תכנית המשלבת לימודי מחשבים וסייבר עם חשיבה מתמטית גבוהה
תכנית חינוכית המשלבת לימודי מחשבים וסייבר עם חשיבה מתמטית מסדר גבוה, ויישומה ב - 130 כיתות מצוינוּת בחטיבות ביניים ברחבי הארץ.
תכנית חינוכית המשלבת לימודי מחשבים וסייבר עם חשיבה מתמטית מסדר גבוה, ויישומה ב - 130 כיתות מצוינוּת בחטיבות ביניים ברחבי הארץ.
בסקר של מכון "מדגם" שנערך בחודש מרץ 2018, תלמידי חטיבות הביניים בישראל אמרו שמדעי המחשב הוא המקצוע השלישי בחשיבותו להבטחת עתידם, אחרי אנגלית ומתמטיקה. אולם, כיום רק מיעוט מתלמידי חטיבות הביניים לומדים את תחום המחשבים. מדובר רק בתלמידים הלומדים בכיתות מצוינות, שבהן נכללים בדרך כלל גם לימודי תכנות בסיסי, אלגוריתמים וחשיבה חישובית.
המצב הנוכחי משקף את העדיפות הנמוכה למדי שמערכת החינוך הישראלית נתנה ללימוד מדעי המחשב בבתי הספר. מצד שני, בעולם סבורים אחרת, ואפילו המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה 2021 במתמטיקה שפורסמה באחרונה, מדגישה מאוד את החשיבות של שילוב חשיבה חישובית בתהליכים של הנמקה מתמטית, כבר בחטיבות הביניים. מסמך זה מדגיש כי ניתוח נתונים, אלגוריתמים וסימולציות הם רכיבים חיוניים באופן שבו המתמטיקה מיושמת בעולם האמִתי, וממליץ כי יש ללמד כישורים אלה בשלב מוקדם יותר מכפי שהיה נהוג עד עתה.
לשם כך, פנינו למרכז לחינוך סייבר, שהוקם ב-2010 כיוזמה משותפת של קרן רש"י ומשרד הביטחון. המטרה המשותפת המקורית של המייסדים הייתה להגדיל את מספר התלמידים מאזורי הפריפריה החברתית שיוכשרו לקראת שירות צבאי בתפקידים בתחום הסייבר. המרכז מקיים כיום 7 תכניות העשרה, מחוץ לתכנית הלימודים, עם מדריכים שרובם בוגרי יחידות הטכנולוגיה של חיל המודיעין בצה"ל. תכניות אלו מיועדות בעיקר לתלמידים בפריפריה, במגזר הדתי, ולתלמידות בנות. המרכז טרם פעל בצורה שיטתית בחטיבות הביניים ועדיין לא בנה תכניות המיועדות לשעות הלימודים בבתי הספר.
כעת, בעקבות פנייתנו, המרכז לחינוך סייבר מציע לפתח תכנית חדשה שתיכלל בתכנית הלימודים ותיועד ל-3,000 תלמידי כיתות ח' ו-ט', ב-130 כיתות ברחבי הארץ. לצורך התכנית יפותחו חומרי לימוד שישלבו רמה גבוהה של כישורים מתמטיים עם חשיבה חישובית, ידע וטכניקה מתמטיים. משימות בהקשרים של העולם האמִתי יהיו בליבת התכנית, והתלמידים יידרשו לפתור אותן על ידי תכנות אלגוריתמים ושימוש בהדמיות ממוחשבות המצריכות יישום של מודלים מתמטיים והנמקה. התכנית תכלול 30 פרויקטים שיקשרו בין המשימות השונות, ובאמצעותם התלמידים יתקדמו באופן מדורג.
התכנית תוצע ל-130 חטיבות ביניים בתנאי שהן יִפְתחו כיתות מצוינות ייעודיות לתכנית, ויקצו לשם כך תוספת של 4 שעות הוראה שבועיות. המורים למתמטיקה יעברו הכשרה, ולאחר מכן יקבלו ליווי פדגוגי אישי וישתתפו בקהילת למידה מקצועית במשך כל תקופת התכנית. הצלחת התכנית תימדד על ידי מבחן דיאגנוסטי, בהלימה לרמות 5-6 של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
מאחר שהמרכז לחינוך סייבר אינו גוף עצמאי אלא שלוחה של קרן רש"י, המענק של הקרן עבור התכנית יועבר באמצעות בית יציב.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 354