המכון להוראה מתקדמת.
2. הכשרה קלינית למורים. חברי הרשת ערכו ביקור לימודי בחו"ל, קיימו כנס בין-לאומי בישראל, וניסחו סטנדרטים אחידים. בשנה שעברה הם סייעו בהקמת ארגון גג לניהול התכנית "היי-טק להוראה," המתוכננת במכון מופ"ת. מאז המפגשים השוטפים שלהם מתקיימים במופ"ת, אשר תחת חסותו תתקיים הלמידה המשותפת שלהם.
3. רשויות מקומיות. זוהי רשת הגדלה בהתמדה, ומקיימת סמינר שנתי בן יומיים לצד המפגשים השוטפים של חבריה. בנוסף, היא הצמיחה קורס ייעודי לראשי התכניות העירוניות, אשר חלק מהמפגשים בו מבוססים על הידע המצטבר בין חברי הרשת. הקורס כולל בין היתר סיורים לימודיים כדי לצפות בפרקטיקות מיטביות בעיריות המובילות. פורום ערים לקידום המצוינות המתוכנן באוניברסיטת תל אביב עשוי להפוך לאכסניה שבה הרשת תתקיים בטווח הארוך.
4. רשתות חינוך. זוהי קבוצה של חמש רשתות חינוך שחבריה נפגשים בקביעות ויצאו לסיור לימודי בניו יורק ובניו ג'רזי כדי להיפגש עם אנשי רשתות חינוך דומות שם. לאחרונה ארגנו חברי הרשת סדנה ייעודית עבור 100 מורים מכל בתי הספר הכלולים בה, והתמקדו בהקמת קהילות מורים בית-ספריות ללמידה מקצועית. בשנה הבאה בכוונתם ליזום פעולה משותפת בקרב מנהלי בתי הספר המשתתפים, כדי לעודד אותם לפתח רשתות לתמיכה בהוראה אפקטיבית במקצועות המתמטיקה והמדעים הנלמדים ברמה מתקדמת.
5. הוראה מבוססת-דיאגנוסטיקה. רשת זו, הכוללת מפתחי משימות דיאגנוסטיות באוניברסיטאות שונות בארץ, לא צלחה. חברי הרשת חשו כי אין סטנדרטים אחידים המחברים ביניהם, והם גם לא גילו עניין בקידום למידה משותפת. לכן החלטנו להפסיק את מפגשי הרשת.
אנו מציעים למלא את תפקיד המכנס שנה נוספת, לאחר שנוכחנו כי זהו מרכיב חיוני בעבודת הקרן, שתרומתו אינה מתמצה בשיפור כל תכנית בנפרד אלא גם ביצירת קשרים בין יחידים וארגוניהם, המהווים אמצעי לחיזוק הקיימות של האסטרטגיה שלנו בעתיד.
השנה בכוונתנו להקים שלושה אשכולות רשת נוספים, בהתאם להתפתחות האסטרטגיה הפילנתרופית שלנו:
6. קהילות בית-ספריות ללמידה מקצועית. עד היום, אישרנו ארבע תכניות מסוג זה בחטיבות ביניים, בהובלת רכזי המקצועות. כיום ברצוננו להרחיב את היריעה ולהקים רשת שתכלול לא רק את ראשי התכניות של הקרן אלא גם מורים, רכזי מקצועות, נציגים של משרד החינוך וארגונים המקיימים תכניות דומות במימון ממקורות אחרים. כ-30 איש יוזמנו להשתתף ברשת, והם ייצרו שפה משותפת סביב קהילות בית-ספריות ללמידה מקצועית, ויִלְמדו מדגמים מוצלחים של קהילות מסוג זה.
7. דפוס חשיבה מתפתח (Growth Mindset). המטרה היא לחלוק ידע בין תכניות המחקר ותכניות הפיתוח, כדי להציף מכשולים ודילמות שעמם מתמודדים בשני התחומים. רשת זו תתמקד בזיהוי הגורמים הדרושים לשילוב בין השיטות הפסיכולוגיות והנסיבות הייחודיות של הוראה ולמידה של מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות, בדגש מיוחד על הפריפריה החברתית.
8. התארגנות בתי ספר לתמיכה במצוינות. בתיק המענקים שלנו יש כיום שלוש תכניות התערבות המסייעות לבתי ספר בפריפריה החברתית ליישם מערכי תמיכה במצוינות בהוראה ובלמידה במקצועות המתמטיקה והמדעים. מקבלי מענקים אלה יקיימו מפגשים כדי לחלוק תובנות ודרכי עבודה, ויערכו ביקורים הדדיים.
בנוסף, בתפקידנו כגוף מכנס בכוונתנו לקיים מספר פעילויות יעודיות עבור בעלי תפקידים מקבילים, ובהם: מנכ"לים, פורום ידע בהשתתפות נציגים של קרנות אחרות, וכן מלווים פדגוגיים, מנהלי בתי ספר ומפקחים מכל התכניות הנתמכות על ידי הקרן. אנו נקיים בפעם החמישית את זירת ה"סחר" השנתית שלנו – "שוק5" שבה מפעילים ומפתחים נפגשים, יוצרים קשרים, ומציגים את התכניות והתהליכים שלהם.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 280