מחקר שהזמינה הקרן, נערך באחרונה בקרב תלמידי מגמות המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לבגרות, וממנו עולה תפקידם המרכזי של מורי התלמידים והוריהם להתמדה ולהצלחה של התלמידים. המחקר מצא שהורים נוטים לדחוף את ילדיהם לבחור במגמה המוגברת גם במקרים שבהם המורה, על סמך הישגי התלמיד בעבר ואבחונים שבוצעו, אינו ממליץ על כך. ההורים נוהגים כך כי […]
יכולתם של מורים להתמקד בתהליכי הלמידה והחשיבה של התלמידים היא אבן יסוד בעשייתה של קרן טראמפ. נוכחנו לדעת שכאשר מורים מתעדים את עשייתם בכיתה ומקבלים משוב מעמיתיהם או ממלווה פדגוגי המוצמד אליהם, הם משפרים את דפוסי עבודתם ומעבירים את מוקד תשומת הלב מ-'העברת החומר' לעבר למידת התלמידים. לכן הקרן מעודדת שימוש בווידאו בכיתות, כדי לאפשר […]
הלימודים במגמת המתמטיקה לבגרות בחמש יחידות לימוד מהווים אתגר ותלמידים רבים נושרים ממנה במהלך שנות לימודיהם בבית הספר התיכון. הקושי להתמיד בלימודי מתמטיקה במתכונת מורחבת מורגש ביתר שאת באזורי הפריפריה, שבהם תלמידים רבים מגיעים לתיכון עם בסיס חלש יותר במתמטיקה, הערכה עצמית וביטחון עצמי נמוכים יותר, ויכולת כלכלית מוגבלת של הוריהם להשלים את החסר באמצעות […]
תעשיית ההייטק הישראלית, ותחומי ההנדסה והמדעים המדויקים באוניברסיטאות, מתאפיינים במיעוט של נשים. תופעה זו מעוררת דאגה והיא מולידה יוזמות ותכניות רבות המעודדות תלמידות לשאוף למצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים החל מבית הספר, דרך האוניברסיטה ועד לשוק העבודה. רוב התכניות הללו במערכת בתי הספר מקיימות פעילויות העצמה והעשרה, בעיקר מחוץ לתכנית הלימודים, ופעולות תגבור בכל תחומי הלימוד, […]
המורים לפיזיקה מחפשים כל העת שיטות הוראה חדשות וחדשניות כדי לעודד עוד תלמידים לבחור, להתמיד ולהצליח בלימודי המגמה בתיכון. הם מוצאים כי יש שוני רב בין התלמידים מבחינת העדפותיהם ותחומי התעניינותם, וגם מבחינת סגנון וקצב הלמידה שלהם. יש תלמידים הלומדים באופן עצמאי ומחפשים אתגרים אינטלקטואליים, ואילו אחרים זקוקים ליותר תמיכה פרטנית. מורים רבים טוענים כי […]
כאשר מסתכלים על ממוצע ההישגים בתום חטיבת הביניים, לא ניכר כמעט הבדל בין בנות לבנים. עם זאת, מי שמעוניין להעמיק בנתוני ההישגים יכול למצוא הבדל מסויים. התלמידות במתמטיקה בחטיבת הביניים שולטות טוב יותר בגיאומטריה בעוד שהתלמידים מגיעים להישגים טובים יותר בכל מה שנוגע לנוסחאות ומספרים. בנוסף, הישגי הבנים במגזר היהודי והישגי הבנות במגזר הערבי גבוהים […]
על מנת לסייע למורים ליישם הוראה קלינית ממוקדת-תלמיד, פרופ' (אמריטוס) מנוחה בירנבוים מבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל-אביב פיתחה מתודולוגיה שבאמצעותה מורים מאבחנים ומנטרים את התקדמות הלמידה של התלמידים כחלק מעבודתם היומיומית. הם עובדים כצוות על מנת לעשות שימוש אפקטיבי בנתונים; הם מנתחים את נתוני התקדמות הלמידה של תלמידים ומתבוננים באופן שוטף זה בכיתתו של […]
תלמידים רבים מאוד עשו שימוש בתכני המאגר במהלך הקיץ האחרון, ולכן מט"ח מתכנן כעת להרחיבו כך שישמש את התלמידים והמורים על בסיס קבוע ומתמשך ולא רק בשלב ההכנות לבחינה. 60 שיעורים של המורים הטובים ביותר במתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות לימוד יצולמו ויועלו למאגר לצד 10 מבחנים מקוונים. קבוצת מורים תפתח חדר צ'אט כדי […]
כשתלמיד בתיכון מחליט באיזו מגמה ללמוד, בחירתו מתבססת על מספר גורמים. בדומה לכך, כשעולים קשיים בתהליך הלמידה והוא מתלבט אם לנשור או להתמיד, הוא לוקח בחשבון מספר שיקולים. היכולת להתערב ולהשפיע על תהליכי קבלת החלטות אלה תלויה בהבנת הגורמים הללו. למטרה זו, מציעה הקרן מחקר איכותני שיענה על השאלה: " אילו גורמים מובילים תלמידים לבחור […]
הקהילה הבדואית מהווה כ-3.5% מאוכלוסיית מדינת ישראל, ומרביתה (220,000 אזרחים) חייה בדרום הארץ. הישגי התלמידים בני הקהילה בבית הספר התיכון יחסית נמוכים – 30.3% מהתלמידים הבדואים בנגב היו זכאים לתעודת בגרות ב-2014 לעומת 47.9% מהתלמידים בחברה הערבית ו-70.9% מהתלמידים בציבור היהודי. בין הזכאים לתעודת בגרות, מעטים ניגשו לבחינות במתמטיקה, בפיזיקה ובאנגלית ברמת חמש יחידות. על-פי […]
העיר בת-ים שוכנת לדרומה של תל אביב, ואוכלוסייתה מונה 130,000 תושבים. בעיר פועלים תשעה בתי ספר על-יסודיים, בהם לומדים כ-6,000 תלמידים. במשך שנים מדיניות העירייה הייתה להתמקד בצרכים של התלמידים החלשים יותר, במטרה לשפר את הישגיהם הלימודיים של התלמידים ולהעלות את מספר הזכאים לתעודת בגרות בעיר, וברוח זו הונחו המנהלים והמורים לפעול. מאמצים אלו צלחו, […]
ייחודה של קרן טראמפ בכך שהיא ממוקדת בהשגת יעד מוגדר ומדיד, והוא שיפור ההוראה על-מנת להביא לכך שיותר תלמידים יסיימו את לימודיהם בבית-הספר התיכון במגמות המתמטיקה והמדעים המוגברות. תיק המענקים של הקרן משקף מטרה ממוקדת זו, ואף על פי שכל אחד מהפרויקטים הנתמכים הוא עצמאי, לכולם מטרה אחת משותפת. כתוצאה מכך, נראה שעליהם לשתף פעולה […]
ישראל מתמודדת עם ירידה מתמדת במספר הבוגרים של מגמות המתמטיקה המוגברת בבתי הספר העל-יסודיים. תופעה זו נובעת ממספר סיבות, שאחת מהן היא התפיסה של התלמידים והוריהם, כמו גם של בתי הספר והמורים, לגבי התועלת העתידית הצפויה מלימודי המתמטיקה. נראה שלמרות ההעדפה של בוגרי המגמות הטכנולוגיות-מדעיות בשוק העבודה, רוב הציבור בישראל עדיין לא השתכנע שבחירת מסלול […]
לפני מספר שנים, 15 רשויות מקומיות בגליל המזרחי החליטו למפות את המשאבים הפדגוגיים של הוראת המתמטיקה והמדעים באזור ומצאו שמספר נמוך של תלמידים לומדים ברמה של חמש יחידות לימוד. על מנת להתמודד עם מצב זה, הן החליטו לעבוד ביחד, להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות כמטרה משותפת ולהשקיע משאבים במטרה למשוך יותר תלמידים ולהוריד את […]
בשנים האחרונות פחת מספר תלמידי בתי הספר התיכוניים בישראל הבוחרים במגמות המוגברות במתמטיקה ובמדעים, ורבים מאלה שבוחרים בהן נושרים במעלה הדרך. חרף ראיות מוצקות לכך שאיכות ההוראה הוא הגורם המשפיע ביותר על המוטיבציה של התלמידים ועל הישגיהם, המורים במקרים רבים אינם מקבלים הכשרה מתאימה כדי לסייע לתלמידים המתקשים למצות הפוטנציאל האישי שלהם. בעשורים האחרונים יושמו […]
אקדמיית Khan היא מיזם בין-לאומי שנועד בראשיתו לעזור לתלמידים בהכנת שיעורי הבית שלהם. המייסד, Salman Khan, היה בעבר מהנדס בתעשיית ההיי-טק. את המיזם, שבסיסו בארה"ב, הוא החל כאשר העלה ליוטיוב סרטוני וידיאו שארכו עשר דקות כל אחד, ובהם הוא הופיע והסביר נושאי לימוד שונים בדרך מבדרת ומסקרנת. כיום, בעזרת ביל גייטס ואריק שמידט, הספרייה הפופולארית […]
המורים למתמטיקה ולמדעים בישראל בחטיבות הביניים מלמדים בכיתות גדולות והטרוגניות. בתנאים אלה, אבחון היכולות והקשיים של כל תלמיד בזמן אמת, והתאמת שיטות ההוראה לצרכים השונים בכיתה הן משימות לא פשוטות, אפילו למורים המיומנים ביותר. כתוצאה מכך, מורים רבים נאלצים להתאים את שיטות ההוראה שלהם ליכולותיהם של התלמידים הממוצעים, ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב הנדרשת […]
בישראל פועלים בתי ספר ציבוריים מצוינים שהצליחו להתגבר על קשיים ולהגיע להישגים מצויינים. בתוכם ישנם בתי ספר הבולטים בהצלחתם להוביל את תלמידיהם להישגים בתחומי המתמטיקה והמדעים. עד שסיפורי ההצלחה הללו יתועדו וינותחו לעומק, הדרך שבה הם הושגו תישאר בגדר תעלומה. כדי לפצח את סוד ההצלחה, אבני ראשה – המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית, מתכנן לתעד […]
בניסיון להגביר את עיסוקם של תלמידים המדעים בחטיבת הביניים בנושאים הקשורים בלימודי פיזיקה, לחזק את יסודת הידע שלהם ולהגביר את סיכויי הבחירה שלהם במגמה בתיכון, אורט ישראל גיבשה תכנית חדשה. רשת אורט היא רשת בתי הספר הגדולה ביותר בישראל הכוללת כ-100,000 תלמידים הלומדים ב-205 מוסדות חינוך. התכנית תכשיר תלמידי מגמת פיזיקה בכיתות יב' לשמש כחונכים […]
העיר הרצליה מונה 100,000 תושבים, היא שוכנת צפונית לתל אביב, ונחשבת לאחת הערים המצליחות בישראל. מערכת החינוך של העיר, שבה לומדים 17,000 תלמידים בשישה בתי ספר על-יסודיים, ידועה כבעלת רמה גבוהה של הוראה ולמידה. דווקא לנוכח הפוטנציאל והיכולת הגבוהה, הנתון הבא מפתיע ביותר: שיעור בוגרי התיכונים בעיר הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות ירד מ-30% ב-2008 […]
באזורי הפריפריה הכפרית בישראל, לימודי הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים נפגעים עקב נסיבות ייחודיות. היישובים קטנים (עיירות וכפרים), מורים איכותיים אינם מצויים בשפע וציוד המעבדות דל. בתנאים אלה, המרכז האזורי ללימודי הפיזיקה שהוקם בגליל המערבי בשנים האחרונות הוא תופעה יוצאת דופן. מרכז מנור-כברי ללימודי הפיזיקה הוקם ב- 2005 ומשרת ארבעה בתי ספר תיכוניים. תפקידם של המורים, […]
מאז הקמתה בשלהי 2011, תיק המענקים של קרן טראמפ צמח והוא מונה כיום מעל ל-100 מיזמים הפועלים ברחבי הארץ כדי לקדם הוראה איכותית של תחומי המתמטיקה והמדעים. הפרויקטים הללו מובלים בידי ארגוני חינוך מעולים והם מצויים בשלבים שונים של פיתוח, ניסוי פיילוט ויישום. בהם ניתן למצוא תכניות הכשרה וחונכות למורים חדשים, פיתוח מקצועי למורים מכהנים, […]
למקצוע ההוראה בישראל חסרה מערכת יעילה ואיכותית לניהול כוח אדם, לתכנון, לגיוס ולהשמה של מורים. ניהול מסוג זה חיוני לאיתור משרות פנויות, לאיתור וגיוס מורים שיאיישו אותן, ולתיאום בין היצע וביקוש. ניהול שהוא פחות ממקצועני של כוח אדם פוגע במיוחד בהוראת המתמטיקה והמדעים, מקצועות שבהם גובר המחסור במורים מתאימים, וקיימת תחרות קשה על עובדים מתעשיית […]
אורט ישראל היא רשת החינוך הגדולה בארץ. בעבר היא נודעה כרשת המתמחה בחינוך מקצועי, אולם בעשורים האחרונים היא שינתה את פניה והחלה מתמקדת בקידום מצוינות במתמטיקה, במדעים ובמקצועות הטכנולוגיה. הרשת מונה כיום 77 בתי ספר על-יסודיים ובשנת הלימודים תשע"ה ב- 52 מהם פעלו מגמות מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. בשנה החולפת 9% מתלמידי כיתות יב' […]
רק 35% מכלל תלמידי הפיזיקה בבתי ספר תיכוניים בישראל הן בנות. שיעור הנשירה בקרב התלמידות במסלול חמש יחידות במתמטיקה הוא כפול בהשוואה לתלמידים. תופעה זו נגרמת עקב סיבות רבות, הכוללות הבדלים ברמת התמיכה מצד ההורים, יועצי בית הספר והמורים, כמו גם אוירה תחרותית יותר בכיתות וסגנון הלימוד המסורתי והתחרותי במקצועות אלה שנמצא כמרתיע תלמידות רבות. […]
בשנים האחרונות גובר המחסור במורים לכימיה, בעיקר במגזר היהודי, וכתוצאה מכך חלה ירידה במספר בתי הספר העל-יסודיים המציעים מגמות לכימיה. מחקר שנערך באחרונה מגלה כי הגיל הממוצע של המורים לכימיה בישראל הוא 51, וכי המחסור במורים צפוי להחריף לקראת 2018. מורים חדשים מדווחים כי הם מתקשים בניהול הכיתות ובהתאמת חומרי הלימוד לאוכלוסיית תלמידים מגוונת. הם […]
לימודי הפיזיקה הם תובעניים ודרושה הוראה יצירתית ברמה גבוהה כדי למשוך את התלמידים למקצוע זה ולעניין אותם לאורך זמן. שיטת ההוראה המקובלת בבתי הספר בישראל היא השיטה המסורתית של לוח וגיר, הרצאה פרונטאלית ותרגוּל. שיטה זו אינה אהודה במיוחד, לא בקרב התלמידים המצטיינים, השואפים להתמודד עם אתגרים אינטלקטואליים, ולא בקרב התלמידים בעלי המוטיבציה הנמוכה יותר, […]
לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת מצויים במגמת ירידה בבתי הספר התיכוניים בישראל. אחת הסיבות לכך היא שבתי ספר רבים אינם מגדירים לעצמם יעד ברור להוביל מעגל רחב יותר של תלמידים ללימודים בהיקף של חמש יחידות לימוד במתמטיקה ופיזיקה. בתי ספר שכן מעוניינים לשפר את הוראת המתמטיקה והמדעים חותרים לאמץ שיטות של ניהול ושל הוראה ולמידה, […]
באר שבע, העיר הדרומית הידועה כ"בירת הנגב", היא אחת הערים הגדולות ביותר במדינה, ואוכלוסייתה מונה 200,000 תושבים. יש בה 14,500 תלמידים הלומדים ב-17 בתי ספר תיכוניים (ששלושה מהם אינם מכינים את תלמידיהם לבחינות הבגרות). ב-2015 ניגשו 9.2% מהתלמידים לבחינות בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, כלומר 200 מתוך 2,161 מסיימי כיתת יב'. שיעור זה נמוך מהממוצע […]
המאמץ הרב המושקע באיתור דור חדש של מורים למתמטיקה ולמדעים ובהכשרתו הוא מאמץ המושקע לריק אם אותם אנשים מחליטים לאחר הכשרתם שלא לפנות למקצוע ההוראה או עוזבים זמן קצר לאחר תחילת עבודתם כמורים. הנתונים מראים כי רק כ-60% מפרחי ההוראה משתלבים בסופו של דבר במקצוע, וכמחצית מהמורים החדשים שנקלטו במערכת עזבו את המקצוע במהלך חמש […]