בעיר בית שמש, הממוקמת בפרוזדור ירושלים, חיים 130,000 תושבים בקירוב המהווים אוכלוסייה מגוונת ביותר. 65% מהתושבים הם חלק מקהילה יהודית חרדית צומחת, ומחצית מן האוכלוסייה שבה היא מתחת לגיל 18. מערכת החינוך בעיר כוללת 43 חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים, מתוכם, רק תלמידים מ-13 מוסדות נבחנים במבחני הבגרות. כיום, על אף ש-27% מהתלמידים מתחילים את […]
ממצאי מחקר פיז"ה הבין לאומי על מערכות חינוך משנת 2018 פורסמו בדצמבר 2019. הממצאים ביחס לישראל היו מדאיגים והובילו לביקורת ציבורית קשה בתקשורת. ישראל הדרדרה בממוצע הציונים שלה במתמטיקה, הפערים רבים ורמות המצוינות צנחו מ-9.2% בשנת 2015 ל-8.8% בשנת 2018. ממצאים אלה, הם אמות המידה לתוכנית הקרן בחטיבות הביניים. תגובת משרד החינוך חשפה אכזבה והפתעה. בהודעה […]
עיריית נתניה (באמצעות קרן נתניה) תבנה תוכנית שתכלול פתיחת כיתות מצוינות והכשרת צוותי הוראה, כך שרבע מתלמידי כיתות ט' בעיר ילמדו בכיתות מצוינות אוכלוסיית נתניה מונה כ-250,000 תושבים, מהם 75,000 עולים חדשים. בעיר פועלים 19 בתי- ספר תיכונים וחטיבות ביניים המשתייכים למערכת החינוך הממלכתית, הממלכתית-דתית, לזרם החרדי, ולחינוך המיוחד. כתוצאה מהפסיפס החברתי שממנו מורכבת האוכלוסייה, השכונות […]
לפני שלושה שבועות, כאשר בתי הספר נסגרו בחטף, הייתה ציפייה שהמורים והתלמידים יעברו באופן מידי מהכיתה הפיזית להוראה ולמידה מרחוק. למרות לא מעט קשיים, מורים רבים גילו תושייה, וכבר משתמשים בפלטפורמות ובכלים העומדים לרשותם. משרד החינוך, רשתות החינוך, ארגונים הפועלים בתחום החינוך, ורשויות מציעים למורים סיוע ומספקים להם משאבים ותמיכה. מיד כאשר הערפל החל להתפזר, […]
בישראל ובחו"ל ישנם לא מעט מורים למתמטיקה בחטיבות ביניים שכבר פיתחו משימות למידה על רקע מגפת הקורונה. הם יצרו תרחישי התפשטות של המחלה בעזרת נוסחאות שלוקחות בחשבון משתנים מרובים, חישבו מידות יעילות של ריחוק חברתי בהתאם לתכונות ידועות של הנגיף, והשתמשו באלגוריתמים כדי לזהות קורלציות על ידי איסוף מידע מצבירי נתונים בין-לאומיים ומקומיים. מכון דוידסון […]
מורים למתמטיקה המלמדים בימים אלה מרחוק, מדווחים שהם מבחינים בפער גדֵל בין השיעורים הסינכרוניים ובין שיעורי הבית. בשיעורים המתקיימים בפורום של כלל הכיתה, המיקרופונים של התלמידים בדרך כלל מושתקים, והמורים מרצים ומדגימים על גבי מסך משותף. מפעם לפעם, המורה מקצה זמן לשאלות ותשובות באמצעות תיבת הצ'ט או על ידי פתיחת המיקרופונים של תלמידים מסוימים. לחלק […]
בשאלון מקוון שהפצנו בשבוע שעבר בקרב 147 מורים למתמטיקה, רובם ציינו כי ברצונם להשתתף בקהילות למידה של מורים המלמדים כעת גם באופן מקוון. הם דיווחו שגורמים רבים מציפים אותם בהצעות של מגוון חומרי לימוד ופלטפורמות טכנולוגיות בדרגות שונות של איכות. עוד ציינו כי הם מתקשים בניהול שיעורים מקוונים, בהבטחת מעורבותם של התלמידים בשיעורים, ובניטור והערכה […]
התכנית מבוססת על מיזם קנגורו הבין-לאומי – שעשועון חידות במתמטיקה שמקיים תחרויות במתמטיקה לתלמידים ברחבי העולם. התכנית המוצעת כוללת 30 חידות מתמטיות בהתאמה לרמות 3-6 של מבחן פיז"ה. החידות יוצגו במשך שבועיים במתכונת של תחרות בשני סבבים ובדרגות קושי עולות. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ח', ותעניק להם הזדמנות לתרגל מיומנויות, לתקשר עם מורים למתמטיקה, ולצפות […]
התכנית כוללת הכנת שני אירועים מקוונים מדי יום במשך 4 שבועות, ותוכנם יהיה חידות מתמטיות התואמות את המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. הנושאים יכללו פרופורציות וסטטיסטיקה בהתבסס על קורס ריענון שהמרכז הישראלי למצוינות בחינוך מפתח בימים אלה. בכל אחד מהאירועים שישודרו בשידור חי יוצגו חידות ברמות קושי מדורגות. התלמידים יתחרו בפתרון הבעיות, ולאחר מכן […]
התכנית מיועדת לעניין תלמידי חטיבות ביניים ולעודד אותם להשתתף בתחרויות המבוססות על מיומנויות מתמטיות הכלולות במבחן פיז"ה. התלמידים יחולקו לקבוצות, חמישה בכל אחת, בהתאם לשכבות גיל. כל קבוצה תקיים מפגשים וירטואליים עם מורה שיעבוד איתם על פתרון בעיה מתמטית מורכבת ביותר. הקבוצה שתגיע לפתרון הטוב ביותר תזכה בפרס צנוע. התכנית תפעל 3 פעמים בשבוע במשך […]
חידה יומית במתמטיקה תוצג בתכנית הבוקר של ערוץ 12 – ערוץ הטלוויזיה הנצפה ביותר בישראל. החידות יהיו ברמת קושי גבוהה ביותר, יתבססו על החיים האמתיים, ויחוברו על ידי עודד מרגלית, סגן נשיא IBM ישראל לתחום מחקר ופיתוח, יחד עם מדענים נוספים כגון חתן פרס נובל לכימיה, דן שכטמן מהטכניון. משפחות בישראל יוזמנו לפתור את החידה […]
במהלך 15 השנים האחרונות, החלו באופן מודרג לשלב בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות שאלות הדורשות הבנה מעמיקה במתמטיקה. שאלות אלה דורשות כישורי חשיבה מתמטית מסדר גבוה ולכן נחשבות קשות ביותר. משרד החינוך ניצח על התפנית, כדי להתאים את הלמידה לתפיסה הרווחת כיום לגבי לימודי המתמטיקה ומה שעליהם לכלול בחינוך העל-יסודי במאה ה-21. כעת נשאלת […]
פרס טראמפ להוראה איכותית נוסד ב-2012 כדי להוקיר מורים מצטיינים במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. בהלימה למתווה של הקרן, ועדת הפרס התמקדה עד לאחרונה באיתור המורים המצטיינים ביותר המלמדים חמש יחידות במקצועות אלה, ובייחוד מורים המיישמים הוראה קלינית ממוקדת תלמיד, והמובילים קהילות למידה של מורים. ב-2019, עם יציאתנו לדרך חדשה בחטיבות הביניים, הפרס הופנה […]
התוצאות של מבחן פיז"ה 2018, שפורסמו בדצמבר 2019, עוררו דאגה רבה בציבור. על-פי התוצאות, ישראל עדיין בפיגור שכן הממצאים מצביעים על אי הצלחה ברמות המצוינות, ופערים נרחבים בין קבוצות באוכלוסייה. במדינות אחרות, כגון פולין, נורבגיה, ואסטוניה, ששיפרו את רמת ההוראה והלמידה בחטיבות הביניים, התוצאות מעידות על עלייה מובהקת. מדינות אחרות, כגון סינגפור ואונטריו, שצמצמו את […]
כפר כנא היא עיר ערבית קטנה בגליל התחתון שבמחוז צפון, ואוכלוסייתה מונה 22,400 תושבים, 2,527 מהם תלמידי חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים. בעיר פועלות שתי חטיבות ביניים, ובהן 25% (116) מסיימים כיתה ט' בכיתות מצוינות. אולם, רק 10% מהתלמידים ניגשים לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה בסיום כיתה י"ב. מסקנת העירייה היא שרמות ההוראה והלמידה […]
הנמקה מתמטית לפי המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה הבינלאומי, היא היכולת לפתור בעיות בהקשרים שנתקלים בהן בעולם האמִתי, תוך שימוש במודלים מתמטיים. ההקשרים שבני אדם נפגשים בהם יכולים להיות אישיים, חברתיים, מדעיים או תעסוקתיים. בתוכם, ישנו תחום שלם של סוגיות שהאנושות מתמודדת עמן כיום, כגון ההתחממות הגלובלית, גידול האוכלוסייה והמחסור במזון, במים ובאנרגיה. כדי להבין […]
הנבחנים במבדק פיז"ה הם שכבת התלמידים בני ה-15 ב-79 מדינות. המבחן מבוסס על ידע התוכן המתמטי שלהם כמכנה משותף. בישראל המשמעות היא שהתוכן המתמטי במבחן מקביל לתכנים הנלמדים ברובם בכיתות ח' או ט'. מטרת מבחן פיז"ה אינה לבחון ידע אלא את היכולת ליישם ידע בהקשרים שנתקלים בהם במציאות. התלמידים נדרשים, אפוא, להציג את כישורי החשיבה […]
במיפוי שנערך באחרונה על-ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, נמצא כי בידי המורים של חטיבות הביניים חומרי לימוד התומכים בכישורי חשיבה מתמטית גבוהה ויישומית. קל וחומר שאין חומרים שכאלו המצויים בהלימה לרמות המצוינות הנבחנות במבחן פיז"ה הבינלאומי. הסיבה לכך היא שתכנית הלימודים של חטיבות הביניים במתמטיקה בישראל ממוקדת בחיזוק בסיס הידע והטכניקה המתמטית ומעודדת חשיבה תיאורטית […]
אחת לשנתיים הקרן נוהגת לכנס את המועצה הבין-לאומית המייעצת לה. זהו גוף התנדבותי שבראשו עומד פרופסור לי שולמן, וחברים בו חוקרים, מתווי מדיניות בתחום החינוך, ומורים מישראל. מטרת המועצה היא להציג בפני הקרן תובנות בנוגע להתקדמות המתווה הפילנתרופי שלה, ולתת במה למשוב, לביקורת ולהמלצות. שותפי הקרן, מקבלי המענקים, ואנשי חינוך מכל הארץ מוזמנים להשתתף בדיונים, […]
מסגרת המושגית של מבחן פיז"ה 2021 מתמקדת באופן שבו תלמידים מנסחים, מיישמים ומפרשים ידע וחשיבה מתמטיים כדי לפתור בעיות בהקשרים הקיימים בעולם האמִתי. ברמות הגבוהות יותר של פיז"ה (6-5), התלמידים נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים על ידי זיהוי ובחירה של המודלים המתמטיים היעילים ביותר, וזאת תוך הפעלת חשיבה חישובית, שימוש בהדמיות ממוחשבות והערכת הפתרונות שהם […]
בסקר של מכון "מדגם" שנערך בחודש מרץ 2018, תלמידי חטיבות הביניים בישראל אמרו שמדעי המחשב הוא המקצוע השלישי בחשיבותו להבטחת עתידם, אחרי אנגלית ומתמטיקה. אולם, כיום רק מיעוט מתלמידי חטיבות הביניים לומדים את תחום המחשבים. מדובר רק בתלמידים הלומדים בכיתות מצוינות, שבהן נכללים בדרך כלל גם לימודי תכנות בסיסי, אלגוריתמים וחשיבה חישובית. המצב הנוכחי משקף […]
תלמידי חטיבות הביניים בישראל עדיין משתרכים מאחור לעומת מקביליהם במדינות ה-OECD מבחינת הציון הממוצע שהם מקבלים במבחן פיז"ה במתמטיקה, ומבחינת השיעור הגבוה של תלמידים מתקשים, והשיעור הנמוך של תלמידים מצטיינים. הגידול במספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים המסיימים עם בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות עדיין אינו מחלחל אל חטיבות הביניים, שבהן יש צורך במדיניות ייעודית, בפיתוח […]
בשנים האחרונות הקרן הקימה שותפויות עם 25 עיריות שהתמקדו בטיפוח המצוינות בחינוך מתמטי ומדעי. בכל עירייה אספו וניתחו נתונים, הגדירו יעדים, השקיעו משאבים, וארגנו את הצוותים המקצועיים בהתאם. הסיוע של הקרן התבטא בתכניות להתפתחות מקצועית למורים ותמיכה במנהלי אגפי החינוך בעיריות ובמנהלי בתי הספר בניהול התכניות. הסיוע כלל מינוי יועץ מקצועי שליווה את מובילי התכניות […]
מפת הדרכים של הקרן בחטיבות הביניים קוראת להתארגנות בית-ספרית להרחבת מעגל המצוינות. לשם כך, על בתי הספר להעלות את רמת הדרישות, לפתוח הזדמנויות נוספות למעגל רחב יותר של תלמידים, לפתח יכולות הוראה, ליישם שגרות ניהול, לאסוף נתונים, לטפח מעורבות ותחושת ערך בקרב צוות בית הספר, ולהביא לידי כך שהמעבר לבית הספר התיכון יהיה חלק. מטרת-העל […]
מורים רבים בחטיבת הביניים מתקשים לקבוע האם תלמידיהם מוכנים לחלוטין ללימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בתיכון, מבחינת ידע, מיומנויות, הרגלי למידה, ובשלות רגשית. זאת מפני שתכנית הלימודים של חטיבות הביניים חוברה בנפרד מתכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים, ומפני שחטיבות הביניים והחטיבות העליונות מנוהלות באופן עצמאי. לכל אחת מהן צוות מורים והנהלה משל עצמן. זאת ועוד, […]
לקראת התחלת עבודתנו המיועדת להגביר את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי בחטיבות הביניים, מן הראוי שנלמד כיצד פועלים במדינות המצטיינות בתחומים אלה. מהי תכנית הלימודים הנהוגה בהן, לפי איזה סדר מתקדמת ההוראה ומהי מידת ההעמקה בתכנים הנלמדים, איך מאורגנת ההוראה והלמידה בבתי- הספר, וכיצד הם מכשירים את המורים. אם ישראל שואפת להימנות עם 15 המדינות המצטיינות […]
רשת ברנקו וייס כוללת 14 בתי ספר תיכוניים הפרושים בכל רחבי הארץ, והרקע הסוציו-אקונומי של התלמידים אינו אחיד. בין השנים 2019-2016, הרשת פעלה בשיתוף עם קרן טראמפ והציבה יעד של הכפלת מספר התלמידים המסיימים י"ב כיתות במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת חמש יחידות, כלומר, 22% ו-14%, בהתאמה. היעד במתמטיקה הושג, ואילו בפיזיקה שיעור המסיימים עומד על […]
התכנית המתקיימת בשנים האחרונות בבאר שבע להעלאת מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות נושאת פרי. בעוד שב-2012, שיעור התלמידים שסיימו את לימודיהם ברמת חמש יחידות עמד על 5.4%, הרי שב-2018 שיעורם צמח פי שלושה ועמד על 15.7%. שיעור התלמידים שסיימו י"ב בלימודי חמש יחידות בפיזיקה השתפר אף הוא בהדרגה במהלך קיום התכנית, וב-2018 עמד […]
ב-2013, יחד עם קרן רש"י ואינטל ישראל, פנינו ל-"שיתופים" כדי להקים שותפות בין ארגונים שונים למען קידום המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי בישראל. השותפות, שנקראה "5פי2", שאפה להביא לידי הקמתה של תנועה שתתמקד בהכפלת מספר תלמידי בתי הספר התיכוניים המסיימים לימודי חמש יחידות במתמטיקה, במדעים ובטכנולוגיה. כמעט מאה ארגונים הצטרפו למאמץ, אשר התפתח בהמשך לכדי תכנית […]
החל מ-2016 פועלת קרן טראמפ בשיתוף עם פרופ' יורם הרפז ומכון ברקנו וייס כדי לתרגם לעברית ולפרסם שישה ספרים העוסקים בהוראה איכותית. ספרים אלה מייצגים כמה מהעבודות החשובות ביותר שפורסמו בעולם בנושא של הוראה, ומוצג בהם שילוב של מחקר אקדמי וידע מעשי. היעד של הפרויקט הוא לספק לאנשי החינוך ולקובעי המדיניות בישראל גישה אל ההתפתחויות […]