עפולה תעלה את שיעור בוגרי כיתות המצוינות בחטיבות הביניים ל-33% עד 2023
בתוך שלוש שנים 80% מבוגרי כיתות המצוינות יעברו בהצלחה מבחן מוכנות התואם את רמות המצוינות (5-6) במבחן פיז"ה
בתוך שלוש שנים 80% מבוגרי כיתות המצוינות יעברו בהצלחה מבחן מוכנות התואם את רמות המצוינות (5-6) במבחן פיז"ה
עפולה היא עיר בצפון הארץ שאוכלוסייתה מונה כ-50,000 תושבים. בראשית שנות המדינה, נקלטו בעפולה גלי עליה מעיראק ומתימן. בעשור האחרון, ירדו מחירי הנדל"ן בעיר והיא משכה אליה משפחות ממעמד כלכלי נמוך. במערכת החינוך העירונית לומדים כיום כ- 8,000 תלמידים בשמונה חטיבות ביניים שונות: חלקן קטנות, ואחרות שבהן לומדים מאות תלמידים. חלקן בזרם החינוך הממלכתי, אך רובן משתייכות לזרמים דתיים, חלקן בבעלות העירייה ואחרות בבעלות רשת 'אורט'.
עם העלייה הארצית במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות, עפולה הצליחה להכפיל את שיעור הבוגרים במסלול זה מ-5.6% ב-2014 ל-11.3% ב-2019. אך זהו עדיין שיעור נמוך בהשוואה לממוצע הארצי העומד על 15.5%. לכן, החל מ-2017, החל משרד החינוך להפעיל בעפולה תכנית מיוחדת המיועדת לפריפריה הגיאוגרפית בישראל. התכנית מקצה תוספת שעות הוראה, והתפתחות מקצועית למורי המתמטיקה המלמדים בבתי הספר העל-יסודיים.
כדי להמשיך ולהעלות את רמת המצוינות, באגף החינוך בעירייה ערכו ניתוח של הנתונים והמגמות העדכניות. הם מצאו שבכיתות המצוינות לומדים 147 תלמידים המהווים כ-20% מכלל 736 תלמידי שכבת ט', והם אף רשומים למגמת חמש יחידות בכיתה י'. עם זאת, יותר מ-50% מהם נושרים לרמות לימוד נמוכות יותר כי הם מגיעים ללא הכנה מתאימה מבחינת ידע, מיומנויות, ויכולת חשיבה והבנה מתמטית.
לכן, בכוונת העירייה להוסיף כיתות מצוינות בשכבות ח', ו-ט' ולהגיע להיקף של 33% מהתלמידים, הלומדים בכיתות המצוינות, ובה בעת להעלות את רמת ההוראה והלמידה. בכוונתם לפתוח כיתות מצוינות נוספות ולהקצות 4 שעות הוראה תוספתיות בשבוע (2 במתמטיקה ו-2 בפיזיקה). הם יתמקדו בתלמידים הלומדים מתמטיקה בקבוצות הלימוד הגבוהות. השאיפה היא להגביר את המוטיבציה של התלמידים ולשפר את המיומנויות שלהם באמצעות התכנים שילמדו בכיתות החדשות, אשר יכללו חומרי לימוד מתקדמים המבוססים על מודלים מתמטיים לפתרון בעיות מורכבות בהקשרים של החיים האמיתיים.
המורים למתמטיקה ולפיזיקה בכיתות הקיימות ובכיתות החדשות ישתתפו יחד בקהילות מקצועיות לומדות, כולל ליווי פדגוגי על ידי מומחים. בכל בית ספר ימונה "רכז מצוינות" והוא יקיים באופן שוטף ישיבות צוות בהשתתפות מנהל/ת בית הספר ורכזי המקצועות. סטודנטים להנדסה יסייעו לתלמידים בכיתות המצוינות בהכנת שיעורי הבית.
היעד הסופי של מאמצים אלה הוא שבתוך שלוש שנים, 80% מבוגרי כיתות המצוינות יעברו בהצלחה מבחן מוכנות התואם את רמות המצוינות (6-5) של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה, וכתוצאה מכך יעלה גם מספר הבוגרים שיסיימו את לימודיהם בתיכון בכיתות המתמטיקה ברמת חמש יחידות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 412