הכנת סדרת מאמרים וכתבות בנושא חינוך

בישראל, הגישה הרווחת לצמצום פערים חברתיים בחינוך גורסת כי יש להתמקד בזכאות של התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים, כדי שיצליחו לעבור את בחינות הבגרות, ולו ברמה הבסיסית של שלוש יחידות לימוד. ואולם, המועצה המייעצת של הקרן הציעה גישה שונה, שתתמקד בתלמידים משכבת הביניים מבחינת הישגיהם הלימודיים, ותטפח את המוטיבציה שלהם להצטיין. גישה זו מסתמכת על ההנחה […]

הפקת סרטוני הדרכה למורים חדשים לפיזיקה

לפני 25 שנים, פרופ' חיים הררי, נשיא מכון ויצמן דאז, חיבר דו"ח עבור יד הנדיב (קרן רוטשילד) על עתיד החינוך המדעי בישראל. דו"ח זה הניח את היסוד להקמת ועדה ציבורית שמונתה על ידי משרד החינוך, שהמליצה על רפורמה משמעותית. בהתבסס על תוספת תקציב ניכרת, הרפורמה של הררי ("מחר 98") התמקדה בנושאים הבאים: הכנת תכנית לימודים […]

תיעוד עבודות הקרן והפצה לציבור

לפני שנתיים החלה הקרן בהכנת סקירת ביניים מקיפה של פעילותה. מדובר בפרויקט תיעוד שמטרתו לבחון היבטים שונים של עבודתנו, ולשם כך הזמנו מומחים שקיימו שבעה חקרי מקרה על ידי איסוף נתונים, קיום ראיונות, וכתיבת דוחות מילוליים ודוחות ניתוח של נתונים. דוחות אלה מהווים בסיס לסקירה מקיפה שקיימה המועצה המייעצת לקרן טראמפ ב-2016. מספר מקרים מתועדים […]

הכשרת מורים לניהול דיון כיתתי בנושאים מתמטיים בתל אביב

כדי להרחיב את עתודת התלמידים בעלי יכולות ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בהגיעם לתיכון, יש להבטיח יסודות מוצקים של ידע ומיומנויות מתמטיים בקרב תלמידי חטיבות הביניים. בשנים האחרונות שונתה תכנית הלימודים של חטיבות הביניים במתמטיקה, וכיום היא כוללת משימות המעודדות חקר והנמקה מתמטית. כעת יש להתאים לכך את דרכי ההוראה, ולהעלות את הרף הקוגניטיבי […]

ליווי פדגוגי למורי פיזיקה בחטיבות הביניים

פיזיקה אינה נלמדת כמקצוע נפרד בחטיבות ביניים בישראל אלא כמרכיב אחד מתחום המדעים. מרבית מורי המדעים בחטיבות ביניים לא הוכשרו ללמד פיזיקה ואין להם רקע אקדמי בפיזיקה, כך שבאופן טבעי, פרקי הפיזיקה אינם נלמדים באופן מעמיק במרבית חטיבות הביניים. כתוצאה מכך, תלמידים מוכשרים רבים שיכלו ללמוד פיזיקה בתיכון חסרים את הידע וההכרות עם החומר ונרתעים […]

הפעלת תכנית להוראת פיזיקה

הוראת פיזיקה, כימיה וביולוגיה בחטיבת הביניים בישראל מאוגדת במקצוע משולב אחד של מדעים. משרד החינוך מקצה לבתי הספר תקן של חמש שעות הוראה שבועיות למקצוע זה, אף שבאופן מעשי מקצים בתי ספר רבים רק ארבע שעות הוראה. המורים הם לרוב מורים לביולוגיה, וכתוצאה מכך התלמידים נחשפים פחות לפיזיקה ואינם רוכשים תשתית חזקה ומיומנויות במקצוע זה. […]

יישום הוראה קלינית דיאגנוסטית על ידי מורי פיזיקה

לפני שלוש שנים תמכה הקרן בתכנית דיאגנוסטית בפיזיקה במכון וויצמן, שמטרתה פיתוח מאגר של 150 משימות דיאגנוסטיות, שנועדו לסייע למורים לאבחן את הקשיים של תלמידים, את הטעויות הטיפוסיות, ואת הקונספציות הנפוצות. בנוסף לכך נועדה התכנית לפתח מאה מטלות למידה קצרות ואסטרטגיות הוראה, כדי לסייע למורה להתאים את ההוראה לתלמיד על פי אבחונו. המשימות והמטלות אמורות […]

פיתוח משימות למידה במתמטיקה לכיתות הטרוגניות

השיעורים במתמטיקה ברמת חמש יחידות מתרחבים ונעשים מגוונים יותר. כיום ניתן לצפות במעבר מהוראה סלקטיבית, שמזהה ומטפחת רק את התלמידים המצטיינים, לעבר הוראה מטפחת, שבה מזהים ומתמודדים עם היכולות והקשיים של כל תלמיד. ואולם, המעבר הוא קשה; המחקרים מראים שמורים רבים נוטים להיות 'עיוורים' להטרוגניות של הכיתה, בשעה שהלחץ הנובע מתכנית הלימודים ומהבחינות העומדות בפתח […]

הכשרת מורים לפיזיקה להוראה קלינית

משרד החינוך מתכוון להציב יעד ארצי לבוגרי תיכון במגמת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים, לאור הדרישה הגוברת להשכלה במתמטיקה ובמדעים. דבר זה ידרוש שעות הוראה נוספות, טיפוח מומחיות בהוראה קלינית כדי לצמצם את הנשירה, שיפור ההוראה בחטיבת הביניים כדי להעלות את שיעור הבחירה בפיזיקה, ופתיחת כיתות חדשות בכיתות העל-יסודיות הגבוהות כדי להרחיב את הנגישות למקצוע. בנוסף […]

קידום הוראה המתמקדת בתלמד ובלמידה יעילה בעזרת הוראה קלינית

לפני שלוש שנים יזמה מכללת לווינסקי את תכנית "דלתא" הכוללת שנת הכשרה למורים ותמיכה לבוגרי התכנית, למעוניינים בהסבה מקצועית להוראת מתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים. המכללה מכשירה 30 מורים בשנה, 20 במתמטיקה ו-10 במדעים, ועד כה הכשירה 54 מורים, ש-41 מהם מועסקים במקצוע. כפי שנקבע במענק מהקרן, והואיל ומכללת לווינסקי מחשיבה את התכנית למוצלחת, היא החליטה […]

הפעלת קהילות של מורי מתמטיקה במטרה להגדיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות

בחטיבות הביניים בישראל צוות מורי המתמטיקה מורכב ממספר חברים המלמדים במספר כיתות וברמות שונות. מורים אלו הם האחראים להעניק לתלמידיהם בסיס של ידע ושל מיומנויות במתמטיקה. איכות ההוראה והתמיכה הניתנת לתלמידים בשלב זה של הלמידה היא שתקבע את מספר התלמידים שיבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות בהגיעם לתיכון. אם המורים בחטיבה יקבעו רף גבוה לתלמידיהם, […]

ניסוח סטנדרטים להבטחת קיום ארוך טווח והרחבת ההיקף של קהילות מקצועיות

בחמש השנים האחרונות השקיעה הקרן כעשרים מילון שקלים בקהילות מורים לומדות, במסגרתן מאות מורים למתמטיקה ולמדעים מפתחים יחד טכניקות של הוראה קלינית ושוקדים על שיפור דרכי עבודתם. בבתי הספר העל-יסודיים רוב הקהילות פועלות מחוץ לתחומי בית הספר, וכוללות מורים מבתי ספר שונים. בראש כל קבוצה עומד/ים מורה רב אמן, אחד או שניים (לעתים הם נקראים […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בראשון לציון

ראשון לציון ממוקמת במישור החוף המרכזי דרומית לתל אביב, זו העיר הרביעית בגודלה בישראל, ואוכלוסייתה מונה כ-236,000 תושבים. היא בין הערים בעלות קצב גידול האוכלוסייה המהיר במדינה בישראל; מבחינת גיל התושבים היא השלישית בין הערים הצעירות: כ- 31% מהאוכלוסייה הם ילדים ובני נוער ו – 61.4% הם בני 40 ומטה. יש בעיר 17 בתי ספר […]

פרס טראמפ להוראה איכותית 2016

בשנת 2012 הושק פרס טראמפ על-מנת להכיר במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. הפרס מיועד להקנות לציבור הרחב הבנה ברורה יותר מהי הוראה איכותית. בכוונתנו להעניק את הפרס למורים שהם דמויות מופת – רבי אמן למתמטיקה ולמדעים, להדגיש את תרומתם, להעלות על נס את ההוראה האיכותית בישראל ולעורר דיון סביב השאלה "מהי הוראה איכותית?". ב-2012 הוענק הפרס […]

מחקר היעזור לאתר הזדמנויות להרחבת מעגל המצוינות במערכת החינוך הערבית בישראל

החברה הערבית מהווה 20% מכלל האוכלוסייה הישראלית והיא בעלת מאפיינים חינוכיים ייחודיים שמבדילים בינה ובין מערכת החינוך של דוברי עברית. התלמידים הערבים לומדים בשפה הערבית בזרם חינוכי נפרד, אחוז הזכאות שלהם לבגרות נמוך יחסית (45%) עם שונות גבוהה בין הקהילות האתניות והדתיות. בהשוואה למגזר היהודי, אחוז התלמידים מהחברה הערבית שסיימו חמש יחידות במתמטיקה הינו נמוך […]

הכשרה קלינית למורי מתמטיקה חדשים

בעשור האחרון בחרו רק כמה עשורים של בוגרים אקדמאים בעלי תואר במתמטיקה בקריירה של הוראה. באוניברסיטת חיפה, לדוגמה, לומדים כעשרה סטודנטים לתעודת הוראה במסלול מתמטיקה בכל שנה. עקב כך מופנים המאמצים העיקריים להכשרת הדור הבא של מורים למתמטיקה לעבר אנשים איכותיים בשנות הארבעים לחייהם, שעוברים הסבה להוראה במספרים משמעותיים.עם זאת, עקב הפרופיל הגבוה של השיח […]

ליווי מקצועי למנהלי בתי ספר

מאה בתי ספר על-יסודיים הם ליבת התכנית הלאומית החדשה, 'מתמטיקה תחילה', שנועדה לחזק את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי. מטרת התכנית היא להעלות במידה ניכרת את מספר התלמידים המסיימים את לימודיהם העל-יסודיים עם תעודת בגרות ברמה של חמש יחידות לימוד מדעים ובמתמטיקה, וזאת על פני תקופה של 5 שנים. במסגרת זו ממקד משרד החינוך את מאמציו […]

עדכון מחקר לגבי לימודי הפיזיקה בישראל

עם ייסוד הקרן פנינו למכון סולד כדי שתאסוף נתונים שיבהירו את מצב הוראת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים בישראל. המחקר העלה שרק 484 בתי ספר מתוך 1,129 מציעים מגמת פיזיקה, שהכיתות קטנות יחסית, ששיעור הנשירה גבוה מאוד, שהיחס בין תלמידות ותלמידים דתיים הוא נמוך, וכי 920 מורים נוטים לעבוד בבידוד ולהחזיק במשרות הוראה במשך תקופות ארוכות, […]

הוצאה לאור של ספרים ומאמרים בנושא הוראה איכותית

חלק ניכר מהספרות המקצועית בשדה החינוך העוסקת בהוראה אפקטיבית ברמה גבוהה קיים רק בשפה האנגלית.  ספרים ומאמרים אלה מכילים ידע מחזית המחקר בנושא של דרכי הוראה, עם דגש מיוחד על שיטות ליישום יכולות קליניות בכיתות. בתי הספר רבים בישראל מעוניינים ביכולות הוראה קלינית, בייחוד בהוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים. ואולם, מאחר שרבים ממתווי המדיניות, […]

קבוצת למידה לרכזות המחוזות של התכנית הלאומית – מתמטיקה תחילה

משרד החינוך החליט למנות רכזים מיוחדים בכל אחד ממחוזות המשרד, כדי שיובילו את יישום התכנית הלאומית 'מתמטיקה תחילה' להכפלת מספר התלמידים המסיימים לימודים על-יסודיים במגמות המתמטיקה והמדעים. במשרד החינוך מסבירים כי רכזים אלה ישפרו את יכולתו של המשרד להוציא לפועל את התכנית וכן למנף משאבים נוספים לקידומה של מטרה זו.בדיון בין המשרד לצוות הקרן, עלה […]

“מרגולציה לאמון” – כנס בין-לאומי לחינוך

מבחנים בין-לאומיים בתחום החינוך מאפשרים השוואה בין מדינות  ותרבויות, ולמידה הדדית. על סמך נתונים השוואתיים אלה, התברר לקובעי המדיניות שישנן סוגיות משותפות הנוגעות לרפורמה בחינוך במדינות שונות וכי, במקרים רבים, הלקחים המופקים ניתנים ליישום במקומות שונים בעולם. נתוני האורך וניתוחם מסייעים להתוויית אסטרטגיות לאומיות לשיפור החינוך מחד גיסא, ולהטמעת תקנים משותפים בחינוך מאידך גיסא. כנס […]

שילוב “תומכי הוראה” בשיעורי מתמטיקה ומדעים בבתי ספר על יסודיים

כיתות מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים הן גדולות, התלמידים הם בעלי יכולות וידע מגוונים ותכנית הלימודים עמוסה ומהירה. כתוצאה מכך, מתקשים המורים לאבחן את יכולותיהם וקשיהם של כל תלמיד ותלמידה בזמן אמת ולסגל שיטות הוראה מתאימות. כך קורה שמורים רבים נאלצים ללמד בהתאם ליכולתו של התלמיד הממוצע ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב לתלמיד מצטיין או […]

ליווי פדגוגי אישי למורי מתמטיקה

בשנים האחרונות בוצעה השקעה ניכרת משאבים במטרה להכפיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות. לאחרונה מתחילים המאמצים להניב פירות, ובשנה זו ניגשו 12,800 תלמידי שמינית לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. מאמץ זה דורש להעלות במהירות את מספר המורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות. להשגת מטרה זו מתקיימים מספר תהליכים, לרבות הכשרה להסבה […]

סמינר לפיתוח תפיסה פדגוגית משותפת בין תכניות ההכשרה הקלינית

בתכנית להכשרה קלינית של מורים, הסטודנטים רוכשים ידע בשני מסלולים נפרדים: בבתי-ספר הם רוכשים ניסיון מעשי בהוראה תחת פיקוח צמוד של מורי רב-אמן, ואילו במכללות הם לומדים תיאוריה של החינוך מאנשי הסגל האקדמי. לַתיאום בין שני המסלולים חשיבות מכרעת, כדי למנוע מצב שבו הסטודנטים להוראה ימצאו את עצמם 'קרועים' בין שתי תפיסות נפרדות ונבדלות לגבי […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בפתח תקווה

פתח תקווה היא עיר גדולה באזור המרכז של ישראל, שאוכלוסייתה צומחת במהירות ומונה כ-225,000 תושבים, מהם כ-40 אחוזים דתיים לאומיים או חרדים אולטרה אורתודוכסים. כ-14,500 תלמידים לומדים בחינוך העל-יסודי בעיר (קבוצה של 2,400 בכל שנה). המערכת החילונית כוללת שמונה בתי ספר תיכוניים (שבשישה מהם מסלול מתמטיקה לבגרות ברמת חמש יחידות) ושמונה בתי ספר דתיים (שבשלושה […]

יישום טכניקות ספורטיביות לטיפוח מורים ותלמידי מתמטיקה

ספורטאים השואפים למצוינות נדרשים לשעות ארוכות של אימון, מאמץ והשקעה. כך גם בלימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות – כדי להצליח צריך להתמיד ולהשקיע מאמץ וזמן. ואולם, בעוד שבני נוער בישראל מעריצים מצוינות בספורט ובמוסיקה, ובתחומים אלה הם מבינים היטב את הקשר בין השקעה והישגים, כאשר מדובר בלימודים בתיכון, נראה שאותם ערכים אינם כה ברורים. בבית-הספר […]

קמפיין טלוויזיוני לעודד הורים לתמוך בילדיהם ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות

ההנחה הרווחת היא שהשפעת ההורים על ילדים בגיל ההתבגרות מוגבלת. ואולם, מקבוצות מיקוד שקיימנו ב-2012 עולה שזו כלל אינה המציאות, וכי ההורים הם גורמים משפיעים ביותר גם בגיל זה. מחקר מקיף שנערך על ידי משרד החינוך ב-2015 מחזק תפיסה זו, ממנו עולה שבני נוער מחשיבים את הוריהם לגורם המשפיע ביותר על החלטתם האם ללמוד מתמטיקה ברמה […]

סדרה בערוץ הילדים לעודד תלמידים לבחור במגמות מתמטיקה ופיזיקה

המאמצים של הקרן שקיבלו חיזוק משמעותי בתכנית לאומית של ממשלת ישראל מתחילים לשאת פירות. מורים רבים מדווחים על עליה ניכרת במספר התלמידים במגמת חמש היחידות במתמטיקה ובמדעים, אך גם שהם כעת נאבקים כדי למנוע נשירה ולעזור לתלמידים להתמיד ולהצליח בכיתות המוגברות. בתוך כך, מתברר שבעיקר במגמת הפיזיקה, אך במידה פחותה גם בחמש היחידות במתמטיקה, שיעור […]

דרך מורה| תערוכת אומנות רב תחומית על מורים והוראה בישראל

הוראה היא מלאכה ולכן יש להציג מורים כאנשי מקצוע מסורים ומוכשרים, המחויבים לעבודתם. בישראל, בה ההוראה אינה נחשבת בהכרח כנתיב קריירה משמעותי, דרוש שינוי עמוק ומקיף בדרך בה הציבור תופס את מקצוע ההוראה. במטרה להמחיש מה שמתרחש בכיתות, עלינו ללכוד את הרגעים הקסומים של ההוראה ולחלוק אותם עם הציבור. זה יסייע לשינוי בתפיסת מקצוע ההוראה […]

ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה פיזיקה וכימיה

בשנים האחרונות, עקב פרישתם של מורים ותיקים רבים למתמטיקה ולמדעים, נפתחו מספר תכניות להכשרת מורים כדי להקים את הדור הבא של מורים. אחת התכניות הללו היא "מבטים", תכנית אקדמית דו-שנתית לבוגרי הטכניון, שמציעה תואר נוסף בהוראת מדעים, ללא תשלום. התכנית, שאותה יזם ומימן הטכניון, כוללת כיום 300 סטודנטים הלומדים בשני מחזורים, מחציתם מתמחים בהוראת מתמטיקה, […]