מיפוי הצורך העירוני במורי מתמטיקה ופיזיקה בשתי ערים

מקצוע ההוראה בישראל אינו מתאפיין בניהול יעיל של כוח אדם או בתכנון לטווח ארוך של משאבי אנוש, החיוניים לשימור מורים מצוינים במקצוע והמאפשרים התפתחות מקצועית ואופק קריירה למורים. ההנחה המקובלת היא שכשמדובר במורים ההיצע גדול יותר מהביקוש וניתן למצוא להם מחליפים בכל רגע. ניהול לא יעיל שכזה של משאבי אנוש מזיק במיוחד להוראת המתמטיקה והמדעים, […]

התיכון הוירטואלי ללימודי פיזיקה ומתמטיקה

לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת בבתי הספר העל-יסודיים בישראל מצויים במגמת ירידה. ב-2005 נבחנו כ-15,000 תלמידי י"ב בבחינות הבגרות בהיקף של 5 יחידות במתמטיקה. ב-2009 נבחנו ברמה זו רק 11,000 תלמידים. באותה שנה, רק 45 בוגרי אוניברסיטה החלו לעבוד כמורים בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ ובד בבד כ-300 מורים ותיקים פרשו לגמלאות. הנתונים במקצוע הפיזיקה […]

הגיע זמן חינוך 2015

לפני שנתיים הקימה הקרן קהילה מקוונת תחת הכותרת "הגיע זמן חינוך" שהייתה תוך זמן קצר לקהילת הפייסבוק הפעילה ביותר בישראל בתחום החינוך. הקהילה מונה כיום 24,000 חברים, וביניהם מורים, מועמדים להוראה ואנשים המתעניינים בחינוך מתמטי ומדעי. מדובר בפלטפורמה ייחודית המאפשרת לקרן לתקשר עם קהלי יעד גדולים, לספק להם מידע על תכניות, וכן לעודד דיונים ישירים […]

היערכות לתכנון מסלול להכשרת מורים לפיזיקה ולמתמטיקה

תכנית חותם מגייסת בוגרי אוניברסיטה מצטיינים ללמד במשך שנתיים לפחות בבתי ספר הזקוקים למורים טובים, מתוך כוונה שהם יובילו בעתיד את הפעילות למען חינוך איכותי לכל. חותם נמנית עם שורה של מיזמים דומים המתקיימים ברחבי העולם בהתבסס על הדגם המוצלח של Teach for America ו-Teach First. החוסר במורים למתמטיקה ולפיזיקה פוגע בייחוד בבתי הספר באזורי […]

בחינת תפקיד עוזרי ההוראה במתמטיקה ומדעים

ב-2012 אישרה הקרן מענק לארגון שיעור אחר לפיתוח וביצוע של תכנית המשלבת מתנדבים מתעשיית ההייטק כתומכי הוראה בכיתות בשיעורי מתמטיקה ומדעים. מטרת התכנית הייתה לספק למורים סיוע בין כותלי הכיתות כדי לאפשר תשומת לב רבה יותר לכל תלמיד, לעמוד על היכולות השונות של כל תלמיד, ולכוונן בהתאם את התכנים ואת שיטות ההוראה. הציפייה הייתה שעבודה פדגוגית מסוג […]

מסלול הכשרה מיוחד למורים חדשים למתמטיקה ומדעים

המחסור במורים למתמטיקה ומדעים בכל חלקי הארץ הולך ומחריף. מורים מבוגרים פורשים לגמלאות ואילו מהנדסים, מדענים ומתמטיקאים צעירים יכולים לבחור מבין אפשרויות רבות שמפתות אותם יותר מאשר מקצוע ההוראה. כתוצאה מכך, בתי ספר רבים אינם מסוגלים לפתוח מגמות ברמה מוגברת וגם אין להם מבחר מורים גדול בבואם לאייש משרות הוראה במקצועות אלה. תכנית חותם הממומנת […]

פיתוח התיכון הוירטואלי למתמטיקה ופיזיקה

התיכון הווירטואלי למתמטיקה ולפיזיקה ברמת חמש יח"ל הוקם לפני שנתיים כדי לתת מענה לתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה הלומדים בבתי ספר שאינם מקיימים מגמות המכינות תלמידים לבחינות הבגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמה מוגברת זו. הקרן הקצתה מענק בסך כ-7 מיליון ₪ בשנתיים הראשונות של פיתוח התכנית (מתוך ארבע שנים), והסכימה לשקול הענקת מימון נוסף להשלמת הפיתוח בתנאי שהתכנית […]

שיפור הישגים לימודיים במתמטיקה ומדעים

מובילים של ארגונים העוסקים בחינוך פועלים בתוך מערכת "אקולוגית" מורכבת, שעלולה לעתים להקשות על ביצוע שינויים וקידום מדיניות חדשה, בייחוד אם הם אינם מקושרים עם הגורמים הנכונים, ואינם מומחים בתכנון אסטרטגי ארוך טווח. כדי להוביל שינויים כלל-מערכתיים, להשפיע על תודעת הציבור ולהפוך מגמות כדוגמת הירידה במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ומדעים, יש צורך במובילים מקצועיים, בעלי […]

כנס בנושא הוראת המתמטיקה והמדעים

ארועי TED מועברים באמצעות האינטרנט לקהל עולמי ומופצות ברשתות החברתיות. כמה מכנסיTEDx כבר התרחשו בישראל אך נכון להיום,  אף לא אחד מהם התמקד במורים ובהוראה איכותית. מכון דוידסון לחינוך מדעי הוא הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. מכון דוידסון נוסד ב-1999 ומפעיל תכניות חינוך מדעי  לתלמידים, מורים ולציבור הרחב. המגוון הרחב של התכניות נועד לעידוד […]

תלמידות בוחרות חמש

שיעור התלמידות בכלל תלמידי הפיזיקה ומדעי המחשב בבתי הספר העל-יסודיים בישראל אינו מגיע אף לשליש מכלל הניגשים לבגרות וגם במגמות המתמטיקה בחמש יחידות לימוד התלמידות הן במיעוט. התופעה בולטת עוד יותר באזורי הפריפריה החברתית שכן בתי הספר באזורים אלו שמים דגש רב יותר על התלמידים והתלמידות החלשים. בנות בעלות פוטנציאל לציונים גבוהים בבחינות הבגרות כמעט […]

הטמעת מערכת לניטור למידה

כאן ועכשיו היא עמותה שנוסדה לפני שנתיים במטרה לתרגם לעברית את התוכן והכלים של הפרויקט הבין-לאומי אקדמיית קהאן. זהו פרויקט המציג שיעורי הדרכה מבוססי וידיאו וכן מטלות מבוססות תרגול, ומשפר את האפשרות ללימוד מותאם באופן אישי. בעזרת מענק ראשוני מקרן טראמפ, תורגמו פרקי התכנית העוסקים במתמטיקה ברמה של חמש יחידות כדי שניתן יהיה להשתמש בהם […]

מתמטיקה וחינוך מתמטי – כנס בינלאומי

שפל מדאיג פוקד כיום את ההוראה והלמידה של המתמטיקה בישראל. אחד התסמינים המשקפים זאת היא העובדה שאין כיום תכנית לימודים מאושרת במתמטיקה לחטיבות הביניים ולבתי הספר התיכוניים בארץ. היעדר תכנית לימודים ארצית נובע מכך שהוועדות המקצועיות שמונו על ידי משרד החינוך, שחבריהן הם חוקרים ומחנכים בתחום המתמטיקה, לא הצליחו להגיע לעמק השווה לגבי תכני הלימוד […]

עדש"ה – מאגר סרטי וידאו לפיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה

ההכשרה המקצועית של המורים בישראל מתנהלת באוניברסיטאות ובמכללות ומתמקדת בתיאוריה יותר מאשר במיומנויות הוראה מעשיות. אין די בלימוד אקדמי ותיאורטי בלבד כדי להכין את המורה לאתגרים שעמם הוא יתמודד בכיתה או כדי לפתח את מיומנותו של המורה להתאים את שיטות ההוראה לצרכים של תלמידיו הספציפיים. במדינות שונות בוצעו בשנים האחרונות רפורמות מוצלחות בהכשרה ובפיתוח המקצועי […]

הקמת מאגר נתונים על שיעורי תעודת בגרות איכותית

ב-25 השנים האחרונות מדיניות החינוך של מדינת ישראל קידמה את הרחבת הנגישות להשכלה גבוהה. המדינה תמכה בהקמתן של מכללות אקדמיות אזוריות ותקצבה אותן כדי להגדיל באופן משמעותי את מספר הסטודנטים הלומדים בכל מחזור. כתוצאה מכך, חל גידול בשיעור הסטודנטים הלומדים לקראת תואר ראשון: מ-23% ב-1990 ל-48% ב-2014, וכיום ניצבת ישראל במקום השני בעולם אחרי קנדה […]

הוצאה לאור של מאמרים וספרים לשיפור איכות ההוראה

מרבית החומרים הקיימים בעולם החינוך בנוגע להוראה איכותית זמינים רק בשפה האנגלית. ספרים ומאמרים אלה כוללים ידע חדשני על פרקטיקת ההוראה, ובעיקר על שיטות ליישום הוראה קלינית בכיתה. ידע שכזה נחוץ מאוד גם בבתי ספר ישראליים, במיוחד בהוראת מתמטיקה ומדעים בבית ספר על-יסודיים, שבהם נרשמת נשירה גבוהה של תלמידים. מכיוון שקובעי מדיניות, מומחים, מורים וסטודנטים […]

מאגר מקוון של טעויות אופייניות בלמידת המתמטיקה בחטיבת ביניים

מורה למתמטיקה בכיתה רגילה צריך להכיר את תלמידיו היטב על מנת להיות מסוגל להעריך את היכולות, הצרכים, סגנון הלמידה וקצב הלימוד של כל אחד מהם. זו משימה מורכבת מאוד, במיוחד בחטיבות הביניים בישראל, המתאפיינות במספר רב של תלמידים ובשונות רבה ביניהם. בהיתקלו בשגיאות ובקשיים של תלמידים בכיתה, יכול המורה להניח שהם נובעים מבלבול, חוסר מאמץ, […]

מחקר בנושא מורי המתמטיקה במסלול חמש יחידות

בשנת 2011 הזמינה האקדמיה הישראלית למדעים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר מקיף העוסק במורים למתמטיקה בישראל. הסקר התבסס על נתונים לאומיים רשמיים והציג תמונת מצב רחבה של מורים למתמטיקה, כולל גיל, ניסיון, השכלה, היקף העבודה ועוד. תוצאות הסקר, אשר חשף את המחסור המתהווה במורים למתמטיקה לתיכון ואת הצורך בהכשרה מעמיקה יותר, הוביל לשיח ציבורי בכנסת, בכנסים […]

סיור לימודי למערכת חינוך איכותית באנגליה

למען מטרה זו הקמנו בשנת 2012 'מועדון מורים' שכלל 6 מורים מעולים למתמטיקה ומדעים בתיכון כדי שיחוו דעה על תכניות הקרן בשלבים שונים. בנוסף לכך, הם נטלו חלק פעיל בכנסים חינוכיים ובפגישות, כתבו בלוגים ומאמרים והתראיינו לתקשורת. בכל המקרים הללו, הציגו המורים נקודת מבט ייחודית וחשובה – נקודת המבט של איש מקצוע מעולה שנתקל באתגרים […]

הקמת מאגר מידע של משימות דיאגנוסטיות

במגמת הפיזיקה בכיתה י', מונה כיתה ממוצעת 23 תלמידים ואילו בסיום י"ב לומדים במחצית מהכיתות פחות מ-10 תלמידים בממוצע. נראה שאחת הסיבות לשיעור הנשירה הגבוה היא שיטת ההוראה שמכתיבה קצב התקדמות מהיר ואינה מותאמת לצרכים הפרטניים של כל תלמיד. גורם נוסף הוא העובדה שהרכב התלמידים בכיתות אינו אחיד; היכולות והקשיים שונים בין תלמיד לתלמיד, וכך […]

סדנה למפעילי תכניות להתפתחות של מורי מתמטיקה ומדעים

השימוש בצילומי וידיאו של שיעורים בכיתות וניתוחיהם הוא כלי חשוב בטיפוחן של מיומנויות קליניות בקרב המורים למתמטיקה ולמדעים. גישה חדשנית זו קונה לה אחיזה ברחבי העולם, וכמה ממענקי הקרן בשנתיים האחרונות הוקדשו לנושא זה. משרד החינוך השותף לקרן גם במהלך זה, החליט באחרונה לצאת במכרז לשימוש בסרטי וידיאו המצולמים בכיתות ככלי עזר בסדנאות מורים להתפתחות […]

שיפור דרכי הוראה על ידי למידה שיטתית בעזרת וידאו

קרן טראמפ אימצה אסטרטגיה של טיפוח מיומנויות קליניות של מורים למתמטיקה ולמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל בכדי להגדיל את מספר התלמידים המתמידים  ומצליחים בלימודי 5 יחידות. מקבלי המענקים מהקרן פועלים לשיפור איכות ההוראה בדרכים שונות, ובין היתר על ידי הקמת קהילות מקצועיות, ליווי פדגוגי למורים ועוד. כיום מתמודדים הפרויקטים עם האתגר של יצירת חיבור בין […]

המורה האיכותי שלי

לא אחת אפשר לשמוע תלמידים והורים המספרים בחיבה על מורה מסוים שהשפיע עליהם והביא למפנה בחייהם. ואולם, לא ברור במה בדיוק נעוצה גדולתם של מורים אלה. האם זוהי תשומת לבם לצרכיו האישיים של כל תלמיד או שזו הצלחתם להעביר את תכני הלימוד ביעילות? האם זוהי הדרך שבה הם מקנים לתלמידיהם ידע ומיומנויות או שמא החינוך […]

הקמת קהילות להתפתחות מקצועית של מורי מתמטיקה

המורים במגמות המתמטיקה המוגברת מעידים על עצמם כי הם מבודדים מבחינה מקצועית. בשל האינטנסיביות הגבוהה של ההוראה במגמת חמש היחידות הם ממעטים להשתתף בסדנאות להתפתחות מקצועית, האינטראקציה ביניהם לבין מורים עמיתים מועטה, והם מקבלים מעט מאוד תמיכה.  כדי שההוראה ברמות הגבוהות תהיה איכותית ותוביל לתוצאות מצוינות, המורים זקוקים למערך מובנה של התפתחות מקצועית ושיתוף בידע […]

קורס וידיאו למורי מתמטיקה

קורסים טיפוסיים להתפתחות מקצועית למורים כוללים הרצאות על ידי מומחים מהאקדמיה, המעשירים את המשתתפים בתיאוריות ובחידושים. מאחר שהוכח כי להכשרה מסוג זה יש השפעה מוגבלת על איכות ההוראה, הוחלט במערכות חינוך מצליחות בעולם להפעיל תכניות השתלמות תכליתיות יותר בעזרת כלים שונים המאפשרים למורים להביא אל הסדנאות את דרכי העבודה שהם מיישמים בפועל בכיתות. אחד הכלים […]

דוח על בחינות הבגרות במתמטיקה ובפיזיקה

במערכת החינוך בישראל המדד האולטימטיבי להערכת הישגי תלמידים בסיום בית הספר התיכון הוא מבחן הבגרות. מבחן הבגרות הוא גם גורם עיקרי שעל פיו קובעות האוניברסיטאות מי יתקבל ללימודים ובאילו פקולטות ישתלבו, ולכן אין זה מפתיע שתכנית הלימודים של משרד החינוך ובעקבותיהן בתי הספר מתמקדים בהכנת התלמידים לבחינות הבגרות. ברוח זו, גם קרן טראמפ המקבלת על […]

הנגשת מאגר המידע של PISA לציבור דוברי העברית

מידע מקיף על מערכת החינוך בישראל חיוני לכל מי שמעוניין להבין את תפקודה של מערכת זו ולשפרהּ.  כאשר קרן טראמפ החלה את פעילותה בישראל, חיפשנו נתונים סטטיסטיים מעמיקים ומדויקים שנוכל להסתמך עליהם בתכנון אסטרטגיית הפעולה שלנו. ואולם, בדיונים עם נציגי משרד החינוך, נוכחנו לדעת שאיסוף נתונים מסוג זה מוגבל ביותר. לכן, במקרים רבים, נאלצנו לקיים […]

גיבוש המלצות אודות הכשרה והתפתחות מקצועית של מורים

עבודת המורה מאופיינת בדרך-כלל בבדידות,  תוך שהיא מכוונת להשיג יעדים מרכזיים בהתאם לתכנית לימודים שנקבעת בידי המדינה. למידת המורים אף היא מכוונת בידי גורמים מהאקדמיה והממשלה, והיא מתבצעת על-פי רוב מחוץ לסביבת העבודה. אופק הקריירה של מורה המעוניין ויכול להתקדם בתפקידו, מצוי מחוץ לשורות המקצוע, בתפקידי הדרכה, פיקוח וניהול. מדינות בעולם שבהן הישגי החינוך גבוהים, […]

כנס ודיון ציבורי על עתיד החינוך בישראל

המחאה החברתית שפרצה בישראל בקיץ 2011 חשפה את חוסר שביעות הרצון של הציבור ממצב החינוך בארץ.  מורים רבים הצטרפו להפגנות וביטאו את תסכולם מהנתק הקיים לדעתם בין מקבלי ההחלטות בתחום החינוך ובין העובדים בשטח. המורים הללו הצביעו על כך שלא קיים שיתוף פעולה בין בעלי העניין השונים בתחום החינוך, וכי בעלי העניין לא הצליחו להביא […]

צוות משימה אודות מורי רב אמן

קרן טראמפ פועלת לסייע למורים למתמטיקה ולמדעים ללמוד מניסיונם ולשפר את דרכי ההוראה שלהם, כדי לתת מענה טוב יותר לצרכים של תלמידיהם. מאמץ משותף מסוג זה מתבסס על היכולת המקצועית של קבוצת מורים איכותיים החונכים מורים ומאמנים קהילות מקצועיות של מורים לדון במקרים אותנטיים של הוראה ולמידה המגיעים מכיתות הלימוד. לשם כך, בשלוש השנים שחלפו […]

מחקר אודות הוראה איכותית

אין זה מקרה יוצא דופן שמדיניות ממשלתית, מחקרים אקדמיים או יוזמות חינוכיות, יתוכננו ויצאו אל הפעול מבלי לקחת בחשבון את נקודת מבטם של המורים. זהו מצב מוזר, בלשון עדינה, שכן מורים הם בעלי נקודת מבט ייחודית בנוגע לשאלות מרכזיות שמשפיעות עליהם. בארה"ב, שגם בה ממעטים להיוועץ במורים, התפרסם באחרונה דוח מקיף אודות האתגרים החשובים ביותר […]