מאה בתי ספר על-יסודיים הם ליבת התכנית הלאומית החדשה, 'מתמטיקה תחילה', שנועדה לחזק את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי. מטרת התכנית היא להעלות במידה ניכרת את מספר התלמידים המסיימים את לימודיהם העל-יסודיים עם תעודת בגרות ברמה של חמש יחידות לימוד מדעים ובמתמטיקה, וזאת על פני תקופה של 5 שנים. במסגרת זו ממקד משרד החינוך את מאמציו בקבוצה של כ-100 בתי ספר נבחרים אשר יקבלו תוספת שעות ותמיכה.
בעקבות דיונים עם מובילי התכנית, עלתה הצעה לכנס 100 מנהלי בתי ספר נבחרים שישתתפו בתכנית, ולהעניק להם תמיכה מקצועית. התברר לנו שהמנהלים עצמם סבורים כי יוכלו להיתרם מהשתתפות בקבוצת למידה אשר תעסוק בסוגיות שונות, וביניהן:
- קביעת השלבים הדרושים לתכנון, לביצוע ולניטור מאמץ מרוכז שיושקע על ידי בית הספר לצמצום אחוזי הנשירה ולהגברת שיעורי ההצלחה של תלמידים במגמות המתמטיקה והמדעים ברמה מוגברת;
- הקמת רשת תמיכה לַתכנית בכל בית ספר המשתתף בתכנית, שתכלול שיטות לשיתוף הורים ותלמידים בהשגת היעדים, וגיוס צוות בית הספר לתיעדוף יעדי התכנית תוך שמירה על איזון בינם לבין שאר יעדי בית הספר והתכניות שהוא מקיים;
- למידה מהתנסויות מועילות [best practices] ומלקחים שהופקו, אותם ניתן לחלוק בין מנהלי בתי הספר במטרה להקל על יישום היזמה ביעילות ובאופן שיניב תוצאות.
לפיכך, הצעתנו היא לפתח תכנית לתמיכה במנהלי בתי הספר, תוך התייחסות לסוגיות אלה. התכנית תכלול מפגשים קבוצתיים שבהם יוצגו מקרים ספציפיים, ילמדו כיצד להעניק ליווי פדגוגי וכיצד להעריך את איכות ההוראה, ויתוודעו אל תכניות התערבות רלוונטיות. במסגרת התכנית יינתן למנהלי בתי הספר גם ליווי פרטני, וכן סיוע ביצירת קשרי עבודה מועילים עם משרד החינוך ברמת המחוז, ועם שותפים שונים של המיזם המיושם בפריסה ארצית.
הפעלת התכנית מתמטיקה תחילה כבר החלה, וברצוננו לזרז את ביצועהּ. לכן, המענק יוקצה מחדש ויועבר לארגון שיפעיל את התכנית לכשייבחר.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 141 + 142