תכנית לקידום הוראה איכותית ברעננה

רעננה היא עיר במרכז הארץ המונה 70,000 תושבים. בתי-הספר העל-יסודיים בעיר כוללים 9 חטיבות ביניים ו-7 חטיבות עליונות, ולומדים בהם 6,000 תלמידים. רעננה ידועה כעיר שמעניקה לתושביה חינוך ברמה גבוהה, וממשקיעה בחינוך משאבים ניכרים, בדגש לסיוע לתלמידים עם צרכים מיוחדים, עולים חדשים, תלמידים מחוננים ומגמות ספורט. מחלקת החינוך העירונית הציגה את המגמות הבאות: א. למרות […]

תמיכה בהוראת מתמטיקה ופיזיקה איכותית ברשת אמי"ת

אמי"ת היא רשת חינוך ותיקה הפועלת בעיקר במגזר הדתי-לאומי. הרשת מפעילה כמאה מוסדות חינוך, כולל 50 בתי ספר על-יסודיים. בימים אלה מקימה הרשת מרכז פדגוגי חדש בשם "גוגיה" שמטרתו לספק תמיכה לבתי-הספר המשתייכים לרשת לשם פיתוח תפיסת הוראה קוהרנטית משל עצמם שתענה על הצרכים והיעדים של כל אחד מהם באופן פרטני. ב-2012 אישרה הקרן מענק […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות ברשת דרכא

דרכא היא רשת חדשה של בתי ספר שהוקמה ב-2010 על ידי קרן רש"י בשיתוף עם כי"ח-אליאנס ו-YRF. בשנת הלימודים הנוכחית הרשת כוללת 23 בתי-ספר על-יסודיים באזורי הפריפריה, בהם לומדים יותר מ-12,000 תלמידים. מבין התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות רק 11% משלימים חמש יחידות לימוד במתמטיקה, ובפיזיקה רק 10%. זאת בהשוואה לממוצע הארצי העומד על כ-18% מבוגרי […]

שילוב מתמחים במשרד החינוך

הסכמי השכר החדשים שחתמה הממשלה עם המורים נועדו להעלות בהדרגה את שכר המורים בשיעור של 50%, להוסיף שעות עבודה של מורים בבתי הספר, לשלם תמריצים למורים מצטיינים ולהגביר את תשומת הלב האישית שכל תלמיד מקבל מידי מוריו. ככל שייושמו ההסכמים הללו תנאי העבודה של המורים ומסלולי ההתקדמות המקצועית שלהם עומדים להשתנות.  לפיכך משרד החינוך מתכוון […]

ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה בירושלים

במחוז ירושלים של משרד החינוך פועלים 55 בתי ספר על-יסודיים הפרושים בערים שונות, כולל ירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מודיעין, ויישובים ביהודה ושומרון. ב-2013 רק 553 מ-3,904  התלמידים במחוז ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות. מדיווחי המחוז עולה כי ניכרת מגמת ירידה בנתון זה, אך קיימים הבדלים מובהקים בין ערים ובתי ספר שונים. במטרה […]

פעילות ציבורית לחיזוק איכות ההוראה בישראל

איכות ההוראה בבתי הספר משפיעה ומושפעת מהדימוי של המורים בחברה הישראלית מהיחסים בין ההורים לבתי הספר ומרמת האמון הציבור במערכת החינוך כולה. שיפור הדימוי הציבורי והמעמד החברתי של המורים הוא נדבך מרכזי בתנופה לשיפור החינוך בישראל. "הכל חינוך" הוא ארגון שנוסד ב- 2008 במטרה לקדם רפורמה בחינוך בישראל, ובכלל זה חקיקת חוק חינוך חדש שיטיל […]

כנס הוראה קלינית

תיאוריית השינוי של קרן טראמפ מניחה כי שימוש בהוראה קלינית בכיתות יוביל להפחתת הנשירה ולגידול במספר התלמידים המתמידים בהצלחה בלימודיהם במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת 5 יחידות לימוד. הנחה זו נסמכת על מחקריהם של פרופסור ג'ון האטי ואחרים, לפיהם מורים טובים ומורים מעולים אינם נבחנים זה מזה בידע שלהם בתחום הדעת, אלא בעיקר ביכולתם 'לראות את […]

אירוע אירוח שותפים

לפני שלוש שנים הוקמה קרן טראמפ, ומאגר המענקים והפרויקטים שלנו צומח ומתפתח. באמצעות עשרות יזמות מתמודדים הארגונים השותפים שלנו עם היעד המשותף של הבטחת הוראה איכותית במתמטיקה ובמדעים, כדי להעלות את מספר התלמידים המצטיינים במקצועות אלה. אנו עובדים עם כל אחד משותפינו בנפרד כדי לקיים רמה גבוהה של תכנון וביצוע. ואולם, כדי שהשפעת עבודתם תימשך […]

הגדלת מספר תלמידי חמש יחידות מתמטיקה

אג"ח חברתית [Social Impact Bonds] הן מנגנון פיננסי חדשני, המבוסס על התחייבות הממשלה לשלם תמורת שיפור תוצאות חברתיות המביאות לחיסכון במגזר הציבורי. שיטת מימון זו מאפשרת לממשלה לחבור אל ספקי שירות אפקטיביים, ואם יש צורך גם אל קרנות פרטיות או משקיעים אחרים, המוכנים לממן את העלויות המקדמיות, ליטול על עצמם את האחריות לסיכון הכרוך בהרחבת […]

יצירת רשת תמיכה בהוראת מתמטיקה קלינית

עיריית אשדוד הציבה לעצמה מטרה להעלות את מספר התלמידים בכלל בתי הספר בעיר הבוחרים, מתמידים ומצליחים בלימודי פיזיקה ומתמטיקה ברמה מוגברת. לפני 6 שנים החלט להתמקד תחילה בהעלאת מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמה מוגברת מ- 13% ל- 25%. לשם כך, תמכה העירייה ביזמות בכלל בתי הספר בעיר המיועדות לשפר את הוראת הפיזיקה על […]

הדרכת מורים ישראלים על ידי מומחים שוייצרים

מורי רב-אמן הם בליבת האסטרטגיה של קרן טראמפ. הם חונכים מורים מתחילים, מובילים קהילות מקצועיות של מורים עמיתים ומפתחים שיטות הוראה וחומרי לימוד. קובי שורצבורד הוא מורה רב-אמן שכזה לפיזיקה, חתן פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2013, חבר המועצה המייעצת של קרן טראמפ, וחבר ועדת פרס טראמפ להוראה איכותית. שורצבורד מקדיש את מרבית זמנו לתפקידו […]

הכשרת מדריכים מחוזיים לשמש כמלווים פדגוגיים

מחוז המרכז הוא אחד מ-8 מחוזות במשרד החינוך, ומשרת 320,000 תלמידים ב-56 ערים ורשויות מקומיות ואזוריות. מחוז המרכז אחראי ל- 132 בתי ספר על-יסודיים שבהם קיימות חטיבות עליונות. ב-2013, 14,120 מתלמידי המחוז ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה; מתוכם, 2,120 (15%) ניגשו לבחינה ברמה של 5 יחידות, ו-3,950 (28%) ניגשו לבחינה ברמת הביניים של 4 יחידות לימוד. […]

יישום רכיבי הוראה איכותית במתמטיקה ומדעים

לפני 7 שנים יצאה עיריית חיפה עם תוכנית בפריסה עירונית, שמטרתה למנוע את מגמת הירידה המסתמנת בכל הארץ במספר בוגרי החינוך העל-יסודי המשלימים את לימודיהם במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.  בחיפה, שתלמידיה מצטיינים במקצועות אלה בדרך כלל, העירייה הציבה לעצמה מטרה להעלות עוד את מספר בוגרי התיכון במגמות הנ"ל בשיעור של 25%, […]

חונכות מורים חדשים למתמטיקה

בחמש השנים האחרונות, נרשמה בצפון, בדומה למגמה בכל הארץ, ירידה במספר התלמידים המסיימים את בית הספר התיכון במגמת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות. בכלל אזורי הארץ חלה ירידה מ- 14.1% ב- ב-2008 ל-10.7% ב-2012, ובצפון הארץ נרשמה במקביל ירידה מ11.3% ל- 7.6% של מסיימי כיתה יב במגמת המתמטיקה ב-5 יחידות. ירידה זו נובעת במקרים רבים […]

הכשרה ארצית לטיפוח הוראת מתמטיקה קלינית

משרד החינוך מפעיל מערך ארצי לתמיכה במורי המתמטיקה בישראל. המערך כולל שבעה מדריכים ארציים ושמונה מדריכים מחוזיים. במקביל, כל מחוז מפעיל בתחומו מערך של ליווי פדגוגי ובו מורה ותיק משמש מלווה פדגוגי של מורים למתמטיקה במספר בתי-ספר, כדי לסייע להם בשילוב של שיטות פדגוגיות חדשניות, מיומנויות דידקטיות ולהתמודד עם שינויים ודגשים בתכנית הלימודים. במהלך השנים […]

עזרה של מורי פיזיקה ומהנדסים לתלמידים

מספרם של בוגרי מגמות הפיזיקה באזורי הפריפריה בדרום נמוך מהממוצע הארצי. עם זאת, אזור זה הפך בשנים האחרונות למרכז של תעשיית ההייטק, וזאת הודות לתמריצים מיוחדים שהממשלה מעניקה. מנקודת המבט של החינוך, ניתן להניח כי מציאות חדשה זו, שבה מעבדות משוכללות ומהנדסים נמצאים בסמיכות למורים ולבתי ספר, צופנת בחֻבָּה הזדמנות. אחת הדוגמאות לכך היא קריית […]

מחקר בנושא שיתוף פעולה בין הורים למורים

מחקר שהזמינה הקרן, נערך באחרונה בקרב תלמידי מגמות המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לבגרות, וממנו עולה תפקידם המרכזי של מורי התלמידים והוריהם להתמדה ולהצלחה של התלמידים. המחקר מצא שהורים נוטים לדחוף את ילדיהם לבחור במגמה המוגברת גם במקרים שבהם המורה, על סמך הישגי התלמיד בעבר ואבחונים שבוצעו, אינו ממליץ על כך. ההורים נוהגים כך כי […]

הכשרת מלווים פדגוגיים לשימוש בסרטי וידיאו

יכולתם של מורים להתמקד בתהליכי הלמידה והחשיבה של התלמידים היא אבן יסוד בעשייתה של קרן טראמפ. נוכחנו לדעת שכאשר מורים מתעדים את עשייתם בכיתה ומקבלים משוב מעמיתיהם או ממלווה פדגוגי המוצמד אליהם, הם משפרים את דפוסי עבודתם ומעבירים את מוקד תשומת הלב מ-'העברת החומר' לעבר למידת התלמידים.  לכן הקרן מעודדת שימוש בווידאו בכיתות, כדי לאפשר […]

שיפור ההישגים במתמטיקה ברמת חמש יחידות

הלימודים במגמת המתמטיקה לבגרות בחמש יחידות לימוד מהווים אתגר ותלמידים רבים נושרים ממנה במהלך שנות לימודיהם בבית הספר התיכון. הקושי להתמיד בלימודי מתמטיקה במתכונת מורחבת מורגש ביתר שאת באזורי הפריפריה, שבהם תלמידים רבים מגיעים לתיכון עם בסיס חלש יותר במתמטיקה, הערכה עצמית וביטחון עצמי נמוכים יותר, ויכולת כלכלית מוגבלת של הוריהם להשלים את החסר באמצעות […]

מחקר לבירור מציאת פוטנציאל לא ממומש למצוינות

תעשיית ההייטק הישראלית, ותחומי ההנדסה והמדעים המדויקים באוניברסיטאות, מתאפיינים במיעוט של נשים. תופעה זו מעוררת דאגה והיא מולידה יוזמות ותכניות רבות המעודדות תלמידות לשאוף למצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים החל מבית הספר, דרך האוניברסיטה ועד לשוק העבודה. רוב התכניות הללו במערכת בתי הספר מקיימות פעילויות העצמה והעשרה, בעיקר מחוץ לתכנית הלימודים, ופעולות תגבור בכל תחומי הלימוד, […]

פיתוח מורי פיזיקה מהפריפריה

המורים לפיזיקה מחפשים כל העת שיטות הוראה חדשות וחדשניות כדי לעודד עוד תלמידים לבחור, להתמיד ולהצליח בלימודי המגמה בתיכון. הם מוצאים כי יש שוני רב בין התלמידים מבחינת העדפותיהם ותחומי התעניינותם, וגם מבחינת סגנון וקצב הלמידה שלהם. יש תלמידים הלומדים באופן עצמאי ומחפשים אתגרים אינטלקטואליים, ואילו אחרים זקוקים ליותר תמיכה פרטנית. מורים רבים טוענים כי […]

הגדלת שיעור תלמידות המסיימות לימודי פיזיקה ומתמטיקה

כאשר מסתכלים על ממוצע ההישגים בתום חטיבת הביניים, לא ניכר כמעט הבדל בין בנות לבנים. עם זאת, מי שמעוניין להעמיק בנתוני ההישגים יכול למצוא הבדל מסויים. התלמידות במתמטיקה בחטיבת הביניים שולטות טוב יותר בגיאומטריה בעוד שהתלמידים מגיעים להישגים טובים יותר בכל מה שנוגע לנוסחאות ומספרים.  בנוסף, הישגי הבנים במגזר היהודי והישגי הבנות במגזר הערבי גבוהים […]

התאמת שיטת הוראה ממוקדת למידה ומבוססת נתונים

על מנת לסייע למורים ליישם הוראה קלינית ממוקדת-תלמיד, פרופ' (אמריטוס) מנוחה בירנבוים מבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל-אביב פיתחה מתודולוגיה שבאמצעותה מורים מאבחנים ומנטרים את התקדמות הלמידה של התלמידים כחלק מעבודתם היומיומית. הם עובדים כצוות על מנת לעשות שימוש אפקטיבי בנתונים; הם מנתחים את נתוני התקדמות הלמידה של תלמידים ומתבוננים באופן שוטף זה בכיתתו של […]

מאגר מידע של חומרי הוראה ולמידה למסלולי מתמטיקה ופיזיקה ברמת 5 יחידות לימוד

תלמידים רבים מאוד עשו שימוש בתכני המאגר במהלך הקיץ האחרון, ולכן מט"ח מתכנן כעת להרחיבו כך שישמש את התלמידים והמורים על בסיס קבוע ומתמשך ולא רק בשלב ההכנות לבחינה. 60 שיעורים של המורים הטובים ביותר במתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות לימוד יצולמו ויועלו למאגר לצד 10 מבחנים מקוונים. קבוצת מורים תפתח חדר צ'אט כדי […]

סקר בקשר לגורמים המשפיעים על תלמידים בבחירת מגמות

כשתלמיד בתיכון מחליט באיזו מגמה ללמוד, בחירתו מתבססת על מספר גורמים. בדומה לכך, כשעולים קשיים בתהליך הלמידה והוא מתלבט אם לנשור או להתמיד, הוא לוקח בחשבון מספר שיקולים. היכולת להתערב ולהשפיע על תהליכי קבלת החלטות אלה תלויה בהבנת הגורמים הללו. למטרה זו, מציעה הקרן מחקר איכותני שיענה על השאלה: " אילו גורמים מובילים תלמידים לבחור […]

פיתוח מורי פיזיקה ומתמטיקה מהקהילה הבדואית

הקהילה הבדואית מהווה כ-3.5% מאוכלוסיית מדינת ישראל, ומרביתה (220,000 אזרחים) חייה בדרום הארץ. הישגי התלמידים בני הקהילה בבית הספר התיכון יחסית נמוכים – 30.3% מהתלמידים הבדואים בנגב היו זכאים לתעודת בגרות ב-2014 לעומת 47.9% מהתלמידים בחברה הערבית ו-70.9% מהתלמידים בציבור היהודי. בין הזכאים לתעודת בגרות, מעטים ניגשו לבחינות במתמטיקה, בפיזיקה ובאנגלית ברמת חמש יחידות. על-פי […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בבת ים

העיר בת-ים שוכנת לדרומה של תל אביב, ואוכלוסייתה מונה 130,000 תושבים. בעיר פועלים תשעה בתי ספר על-יסודיים, בהם לומדים כ-6,000 תלמידים. במשך שנים מדיניות העירייה הייתה להתמקד בצרכים של התלמידים החלשים יותר, במטרה לשפר את הישגיהם הלימודיים של התלמידים ולהעלות את מספר הזכאים לתעודת בגרות בעיר, וברוח זו הונחו המנהלים והמורים לפעול. מאמצים אלו צלחו, […]

כנס רשתות מקצועיות לשיתוף פעולה וידע 2015

ייחודה של קרן טראמפ בכך שהיא ממוקדת בהשגת יעד מוגדר ומדיד, והוא שיפור ההוראה על-מנת להביא לכך שיותר תלמידים יסיימו את לימודיהם בבית-הספר התיכון במגמות המתמטיקה והמדעים המוגברות. תיק המענקים של הקרן משקף מטרה ממוקדת זו, ואף על פי שכל אחד מהפרויקטים הנתמכים הוא עצמאי, לכולם מטרה אחת משותפת. כתוצאה מכך, נראה שעליהם לשתף פעולה […]

מה צופן העתיד לבוגרי מגמת המתמטיקה בתיכון – מחקר וכנס

ישראל מתמודדת עם ירידה מתמדת במספר הבוגרים של מגמות המתמטיקה המוגברת בבתי הספר העל-יסודיים. תופעה זו נובעת ממספר סיבות, שאחת מהן היא התפיסה של התלמידים והוריהם, כמו גם של בתי הספר והמורים, לגבי התועלת העתידית הצפויה מלימודי המתמטיקה. נראה שלמרות ההעדפה של בוגרי המגמות הטכנולוגיות-מדעיות בשוק העבודה, רוב הציבור בישראל עדיין לא השתכנע שבחירת מסלול […]

מודל אזורי של התפתחות מקצועית למורי מתמטיקה בצפון הארץ, כדי להגדיל את מספר התלמידים במסלול חמש יחידות לימוד

לפני מספר שנים, 15 רשויות מקומיות בגליל המזרחי החליטו למפות את המשאבים הפדגוגיים של הוראת המתמטיקה והמדעים באזור ומצאו שמספר נמוך של תלמידים לומדים ברמה של חמש יחידות לימוד. על מנת להתמודד עם מצב זה, הן החליטו לעבוד ביחד, להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות כמטרה משותפת ולהשקיע משאבים במטרה למשוך יותר תלמידים ולהוריד את […]