קריית מלאכי היא עיר קטנה בדרום הארץ, ואוכלוסייתה מונה כ-22,000 תושבים. העיר הוקמה כעיירת פיתוח וקלטה בעיקר עולים שהגיעו מעיראק ומצפון אפריקה בימיה הראשונים של המדינה. בשנים האחרונות נקלטו בה גם עולים מאתיופיה (שהגדילו את אוכלוסיית העיר ב-40%) וכן דתיים רבים – דתיים וחרדים. מערכת החינוך בעיר מפוצלת מאוד ומתוך 4,300 התלמידים החיים בעיר, 1,700 […]
ב-2014 הקרן אישרה מענק לתכנית של מכון ויצמן לפיתוח ויישום של 45 משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים של חמש יחידות מתמטיקה בכיתות י'. המשימות ניתנות למורים בערכות הכוללות את המשימה עצמה, מחוון מפורט לניתוח תשובות התלמידים, והצעות למשימות עוקבות בהתאם לתשובות התלמידים. התכנית נועדה לסייע למורים לאבחן דרכי חשיבה וקשיים של התלמידים, לשנות את אופן […]
"מתמטיקה תחילה", התכנית הארצית להגדלת מספר המסיימים תיכון במגמת מתמטיקה בחמש יחידות הושקה ב-2015 בתחושת בהילות מסוימת. לאחר תחילת שנת הלימודים, ובתוך זמן קצר הצטרפו לתכנית 100 בתי ספר. יחד עם משרד החינוך ועם מט"ח פתחה הקרן קורס של שנתיים במטרה לטפח יכולות מקצועיות בקרב המדריכות שאך זה גויסו להנחות את התכנית הארצית, וכדי לקשר […]
השיעור הממוצע של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה החיים בפריפריה החברתית נמוך מהממוצע הארצי, וישנם פערים ניכרים מבחינת הידע והכישורים של תלמידים אלו בהשוואה לחבריהם במרכז. כאשר מתלווים לפערים אלה דפוסים של חשיבה קבועה, הצלחה בלימודי חמש יחידות במתמטיקה נראית לעתים כיעד שאפתני ביותר ואף כיעד שאינו בר-השגה. משיחות שקיימנו עם מורים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל […]
לפני ארבע שנים, כשהקרן הקימה את "הגיע זמן חינוך," פעילותה ברשתות החברתיות נבנתה כפעילות עצמאית ונפרדת מהקרן במתכונתה המוּכּרת. ביקשנו להקים קהילת חברים צעירה, תוססת ונמרצת, ועל ידי כך להגביר את ההתעניינות בהוראת מתמטיקה ומדעים כמקצוע, ובהמשך לעודד השקעה במצוינות בתחומים אלה. הנחת היסוד שלנו הייתה שבמקביל למענקי הקרן המחזקים שרשרת אספקה של תכניות, אם […]
שש שנים לאחר שפתחנו במשימה להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה בקרב תלמידי בתי הספר התיכוניים, ברור לנו יותר מאי פעם שכדי להצליח במתמטיקה ברמות הגבוהות אין די בכישרון או ביכולת טבעית, וכי לשם כך דרוש עוד הרבה יותר. גם התלמידים וגם המורים צריכים להיות נחושים, ובעלי מוטיבציה לעבודה קשה; עליהם לגלות דבקות במטרה והתמדה אל […]
אום אל-פאחם היא עיר ערבית בצפון הארץ ואוכלוסייתה מונה 52,500 נפש. היא המרכז החברתי, התרבותי והכלכלי של תושבי ואדי ערה והמשולש, וחיים בה כ-9,000 תלמידים. בעיר פועלים שישה בתי ספר תיכוניים – אחד מהם הוא בית ספר תיכון למדעים המופעל על ידי רשת "עתיד," וכל השאר מופעלים על ידי העירייה. ב-2016, 56% מתלמידי י"ב בעיר […]
אילת היא העיר הדרומית בישראל, הממוקמת בקצה הצפוני של ים סוף. יש בה נמל סואן והיא גם עיר נופש ויעד פופולרי לתיירות פנים וחוץ. אוכלוסיית העיר מונה 50,000 נפש, ובהם כ-10,000 מהגרי עבודה. במערכת החינוך העירונית לומדים למעלה מ-9,000 ילדים, והיא כוללת 67 גני ילדים, 10 בתי ספר יסודיים, ו-6 בתי ספר תיכוניים. מתוך 535 […]
במגזר הערבי בישראל אחוז בוגרי התיכונים המסיימים עם תעודת בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות נמוך לעומת הנתון המקביל במגזר היהודי. יש לכך מספר גורמי ניבוי; למשל, במבחני PISA שהתלמידים נבחנים בהם בגיל 15, שיעור התלמידים הערבים המצטיינים במתמטיקה נמוך מ-1%. מנתון זה, כמו גם ממחקרים נוספים שנערכו על ידי מכון סאלד, עולה כי לתלמידי חטיבות […]
קריית גת היא עיר במחוז הדרום, השוכנת 50 ק"מ דרומית לתל אביב, ואוכלוסייתה מונה כ- 52,000 תושבים, רובם יהודים, וכשליש מהתושבים הם יוצאי ברית-המועצות לשעבר. העיר מדורגת במקום הרביעי (מתוך חמישה) בדירוג הסוציו-אקונומי. בעיר פועלים שבעה בתי ספר על יסודיים, שלושה מהם משרתים אוכלוסייה דתית, ובשנים האחרונות 77% מתלמידי שכבת י"ב היו זכאים לתעודת בגרות. […]
אחת הדרכים שבהן קרן טראמפ פועלת להרחבת מעגל התלמידים הלומדים מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות היא הקמת שותפויות ורשתות תמיכה מערכתיות למצוינות בהוראה ובלמידה בהיקף רחב. בשנתיים האחרונות, הקרן שיתפה פעולה עם חמש רשתות חינוך – אורט, עמל, אמי"ת, דרכא וברנקו וייס, במטרה לגבש תכניות התערבות במתמטיקה ובמדעים שיביאו לשיפור יכולת ההוראה, וייצרו תנופה והיערכות […]
בחמש השנים האחרונות קרן טראמפ הקימה שותפויות עם עשר ערים (אשדוד, חיפה, רעננה, בת- ים, סכנין, הרצליה, ראשון לציון, פתח תקוה, באר שבע, ונצרת) כדי להעלות את אחוז התלמידים המסיימים תיכון עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה. התכניות העירוניות מתמקדות בפיתוח הוראה קלינית, ובעבודה עם מורים, מנהלים, וצוותי בתי הספר כדי להגשים יעדים […]
בקואליציית קולקטיב אימפקט, 5פי2, חברים 80 ארגונים, בהם חברות הייטק, מוסדות אקדמיים וצה"ל. בשלוש השנים האחרונות הצליחה קואליציית הארגונים להביא לידי התגייסות ברמה הארצית והביאה לעלייה במספר בוגרי התיכונים שסיימו עם בגרות של חמש יחידות במתמטיקה. המדינה הצטרפה ליזמה והציבה יעד לאומי של הכפלת מספר הבוגרים עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה עד 2019 […]
בעשור האחרון, בתי הספר בישראל, בייחוד אלה הממוקמים בפריפריה, התמקדו בהעלאת אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות. כדי להשיג יעד זה הם השקיעו מאמצים והתמקדו בסיוע לתלמידים חלשים על ידי גיוון שיטות ההוראה, עידוד המוטיבציה, ושיפור של כלל יכולות הניהול. כיום, עם שינוי היעד לכיוון של הרחבת מעגל המצוינות במגמות של חמש יחידות, גובר הצורך בשימוש […]
לבתי הספר בפריפריה תמיד קשה יותר לגייס מורים מוכשרים בגלל המרחק ממרכז הארץ, תנאי העבודה, ומיעוט ההזדמנויות הפתוחות בפני בני משפחותיהם בפריפריה. התמריצים שהמדינה מעניקה למורים כדי שיעתיקו את מגוריהם לפריפריה לרוב אינם יעילים, ובפועל הם מהווים השלמת הכנסה למורים מקומיים ותיקים. המורים המצטיינים הנמצאים בפריפריה פועלים לבד, ומדווחים כי הם מתקשים להוביל את תלמידיהם […]
במחוז מרכז, אחד משמונה מחוזות במשרד החינוך, לומדים 320,000 תלמידים ב-56 ערים ובאחריותו 132 בתי ספר תיכוניים. ב-2013, 15% מתלמידי י"ב (2,120 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-28% (3,950 תלמידים) ניגשו לבחינה ברמת ארבע יחידות. 44% מהתלמידים שנבחנו ברמת ארבע יחידות הצטיינו בבחינת הגמר. נתונים אלה הובילו את סגל המחוז לסברה שלתלמידים […]
בהמלצת המועצה המייעצת החליטה הקרן להעמיק את השיח המקצועי בישראל בנושא של איכות ההוראה במתמטיקה ובמדעים. בהסתמך על תבונה קולקטיבית של מורים, שצברנו מעבודה מעשית וממחקרים, בנינו "מצפן להוראה איכותית", המהווה ניסיון שאפתי לגבש אידיאל של פרקטיקות מיטביות. בהמשך דנו בכך עם שותפינו ועם מקבלי המענקים של הקרן, כדי לעודד אותם לאמץ מינוח אחיד, לתאם […]
רמלה היא עיר במרכז הארץ עם אוכלוסייה מוחלשת המונה כמעט 66,000 תושבים. האוכלוסייה ברובה יהודית, עם מיעוט ערבי גדול, ורבים מהתושבים היהודים הם עולים חדשים מברית המועצות לשעבר. מרקם אנושי זה משתקף גם במערכת החינוך המפוצלת בעיר: יש בה 12 בתי ספר תיכוניים המתנהלים על ידי בעלויות שונות – חלקם פרטיים, חלקם מקצועיים, חלקם בתי […]
בדומה ללימודי המתמטיקה והפיזיקה, גם בלימודי הכימיה בבתי הספר התיכוניים בישראל נרשמה בעשור האחרון ירידה במספר הבוגרים, אף כי ירידה מתונה יותר, בשיעור של כ-10% – מתוך 6,976 תלמידי חמש יחידות בכימיה ב-2007, ל- 6,243 בוגרים ב-2012. לתלמידי הכימיה מאפיינים ייחודיים – למעלה מ- 65% מהם הן בנות, מחציתם ערבים, ורק קומץ מהתלמידים הם יהודים […]
ב-2012 הושק פרס טראמפ להוראה איכותית כאות להכרה במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. מטרת הפרס היא להעלות על נס מורי רב-אמן בתחומים אלה ולהציג אותם בפני הציבור הרחב כמופת להוראה איכותית בישראל, ועל ידי כך לעורר דיון בשאלה: "מה הם המרכיבים של הוראה מצוינת?" ב-2016 יצא לדרך המחזור החמישי של הפרס והוגשה מועמדותם של 35 מורים […]
במטרה לפתח הוראה מותאמת אישית הממוקדת בתלמיד, פנתה הקרן למוסדות אקדמיים בבקשה שיפתחו משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים, ומבוססות על מחקר שבחן קשיי למידה אופייניים. כיום מובילים מכון ויצמן ואוניברסיטאות תל אביב וחיפה מספר תכניות הנמצאות כיום בשלבים מתקדמים של פיתוח ובדיקה. על-פי המשוב המגיע מהשטח, היישום בכיתות קשה ומורכב יותר מכפי שצפינו. מורים מעולים […]
בשנים האחרונות מורים רבים למתמטיקה ולמדעים הגיעו לגיל הפרישה. כתוצאה מכך, נוצר מחסור חמור במורים, ובתי ספר רבים ביטלו את מגמות המתמטיקה, הפיזיקה, והכימיה. קרן טראמפ, בשיתוף עם משרד החינוך ועם מוסדות להכשרת מורים, פתחה במאמץ ממוקד כדי להתמודד עם המחסור שנוצר. בעזרת מענקים שהסתכמו עד כה ב-21 מיליון ₪, ישלימו את הכשרתם בשנים הבאות […]
הישגי התלמידים בירושלים במקצועות המתמטיקה והמדעים נמוכים בהשוואה לערים אחרות בארץ. כיום גובר המחסור במורים לפיזיקה באזור ירושלים, וחמישה בתי ספר תיכוניים כבר סגרו את מגמות הפיזיקה בשנים האחרונות עקב פרישתם לגמלאות של מורים ותיקים – מגמה הצפויה להחמיר בשנים הבאות. מחסור זה עוד צפוי להתעצם כתוצאה מהרפורמה בשכר המורים, המיושמת השנה בכלל מערכת החינוך, […]
בישראל, הגישה הרווחת לצמצום פערים חברתיים בחינוך גורסת כי יש להתמקד בזכאות של התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים, כדי שיצליחו לעבור את בחינות הבגרות, ולו ברמה הבסיסית של שלוש יחידות לימוד. ואולם, המועצה המייעצת של הקרן הציעה גישה שונה, שתתמקד בתלמידים משכבת הביניים מבחינת הישגיהם הלימודיים, ותטפח את המוטיבציה שלהם להצטיין. גישה זו מסתמכת על ההנחה […]
לפני 25 שנים, פרופ' חיים הררי, נשיא מכון ויצמן דאז, חיבר דו"ח עבור יד הנדיב (קרן רוטשילד) על עתיד החינוך המדעי בישראל. דו"ח זה הניח את היסוד להקמת ועדה ציבורית שמונתה על ידי משרד החינוך, שהמליצה על רפורמה משמעותית. בהתבסס על תוספת תקציב ניכרת, הרפורמה של הררי ("מחר 98") התמקדה בנושאים הבאים: הכנת תכנית לימודים […]
לפני שנתיים החלה הקרן בהכנת סקירת ביניים מקיפה של פעילותה. מדובר בפרויקט תיעוד שמטרתו לבחון היבטים שונים של עבודתנו, ולשם כך הזמנו מומחים שקיימו שבעה חקרי מקרה על ידי איסוף נתונים, קיום ראיונות, וכתיבת דוחות מילוליים ודוחות ניתוח של נתונים. דוחות אלה מהווים בסיס לסקירה מקיפה שקיימה המועצה המייעצת לקרן טראמפ ב-2016. מספר מקרים מתועדים […]
כדי להרחיב את עתודת התלמידים בעלי יכולות ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בהגיעם לתיכון, יש להבטיח יסודות מוצקים של ידע ומיומנויות מתמטיים בקרב תלמידי חטיבות הביניים. בשנים האחרונות שונתה תכנית הלימודים של חטיבות הביניים במתמטיקה, וכיום היא כוללת משימות המעודדות חקר והנמקה מתמטית. כעת יש להתאים לכך את דרכי ההוראה, ולהעלות את הרף הקוגניטיבי […]
פיזיקה אינה נלמדת כמקצוע נפרד בחטיבות ביניים בישראל אלא כמרכיב אחד מתחום המדעים. מרבית מורי המדעים בחטיבות ביניים לא הוכשרו ללמד פיזיקה ואין להם רקע אקדמי בפיזיקה, כך שבאופן טבעי, פרקי הפיזיקה אינם נלמדים באופן מעמיק במרבית חטיבות הביניים. כתוצאה מכך, תלמידים מוכשרים רבים שיכלו ללמוד פיזיקה בתיכון חסרים את הידע וההכרות עם החומר ונרתעים […]
לפני שלוש שנים תמכה הקרן בתכנית דיאגנוסטית בפיזיקה במכון וויצמן, שמטרתה פיתוח מאגר של 150 משימות דיאגנוסטיות, שנועדו לסייע למורים לאבחן את הקשיים של תלמידים, את הטעויות הטיפוסיות, ואת הקונספציות הנפוצות. בנוסף לכך נועדה התכנית לפתח מאה מטלות למידה קצרות ואסטרטגיות הוראה, כדי לסייע למורה להתאים את ההוראה לתלמיד על פי אבחונו. המשימות והמטלות אמורות […]
השיעורים במתמטיקה ברמת חמש יחידות מתרחבים ונעשים מגוונים יותר. כיום ניתן לצפות במעבר מהוראה סלקטיבית, שמזהה ומטפחת רק את התלמידים המצטיינים, לעבר הוראה מטפחת, שבה מזהים ומתמודדים עם היכולות והקשיים של כל תלמיד. ואולם, המעבר הוא קשה; המחקרים מראים שמורים רבים נוטים להיות 'עיוורים' להטרוגניות של הכיתה, בשעה שהלחץ הנובע מתכנית הלימודים ומהבחינות העומדות בפתח […]