הכשרת מורים לפיזיקה להוראה קלינית
תכנית הכשרה בית-ספרית להוראה קלינית ל-50 מורים חדשים לפיזיקה בבתי ספר על יסודיים.
תכנית הכשרה בית-ספרית להוראה קלינית ל-50 מורים חדשים לפיזיקה בבתי ספר על יסודיים.
משרד החינוך מתכוון להציב יעד ארצי לבוגרי תיכון במגמת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים, לאור הדרישה הגוברת להשכלה במתמטיקה ובמדעים. דבר זה ידרוש שעות הוראה נוספות, טיפוח מומחיות בהוראה קלינית כדי לצמצם את הנשירה, שיפור ההוראה בחטיבת הביניים כדי להעלות את שיעור הבחירה בפיזיקה, ופתיחת כיתות חדשות בכיתות העל-יסודיות הגבוהות כדי להרחיב את הנגישות למקצוע.
בנוסף לכך יהיה צורך להכשיר מורים חדשים לפיזיקה, שיצטרפו למצבת המורים הנוכחית (שבשנת 2012 כללה 920 מורים על פי מחקר שנערך במכון סולד). אולם, מתוך שמונה תוכניות להכשרת מורים שהקרן סייעה לייסד, רק מכללת הקיבוצים מכשירה כיום מורים לפיזיקה, וכל 20 בוגריה עד כה, מצאו תעסוקה.
הואיל ומספר בוגרים זה רחוק מלספק את הצרכים, פנינו למכללת בית ברל, אחת מתוך חמש המכללות בישראל שמוסמכות להכשיר מורים לפיזיקה, וביקשנו לתכנן ולבצע תוכנית הכשרה למורים לפיזיקה. מכללת בית ברל הפעילה תוכנית הכשרה ל-80 מורים למתמטיקה בתיכון בשנתיים האחרונות, בשיתוף עם הקרן, ששילבה עד כה בהצלחה 23 מתוך 25 בוגרים במשרות הוראה.
המכללה מציעה כיום תוכנית הכשרה ל-35 מורים חדשים לפיזיקה בשלושה מחזורים (כאשר בכוונת הקרן להכשיר 50). המועמדים ייבחרו בתהליך מיון קפדני, לאחר מסע שיווק יעודי כדי למשוך מועמדים מצטיינים. סמסטר הכנה בקיץ יבטיח שכל המורים העוברים הכשרה ישלטו בידע של תכני הפיזיקה ברמת חמש יחידות כדי שהלימודים יוכלו להתמקד בכישורים פדגוגיים ובהוראה קלינית.
המורים יעברו יום בשבוע הכשרה מעשית בבית ספר בהדרכת מדריכים פדגוגיים, שם יצפו במורה מנוסה וירכשו ניסיון הוראה בעצמם. הם ינתחו בסדנאות את תצפיות השיעורים וידונו בהן לצורך שילוב ניסיון מעשי עם התיאוריה האקדמית. ההדרכה הפדגוגית תינתן על ידי מדריכי המכללה ותתמקד במיומנויות של הוראה קלינית, לרבות ניתוח קשיי התלמידים ובחירה ממגוון של אסטרטגיות הוראה לצורך התמודדות עם הקשיים.
הבוגרים יצטרפו לרשת של בוגרי התכנית למשך שנתיים, שתסייע לשילובם בבתי הספר ותציע סדנאות הכשרה וליווי פדגוגי קבוצתי.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 217