סימולציות הוראה קלינית
אושר מענק של עד 300,000 שקלים חדשים על-פני שלוש שנים עבור סימולציות הוראה קלינית ל-200 פרחי הוראה ומורים חדשים למתמטיקה בבתי ספר תיכוניים
אושר מענק של עד 300,000 שקלים חדשים על-פני שלוש שנים עבור סימולציות הוראה קלינית ל-200 פרחי הוראה ומורים חדשים למתמטיקה בבתי ספר תיכוניים
ההכשרה וההתפתחות המקצועית של מורים מתרחשות בדרך כלל מחוץ לכיתות בית הספר, בקמפוסים במכללות ובאוניברסיטאות. זאת למרות שידוע ממחקר ומניסיון שלמידה במקום העבודה, המבוססת על התנסות מעשית היא הלמידה היעילה ביותר. לכן, גם כאשר למידה של מורים מתנהלת מחוץ לכתלי בית-הספר, חשוב למצוא דרכים 'להביא את הכיתה' אל הקמפוס. אמצעי יעיל ביותר למטרה זו הוא תיעוד של הוראה ולמידה על ידי צילום בווידאו במהלך שיעורים בכיתות. עם זאת, גם לשימוש בווידאו יש מגבלות, שכן המורה הלומד הוא צופה פסיבי בשיעור המוקלט ואינו מתנסה בהוראה בעצמו.
הכשרת הרופאים בישראל עונה על צורך זה, בין השאר על ידי סימולציות מבוססות-התנסות. במרכז 'מסר' שבמרכז הרפואי תל השומר, סטודנטים לרפואה משתתפים בסדנאות עם שחקנים המציגים מצבים הלקוחים משגרת בית חולים. הסטודנט מתבקש לתרגל את תגובתו המקצועית כרופא לסיטואציה המוצגת על ידי השחקן, בעוד ששאר הסטודנטים צופים במתרחש, והסימולציה מתועדת. לאחר מכן מתקיים דיון קבוצתי שבו הם מביעים את דעתם ומנתחים את משחק התפקידים, ומתקיימות גם פגישות אישיות עם המאמן.
מרכז דומה הוקם ב-2011 באוניברסיטת בר אילן, לצורך הכשרת מורים. עד היום קיים המרכז 700 סדנאות ובהן השתתפו למעלה מ-8,000 מורים המלמדים בכל שכבות הגיל, את כל תחומי הדעת ומגיעים מכל רחבי הארץ. עם זאת, עיקר עבודת המרכז מתמקדת בנושאים כללים המשותפים לכלל המורים, כגון ניהול כיתה ומשמעת, וניהול תקשורת עם התלמידים, עם ההורים ועם עמיתיהם לעבודה. משרד החינוך, התומך במרכז, מממן את הוצאות התפעול השוטפות של הסדנאות וכן את פיתוח התכנים והכלים.
קרן טראמפ פנתה לַמרכז לפני מספר חודשים כדי לבדוק אפשרות להתאמת שיטת הסימולציות לצרכים המקצועיים של מורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. זוהי קבוצת מורים שהוראת תחום הדעת היא בראש מעייניהם, והם מלמדים חומר ברמה גבוהה בכיתות המתאפיינות בשוֹנוּת. קיים אצלה מתח תמידי בין הצורך ללמד מהר ולעומק, ובין הרצון לסייע לכל תלמיד בכיתה ולמנוע נשירה.
בתכנית שגובשה יתקיימו סדנאות מבוססות סימולציות במהלך שלוש השנים הבאות ובהן ישתתפו 250 סטודנטים להוראה ומורים חדשים למתמטיקה, שיגיעו מעשר תכניות להכשרה קלינית הנתמכות על ידי הקרן. הסדנאות יפותחו בעזרת ייעוץ של מורים מומחים להוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות, ויתמקדו בנושאים של פדגוגיה קלינית, כגון התמודדות עם שגיאות ועם תפיסות מוטעות של תלמידים בכיתות הטרוגניות. הסדנאות יעסקו גם במיומנויות תקשורת, כגון דרכים לעידוד הורים לתמיכה בילדיהם המתמודדים עם המסלול המאתגר של לימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
כל סטודנט להוראה ישתתף ב-2 עד 4 סדנאות שיתקיימו במסגרת של קבוצות קטנות, וזאת במהלך שנת הכשרתו ובשנה הראשונה לעבודתו כמורה. הקרן התבקשה לממן את ההוצאות החד-פעמיות של פיתוח התכנית, בעוד שמשרד החינוך יממן את הוצאות ההפעלה של הסדנאות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 197