ליווי פדגוגי (instructional coaching) למורים למתמטיקה ולמדעים בבתי ספר תיכוניים

בשנים האחרונות פחת מספר תלמידי בתי הספר התיכוניים בישראל הבוחרים במגמות המוגברות במתמטיקה ובמדעים, ורבים מאלה שבוחרים בהן נושרים במעלה הדרך. חרף ראיות מוצקות לכך שאיכות ההוראה הוא הגורם המשפיע ביותר על המוטיבציה של התלמידים ועל הישגיהם, המורים במקרים רבים אינם מקבלים הכשרה מתאימה כדי לסייע לתלמידים המתקשים למצות הפוטנציאל האישי שלהם. בעשורים האחרונים יושמו […]

אקדמיית Khan, ישראל: מאגר סרטוני הוראה במתמטיקה לתיכון

אקדמיית Khan היא מיזם בין-לאומי שנועד בראשיתו לעזור לתלמידים בהכנת שיעורי הבית שלהם. המייסד, Salman Khan, היה בעבר מהנדס בתעשיית ההיי-טק. את המיזם, שבסיסו בארה"ב, הוא החל כאשר העלה ליוטיוב סרטוני וידיאו שארכו עשר דקות כל אחד, ובהם הוא הופיע והסביר נושאי לימוד שונים בדרך מבדרת ומסקרנת. כיום, בעזרת ביל גייטס ואריק שמידט, הספרייה הפופולארית […]

תכנון פיילוט לשילוב תומכי הוראה בכיתות המתמטיקה והמדעים

המורים למתמטיקה ולמדעים בישראל בחטיבות הביניים מלמדים בכיתות גדולות והטרוגניות. בתנאים אלה, אבחון היכולות והקשיים של כל תלמיד בזמן אמת, והתאמת שיטות ההוראה לצרכים השונים בכיתה הן משימות לא פשוטות, אפילו למורים המיומנים ביותר. כתוצאה מכך, מורים רבים נאלצים להתאים את שיטות ההוראה שלהם ליכולותיהם של התלמידים הממוצעים, ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב הנדרשת […]

למידה מהצלחות – תיעוד חמישה בתי ספר המצליחים בהוראת המתמטיקה והמדעים

בישראל פועלים בתי ספר ציבוריים מצוינים שהצליחו להתגבר על קשיים ולהגיע להישגים מצויינים. בתוכם ישנם בתי ספר הבולטים בהצלחתם להוביל את תלמידיהם להישגים בתחומי המתמטיקה והמדעים. עד שסיפורי ההצלחה הללו יתועדו וינותחו לעומק, הדרך שבה הם הושגו תישאר בגדר תעלומה. כדי לפצח את סוד ההצלחה,  אבני ראשה – המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית, מתכנן לתעד […]

פיתוח תכנית חונכות לתלמידי פיזיקה

בניסיון להגביר את עיסוקם של תלמידים המדעים בחטיבת הביניים בנושאים הקשורים בלימודי פיזיקה, לחזק את יסודת הידע שלהם ולהגביר את סיכויי הבחירה שלהם במגמה בתיכון, אורט ישראל גיבשה תכנית חדשה. רשת אורט היא רשת בתי הספר הגדולה ביותר בישראל הכוללת כ-100,000 תלמידים הלומדים ב-205 מוסדות חינוך. התכנית תכשיר תלמידי מגמת פיזיקה בכיתות יב' לשמש כחונכים […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בהרצליה

העיר הרצליה מונה 100,000 תושבים, היא שוכנת צפונית לתל אביב, ונחשבת לאחת הערים המצליחות בישראל. מערכת החינוך של העיר, שבה לומדים 17,000 תלמידים בשישה בתי ספר על-יסודיים, ידועה כבעלת רמה גבוהה של הוראה ולמידה. דווקא לנוכח הפוטנציאל והיכולת הגבוהה, הנתון הבא מפתיע ביותר: שיעור בוגרי התיכונים בעיר הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות ירד מ-30% ב-2008 […]

הקמת מרכז אזורי להוראת הפיזיקה בגליל המרכזי

באזורי הפריפריה הכפרית בישראל, לימודי הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים נפגעים עקב נסיבות ייחודיות. היישובים קטנים (עיירות וכפרים), מורים איכותיים אינם מצויים בשפע וציוד המעבדות דל. בתנאים אלה, המרכז האזורי ללימודי הפיזיקה שהוקם בגליל המערבי בשנים האחרונות הוא תופעה יוצאת דופן. מרכז מנור-כברי  ללימודי הפיזיקה הוקם ב- 2005 ומשרת ארבעה בתי ספר תיכוניים. תפקידם של המורים, […]

מאגר נתונים אודות קרן טראמפ

מאז הקמתה בשלהי 2011, תיק המענקים של קרן טראמפ צמח והוא מונה כיום מעל ל-100 מיזמים הפועלים ברחבי הארץ כדי לקדם הוראה איכותית של תחומי המתמטיקה והמדעים.  הפרויקטים הללו מובלים בידי ארגוני חינוך מעולים והם מצויים בשלבים שונים של פיתוח, ניסוי פיילוט ויישום. בהם ניתן למצוא תכניות הכשרה וחונכות למורים חדשים, פיתוח מקצועי למורים מכהנים, […]

איתור מורים מצטיינים ומחפשי עבודה

למקצוע ההוראה בישראל חסרה מערכת יעילה ואיכותית לניהול כוח אדם, לתכנון, לגיוס ולהשמה של מורים. ניהול מסוג זה חיוני לאיתור משרות פנויות, לאיתור וגיוס מורים שיאיישו אותן, ולתיאום בין היצע וביקוש. ניהול שהוא פחות ממקצועני של כוח אדם פוגע במיוחד בהוראת המתמטיקה והמדעים, מקצועות שבהם גובר המחסור במורים מתאימים, וקיימת תחרות קשה על עובדים מתעשיית […]

הכשרה וליווי של רכזי מתמטיקה להוראה איכותית ברשת אורט

אורט ישראל היא רשת החינוך הגדולה בארץ. בעבר היא  נודעה כרשת המתמחה בחינוך מקצועי, אולם בעשורים האחרונים היא שינתה את פניה והחלה מתמקדת בקידום מצוינות במתמטיקה, במדעים ובמקצועות הטכנולוגיה. הרשת מונה כיום 77 בתי ספר על-יסודיים ובשנת הלימודים תשע"ה ב- 52 מהם פעלו מגמות מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. בשנה החולפת 9% מתלמידי כיתות יב' […]

תלמידות בוחרות חמש

רק 35% מכלל תלמידי הפיזיקה בבתי ספר תיכוניים בישראל הן בנות. שיעור הנשירה בקרב התלמידות במסלול חמש יחידות במתמטיקה הוא כפול בהשוואה לתלמידים. תופעה זו נגרמת עקב סיבות רבות, הכוללות הבדלים ברמת התמיכה מצד ההורים, יועצי בית הספר והמורים, כמו גם אוירה תחרותית יותר בכיתות וסגנון הלימוד המסורתי והתחרותי במקצועות אלה שנמצא כמרתיע תלמידות רבות. […]

ליווי פדגוגי למורי כימיה

בשנים  האחרונות גובר המחסור במורים לכימיה, בעיקר במגזר היהודי, וכתוצאה מכך חלה ירידה במספר בתי הספר העל-יסודיים המציעים מגמות לכימיה. מחקר שנערך באחרונה מגלה כי הגיל הממוצע של המורים לכימיה בישראל הוא 51, וכי המחסור במורים צפוי להחריף לקראת 2018. מורים חדשים מדווחים כי הם מתקשים בניהול הכיתות ובהתאמת חומרי הלימוד לאוכלוסיית תלמידים מגוונת. הם […]

עבודות חקר בפיזיקה לתלמידי בית ספר תיכון בירוחם וסביבתה

לימודי הפיזיקה הם תובעניים ודרושה הוראה יצירתית ברמה גבוהה כדי למשוך את התלמידים למקצוע זה ולעניין אותם לאורך זמן. שיטת ההוראה המקובלת בבתי הספר בישראל היא השיטה המסורתית של לוח וגיר, הרצאה פרונטאלית ותרגוּל. שיטה זו אינה אהודה במיוחד, לא בקרב התלמידים המצטיינים, השואפים להתמודד עם אתגרים אינטלקטואליים, ולא בקרב התלמידים בעלי המוטיבציה הנמוכה יותר, […]

תמיכה פדגוגית לשיפור ההישגים במתמטיקה ובפיזיקה

לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת מצויים במגמת ירידה בבתי הספר התיכוניים בישראל. אחת הסיבות לכך היא שבתי ספר רבים אינם מגדירים לעצמם יעד ברור להוביל מעגל רחב יותר של תלמידים ללימודים בהיקף של חמש יחידות לימוד במתמטיקה ופיזיקה.  בתי ספר שכן מעוניינים לשפר את הוראת המתמטיקה והמדעים חותרים לאמץ שיטות של ניהול ושל הוראה ולמידה, […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בבאר שבע

באר שבע, העיר הדרומית הידועה כ"בירת הנגב", היא אחת הערים הגדולות ביותר במדינה, ואוכלוסייתה מונה 200,000 תושבים. יש בה 14,500 תלמידים הלומדים ב-17 בתי ספר תיכוניים (ששלושה מהם אינם מכינים את תלמידיהם לבחינות הבגרות). ב-2015 ניגשו 9.2% מהתלמידים לבחינות בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, כלומר 200 מתוך 2,161 מסיימי כיתת יב'. שיעור זה נמוך מהממוצע […]

פיתוח שירותי ייעוץ לשיפור ניהול משאבי אנוש להוראת המתמטיקה והמדעים

המאמץ הרב המושקע באיתור דור חדש של מורים למתמטיקה ולמדעים ובהכשרתו הוא מאמץ המושקע לריק אם אותם אנשים מחליטים לאחר הכשרתם שלא לפנות למקצוע ההוראה או עוזבים זמן קצר לאחר תחילת עבודתם כמורים. הנתונים מראים כי רק כ-60% מפרחי ההוראה משתלבים בסופו של דבר במקצוע, וכמחצית מהמורים החדשים שנקלטו במערכת עזבו את המקצוע במהלך חמש […]

מיפוי הצורך העירוני במורי מתמטיקה ופיזיקה בשתי ערים

מקצוע ההוראה בישראל אינו מתאפיין בניהול יעיל של כוח אדם או בתכנון לטווח ארוך של משאבי אנוש, החיוניים לשימור מורים מצוינים במקצוע והמאפשרים התפתחות מקצועית ואופק קריירה למורים. ההנחה המקובלת היא שכשמדובר במורים ההיצע גדול יותר מהביקוש וניתן למצוא להם מחליפים בכל רגע. ניהול לא יעיל שכזה של משאבי אנוש מזיק במיוחד להוראת המתמטיקה והמדעים, […]

התיכון הוירטואלי ללימודי פיזיקה ומתמטיקה

לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת בבתי הספר העל-יסודיים בישראל מצויים במגמת ירידה. ב-2005 נבחנו כ-15,000 תלמידי י"ב בבחינות הבגרות בהיקף של 5 יחידות במתמטיקה. ב-2009 נבחנו ברמה זו רק 11,000 תלמידים. באותה שנה, רק 45 בוגרי אוניברסיטה החלו לעבוד כמורים בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ ובד בבד כ-300 מורים ותיקים פרשו לגמלאות. הנתונים במקצוע הפיזיקה […]

הגיע זמן חינוך 2015

לפני שנתיים הקימה הקרן קהילה מקוונת תחת הכותרת "הגיע זמן חינוך" שהייתה תוך זמן קצר לקהילת הפייסבוק הפעילה ביותר בישראל בתחום החינוך. הקהילה מונה כיום 24,000 חברים, וביניהם מורים, מועמדים להוראה ואנשים המתעניינים בחינוך מתמטי ומדעי. מדובר בפלטפורמה ייחודית המאפשרת לקרן לתקשר עם קהלי יעד גדולים, לספק להם מידע על תכניות, וכן לעודד דיונים ישירים […]

היערכות לתכנון מסלול להכשרת מורים לפיזיקה ולמתמטיקה

תכנית חותם מגייסת בוגרי אוניברסיטה מצטיינים ללמד במשך שנתיים לפחות בבתי ספר הזקוקים למורים טובים, מתוך כוונה שהם יובילו בעתיד את הפעילות למען חינוך איכותי לכל. חותם נמנית עם שורה של מיזמים דומים המתקיימים ברחבי העולם בהתבסס על הדגם המוצלח של Teach for America ו-Teach First. החוסר במורים למתמטיקה ולפיזיקה פוגע בייחוד בבתי הספר באזורי […]

בחינת תפקיד עוזרי ההוראה במתמטיקה ומדעים

ב-2012 אישרה הקרן מענק לארגון שיעור אחר לפיתוח וביצוע של תכנית המשלבת מתנדבים מתעשיית ההייטק כתומכי הוראה בכיתות בשיעורי מתמטיקה ומדעים. מטרת התכנית הייתה לספק למורים סיוע בין כותלי הכיתות כדי לאפשר תשומת לב רבה יותר לכל תלמיד, לעמוד על היכולות השונות של כל תלמיד, ולכוונן בהתאם את התכנים ואת שיטות ההוראה. הציפייה הייתה שעבודה פדגוגית מסוג […]

מסלול הכשרה מיוחד למורים חדשים למתמטיקה ומדעים

המחסור במורים למתמטיקה ומדעים בכל חלקי הארץ הולך ומחריף. מורים מבוגרים פורשים לגמלאות ואילו מהנדסים, מדענים ומתמטיקאים צעירים יכולים לבחור מבין אפשרויות רבות שמפתות אותם יותר מאשר מקצוע ההוראה. כתוצאה מכך, בתי ספר רבים אינם מסוגלים לפתוח מגמות ברמה מוגברת וגם אין להם מבחר מורים גדול בבואם לאייש משרות הוראה במקצועות אלה. תכנית חותם הממומנת […]

פיתוח התיכון הוירטואלי למתמטיקה ופיזיקה

התיכון הווירטואלי למתמטיקה ולפיזיקה ברמת חמש יח"ל הוקם לפני שנתיים כדי לתת מענה לתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה הלומדים בבתי ספר שאינם מקיימים מגמות המכינות תלמידים לבחינות הבגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמה מוגברת זו. הקרן הקצתה מענק בסך כ-7 מיליון ₪ בשנתיים הראשונות של פיתוח התכנית (מתוך ארבע שנים), והסכימה לשקול הענקת מימון נוסף להשלמת הפיתוח בתנאי שהתכנית […]

שיפור הישגים לימודיים במתמטיקה ומדעים

מובילים של ארגונים העוסקים בחינוך פועלים בתוך מערכת "אקולוגית" מורכבת, שעלולה לעתים להקשות על ביצוע שינויים וקידום מדיניות חדשה, בייחוד אם הם אינם מקושרים עם הגורמים הנכונים, ואינם מומחים בתכנון אסטרטגי ארוך טווח. כדי להוביל שינויים כלל-מערכתיים, להשפיע על תודעת הציבור ולהפוך מגמות כדוגמת הירידה במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ומדעים, יש צורך במובילים מקצועיים, בעלי […]

כנס בנושא הוראת המתמטיקה והמדעים

ארועי TED מועברים באמצעות האינטרנט לקהל עולמי ומופצות ברשתות החברתיות. כמה מכנסיTEDx כבר התרחשו בישראל אך נכון להיום,  אף לא אחד מהם התמקד במורים ובהוראה איכותית. מכון דוידסון לחינוך מדעי הוא הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. מכון דוידסון נוסד ב-1999 ומפעיל תכניות חינוך מדעי  לתלמידים, מורים ולציבור הרחב. המגוון הרחב של התכניות נועד לעידוד […]

תלמידות בוחרות חמש

שיעור התלמידות בכלל תלמידי הפיזיקה ומדעי המחשב בבתי הספר העל-יסודיים בישראל אינו מגיע אף לשליש מכלל הניגשים לבגרות וגם במגמות המתמטיקה בחמש יחידות לימוד התלמידות הן במיעוט. התופעה בולטת עוד יותר באזורי הפריפריה החברתית שכן בתי הספר באזורים אלו שמים דגש רב יותר על התלמידים והתלמידות החלשים. בנות בעלות פוטנציאל לציונים גבוהים בבחינות הבגרות כמעט […]

הטמעת מערכת לניטור למידה

כאן ועכשיו היא עמותה שנוסדה לפני שנתיים במטרה לתרגם לעברית את התוכן והכלים של הפרויקט הבין-לאומי אקדמיית קהאן. זהו פרויקט המציג שיעורי הדרכה מבוססי וידיאו וכן מטלות מבוססות תרגול, ומשפר את האפשרות ללימוד מותאם באופן אישי. בעזרת מענק ראשוני מקרן טראמפ, תורגמו פרקי התכנית העוסקים במתמטיקה ברמה של חמש יחידות כדי שניתן יהיה להשתמש בהם […]

מתמטיקה וחינוך מתמטי – כנס בינלאומי

שפל מדאיג פוקד כיום את ההוראה והלמידה של המתמטיקה בישראל. אחד התסמינים המשקפים זאת היא העובדה שאין כיום תכנית לימודים מאושרת במתמטיקה לחטיבות הביניים ולבתי הספר התיכוניים בארץ. היעדר תכנית לימודים ארצית נובע מכך שהוועדות המקצועיות שמונו על ידי משרד החינוך, שחבריהן הם חוקרים ומחנכים בתחום המתמטיקה, לא הצליחו להגיע לעמק השווה לגבי תכני הלימוד […]

עדש"ה – מאגר סרטי וידאו לפיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה

ההכשרה המקצועית של המורים בישראל מתנהלת באוניברסיטאות ובמכללות ומתמקדת בתיאוריה יותר מאשר במיומנויות הוראה מעשיות. אין די בלימוד אקדמי ותיאורטי בלבד כדי להכין את המורה לאתגרים שעמם הוא יתמודד בכיתה או כדי לפתח את מיומנותו של המורה להתאים את שיטות ההוראה לצרכים של תלמידיו הספציפיים. במדינות שונות בוצעו בשנים האחרונות רפורמות מוצלחות בהכשרה ובפיתוח המקצועי […]

הקמת מאגר נתונים על שיעורי תעודת בגרות איכותית

ב-25 השנים האחרונות מדיניות החינוך של מדינת ישראל קידמה את הרחבת הנגישות להשכלה גבוהה. המדינה תמכה בהקמתן של מכללות אקדמיות אזוריות ותקצבה אותן כדי להגדיל באופן משמעותי את מספר הסטודנטים הלומדים בכל מחזור. כתוצאה מכך, חל גידול בשיעור הסטודנטים הלומדים לקראת תואר ראשון: מ-23% ב-1990 ל-48% ב-2014, וכיום ניצבת ישראל במקום השני בעולם אחרי קנדה […]