דף הבית / מדוע נדרש להרחיב את מעגל המצוינות?

  1. אנושי
    במאה ה-21 ,המתמטיקה והמדעים הם מפתח חשוב להתמודדות עם בעיות העולם – לרפא מחלות, לספק מים ומזון, לחזק את הביטחון, לאפשר שגשוג ולהבטיח איכות חיים. בוגרי מערכת החינוך שסיימו את לימודיהם ברמת מצוינות בתחומים אלה, נחשבים כמוכנים לאתגרים ולהזדמנויות של דורנו, בהפגינם יכולת התמודדות עם בעיות מורכבות בסביבות משתנות וליצור להן פתרונות חדשניים.
  2. תעסוקתי
    במדינת ישראל באופן מיוחד, המצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים מציבה את התלמידים בעמדה של יתרון-יחסי לקראת חייהם הבוגרים. כמדינה שבנתה את כלכלתה על מדע וטכנולוגיה, אנשים שהם בעלי ידע ויכולת בתחומים אלו, יכולים למצוא בה כר פורה למימוש כישוריהם. כיום, תעודת בגרות איכותית, הכוללת חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית ובתחום מדעי, היא קרש קפיצה לקבלה ליחידות טכנולוגיות בצבא, לחוגים היוקרתיים באוניברסיטאות ולתעסוקה בשכר יחסית גבוה.
  3. אישיותי
    למידת המתמטיקה והמדעים ברמת מצוינות מסייעת לתלמידים לבנות תכונות אישיות שיהיו חשובות לעתידם. היא משלבת ידע נרחב, הבנה מעמיקה וחשיבה ברמה גבוהה ומביאה לידי ביטוי תכונות של יצירתיות, חדשנות ויוזמה. היא מפתחת הרגלי למידה הבונים את חוסנם של התלמידים, משום שהיא כרוכה במאמץ ניכר, בהשקעת זמן, בתרגול ובהתמדה, וכן בתכנון, מדידה, הקפדה על ביצוע איכותי ולמידה מטעויות, תוך טיפוח יכולת התמודדות עם קושי וכישלון.
  4. חברתי לאומי
    הרחבת המצוינות היא גם ערך ויעד חברתי של פתיחת דלתות, מתן הזדמנויות וצמצום פערים. תלמידים רבים בישראל מסוגלים לכך, במרכז ובפריפריה, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, בנים ובנות – לו רק היו מציבים בפניהם את האתגר ומספקים להם הוראה איכותית שתותאם ליכולות, לקשיים, לקצב ולסגנון הלימוד שלהם. כאשר תלמידים אלו ימצו את הפוטנציאל הטמון בהם, הם יבנו עתיד טוב יותר לעצמם, עבור משפחתם, ולמען הבטחת חוסנן ושגשוגן של המדינה והחברה.