כ-50 בתי-ספר לתלמידות בקהילה החרדית החלו בשנים האחרונות לאפשר היבחנות בבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של ארבע יחידות, לאחר שקודם לכן ניגשו ל"מבחני חוּץ" באמצעות מכון סאלד ברמה של כשלוש יחידות. הדבר קרה נוכח הביקוש הגובר ללימודי הנדסת תוכנה, ולאור הערכה כי לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה יותר יגבירו את הפוטנציאל של התלמידות להשתלב בעולם התעסוקה ולפרנס […]
החברה החרדית בישראל היא קבוצת מיעוט בעלת מאפיינים ייחודיים. החרדים בוחרים לבודד את עצמם מהחברה המודרנית, מעדיפים להקדיש את עצמם ללימודי קודש ונוטים פחות לרכוש השכלה ומיומנויות, להתגייס לצבא ולפתח קריירה מקצועית. כתוצאה מכך, רמת החיים שלהם יחסית נמוכה, תוך שהם נסמכים בעיקר על קצבאות מדינה. מצב זה מתאפשר כתוצאה של הסכמות פוליטיות היסטוריות שהן […]
התכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" מתקיימת זה חמש שנים ותומכת בתלמידות כדי לסייע להן לסיים את לימודי התיכון עם תעודת בגרות מדעית-איכותית, הכוללת מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות. התכנית מבית מדרשו של ארגון 'כל ישראל חברים', כוללת פעולות העצמה והעשרה, כגון סדנאות לחיזוק הביטחון העצמי, חונכות על ידי מהנדסות מתנדבות המשמשות מודלים לחיקוי, וביקורים בחברות […]
מורי רב-אמן מצויים בליבת ההוראה כמקצוע קליני. הם חונכים מורים מתחילים, מובילים את קהילת המורים הבית-ספרית, מאמנים מורים ותיקים, ומניעים למידה מבוססת-ראיות בקהילות המקצועיות של מורים. נבחרת זו של אנשי מקצוע היא נדבך חיוני לבניית המקצוענות בהוראה, ולמרות זאת, במערכת החינוך מורי רב-אמן עדיין נטולי מעמד רשמי או הכרה בחשיבותם. החזון הוא שמורים אלו יעבדו […]
פרישתם הקרבה של מורים רבים למתמטיקה ולמדעים מציבה בפני מערכת החינוך אתגר והזדמנות בעת ובעונה אחת. כדי שאנשים מוכשרים ייכנסו לנעליהם של מורים ותיקים עליהם להשתכנע שהם עושים את צעד הקריירה הנכון. הם יעשו זאת רק כשישתכנעו שהחינוך בישראל משנה כיוון, כי עבודתם תניב פרות חשובים ומוחשיים, וכי סביבתם הקרובה תומכת בהחלטתם לבחור במסלול מקצועי […]
מדינת ישראל עומדת בפני מחסור גובר של מורים למתמטיקה ומדעים, במיוחד בבתי ספר על-יסודיים, ויותר מכך, אלו המלמדים במסלול חמש יחידות לימוד. כתוצאה ממחסור זה, בתי ספר תיכון רבים נאלצים לסגור או לאחד כיתות, או להעסיק מורים בעלי הכשרה או רקע שאינם מספיקים ללמד מקצועות אלה ברמה גבוהה. מחסור זה גובה מחיר מבחינת מספר התלמידים […]
מורים רבים למתמטיקה ולמדעים יגיעו בשנים הקרובות לגיל הפרישה ויחריף המחסור במורים למקצועות אלה. כדי לאפשר למערכת החינוך להמשיך לתפקד ואף להשתפר, יש לאייש את המשרות שיתפנו במורים מוכשרים שיקבלו הכשרה מקצועית טובה. ואולם, המוכשרים ביותר יבחרו בהוראה כמקצוע רק אם ירגישו כי זהו מקצוע ראוי, הזוכה לאמון ולהערכה בקרב הציבור הרחב, ואם ישתכנעו שעבודתם […]
כחלק מהתכנית של משרד החינוך להכפלת מספר התלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה, הכריז המשרד על יעד להכפלת מספר המורים לחמש יחידות מתמטיקה. לשם כך הוא השיק תכנית דו-שנתית שמטרתה להרחיב את תעודת ההוראה של מורים בעלי ניסיון בהוראת מתמטיקה לרמת הוראה של חמש יחידות. את התכנית מפעילות שש אוניברסיטאות ברחבי הארץ, ועיקרה העמקת הידע המתמטי. […]
בשנת הלימודים הקודמת מחוז מרכז של משרד החינוך יצא בתכנית חדשה להגברת מספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובתמיכת מענק בסך 750,000 ₪ של קרן טראמפ, פתח מחוז המרכז 12 כיתות חדשות לתלמידי כיתות י' המצטיינים במתמטיקה ברמה של 4 יחידות לימוד, […]
רשת עמל היא רשת חינוך ותיקה אשר נוסדה ב- 1928, ומונה כיום 40,000 תלמידים אשר לומדים ב-128 בתי הספר הפזורים ביישובים שונים בארץ, רובם באזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. בשנים האחרונות התחוור לראשי רשת עמל כי הישגי התלמידים בתחום המתמטיקה ברמה המוגברת טעונים שיפור. אף כי ב-27 תוך 30 בתי הספר העל-יסודיים של הרשת פועלות מגמות […]
מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות בבית ספר תיכון ברחבי ישראל הולך ויורד. מגמה שלילית זו נובעת מסיבות שונות. תלמידים המעוניינים ללמוד מתמטיקה ברמה של חמש יחידות צריכים לעמוד לעתים במבחני כניסה ותנאי קבלה נוקשים. הוראה מסורתית אחידה שמתאימה לכולם תורמת גם היא למגמה זו ותלמידים שאינם משיגים ציונים גבוהים מספיק או שאינם […]
המורים למתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד מתמודדים עם אתגרים דומים, אך הם כמעט אינם נעזרים זה בזה ולומדים האחד מהשניה. כאשר מסתכלים כיצד מקצועות אחרים מתמודדים עם תופעת הבדידות של אנשי המקצוע, אחת מהדרכים לכך היא באמצעות קהילות לומדות שבהן אנשי המקצוע חולקים ידע, מתייעצים עם עמיתים, ומשפרים את דרכי עבודה. בתחום החינוך לקהילות […]
ב-2013 אישרה קרן טראמפ מענק לשלוש שנים לעמותת "שיעור אחר" לצורך ביצוע תכנית פיילוט שמטרתה לשלב אנשי הייטק מתנדבים כתומכי הוראה של מורים למתמטיקה ולמדעים בבתי ספר על-יסודיים. המטרה הייתה לסייע למורי המדעים בחטיבות הביניים להכין ולעודד מספר רב יותר של תלמידים לבחור במגמת הפיזיקה בהגיעם לתיכון ולסייע למורים במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת 5 יחידות […]
בלב עבודת הקרן נמצאות קהילות מקצועיות של מורים, הפועלות באופן שגרתי וקבוע בהובלה של מורים רבי-אמן. כיום הקרן תומכת בשש תכניות מרכזיות המפתחות ומפעילות קהילות, המתקיימות במסגרת מכון ויצמן, אוניברסיטת חיפה, מכון ברנקו וייס, וקדימה-מדע. תכניות אלה מפעילות עשרות קהילות מורים לומדות ובהן משתתפים מאות מורים לפיזיקה, למתמטיקה ולכימיה, וכן רכזי מדעים מבתי-ספר בכל רחבי […]
רעננה היא עיר במרכז הארץ המונה 70,000 תושבים. בתי-הספר העל-יסודיים בעיר כוללים 9 חטיבות ביניים ו-7 חטיבות עליונות, ולומדים בהם 6,000 תלמידים. רעננה ידועה כעיר שמעניקה לתושביה חינוך ברמה גבוהה, וממשקיעה בחינוך משאבים ניכרים, בדגש לסיוע לתלמידים עם צרכים מיוחדים, עולים חדשים, תלמידים מחוננים ומגמות ספורט. מחלקת החינוך העירונית הציגה את המגמות הבאות: א. למרות […]
אמי"ת היא רשת חינוך ותיקה הפועלת בעיקר במגזר הדתי-לאומי. הרשת מפעילה כמאה מוסדות חינוך, כולל 50 בתי ספר על-יסודיים. בימים אלה מקימה הרשת מרכז פדגוגי חדש בשם "גוגיה" שמטרתו לספק תמיכה לבתי-הספר המשתייכים לרשת לשם פיתוח תפיסת הוראה קוהרנטית משל עצמם שתענה על הצרכים והיעדים של כל אחד מהם באופן פרטני. ב-2012 אישרה הקרן מענק […]
דרכא היא רשת חדשה של בתי ספר שהוקמה ב-2010 על ידי קרן רש"י בשיתוף עם כי"ח-אליאנס ו-YRF. בשנת הלימודים הנוכחית הרשת כוללת 23 בתי-ספר על-יסודיים באזורי הפריפריה, בהם לומדים יותר מ-12,000 תלמידים. מבין התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות רק 11% משלימים חמש יחידות לימוד במתמטיקה, ובפיזיקה רק 10%. זאת בהשוואה לממוצע הארצי העומד על כ-18% מבוגרי […]
הסכמי השכר החדשים שחתמה הממשלה עם המורים נועדו להעלות בהדרגה את שכר המורים בשיעור של 50%, להוסיף שעות עבודה של מורים בבתי הספר, לשלם תמריצים למורים מצטיינים ולהגביר את תשומת הלב האישית שכל תלמיד מקבל מידי מוריו. ככל שייושמו ההסכמים הללו תנאי העבודה של המורים ומסלולי ההתקדמות המקצועית שלהם עומדים להשתנות. לפיכך משרד החינוך מתכוון […]
במחוז ירושלים של משרד החינוך פועלים 55 בתי ספר על-יסודיים הפרושים בערים שונות, כולל ירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מודיעין, ויישובים ביהודה ושומרון. ב-2013 רק 553 מ-3,904 התלמידים במחוז ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות. מדיווחי המחוז עולה כי ניכרת מגמת ירידה בנתון זה, אך קיימים הבדלים מובהקים בין ערים ובתי ספר שונים. במטרה […]
איכות ההוראה בבתי הספר משפיעה ומושפעת מהדימוי של המורים בחברה הישראלית מהיחסים בין ההורים לבתי הספר ומרמת האמון הציבור במערכת החינוך כולה. שיפור הדימוי הציבורי והמעמד החברתי של המורים הוא נדבך מרכזי בתנופה לשיפור החינוך בישראל. "הכל חינוך" הוא ארגון שנוסד ב- 2008 במטרה לקדם רפורמה בחינוך בישראל, ובכלל זה חקיקת חוק חינוך חדש שיטיל […]
תיאוריית השינוי של קרן טראמפ מניחה כי שימוש בהוראה קלינית בכיתות יוביל להפחתת הנשירה ולגידול במספר התלמידים המתמידים בהצלחה בלימודיהם במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת 5 יחידות לימוד. הנחה זו נסמכת על מחקריהם של פרופסור ג'ון האטי ואחרים, לפיהם מורים טובים ומורים מעולים אינם נבחנים זה מזה בידע שלהם בתחום הדעת, אלא בעיקר ביכולתם 'לראות את […]
לפני שלוש שנים הוקמה קרן טראמפ, ומאגר המענקים והפרויקטים שלנו צומח ומתפתח. באמצעות עשרות יזמות מתמודדים הארגונים השותפים שלנו עם היעד המשותף של הבטחת הוראה איכותית במתמטיקה ובמדעים, כדי להעלות את מספר התלמידים המצטיינים במקצועות אלה. אנו עובדים עם כל אחד משותפינו בנפרד כדי לקיים רמה גבוהה של תכנון וביצוע. ואולם, כדי שהשפעת עבודתם תימשך […]
אג"ח חברתית [Social Impact Bonds] הן מנגנון פיננסי חדשני, המבוסס על התחייבות הממשלה לשלם תמורת שיפור תוצאות חברתיות המביאות לחיסכון במגזר הציבורי. שיטת מימון זו מאפשרת לממשלה לחבור אל ספקי שירות אפקטיביים, ואם יש צורך גם אל קרנות פרטיות או משקיעים אחרים, המוכנים לממן את העלויות המקדמיות, ליטול על עצמם את האחריות לסיכון הכרוך בהרחבת […]
עיריית אשדוד הציבה לעצמה מטרה להעלות את מספר התלמידים בכלל בתי הספר בעיר הבוחרים, מתמידים ומצליחים בלימודי פיזיקה ומתמטיקה ברמה מוגברת. לפני 6 שנים החלט להתמקד תחילה בהעלאת מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמה מוגברת מ- 13% ל- 25%. לשם כך, תמכה העירייה ביזמות בכלל בתי הספר בעיר המיועדות לשפר את הוראת הפיזיקה על […]
מורי רב-אמן הם בליבת האסטרטגיה של קרן טראמפ. הם חונכים מורים מתחילים, מובילים קהילות מקצועיות של מורים עמיתים ומפתחים שיטות הוראה וחומרי לימוד. קובי שורצבורד הוא מורה רב-אמן שכזה לפיזיקה, חתן פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2013, חבר המועצה המייעצת של קרן טראמפ, וחבר ועדת פרס טראמפ להוראה איכותית. שורצבורד מקדיש את מרבית זמנו לתפקידו […]
מחוז המרכז הוא אחד מ-8 מחוזות במשרד החינוך, ומשרת 320,000 תלמידים ב-56 ערים ורשויות מקומיות ואזוריות. מחוז המרכז אחראי ל- 132 בתי ספר על-יסודיים שבהם קיימות חטיבות עליונות. ב-2013, 14,120 מתלמידי המחוז ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה; מתוכם, 2,120 (15%) ניגשו לבחינה ברמה של 5 יחידות, ו-3,950 (28%) ניגשו לבחינה ברמת הביניים של 4 יחידות לימוד. […]
לפני 7 שנים יצאה עיריית חיפה עם תוכנית בפריסה עירונית, שמטרתה למנוע את מגמת הירידה המסתמנת בכל הארץ במספר בוגרי החינוך העל-יסודי המשלימים את לימודיהם במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. בחיפה, שתלמידיה מצטיינים במקצועות אלה בדרך כלל, העירייה הציבה לעצמה מטרה להעלות עוד את מספר בוגרי התיכון במגמות הנ"ל בשיעור של 25%, […]
בחמש השנים האחרונות, נרשמה בצפון, בדומה למגמה בכל הארץ, ירידה במספר התלמידים המסיימים את בית הספר התיכון במגמת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות. בכלל אזורי הארץ חלה ירידה מ- 14.1% ב- ב-2008 ל-10.7% ב-2012, ובצפון הארץ נרשמה במקביל ירידה מ11.3% ל- 7.6% של מסיימי כיתה יב במגמת המתמטיקה ב-5 יחידות. ירידה זו נובעת במקרים רבים […]
משרד החינוך מפעיל מערך ארצי לתמיכה במורי המתמטיקה בישראל. המערך כולל שבעה מדריכים ארציים ושמונה מדריכים מחוזיים. במקביל, כל מחוז מפעיל בתחומו מערך של ליווי פדגוגי ובו מורה ותיק משמש מלווה פדגוגי של מורים למתמטיקה במספר בתי-ספר, כדי לסייע להם בשילוב של שיטות פדגוגיות חדשניות, מיומנויות דידקטיות ולהתמודד עם שינויים ודגשים בתכנית הלימודים. במהלך השנים […]
מספרם של בוגרי מגמות הפיזיקה באזורי הפריפריה בדרום נמוך מהממוצע הארצי. עם זאת, אזור זה הפך בשנים האחרונות למרכז של תעשיית ההייטק, וזאת הודות לתמריצים מיוחדים שהממשלה מעניקה. מנקודת המבט של החינוך, ניתן להניח כי מציאות חדשה זו, שבה מעבדות משוכללות ומהנדסים נמצאים בסמיכות למורים ולבתי ספר, צופנת בחֻבָּה הזדמנות. אחת הדוגמאות לכך היא קריית […]