הכשרת מורים לפיזיקה להוראה קלינית

משרד החינוך מתכוון להציב יעד ארצי לבוגרי תיכון במגמת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים, לאור הדרישה הגוברת להשכלה במתמטיקה ובמדעים. דבר זה ידרוש שעות הוראה נוספות, טיפוח מומחיות בהוראה קלינית כדי לצמצם את הנשירה, שיפור ההוראה בחטיבת הביניים כדי להעלות את שיעור הבחירה בפיזיקה, ופתיחת כיתות חדשות בכיתות העל-יסודיות הגבוהות כדי להרחיב את הנגישות למקצוע. בנוסף […]

קידום הוראה המתמקדת בתלמד ובלמידה יעילה בעזרת הוראה קלינית

לפני שלוש שנים יזמה מכללת לווינסקי את תכנית "דלתא" הכוללת שנת הכשרה למורים ותמיכה לבוגרי התכנית, למעוניינים בהסבה מקצועית להוראת מתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים. המכללה מכשירה 30 מורים בשנה, 20 במתמטיקה ו-10 במדעים, ועד כה הכשירה 54 מורים, ש-41 מהם מועסקים במקצוע. כפי שנקבע במענק מהקרן, והואיל ומכללת לווינסקי מחשיבה את התכנית למוצלחת, היא החליטה […]

הפעלת קהילות של מורי מתמטיקה במטרה להגדיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות

בחטיבות הביניים בישראל צוות מורי המתמטיקה מורכב ממספר חברים המלמדים במספר כיתות וברמות שונות. מורים אלו הם האחראים להעניק לתלמידיהם בסיס של ידע ושל מיומנויות במתמטיקה. איכות ההוראה והתמיכה הניתנת לתלמידים בשלב זה של הלמידה היא שתקבע את מספר התלמידים שיבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות בהגיעם לתיכון. אם המורים בחטיבה יקבעו רף גבוה לתלמידיהם, […]

ניסוח סטנדרטים להבטחת קיום ארוך טווח והרחבת ההיקף של קהילות מקצועיות

בחמש השנים האחרונות השקיעה הקרן כעשרים מילון שקלים בקהילות מורים לומדות, במסגרתן מאות מורים למתמטיקה ולמדעים מפתחים יחד טכניקות של הוראה קלינית ושוקדים על שיפור דרכי עבודתם. בבתי הספר העל-יסודיים רוב הקהילות פועלות מחוץ לתחומי בית הספר, וכוללות מורים מבתי ספר שונים. בראש כל קבוצה עומד/ים מורה רב אמן, אחד או שניים (לעתים הם נקראים […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בראשון לציון

ראשון לציון ממוקמת במישור החוף המרכזי דרומית לתל אביב, זו העיר הרביעית בגודלה בישראל, ואוכלוסייתה מונה כ-236,000 תושבים. היא בין הערים בעלות קצב גידול האוכלוסייה המהיר במדינה בישראל; מבחינת גיל התושבים היא השלישית בין הערים הצעירות: כ- 31% מהאוכלוסייה הם ילדים ובני נוער ו – 61.4% הם בני 40 ומטה. יש בעיר 17 בתי ספר […]

פרס טראמפ להוראה איכותית 2016

בשנת 2012 הושק פרס טראמפ על-מנת להכיר במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. הפרס מיועד להקנות לציבור הרחב הבנה ברורה יותר מהי הוראה איכותית. בכוונתנו להעניק את הפרס למורים שהם דמויות מופת – רבי אמן למתמטיקה ולמדעים, להדגיש את תרומתם, להעלות על נס את ההוראה האיכותית בישראל ולעורר דיון סביב השאלה "מהי הוראה איכותית?". ב-2012 הוענק הפרס […]

מחקר היעזור לאתר הזדמנויות להרחבת מעגל המצוינות במערכת החינוך הערבית בישראל

החברה הערבית מהווה 20% מכלל האוכלוסייה הישראלית והיא בעלת מאפיינים חינוכיים ייחודיים שמבדילים בינה ובין מערכת החינוך של דוברי עברית. התלמידים הערבים לומדים בשפה הערבית בזרם חינוכי נפרד, אחוז הזכאות שלהם לבגרות נמוך יחסית (45%) עם שונות גבוהה בין הקהילות האתניות והדתיות. בהשוואה למגזר היהודי, אחוז התלמידים מהחברה הערבית שסיימו חמש יחידות במתמטיקה הינו נמוך […]

הכשרה קלינית למורי מתמטיקה חדשים

בעשור האחרון בחרו רק כמה עשורים של בוגרים אקדמאים בעלי תואר במתמטיקה בקריירה של הוראה. באוניברסיטת חיפה, לדוגמה, לומדים כעשרה סטודנטים לתעודת הוראה במסלול מתמטיקה בכל שנה. עקב כך מופנים המאמצים העיקריים להכשרת הדור הבא של מורים למתמטיקה לעבר אנשים איכותיים בשנות הארבעים לחייהם, שעוברים הסבה להוראה במספרים משמעותיים.עם זאת, עקב הפרופיל הגבוה של השיח […]

ליווי מקצועי למנהלי בתי ספר

מאה בתי ספר על-יסודיים הם ליבת התכנית הלאומית החדשה, 'מתמטיקה תחילה', שנועדה לחזק את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי. מטרת התכנית היא להעלות במידה ניכרת את מספר התלמידים המסיימים את לימודיהם העל-יסודיים עם תעודת בגרות ברמה של חמש יחידות לימוד מדעים ובמתמטיקה, וזאת על פני תקופה של 5 שנים. במסגרת זו ממקד משרד החינוך את מאמציו […]

עדכון מחקר לגבי לימודי הפיזיקה בישראל

עם ייסוד הקרן פנינו למכון סולד כדי שתאסוף נתונים שיבהירו את מצב הוראת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים בישראל. המחקר העלה שרק 484 בתי ספר מתוך 1,129 מציעים מגמת פיזיקה, שהכיתות קטנות יחסית, ששיעור הנשירה גבוה מאוד, שהיחס בין תלמידות ותלמידים דתיים הוא נמוך, וכי 920 מורים נוטים לעבוד בבידוד ולהחזיק במשרות הוראה במשך תקופות ארוכות, […]

הוצאה לאור של ספרים ומאמרים בנושא הוראה איכותית

חלק ניכר מהספרות המקצועית בשדה החינוך העוסקת בהוראה אפקטיבית ברמה גבוהה קיים רק בשפה האנגלית.  ספרים ומאמרים אלה מכילים ידע מחזית המחקר בנושא של דרכי הוראה, עם דגש מיוחד על שיטות ליישום יכולות קליניות בכיתות. בתי הספר רבים בישראל מעוניינים ביכולות הוראה קלינית, בייחוד בהוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים. ואולם, מאחר שרבים ממתווי המדיניות, […]

קבוצת למידה לרכזות המחוזות של התכנית הלאומית – מתמטיקה תחילה

משרד החינוך החליט למנות רכזים מיוחדים בכל אחד ממחוזות המשרד, כדי שיובילו את יישום התכנית הלאומית 'מתמטיקה תחילה' להכפלת מספר התלמידים המסיימים לימודים על-יסודיים במגמות המתמטיקה והמדעים. במשרד החינוך מסבירים כי רכזים אלה ישפרו את יכולתו של המשרד להוציא לפועל את התכנית וכן למנף משאבים נוספים לקידומה של מטרה זו.בדיון בין המשרד לצוות הקרן, עלה […]

“מרגולציה לאמון” – כנס בין-לאומי לחינוך

מבחנים בין-לאומיים בתחום החינוך מאפשרים השוואה בין מדינות  ותרבויות, ולמידה הדדית. על סמך נתונים השוואתיים אלה, התברר לקובעי המדיניות שישנן סוגיות משותפות הנוגעות לרפורמה בחינוך במדינות שונות וכי, במקרים רבים, הלקחים המופקים ניתנים ליישום במקומות שונים בעולם. נתוני האורך וניתוחם מסייעים להתוויית אסטרטגיות לאומיות לשיפור החינוך מחד גיסא, ולהטמעת תקנים משותפים בחינוך מאידך גיסא. כנס […]

הפעלת תכנית להוראת פיזיקה

הוראת פיזיקה, כימיה וביולוגיה בחטיבת הביניים בישראל מאוגדת במקצוע משולב אחד של מדעים. משרד החינוך מקצה לבתי הספר תקן של חמש שעות הוראה שבועיות למקצוע זה, אף שבאופן מעשי מקצים בתי ספר רבים רק ארבע שעות הוראה. המורים הם לרוב מורים לביולוגיה, וכתוצאה מכך התלמידים נחשפים פחות לפיזיקה ואינם רוכשים תשתית חזקה ומיומנויות במקצוע זה. […]

שילוב “תומכי הוראה” בשיעורי מתמטיקה ומדעים בבתי ספר על יסודיים

כיתות מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים הן גדולות, התלמידים הם בעלי יכולות וידע מגוונים ותכנית הלימודים עמוסה ומהירה. כתוצאה מכך, מתקשים המורים לאבחן את יכולותיהם וקשיהם של כל תלמיד ותלמידה בזמן אמת ולסגל שיטות הוראה מתאימות. כך קורה שמורים רבים נאלצים ללמד בהתאם ליכולתו של התלמיד הממוצע ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב לתלמיד מצטיין או […]

ליווי פדגוגי אישי למורי מתמטיקה

בשנים האחרונות בוצעה השקעה ניכרת משאבים במטרה להכפיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות. לאחרונה מתחילים המאמצים להניב פירות, ובשנה זו ניגשו 12,800 תלמידי שמינית לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. מאמץ זה דורש להעלות במהירות את מספר המורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות. להשגת מטרה זו מתקיימים מספר תהליכים, לרבות הכשרה להסבה […]

סמינר לפיתוח תפיסה פדגוגית משותפת בין תכניות ההכשרה הקלינית

בתכנית להכשרה קלינית של מורים, הסטודנטים רוכשים ידע בשני מסלולים נפרדים: בבתי-ספר הם רוכשים ניסיון מעשי בהוראה תחת פיקוח צמוד של מורי רב-אמן, ואילו במכללות הם לומדים תיאוריה של החינוך מאנשי הסגל האקדמי. לַתיאום בין שני המסלולים חשיבות מכרעת, כדי למנוע מצב שבו הסטודנטים להוראה ימצאו את עצמם 'קרועים' בין שתי תפיסות נפרדות ונבדלות לגבי […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בפתח תקווה

פתח תקווה היא עיר גדולה באזור המרכז של ישראל, שאוכלוסייתה צומחת במהירות ומונה כ-225,000 תושבים, מהם כ-40 אחוזים דתיים לאומיים או חרדים אולטרה אורתודוכסים. כ-14,500 תלמידים לומדים בחינוך העל-יסודי בעיר (קבוצה של 2,400 בכל שנה). המערכת החילונית כוללת שמונה בתי ספר תיכוניים (שבשישה מהם מסלול מתמטיקה לבגרות ברמת חמש יחידות) ושמונה בתי ספר דתיים (שבשלושה […]

יישום טכניקות ספורטיביות לטיפוח מורים ותלמידי מתמטיקה

ספורטאים השואפים למצוינות נדרשים לשעות ארוכות של אימון, מאמץ והשקעה. כך גם בלימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות – כדי להצליח צריך להתמיד ולהשקיע מאמץ וזמן. ואולם, בעוד שבני נוער בישראל מעריצים מצוינות בספורט ובמוסיקה, ובתחומים אלה הם מבינים היטב את הקשר בין השקעה והישגים, כאשר מדובר בלימודים בתיכון, נראה שאותם ערכים אינם כה ברורים. בבית-הספר […]

קמפיין טלוויזיוני לעודד הורים לתמוך בילדיהם ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות

ההנחה הרווחת היא שהשפעת ההורים על ילדים בגיל ההתבגרות מוגבלת. ואולם, מקבוצות מיקוד שקיימנו ב-2012 עולה שזו כלל אינה המציאות, וכי ההורים הם גורמים משפיעים ביותר גם בגיל זה. מחקר מקיף שנערך על ידי משרד החינוך ב-2015 מחזק תפיסה זו, ממנו עולה שבני נוער מחשיבים את הוריהם לגורם המשפיע ביותר על החלטתם האם ללמוד מתמטיקה ברמה […]

סדרה בערוץ הילדים לעודד תלמידים לבחור במגמות מתמטיקה ופיזיקה

המאמצים של הקרן שקיבלו חיזוק משמעותי בתכנית לאומית של ממשלת ישראל מתחילים לשאת פירות. מורים רבים מדווחים על עליה ניכרת במספר התלמידים במגמת חמש היחידות במתמטיקה ובמדעים, אך גם שהם כעת נאבקים כדי למנוע נשירה ולעזור לתלמידים להתמיד ולהצליח בכיתות המוגברות. בתוך כך, מתברר שבעיקר במגמת הפיזיקה, אך במידה פחותה גם בחמש היחידות במתמטיקה, שיעור […]

דרך מורה| תערוכת אומנות רב תחומית על מורים והוראה בישראל

הוראה היא מלאכה ולכן יש להציג מורים כאנשי מקצוע מסורים ומוכשרים, המחויבים לעבודתם. בישראל, בה ההוראה אינה נחשבת בהכרח כנתיב קריירה משמעותי, דרוש שינוי עמוק ומקיף בדרך בה הציבור תופס את מקצוע ההוראה. במטרה להמחיש מה שמתרחש בכיתות, עלינו ללכוד את הרגעים הקסומים של ההוראה ולחלוק אותם עם הציבור. זה יסייע לשינוי בתפיסת מקצוע ההוראה […]

ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה פיזיקה וכימיה

בשנים האחרונות, עקב פרישתם של מורים ותיקים רבים למתמטיקה ולמדעים, נפתחו מספר תכניות להכשרת מורים כדי להקים את הדור הבא של מורים. אחת התכניות הללו היא "מבטים", תכנית אקדמית דו-שנתית לבוגרי הטכניון, שמציעה תואר נוסף בהוראת מדעים, ללא תשלום. התכנית, שאותה יזם ומימן הטכניון, כוללת כיום 300 סטודנטים הלומדים בשני מחזורים, מחציתם מתמחים בהוראת מתמטיקה, […]

תכנית להגדלת שיעור בוגרי מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות בסכנין

סח'נין היא עיר קטנה בצפון הארץ, בגליל התחתון, המונה 29,000 תושבים. האוכלוסייה ערבית של העיר מורכבת מרוב מוסלמי וממיעוט נוצרי גדול. בעיר ישנם שני בתי-ספר תיכוניים ממלכתיים בבעלות העירייה, ובהם לומדים כ-1,500 תלמידים. ב-2013, 63.6% מתלמידי כיתה יב' היו זכאים לתעודת בגרות. בעיר פועל גם בית-ספר תיכון פרטי, יוקרתי, שרוב תלמידיו מגיעים מחוץ לעיר, ומיעוטם תושבי […]

תכנית לחיזוק הוראת מתמטיקה ופיזיקה איכותית בבתי הספר של ברנקו וייס

רשת בתי-הספר של מכון ברנקו וייס נוסדה לפני 15 שנה במטרה לתת מענה חינוכי לתלמידים מרקע חברתי-וכלכלי מוחלש.  הרשת פועלת ביישובי פריפריה ובבעלותה המלאה 8 בתי-ספר שבהם לומדים 7,364 תלמידים, ו-4 בתי-ספר נוספים המקבלים ליווי פדגוגי. בשנה שעברה סיימו את לימודיהם בבתי-הספר של הרשת 878 בוגרי כתה יב', ומהם 95 (כ-11%) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה […]

סימולציות הוראה קלינית

ההכשרה וההתפתחות המקצועית של מורים מתרחשות בדרך כלל מחוץ לכיתות בית הספר, בקמפוסים במכללות ובאוניברסיטאות. זאת למרות שידוע ממחקר ומניסיון שלמידה במקום העבודה, המבוססת על התנסות מעשית היא הלמידה היעילה ביותר. לכן, גם כאשר למידה של מורים מתנהלת מחוץ לכתלי בית-הספר, חשוב למצוא דרכים 'להביא את הכיתה' אל הקמפוס. אמצעי יעיל ביותר למטרה זו הוא […]

כינוס רשתות מקצועיות לשם הגברת שיתוף הפעולה

בשנת 2015 לקחה על עצמה קרן טראמפ לשמש כגורם מכנס (convener) בין שותפיה, והשיקה תכנית פיילוט בת שנה, שמטרתה להגביר את האפקטיביות של התכניות הנתמכות על ידה ולהבטיח את קיימות האסטרטגיה שלה. יוזמה זו היוותה מענה לבקשה שהעלו מוטבי הקרן בדו"ח המשוב [Grantee Perception Report] משנת 2014 – להגביר את הלמידה ההדדית ולעודד שיתופי פעולה […]

אירוע המדגים הוראה איכותית

לפני כמעט חמש שנים הוקמה קרן טראמפ, ותיק המענקים שלנו צומח, מתפתח, נהיה מגוון ומכיל מעל 143 מענקים. כלל הארגונים השותפים שלנו פועלים להשיג את המטרה המשותפת להגדלת מספר התלמידים המצטיינים, כל אחד מהם מביא עמו מומחיות ייחודית, מתייחס לנושא מזווית שונה החל מגיוס והכשרה של מורים חדשים, הגשת הוראה איכותית וכלה בהתפתחות מקצועית של […]

הטמעת הוראה מבוססת דיאגנוסטיקה

הוראה קלינית מבוססת על יכולתו של המורה לאבחן את הידע והיכולות של כל תמיד בכיתה, לזהות את הקשיים ולהתאים את אופן ההוראה לצרכים של כל תלמיד בזמן אמתי. זו מיומנות מקצועית מורכבת ולשם כך אוניברסיטת חיפה החלה לפני שנה בפיתוח וניסוי של סביבה תומכת. מדובר בסביבת למידה ממוחשבת המאבחנת את תהליך הלמידה של התלמידים, ומאפשרת […]

הגיע זמן חינוך 2016

לפני שלוש שנים ייסדה הקרן קהילה מקוונת בשם "הגיע זמן חינוך". תוך זמן קצר הפכה הקהילה לפעילה מאוד וכיום זו המדיה החברתית הגדולה ביותר בקרב הקהילות החינוכיות בישראל. היא מונה למעלה מ- 30,000 חברים, ביניהם מורים, מועמדים להוראה ואנשים שעיסוקם חינוך מדעי ומתמטי. הפלטפורמה הייחודית הזו מאפשרת לקרן לתקשר עם קהלי היעד שלה, ליידע אותם […]