מספר התלמידים הלומדים כימיה ברמה מוגברת הוא יציב בשנים האחרונות, ועומד על כ-7,000 בשנה. עם זאת, מבדיקת הנתונים עולה שהתפלגותם בין מגזרי החברה השונים מאוד לא מאוזנת: במגזר הערבי כ-16% מבוגרי בתי-הספר התיכוניים ניגשים לבחינת הבגרות בכימיה, וביניהם לבנות יש ייצוג בולט ביותר. ואולם, מספר התלמידים במגזר היהודי נמצא בירידה, וזאת במיוחד בחינוך הממלכתי-דתי, בו […]
מבדיקות השוואתיות שעורך ארגון ה-OECD עולה כי התוצאות שמשיגה מערכת החינוך של פינלנד הן מן הגבוהות בעולם. בפינלנד בוחרים את המורים לעתיד מתוך עשרת האחוזים המצטיינים ביותר בקרב בוגרי האוניברסיטאות; מקצוע ההוראה זוכה להערכה רבה בציבור; וההורים והרשויות מאמינים במורים ובבתי הספר. מסלולי ההכשרה למורים הם תחרותיים ביותר: הדרישות כוללות תואר שני עם התמחות חובה […]
לנוכח נתונים המעידים על עצירתה של מגמת הירידה במספר התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמה של חמש יחידות לימוד, הגיעה העת לפעול להגדיל את מספר תלמידי חטיבות הביניים בעלי הפוטנציאל להגיע אל המגמות המוגברות בבתי-הספר התיכוניים. לאור זאת, קרן טראמפ כבר החלה להרחיב את היריעה וכוללת במשורה בפעילותה גם את חטיבות הביניים; זאת כדי […]
סקר שביצע "מכון דחף" ביולי 2012, לבקשת קרן טראמפ, מצא כי 8.6% מבעלי תואר אקדמי בישראל הצהירו שהם היו נכונים לעסוק בהוראת מתמטיקה או מדעים בתיכון, לו הייתה ניתנת להם ההזדמנות המתאימה. קהל היעד של עבודת הקרן מצוי כפי הנראה בקרב קבוצה זו. כדי שניתן יהיה לפנות אל קהל המועמדים בצורה מתאימה, יש להבין טוב […]
הוראת הפיזיקה בישראל סובלת ממשבר עקב הירידה במספר המורים והביקוש המועט ללימודי המקצוע בקרב התלמידים. הכיתות לפיזיקה הן בדרך כלל קטנות והתלמידים הלומדים בהן הם קומץ תלמידים מבין המוכשרים ביותר בבית הספר. פיזיקה היא מקצוע מאתגר במיוחד, הדורש רמה גבוהה של הוראה ותשומת לב להתקדמות האישית של כל תלמיד. במקרים רבים, אלה הן דרישות שסביבת […]
הירידה הכלל-ארצית במספר התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ובמדעים ברמה מוגברת ניכרת ביתר שאת במגזר הדתי-לאומי. עדויות של מורים מצביעות על מגוון רחב יותר של גורמים ייחודיים למגזר זה, התורמים למגמה השלילית במערכת החינוך הממלכתי-דתי. הם מדגישים כי במרבית בתי הספר הדתיים מספר התלמידים נמוך יחסית למקובל בארץ, ולכן אין להם אפשרות להציע מגוון של […]
תלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יחידות בבית הספר התיכון מתמודדים עם אתגר לא פשוט. תהליך הלמידה תובעני ביותר, דורש מאמץ מתמשך והבנת חומר הלימוד כרוכה ברכישת ידע מעמיק. כדי לעמוד בדרישות של תכנית הלימודים, המורים נדרשים להתקדם במהירות, וכתוצאה מכך תלמידים רבים המתקשים להבין את החומר בקצב המהיר נשארים מאחור ורבים מהם נושרים מהמגמה […]
כתוצאה מהמחסור במורים מתאימים, ישנם בתי ספר שמוותרים על פתיחת מגמת 5 יחידות לימוד במתמטיקה. לאור זאת, משרד החינוך, מכללות ואוניברסיטאות משקיעים מאמצים רבים על מנת למשוך מועמדים איכותיים לתכניות ההכשרה להוראת מתמטיקה. תכניות אלו, ובהן תכניות הסבה לאקדמאים ותכניות לתארים מתקדמים, מצליחות למשוך מועמדים מצויינים, אולם שיעור הנשירה שלהם במהלך השנים הראשונות כמורים, אינו […]
המורים למתמטיקה בבתי הספר התיכוניים מלמדים בממוצע 25-20 שיעורים בשבוע. בדרך כלל, הם מכינים את מערכי השיעור שלהם בבדידות ואינם חולקים את עבודתם עם אחרים. במרכז ללימודי המתמטיקה בטכניון מאמינים שניתן לשפר את המצב על ידי יצירת גרעין של מורים מעולים למתמטיקה ועל ידי שימוש בטכנולוגיה. בשיתוף עם גוגל, יקיים המרכז שלושה ימי סדנא לשלושים […]
אין די מידע רלוונטי על לימודי הפיזיקה בישראל, בעיקר בנוגע למאפיינים של המורים ושיטות ההוראה שלהם. זהו מידע חיוני שארגונים פילנתרופיים וציבוריים כאחד זקוקים לו לצורך קבלת החלטות. לכן, בשיתוף עם מפמ"ר הפיזיקה במשרד החינוך, קרן טראמפ פנתה אל מכון סאלד כדי שיבצע מחקר עומק. המחקר: השאלות שהמחקר ייבחן הן: מהו הפרופיל של תלמידי פיזיקה […]
קרן טראמפ מעודדת פיתוח מקצועי של מורים העושה שימוש בצילום וידיאו בכיתות, ככלי המאפשר למורים לצפות, לנתח, לדון ולקבל משוב ביחס לדרכי ההוראה שלהם למול דרכי הלמידה והחשיבה של תלמידיהם. מטרתנו בכך היא להסיט את תהליך הפיתוח המקצועי המקובל ממיקוד בתכנים ובחומרי לימוד אל התמקדות בדרכי חשיבתו של תלמיד ובקשייו. הצילום בווידיאו משמש לכך כלי […]
העיר ירושלים מדווחת על מחסור ניכר במורים למתמטיקה ולמדעים, הגורם לכך שפחות ופחות תלמידים לומדים, מתמידים ומצליחים בלימודי מגמת חמש היחידות לבגרות. מאידך, האוניברסיטה העברית בירושלים שהיא בית למדענים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, מעוניינת לעמוד לצדה של העיר בה היא פועלת ולתרום לחיזוק החינוך בעיר. בין שורותיה של האוניברסיטה משרתים מדענים רבים, יותר מכפי שהיא […]
בבתי הספר בארץ קיים מחסור במורים למתמטיקה ומדעים עקב פרישתם הקרובה של מורים רבים לגמלאות. יתרה מכך, כ-40% מהסטודנטים להוראה אינם מצטרפים בסופו של דבר לשורות המקצוע וכמחצית מאלה שכן משתלבים כמורים עוזבים את המקצוע במהלך חמש השנים הראשונות לעבודתם. מורים אלו טוענים כי ההכשרה שקיבלו הייתה תיאורטית מדי, שלא הכינה אותם להוראה בכיתה ולהוויה […]
מורים רבים מציינים כי לו רק היו יכולים 'להיכנס לראשם' של תלמידיהם ולנתח את תהליכי החשיבה שלהם, אז היה להם קל לתת לקשיי הלמידה מענה מותאם. בהעדר יכולת שכזו, משמשים כתחליף הבחנים, המבחנים, המשימות וכלֵי ההערכה. במסגרת זו הקרן תומכת בסדרה של מאמצי פיתוח המתרכזים בטעויות נפוצות של תלמידים ובתפיסות שגויות ששכיחותן גבוהה. ההנחה היא […]
בשנים האחרונות גובר המחסור במורים למתמטיקה ולפיזיקה בבתי הספר העל-יסודיים, הנובע בעיקר מפרישתם לגמלאות של מורים ותיקים. כתוצאה מכך, בתי ספר רבים מתקשים לשבץ מורים מתאימים או להמשיך ולקיים את מגמות הפיזיקה והמתמטיקה המכינות תלמידים לבחינות הבגרות ברמה של חמש יחידות. לאור זאת הולך וגובר הצורך להכשיר, לשבץ בבתי ספר ולהעניק ליווי מקצועי לדור חדש […]
בשנים האחרונות מסתמנים ניצני שינוי לטובה בדימוי הציבורי של המורים ושל מקצוע ההוראה בישראל. סקר דעת קהל שהוזמן על ידי קרן טראמפ ב-2012 גילה כי ניכר שיפור בגישה הכללית כלפי הוראת המתמטיקה והמדעים, ובמיוחד כלפי הסבה מקצועית להוראת התחומים הללו מקרב קהילת המדע וההייטק. לדימוי הציבורי ניכרת השפעה חשובה הן עבור מי ששוקלים להצטרף למקצוע […]
מורים למדעים ולמתמטיקה בבתי ספר על-יסודיים הם בראש מעייניה של קרן טראמפ. אנו מכירים בעובדה שכדי לעשות צעדים משמעותיים לשיפור איכות ההוראה, עלינו להיות קשובים לצרכי המורים, למציאות היומיומית של ההוראה בכיתות, ולתרבות הארגונית של בתי הספר, כפי שהמורים חווים זאת. לפיכך, התייעצות עם מורים ושיתופם בעבודתנו ובתהליכי הלמידה שלנו הם אבני יסוד ב-DNA של […]
מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד במחוז הדרום הוא יחסית נמוך. בשנת 2012 ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד רק 967 תלמידים המהווים 13% מכלל התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במחוז, זאת לעומת 24% מהתלמידים הניגשים לבחינות במחוז המרכז ו-25% במחוז תל אביב. בין הסיבות לכך הוא הרקע החברתי כלכלי והריבוי […]
הישגיהם של תלמידי בתי-הספר התיכוניים בחינוך הממלכתי-דתי במגמות המוגברות במתמטיקה ובמדעים נמוכים מהישגי התלמידים במערכת החינוך הכללית. גם כאשר משווים בין תלמידים מאוכלוסיות בעלות רקע חברתי-כלכלי דומה, נראה שבאוכלוסיית המגזר הדתי-לאומי ישנו פוטנציאל של כישרון בלתי מנוצל בקרב תלמידים המסוגלים להצליח, אך מסיבות שונות אינם נוטים ללמוד לימודים מוגברים במגמות אלה. תנועת נאמני תורה ועבודה […]
לפני שנים אחדות יצאנו ביזמה חדשה תחת הכותרת 'יום המורה' במטרה להעלות על נס את חשיבותם של ההוראה והמורים בחברה הישראלית. בראשיתם, אירועי יום המורה התבססו על קהילת הרשת החברתית 'הגיע זמן חינוך', שנועדה להעלות את המודעות לפעילויות של קהילה זו. חברי הקהילה הווירטואלית התבקשו לשלוח מכתבי תודה למורים האהובים עליהם, להעלות לרשת תמונות וסרטוני […]
החל משנת 2013 החלה הקרן בשותפויות עם מוסדות להכשרת מורים ועם משרד החינוך כדי לגייס ולהכשיר דור חדש של מורים למתמטיקה ולמדעים בתיכון. תכניות אלו מתמקדות באנשים המעוניינים בהסבה מקצועית, ומופעלות על פי דגם של "תכניות הכשרה קלינית למורים" (Clinical Teacher Residency Programs). המשתתפים בתכניות אלה מתקבלים לאחר מיון קפדני ותחרותי, והכשרתם כוללת עבודה מעשית […]
כקרן פילנתרופית שפעולתה מתמקדת רק במורים ובסיוע לחיזוק איכות ההוראה, ברור לנו מראש שעלינו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם השחקנים הנוספים הפועלים בתחום, בממשלה, באקדמיה, בתעשיה, בפילנתרופיה ובמגזר השלישי. אנו מכירים בכך שללא תיאום הדוק, חזון בהיר ויעדים ומדדים משותפים, פעולתנו תיתקל במגבלות רבות, ותוצאותיה יהיו מצומצמות. לכן, בשיתוף פעולה עם קרן רש"י ואינטל ישראל […]
מערכת החינוך בישראל עברה שינויים ותהפוכות מאז קום המדינה שכללו תמורות מבניות, תקציביות, ארגוניות ותכניות. בתוך כך, החינוך המדעי זכה לתשומת לב מיוחדת ומדי תקופה הוקדש לו מאמץ מחשבתי ומעשי מרוכז. בשנות השישים של המאה העשרים, הקהילה המדעית נקראה אל הדגל כדי להוביל פיתוח של תכניות לימודים. בשנות השמונים נוסדו מחלקות להוראת מדעים באוניברסיטאות. בשנות […]
בשנת 2012, הושק פרס טראמפ להוראה איכותית כפרס להוקרת הוראה מצטיינת בתחומי המתמטיקה והמדעים. מטרת הפרס היא להציג בצורה בהירה יותר מהי הוראה איכותית ולהעלות על נס את פעלם של המורים המעולים ביותר. הקריאה להגשת מועמדות נעשתה בשיתוף עם הקהילה המקצועית ובאמצעות התקשורת והביאה להגשת 52 מועמדויות מכל רחבי הארץ. 67% מהמועמדים היו בעלי תואר […]
יש שרואים בהוראת המתמטיקה והמדעים עיסוק מסובך, יבש, ושגרתי, אבל בעת ובעונה אחת, רבים רואים אותו כ- "מגניב", מעורר השראה, וחדשני. גם אלו וגם אלו צודקים. כמו במקצועות אחרים, מלאכת ההוראה דורשת תשומת לב לפרטים וכן היצמדות לתכנית מוקפדת, אך באותה מידה היא גם מביאה לידי ביטוי יצירתיות, מקוריות והבעה עצמית. אנו מאמינים שמועמדים פוטנציאליים […]
ב- 2012 אישרה הקרן מענק למכון ויצמן למדע לשלוש שנים, לצורך הקמת מאגר של שיעורי מתמטיקה מצולמים, וכן לפיתוח חומרים לשימוש בסרטים לצורך התפתחות מקצועית של מורים למתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. פרויקט עדש"ה (עמיתים דנים בשיעורי המתמטיקה) הוא פרויקט ראשון מסוגו בתחום זה בישראל, ומראשיתו הוא עורר התעניינות וביקוש. המענק יועד להפקת 60 סרטוני […]
קרן טראמפ החלה את דרכה בסוף שנת 2011 במטרה שאפתנית הנשענת על הנחה כי פילנתרופיה אסטרטגית, אם תבוצע בתבונה, תוכל לסייע למערכת החינוך להרחיב את מעגל המצוינות בלימודי מתמטיקה ומדעים. הצלחתה של הקרן תיבחן בשלושה ממדים: א. האם הניעה שינוי במדדי המצוינות ואכן נרשמת עליה בשיעור בוגרי חמש היחידות בתיכון? ב. האם השינוי מחלחל לתוך […]
ביוני 2014 יתקיים כנס החינוך הבין-לאומי למדעים ולטכנולוגיה של חברת אינטל. מדי שנה מתקיים הכנס במדינות שונות באירופה והשנה לראשונה הוחלט לקיימו בארץ לציון 40 שנה להקמת אינטל-ישראל. לכנס הוזמנו 200 אורחים מרחבי העולם, ביניהם שרים, ראשי ערים, מנהלי מוזיאונים למדע, מנהלי בתי ספר ומורים. הכנס מוקדש לנושא אתגר קידום הוראת המדעים והטכנולוגיה לאור המחסור […]
התכניות להכשרה קלינית של מורים למדעים ולמתמטיקה בישראל מצויות בשלבים ראשונים של פיתוח והפעלה. מ-2013 מסייעת הקרן להקמת ארבע תכניות מסוג זה, במכללות לוינסקי, הקיבוצים, אורנים ובית ברל. תנאי הקבלה לתכניות אלה גבוהים ביותר והמועמדים עוברים תהליך מיון קפדני. התכניות ממוקדות בכישורי הוראה קלינית לצורך התאמה ללמידה אישית של כל תלמיד. הן מתקיימות בבתי הספר, […]