מיפוי שיעור התלמידים במסלולי מצויינות בחטיבות הביניים
הכנת מפה של הערים בישראל שתציג את שיעור התלמידים הלומדים במסלולי המצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבות ביניים
הכנת מפה של הערים בישראל שתציג את שיעור התלמידים הלומדים במסלולי המצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבות ביניים
מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים מציבה יעד למיצוב ישראל בין 15 המדינות המצטיינות בעולם בלימודי מתמטיקה על פי המדד שנקבע במחקרי מבחן פיז"ה. אחת מאבני הדרך החיוניות להגשמת היעד היא הרחבת מעגל המצוינות בחטיבות הביניים בכלל והעלאת שיעור התלמידים הלומדים מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה בכיתות מצוינות, בפרט. בכיתות המצוינות, ישנה תוכנית לימודים מוגברת העוסקת בעיקר בלימודי העמקה והאצה של מתמטיקה ויישומיה בהקשרים של מדע וטכנולוגיה.
ארגונים שונים וביניהם הממשלה, עיריות ועמותות, מפעילים באופן עצמאי כיתות מצוינות בחטיבות הביניים. אין תקנים אחידים ואין שיתוף פעולה בין הארגונים. בכיתות אלה, לומדים כ-15% מהתלמידים, ובממוצע הם מהווים כיתה אחת בכל שכבה. היעד שלנו הוא להרחיב את שיעור התלמידים בכיתות המצוינות ל-40%, כדי שכל תלמיד בעל יכולת ומוטיבציה יזכה בהזדמנות ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה. יעד זה מחייב הוספת כיתת מצוינות שנייה ולעתים אף שלישית, בכל חטיבת ביניים.
לניטור ההתקדמות לקראת הגשמתו של יעד זה חשיבות מכרעת. לכן, פנינו ל-SFI – חברה לתועלת הציבור, בעלת יכולת גבוהה לניתוח נתונים. הם פיתחו יכולת זו כשהנפיקו אג"ח חברתיות הדורשות מומחיות בעבודה עם מערכות "ביג דאטה". כעת, הם מציעים לקיים תהליך בשני שלבים: בשלב הראשון, הם ינסו לזהות את הסוגים השונים של כיתות המצוינות. מאחר שהכיתות מופעלות על ידי מספר גופים מרכזיים ואזוריים, וכן על ידי יזמות מקומיות ובית-ספריות, יש צורך להגדיר טיפולוגיה בסיסית.
לשם כך, SFI יאספו נתונים באופן מדגמי מבתי הספר בעזרת כלי דיגיטלי עד שישיגו כיסוי של כל המגוון הקיים. לאחר מכן, הם יקיימו ראיונות עם המפעילים השונים, כדי ללמוד על הרכיבים של כל תוכנית. בסיום השלב הראשון, SFI יגדירו קריטריונים אחידים כדי לקבוע אלו מהתוכניות עומדות בתקנים של כיתת מצוינות. הציפייה היא שניתוח הנתונים יניב מספר אשכולות של כיתות אלה.
בשלב השני, הטיפולוגיה שהוגדרה, תשמש לאיסוף נתונים בהיקף נרחב והם יוצגו במאגר מידע ועל גבי מפה גיאוגרפית. הכוונה היא, למדוד את שיעור התלמידים בכל עיר ואף בכל בית ספר, הלומדים לפחות בסוג אחד של כיתת מצוינות, ולהמשיך לאסוף נתונים מדי שנה כדי לעקוב אחר ההתקדמות. סוג זה של איסוף מתמשך בהיקף נרחב, ידרוש שיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך, אשר ישתתף בפרויקט זה מתחילתו.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 381