מאז פרצה מגפת הקורונה, מערכת החינוך בישראל עוברת טלטלה. מוסדות החינוך נסגרו מיד ועברו ללמידה מרחוק ולאחר מכן ללמידה היברידית ולמעברים תכופים בין למידה בבית הספר ולמידה מרחוק. במהלך תקופה זו, השלטון המרכזי השתדל לספק לבתי הספר הנחיות לנהלים, סדירויות ותמיכה שוטפת. אולם, כשההנהגות המקומיות קיבלו על עצמן את האחריות לניהול המצב בשטח, הוכח שתפקודן […]
אוכלוסיית העיר חדרה שבצפון השרון מונה 97,000 תושבים. מערכת החינוך בעיר משרתת 23,000 תלמידים, מהם כ-7,000 תלמידים הלומדים בשמונה חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים. מערכת החינוך בעיר הדגישה במשך השנים חינוך דמוקרטי והומניסטי, ללא דגש מיוחד על הצטיינות במתמטיקה ובמדעים. ב-2019, רק 10.6% ממסיימי שכבת י"ב בעיר היו בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, לעומת הממוצע הארצי […]
ההישגים של תלמידי ישראל במדעים ובמתמטיקה מושפעים מגורמים רבים ושונים וביניהם המוטיבציה של התלמידים והוריהם, נגישות להוראה איכותית, ותמריצים הניתנים על ידי המדינה והאוניברסיטאות. לכן, השגת שיפור מתמשך בתחום זה היא יעד מורכב שאינו ניתן להגשמה על ידי ארגון אחד או תכנית בודדת. לקידום הנושא באופן מקיף וכולל דרושים גורם מרכז, חבירה ושיתוף פעולה, והתאמת […]
מורי מדעים ומתמטיקה בחטיבה העליונה הם לב-לבה של עבודת הקרן, ומאמצינו מיועדים למשוך להוראת מקצועות אלה אנשים מוכשרים, לטפח את מיומנויותיהם, ולסייע להם לשפר את דרכי עבודתם. לכן, התייעצות והידברות עם המורים היא אבן יסוד ב-DNA המתפתח של הקרן. אנו מאמינים שרכישת אמון והערכה מצד המורים חיונית להצלחתנו, ולכן עלינו להיות קשובים תמיד לצרכי המורים […]
פרס טראמפ להוראה איכותית הושק ב-2012 כאות להכרה במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. מטרת הפרס היא לזהות ולאתר מורי רב-אמן בתחומים אלה ולחשוף אותם לציבור הרחב כמופת להוראה איכותית בישראל, ועל ידי כך לעורר דיון בשאלה: "מה הם המרכיבים של הוראה מצוינת?" ב-2017 קיימנו את המחזור השישי של הפרס, ו-52 מורים מכל הארץ הגישו את מועמדותם. […]
גיל התלמידים בחטיבת הביניים הוא הגיל שבו הם חוקרים את עצמם, עוברים מסע של חלומות ומאבקים, של חברויות ותחרות. מסגרת בית הספר היא מובנֵית ומוסדרת ולעתים יש סתירה בינה ובין נושאי ההתעניינות שלהם. לכן, מתבגרים רבים בישראל משתתפים, בנוסף ללימודים הפורמליים, בפעילויות בלתי פורמליות שלא במסגרת בית הספר, כגון תנועות נוער, חוגי העשרה וקורסים שונים. […]
הערכה משתפת לגבי יישום המשימות החדשות (מבוססות פיז"ה) בכיתות שתדוּוח על ידי מורים-חוקרים שנת הלימודים 2021-2020 היא שנת מפנה במפת הדרכים של הקרן בנוגע לחטיבות הביניים. בשנה זו ייפתחו כיתות מצוינות חדשות וייבחנו חומרי לימוד חדשים שפותחו במסגרת תכניות של הקרן. אלה כוללים עשרות משימות חדשניות המותאמות לרמות הגבוהות במתמטיקה בפיז"ה. משימות אלה מצריכות שימוש […]
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת עם אתגרים אדירים בשל ההשלכות של מגפת הקורונה. בתי ספר נאבקים כדי לקיים המשכיות ולמזער את השפעתם של הפערים הגדלים. מעברים תכופים בין סגר, בידוד וקפסולות מונעים כמעט לחלוטין כל אפשרות להעניק לתלמידים חוויית למידה איכותית. בנסיבות מאתגרות אלה, ולנוכח צמצום שעות הלימוד בכיתות, נהיה קשה מאוד לכסות את יעדי תכנית […]
עפולה היא עיר בצפון הארץ שאוכלוסייתה מונה כ-50,000 תושבים. בראשית שנות המדינה, נקלטו בעפולה גלי עליה מעיראק ומתימן. בעשור האחרון, ירדו מחירי הנדל"ן בעיר והיא משכה אליה משפחות ממעמד כלכלי נמוך. במערכת החינוך העירונית לומדים כיום כ- 8,000 תלמידים בשמונה חטיבות ביניים שונות: חלקן קטנות, ואחרות שבהן לומדים מאות תלמידים. חלקן בזרם החינוך הממלכתי, אך […]
בשנת 2014 הקימה הקרן מגזין מקוון תחת הכותרת "הגיע זמן חינוך", שהפך תוך זמן קצר למגזין המקוון הגדול ביותר בישראל המתמחה בתחום החינוך. קרן טראמפ הקימה את המגזין כשלוחה הדיגיטלית שלה, כדי לתקשר עם מורים וגורמים הפועלים לקידום החינוך בנושאים הנוגעים למצוינות בחינוך ובנושאי מתמטיקה ופיזיקה. תוך זמן קצר, המגזין הרחיב את היקף פעילותו והפך […]
הוראת מתמטיקה בחטיבות הביניים ממוקדת בשטף פרוצדורלי ובטכניקה, מיומנויות הדרושות בשלבים הבאים של הלמידה בתיכון. בשנים האחרונות, משרד החינוך שדרג את תכנית הלימודים כדי שהמעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה יהיה חלק יותר. במסגרת שינוי זה, הועלתה רמת החשיבה המתמטית הנדרשת בחטיבות הביניים, וצורפו משימות מתחום המתמטיקה היישומית. ואולם, המבחנים לא שונו ולכן המורים המשיכו, בפועל, […]
מחקר פיז"ה שהחל בשנת 2000 הציב במרכז הבמה של עולם החינוך את המושגים 'חשיבה מתמטית' ו'יישום ידע מתמטי בהקשרים של העולם האמתי'. במחקרי פיז"ה בחרו לכנות מיומנות זו במונח "אוריינות". גישה זו תומכת בהעברת המיקוד של מערכות החינוך מהפרספקטיבה המסורתית של הסתכלות פנימה, המקדמת ידע בסיסי, טהור ופרוצדורלי אל השקפה המקדמת מתמטיקה אינדוקטיבית, מבוססת חקר, […]
מטרת הלימוד בחופשת הקיץ היא להשלים פערי למידה שנוצרו בעקבות הפסקת הלימודים בתקופת הסגר, ולסייע לבוגרי כיתות ט' להתכונן ללימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות. התכנית תתקיים במשך 10 ימים, 3 שעות ביום, ותכלול חומרי לימוד הלקוחים מתכנית הלימודים וגם מתמטיקה שימושית. התלמידים יידרשו להיבחן בבוחן כניסה, תנאי להשתתפותם ביום לימוד. כל 100 תלמידים יהוו קבוצת […]
מרכז השלטון המקומי – ארגון הגג של ה רשויות המקומיות בישראל הפועל ללא מטרות רווח, מציע לקיים מכינת קיץ מקוונת במתמטיקה. התכנית המוצעת תתקיים בשני מחזורים של חמישה ימים כל אחד, שלוש שעות ביום, עבור 2,000 תלמידים מכל הארץ. מומחים מהטכניון, הפועלים בשיתוף עם הקרן בפיתוח חומרי לימוד מתקדמים במתמטיקה, יפתחו את התוכן, בהתבסס על […]
בחטיבות הביניים בישראל כמעט שאין מלמדים פיזיקה. תכנית הלימודים הארצית במדעים כוללת "תפריט טעימות" של נושאים בביולוגיה, מדעי כדור הארץ, כימיה, פיזיקה, וטכנולוגיה. המורים למדעים הם ברובם בעלי תואר בביולוגיה, ולהבדיל מהחלוקה להקבצות הלימוד במתמטיקה, כיתות המדעים הן הטרוגניות. לכן, לא זו בלבד שפיזיקה היא מקצוע לימוד משני אלא שגם כאשר מלמדים אותו, רמות התחכום […]
ב-2017 הקרן אישרה מענק על פני שלוש שנים עבור שיתוף פעולה עם עיריית אום אל-פחם כדי להגשים יעד שאפתני – הכפלת שיעור הבוגרים המסיימים את לימודיהם בתיכון במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות. אום אל-פחם היא עיר ערבית בצפון הארץ, ואוכלוסייתה מונה 60,000 תושבים. ב-2017, רק 7.2% מתלמידי שכבת י"ב בעיר ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת […]
תהליכי ההוראה והלמידה מתקיימים בכיתה, חלל שמעצם הגדרתו מהווה "סביבה סטרילית". כיתות מעוצבות כך באופן מכוון, כדי למנוע הפרעות מבחוץ ולאפשר תהליך חינוכי פורה. כתוצאה מכך, התלמידים מתקשים, לעתים, לפתח מוטיבציה מתוך תחושה שהלמידה רלוונטית, ולא בטוחים שיצליחו ליישם בחיים האמיתיים את שלמדו בבית הספר. כדי להתגבר על מכשול זה, מורים משלבים בהוראה דוגמאות ופעילויות […]
במחוז המרכז במשרד החינוך לומדים 320,000 תלמידי תיכון המתגוררים ב-56 יישובים ולומדים ב-132 בתי ספר. ב-2018, 21% מתלמידי י"ב במחוז ניגשו לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. נתון זה משקף התקדמות מרשימה שהושגה כתוצאה ממאמץ רב-שנים שהשקיעו ההנהגה, המדריכים והמורים למתמטיקה במחוז. בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובעזרת מספר מענקים מקרן טראמפ, מחוז המרכז פתח […]
חודש לאחר הטלת צעדי הריחוק החברתי צעדי בשל מגיפת הקורונה ישנם בישראל למעלה ממיליון אזרחים מובטלים, שהם כ-25% מכוח העבודה במשק. חלקם אקדמאים במדעים ובהנדסה. כלכלנים מעריכים שרבים מהאקדמאים בקרב המובטלים החדשים יתקשו למצוא עבודה כאשר שוק העבודה יתאושש בהדרגה מהזעזוע הפוקד אותו כעת. בהתייעצות שהתקיימה לאחרונה בין משרד החינוך ושירות התעסוקה, הם ניתחו את […]
במהלך השנים האחרונות, צמח דרג של מורים מובילים בהוראה של חמש יחידות לימוד בבתי ספר תיכוניים. קבוצה זו של מורים מצטיינים למתמטיקה ולמדעים, מובילה את הקהילות המקצועיות הלומדות של המורים, מנחה ומלווה מורים עמיתים, מדריכה את ההתמחות של מורים חדשים (סטאז') ומקדמת את הפיתוח של חומרי לימוד וכלים פדגוגיים. המכון הלאומי להוראה מתקדמת הוקם כדי […]
תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה לחטיבות הביניים, מתמקדת בשטף פרוצדורלי ובטכניקה. עם זאת, בשנים האחרונות החלו לכלול בה היבטים יישומיים, כגון פתרון בעיות ומידול, הדורשים חשיבה והבנה ברובד מעמיק יותר. למרות זאת, בפועל, פרק חדש זה בתכנית הלימודים נדחק לשוליים כי הוא קשה יותר להוראה וללמידה, ומפני שרק לעתים רחוקות הוא נכלל במבחנים הרשמיים. המסגרת המושגית […]
הבנת תופעות בעולם הפיזי מצריכה יישום מעמיק של ידע מתמטי. לכן, אין זה מפתיע ש-80% מתלמידי בתי הספר התיכוניים הלומדים פיזיקה ברמת חמש יחידות, לומדים גם מתמטיקה באותה רמה. המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה מרבָּה לשלב בין שני תחומי הדעת האלה, שכן הפיזיקה היא אחד מההקשרים של העולם האמִתי שבהם המתמטיקה מיושמת ונבחנת. התלמידים נדרשים […]
משנות ה-90 [של המאה ה-20] ישראל הסתמכה על דור של מורים מצוינים למתמטיקה ולמדעים, רבים מהם עולים מבריה"מ לשעבר, אך מטבע הדברים, במשך השנים הם פרשו לגמלאות. כתוצאה מכך, בעשור האחרון נוצר מחסור במורים, וזה היה בין הגורמים העיקריים לירידה במספר התלמידים שסיימו תיכון במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת חמש יחידות. בתי ספר רבים לא הצליחו […]
תלמידי חטיבות הביניים זקוקים לבסיס מוצק בידע מתמטי כדי לפתור בעיות מסדר חשיבה גבוה. מבחן פיז"ה, המנתח את ההיבטים היישומיים במתמטיקה, נשען על גופי ידע שאמורים להיות ידועים לתלמידים בני 15 ברחבי העולם. אולם, בישראל, חלק מהתכנים עליהם מתבסס מבחן פיז"ה נלמדים בכיתות נמוכות יותר, וחלקים אחרים נלמדים מאוחר יותר, או כלל לא. בנוסף, קיימים […]
במהלך החודשים האחרונים, קבוצה נבחרת של שש מורות מובילות למתמטיקה, נפגשה לתהליך למידה משותף. ביזמת הקרן ובתמיכתה, ובהנחייתה האקדמית של מכללת לוינסקי לחינוך, נפגשה הקבוצה בשלוש סדנאות. בסדנאות אלה, המורות המובילות ניתחו בצוותא משימות ממבחני פיז"ה ודוחות אקדמיים ממדינות שאימצו את מסגרת פיז"ה בעשורים האחרונים. סיור לימודי מתוכנן להולנד נדחה עד לדעיכתה של מגיפת הקורונה. תובנות […]
לפני שנה, השיקה הקרן מפת דרכים חדשה עבור חטיבות הביניים, כדי לסייע למיצוב מדינת ישראל בין 15 המדינות המצטיינות בעולם בדירוג ביצועי התלמידים במתמטיקה. מפת הדרכים מחייבת פיתוח חומרי לימוד וכלים פדגוגיים חדשים, סיוע למורים באימוץ דרכי הוראה חדשות, פתיחת כיתות מצוינוּת נוספות בחטיבות הביניים, וגיוס מתווי המדיניות והציבור הרחב לתמיכה במטרה המשותפת. התהליך מצריך […]
מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים מציבה יעד למיצוב ישראל בין 15 המדינות המצטיינות בעולם בלימודי מתמטיקה על פי המדד שנקבע במחקרי מבחן פיז"ה. אחת מאבני הדרך החיוניות להגשמת היעד היא הרחבת מעגל המצוינות בחטיבות הביניים בכלל והעלאת שיעור התלמידים הלומדים מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה בכיתות מצוינות, בפרט. בכיתות המצוינות, ישנה תוכנית לימודים מוגברת […]
זירת ההייטק הישראלית רוחשת פעילות, ובתור שכזו, היא מהווה הזדמנות מיוחדת במינה עבור מערכת החינוך בישראל. בנוסף לחלום על קריירה עתידית בתעשיית ההייטק שמתמרץ תלמידים ללמוד את הנושאים הרלוונטיים, מהנדסים מנוסים יכולים להוות משאב ללמידה והתפתחות של מורים חדשים. כשמדובר במבחן פיז"ה, לנושאים המעסיקים את אנשי המקצוע בענף ההייטק בעבודתם השוטפת, יש פוטנציאל להדגים כיצד […]
תוצאות מבחני פיז"ה להערכת תלמידים משנת 2018 חשפו שרק 8.8% מתלמידי ישראל בגיל 15 עמדו בדרישות המבחן למצוינות. שיעור התלמידים הלומדים במסלולי מצוינות במתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל גבוה מזה, אך נראה כי תוכנית הלימודים וההוראה מכוונות לשליטה בתהליכים ולטכניקה. רק קומץ מתוכניות מצוינות מיוחדות, המוצעות לכ-15% מהתלמידים, מציעות שעות נוספות, ולכן הן בעלות פוטנציאל לחשיפת […]
המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה שמה דגש על האופן שבו תלמידים מיישמים ידע מתמטי בהקשרים הלקוחים מהחיים האמיתיים. יישום כזה מצריך מיומנויות חשיבה המאפשרות מעבר ידע מנסיבות מוכרות לנסיבות שאינן מוכרות, הסקת מסקנות משמעותיות ממידע גולמי, ויכולת לפתור בעיות מורכבות באמצעות מודל מתמטי. הוראת מיומנויות אלה, אינה פרקטיקה נפוצה בחטיבות הביניים בישראל, שבהן מתמקדים עדיין […]