הקמת קהילות מקצועיות של מורי מתמטיקה במודיעין

המקצועות הקליניים מתפתחים מתוך העבודה בשטח, באמצעות תיעוד וניתוח משותף של הלוקחים חלק במלאכה. כדי לעודד שיתוף פעולה שכזה בין מורים במקצועות המתמטיקה והמדעים, קרן טראמפ תומכת בפיתוח קהילות מורים לומדות, הנפגשות באופן עקבי, ובהן לומדים על הוראה ממוקדת תלמיד. קהילות מסוג זה נפוצות כיום בכל הארץ, רובן קהילות אזוריות המכנסות יחד מורים המלמדים את […]

מחקר לבדיקת השפעת לימודי המתמטיקה המתקדמת על הכלכלה בישראל

הנחת המוצא של אלו המאמינים במערכת חינוך ציבורית היא שהמצוינות אינה יודעת גבולות. במציאות הישראלית במיוחד, מצוינות במתמטיקה ובמדעים צופנת בחובה הבטחה לניעות חברתית. כיום, לנוכח הגידול הארצי במספר התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, מעודד לראות את הגידול היחסי גם באזורים המרוחקים מהמרכז. במספר ערים ועיירות בפריפריה מספרם של בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות אף […]

פיתוח סימולציות בנושא דפוס חשיבה מתפתח

מחקרי ה-OECD מראים כי תלמידים בישראל מאמינים שכישרון הוא המנבא האמין ביותר להצלחה בלימודי מתמטיקה בבית הספר. לעומתם, תלמידים בקוריאה סבורים שהשקעת מאמץ בלימודים היא הגורם העיקרי להצלחתם. משיחות שקיימנו עם מורים למתמטיקה ולמדעים המלמדים באזורי הפריפריה החברתית בארץ, התברר לנו שבייחוד באזורים אלה, דרך המחשבה של התלמידים הישראלים עלולה להפוך למעגל קסמים. הם ציינו […]

רשת ערי מצוינות

בשנים האחרונות הצטרפו רשויות מקומיות מכל הארץ לתכנית הארצית להכפלת מספר מסיימי תיכון עם תעודת בגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. מתוכן, 14 החליטו להיענות לאתגר זה ולהקים תשתית מקצועית מעמיקה יותר סביב היעד של חמש יחידות. לשם כך, יצרנו תכנית בשיתוף עם כל אחת מהרשויות האמורות, במטרה להטמיע שיטות של הוראה קלינית באופן שיאפשר תמיכה […]

פרסום אתגרים ותחרויות מתמטיות בהלימה למבחן פיזה

לפני חודשים אחדים הקרן אישרה פיילוט של מיזם ייחודי, שמטרתו לחשוף תלמידים בני 15 למשימות מיומנות מבוססת-כישורים במתמטיקה. הכוונה היא לבחור במשימות מהסוג הנבדק במבחן פיזה, שיתקיים בשנת הלימודים הקרובה במרס 2018. פרזנטנס, ארגון ללא מטרות רווח המעודד יוזמות חברתיות הצומחות מן השטח ופועל בכל רחבי הארץ, נבחר לפתח ולהוביל את האתגרים, ומומחים ממט"ח מייעצים […]

היוועצות עם מורי מתמטיקה מובילים בנושא מבחני פיזה

בשנים האחרונות החלה הקרן לפעול באופן הדרגתי במסגרת חטיבות הביניים, כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת לימודים ברמה המתקדמת של חמש יחידות. כיום, כ-40% ממענקי הקרן מוקדשים לבתי הספר העל-יסודיים, לצורך גישור על פערים במעבר מחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים. ואולם, התברר לנו שלא זו בלבד שלתלמידי חטיבות הביניים אין כנראה מוטיבציה גבוהה להשקיע […]

תכנון ולימוד כיצד לעודד מוטיבציה להצטיינות במתמטיקה ומדעים

כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת רמות הלימוד המתקדמות בחמש יחידות, התחלנו בהדרגה לפעול במסגרת חטיבות הביניים. אולם, התברר לנו שלתלמידים בחטיבת הביניים אין סיבה ברורה להשקיע ולהצטיין בלימודי מתמטיקה ומדעים ברמה מתקדמת. בגיל 13-15 בחינות הבגרות הן יעד רחוק, ומדדים אחרים – מקומיים ובין-לאומיים – אינם נתפסים כחשובים בעיניהם. בישיבה הבאה של המועצה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בקרית מלאכי

קריית מלאכי היא עיר קטנה בדרום הארץ, ואוכלוסייתה מונה כ-22,000 תושבים. העיר הוקמה כעיירת פיתוח וקלטה בעיקר עולים שהגיעו מעיראק ומצפון אפריקה בימיה הראשונים של המדינה. בשנים האחרונות נקלטו בה גם עולים מאתיופיה (שהגדילו את אוכלוסיית העיר ב-40%) וכן דתיים רבים – דתיים וחרדים. מערכת החינוך בעיר מפוצלת מאוד ומתוך 4,300 התלמידים החיים בעיר, 1,700 […]

פיתוח ערכות של משימות דיאגנוסטיות וליוי פדגוגי למורי מתמטיקה

ב-2014 הקרן אישרה מענק לתכנית של מכון ויצמן לפיתוח ויישום של 45 משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים של חמש יחידות מתמטיקה בכיתות י'. המשימות ניתנות למורים בערכות הכוללות את המשימה עצמה, מחוון מפורט לניתוח תשובות התלמידים, והצעות למשימות עוקבות בהתאם לתשובות התלמידים. התכנית נועדה לסייע למורים לאבחן דרכי חשיבה וקשיים של התלמידים, לשנות את אופן […]

קרס בשיטות הוראה קלינית לקידום לימודי המתמטיקה

"מתמטיקה תחילה", התכנית הארצית להגדלת מספר המסיימים תיכון במגמת מתמטיקה בחמש יחידות הושקה ב-2015 בתחושת בהילות מסוימת. לאחר תחילת שנת הלימודים, ובתוך זמן קצר הצטרפו לתכנית 100 בתי ספר. יחד עם משרד החינוך ועם מט"ח פתחה הקרן קורס של שנתיים במטרה לטפח יכולות מקצועיות בקרב המדריכות שאך זה גויסו להנחות את התכנית הארצית, וכדי לקשר […]

פיתוח משימות מדורגות במתמטיקה עבור חטיבות הביניים בפריפריה

השיעור הממוצע של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה החיים בפריפריה החברתית נמוך מהממוצע הארצי, וישנם פערים ניכרים מבחינת הידע והכישורים של תלמידים אלו בהשוואה לחבריהם במרכז. כאשר מתלווים לפערים אלה דפוסים של חשיבה קבועה, הצלחה בלימודי חמש יחידות במתמטיקה נראית לעתים כיעד שאפתני ביותר ואף כיעד שאינו בר-השגה. משיחות שקיימנו עם מורים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל […]

הגיע זמן חינוך 2018

לפני ארבע שנים, כשהקרן הקימה את "הגיע זמן חינוך," פעילותה ברשתות החברתיות נבנתה כפעילות עצמאית ונפרדת מהקרן במתכונתה המוּכּרת. ביקשנו להקים קהילת חברים צעירה, תוססת ונמרצת, ועל ידי כך להגביר את ההתעניינות בהוראת מתמטיקה ומדעים כמקצוע, ובהמשך לעודד השקעה במצוינות בתחומים אלה. הנחת היסוד שלנו הייתה שבמקביל למענקי הקרן המחזקים שרשרת אספקה של תכניות, אם […]

המשך התכנית ליישום טכניקות ספורטיביות לטיפוח מורים ותלמידי מתמטיקה

שש שנים לאחר שפתחנו במשימה להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה בקרב תלמידי בתי הספר התיכוניים, ברור לנו יותר מאי פעם שכדי להצליח במתמטיקה ברמות הגבוהות אין די בכישרון או ביכולת טבעית, וכי לשם כך דרוש עוד הרבה יותר. גם התלמידים וגם המורים צריכים להיות נחושים, ובעלי מוטיבציה לעבודה קשה; עליהם לגלות דבקות במטרה והתמדה אל […]

העלאת שיעור תלמידי מתמטיקה ברמת חמש יחידות באום אל פח'ם

אום אל-פאחם היא עיר ערבית בצפון הארץ ואוכלוסייתה מונה 52,500 נפש. היא המרכז החברתי, התרבותי והכלכלי של תושבי ואדי ערה והמשולש, וחיים בה כ-9,000 תלמידים. בעיר פועלים שישה בתי ספר תיכוניים – אחד מהם הוא בית ספר תיכון למדעים המופעל על ידי רשת "עתיד," וכל השאר מופעלים על ידי העירייה. ב-2016, 56% מתלמידי י"ב בעיר […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות באילת

אילת היא העיר הדרומית בישראל, הממוקמת בקצה הצפוני של ים סוף. יש בה נמל סואן והיא גם עיר נופש ויעד פופולרי לתיירות פנים וחוץ. אוכלוסיית העיר מונה 50,000 נפש, ובהם כ-10,000 מהגרי עבודה. במערכת החינוך העירונית לומדים למעלה מ-9,000 ילדים, והיא כוללת 67 גני ילדים, 10 בתי ספר יסודיים, ו-6 בתי ספר תיכוניים. מתוך 535 […]

תכנית ליווי לתהליכי ההתפתחות המקצועית של המורים

במגזר הערבי בישראל אחוז בוגרי התיכונים המסיימים עם תעודת בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות נמוך לעומת הנתון המקביל במגזר היהודי. יש לכך מספר גורמי ניבוי; למשל, במבחני PISA שהתלמידים נבחנים בהם בגיל 15, שיעור התלמידים הערבים המצטיינים במתמטיקה נמוך מ-1%. מנתון זה, כמו גם ממחקרים נוספים שנערכו על ידי מכון סאלד, עולה כי לתלמידי חטיבות […]

העלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בקריית גת

קריית גת היא עיר במחוז הדרום, השוכנת 50 ק"מ דרומית לתל אביב, ואוכלוסייתה מונה כ- 52,000 תושבים, רובם יהודים, וכשליש מהתושבים הם יוצאי ברית-המועצות לשעבר. העיר מדורגת במקום הרביעי (מתוך חמישה) בדירוג הסוציו-אקונומי. בעיר פועלים שבעה בתי ספר על יסודיים, שלושה מהם משרתים אוכלוסייה דתית, ובשנים האחרונות 77% מתלמידי שכבת י"ב היו זכאים לתעודת בגרות. […]

סיור לימודי בארה"ב של מובילות תכניות

אחת הדרכים שבהן קרן טראמפ פועלת להרחבת מעגל התלמידים הלומדים מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות היא הקמת שותפויות ורשתות תמיכה מערכתיות למצוינות בהוראה ובלמידה בהיקף רחב. בשנתיים האחרונות, הקרן שיתפה פעולה עם חמש רשתות חינוך – אורט, עמל, אמי"ת, דרכא וברנקו וייס, במטרה לגבש תכניות התערבות במתמטיקה ובמדעים שיביאו לשיפור יכולת ההוראה, וייצרו תנופה והיערכות […]

תכנית הכשרה למנהלי תכניות עירוניות התטפח קידום מצוינות

בחמש השנים האחרונות קרן טראמפ הקימה שותפויות עם עשר ערים (אשדוד, חיפה, רעננה, בת- ים, סכנין, הרצליה, ראשון לציון, פתח תקוה, באר שבע, ונצרת) כדי להעלות את אחוז התלמידים המסיימים תיכון עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה. התכניות העירוניות מתמקדות בפיתוח הוראה קלינית, ובעבודה עם מורים, מנהלים, וצוותי בתי הספר כדי להגשים יעדים […]

הרחבת מעגל המצוינות בפריפריה

בקואליציית קולקטיב אימפקט, 5פי2, חברים 80 ארגונים, בהם חברות הייטק, מוסדות אקדמיים וצה"ל. בשלוש השנים האחרונות הצליחה קואליציית הארגונים להביא לידי התגייסות ברמה הארצית והביאה לעלייה במספר בוגרי התיכונים שסיימו עם בגרות של חמש יחידות במתמטיקה. המדינה הצטרפה ליזמה והציבה יעד לאומי של הכפלת מספר הבוגרים עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה עד 2019 […]

ליווי פדגוגי במטרה להגביר את שיעור בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בפריפריה

בעשור האחרון, בתי הספר בישראל, בייחוד אלה הממוקמים בפריפריה, התמקדו בהעלאת אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות. כדי להשיג יעד זה הם השקיעו מאמצים והתמקדו בסיוע לתלמידים חלשים על ידי גיוון שיטות ההוראה, עידוד המוטיבציה, ושיפור של כלל יכולות הניהול. כיום, עם שינוי היעד לכיוון של הרחבת מעגל המצוינות במגמות של חמש יחידות, גובר הצורך בשימוש […]

ליווי בתי ספר על מנת לקדם לימודי חמש יחידות במתמטיקה

לבתי הספר בפריפריה תמיד קשה יותר לגייס מורים מוכשרים בגלל המרחק ממרכז הארץ, תנאי העבודה, ומיעוט ההזדמנויות הפתוחות בפני בני משפחותיהם בפריפריה. התמריצים שהמדינה מעניקה למורים כדי שיעתיקו את מגוריהם לפריפריה לרוב אינם יעילים, ובפועל הם מהווים השלמת הכנסה למורים מקומיים ותיקים. המורים המצטיינים הנמצאים בפריפריה פועלים לבד, ומדווחים כי הם מתקשים להוביל את תלמידיהם […]

ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה במחוז מרכז

במחוז מרכז, אחד משמונה מחוזות במשרד החינוך, לומדים 320,000 תלמידים ב-56 ערים ובאחריותו 132 בתי ספר תיכוניים. ב-2013, 15% מתלמידי י"ב (2,120 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-28% (3,950 תלמידים) ניגשו לבחינה ברמת ארבע יחידות. 44% מהתלמידים שנבחנו ברמת ארבע יחידות הצטיינו בבחינת הגמר. נתונים אלה הובילו את סגל המחוז לסברה שלתלמידים […]

הקמת מאגר מידע המטפח הוראה איכותית ויישומה

בהמלצת המועצה המייעצת החליטה הקרן להעמיק את השיח המקצועי בישראל בנושא של איכות ההוראה במתמטיקה ובמדעים. בהסתמך על תבונה קולקטיבית של מורים, שצברנו מעבודה מעשית וממחקרים, בנינו "מצפן להוראה איכותית", המהווה ניסיון שאפתי לגבש אידיאל של פרקטיקות מיטביות. בהמשך דנו בכך עם שותפינו ועם מקבלי המענקים של הקרן, כדי לעודד אותם לאמץ מינוח אחיד, לתאם […]

העלאת שיעור תלמידי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ברמלה

רמלה היא עיר במרכז הארץ עם אוכלוסייה מוחלשת המונה כמעט 66,000 תושבים. האוכלוסייה ברובה יהודית, עם מיעוט ערבי גדול, ורבים מהתושבים היהודים הם עולים חדשים מברית המועצות לשעבר. מרקם אנושי זה משתקף גם במערכת החינוך המפוצלת בעיר: יש בה 12 בתי ספר תיכוניים המתנהלים על ידי בעלויות שונות – חלקם פרטיים, חלקם מקצועיים, חלקם בתי […]

פיתוח ערכות להוראה דיאגנוסטית לשיפור הוראת הכימיה

בדומה ללימודי המתמטיקה והפיזיקה, גם בלימודי הכימיה בבתי הספר התיכוניים בישראל נרשמה בעשור האחרון ירידה במספר הבוגרים, אף כי ירידה מתונה יותר, בשיעור של כ-10% –  מתוך 6,976 תלמידי חמש יחידות בכימיה ב-2007, ל- 6,243 בוגרים ב-2012. לתלמידי הכימיה מאפיינים ייחודיים – למעלה מ- 65% מהם הן בנות, מחציתם ערבים, ורק קומץ מהתלמידים הם יהודים […]

פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2017

ב-2012 הושק פרס טראמפ להוראה איכותית כאות להכרה במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. מטרת הפרס היא להעלות על נס מורי רב-אמן בתחומים אלה ולהציג אותם בפני הציבור הרחב כמופת להוראה איכותית בישראל, ועל ידי כך לעורר דיון בשאלה: "מה הם המרכיבים של הוראה מצוינת?" ב-2016 יצא לדרך המחזור החמישי של הפרס והוגשה מועמדותם של 35 מורים […]

תחרות לפיתוח ויישום תכניות אפקטיביות ללמידה אישית

במטרה לפתח הוראה מותאמת אישית הממוקדת בתלמיד, פנתה הקרן למוסדות אקדמיים בבקשה שיפתחו משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים, ומבוססות על מחקר שבחן קשיי למידה אופייניים. כיום מובילים מכון ויצמן ואוניברסיטאות תל אביב וחיפה מספר תכניות הנמצאות כיום בשלבים מתקדמים של פיתוח ובדיקה. על-פי המשוב המגיע מהשטח, היישום בכיתות קשה ומורכב יותר מכפי שצפינו. מורים מעולים […]

תכנון מנהלת עבור תכניות הסבה להוראה

בשנים האחרונות מורים רבים למתמטיקה ולמדעים הגיעו לגיל הפרישה. כתוצאה מכך, נוצר מחסור חמור במורים, ובתי ספר רבים ביטלו את מגמות המתמטיקה, הפיזיקה, והכימיה. קרן טראמפ, בשיתוף עם משרד החינוך ועם מוסדות להכשרת מורים, פתחה במאמץ ממוקד כדי להתמודד עם המחסור שנוצר. בעזרת מענקים שהסתכמו עד כה ב-21 מיליון ₪, ישלימו את הכשרתם בשנים הבאות […]

הכשרה קלינית למורי פיזיקה בירושלים

הישגי התלמידים בירושלים במקצועות המתמטיקה והמדעים נמוכים בהשוואה לערים אחרות בארץ. כיום גובר המחסור במורים לפיזיקה באזור ירושלים, וחמישה בתי ספר תיכוניים כבר סגרו את מגמות הפיזיקה בשנים האחרונות עקב פרישתם לגמלאות של מורים ותיקים – מגמה הצפויה להחמיר בשנים הבאות. מחסור זה עוד צפוי להתעצם כתוצאה מהרפורמה בשכר המורים, המיושמת השנה בכלל מערכת החינוך, […]