מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים שואבת את השראתה מהמסגרת המושגית של פיז"ה במתמטיקה, שתוכננה במטרה לשקף את המיומנויות הדרושות בעולם העבודה ובחיים במאה ה-21. לכן, בשלוש השנים האחרונות הקרן תמכה בפיתוח חומרי לימוד המקדמים חשיבה מתמטית מסדר גבוה בהתאמה לרמות המצוינות של פיז"ה. להוראת תכנים אלה דרושה למידת עומק במשך מספר שנים, ולכן […]
כדי ללמד תלמידים בכיתה איך לפתור בעיות מורכבות של מתמטיקה שימושית באמצעות מיומנויות של מידול והנמקה, דרושה פדגוגיה המותאמת למטרה זו. במהלך שלוש השנים האחרונות, הקרן פעלה בשיתוף עם בכירי המפתחים של חומרי לימוד בישראל כדי לחבר משימות למידה חדשות המיישמות מיומנויות אלה בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה. כתוצאה מכך, מורים המלמדים בכיתות […]
העדה הדרוזית בישראל מונה 143,000 אזרחים, רובם תושבי צפון הארץ. דלית אל-כרמל (18,000 תושבים) ועספיא (13,000 תושבים) הן שתי מועצות מקומיות שרוב תושביהן דרוזים. ב-2003 שתי המועצות המקומיות מוזגו והיו לעיר כרמל, אך ב-2008 המיזוג בוטל וחודש מעמדן העצמאי של שתי המועצות המקומיות. עם זאת, שיתוף הפעולה ביניהן נמשך. בנוגע לחינוך, 435 תלמידים משני היישובים […]
העיר אשקלון השוכנת בדרום הארץ מונה כ-160,000 תושבים, וביניהם עולים חדשים מדרום אפריקה, מבריטניה, מאתיופיה ומרוסיה. במערכת החינוך של העיר לומדים 33,000 תלמידים, מהם 10,500 תלמידים לומדים ב-13 בתי ספר על-יסודיים. ב-11 חטיבות ביניים פועלות 13 כיתות מצוינות ובהן 456 תלמידים (28%). בשכבת י', 26% מהתלמידים לומדים במגמת חמש יחידות מתמטיקה, אך ב-2019 רק 14.6% […]
בית שאן היא עיר במחוז צפון המונה כ-20,000 תושבים. במערכת החינוך העירונית לומדים 4,970 תלמידים, מהם 1,553 בארבעה בתי-ספר על-יסודיים, כולם בניהולה של רשת אורט. רק בשניים מבתי-הספר פועלות כיתות מצוינות בחטיבת הביניים, ולומדים בהן 40 תלמידים. עיריית בית שאן כלולה בתכנית של משרד החינוך לקידום מצוינות בפריפריה. המשרד מקצה שעות הוראה תוספתיות ומימון לניהול […]
הוראת מתמטיקה שימושית המיושמת בפתרון בעיות מהחיים האמתיים מחייבת שינוי בגישה הפדגוגית. במדינות שכבר עשו את השינוי, מורים נטשו את השיטה הקונסטרוקטיביסטית המסורתית ואימצו גישה המעודדת למידה עצמית וקיום שיח בין הלומדים. כדי לאפשר שינוי דומה בישראל, מפתחי משימות של מתמטיקה שימושית מאוניברסיטאות שונות מציעים תכנית של התפתחות מקצועית ייעודית למורים המעוניינים ליישם את משימות […]
זה שלושים שנה שתעשיית ההייטק היא קטר הצמיחה של המשק הישראלי; מדי שנה קמות מאות חברות הזנק חדשות, ועשרות מיזוגים, הנפקות ראשונות לציבור ואקזיטים מוכרזים כמעט מדי שבוע. לנוכח משברים כלכליים ובריאותיים המתרחשים בעולם כולו, חברות הטכנולוגיה הישראליות ממשיכות לסייע למשק לצלוח זמנים קשים ואפילו לשגשג. בשנים האחרונות, לאור ההצלחה בפעולות שיווק ומכירות מקוונות, חברות […]
פולין היא אחת מ-15 המדינות המובילות במבחן פיז"ה הבין-לאומי: 16% מתלמידי המדינה מצטיינים במתמטיקה (לעומת 8.8% מתלמידי ישראל). במהלך 20 השנים האחרונות, חל שיפור ראוי לציון בהישגי התלמידים בפולין, וזאת כתוצאה מרפורמה מקיפה של מערכת החינוך במדינה שהחלה ב-1999. הרפורמה כללה שינוי מבני שהתבטא בדחיית החלוקה למגמות והבחירה בין מסלול עיוני למקצועי, שדרוג תכניות הלימודים […]
דרישות גבוהות מאוד ודרישות סף ניצבות בפני מי שמתעתדים ללמוד מתמטיקה במסלול מתקדם, בייחוד במגמת חמש יחידות בבית הספר התיכון. הדרך המקובלת לקבוע האם התלמידים אכן מוכנים ללמידה במסלול התובעני היא הערכת רמת הידע המתמטי של התלמידים על ידי המורים. אין כמעט שום התייחסות למיומנויות של פתרון בעיות, ליכולת החשיבה, להרגלי הלמידה, לעמדות או לבשלות […]
השלב הראשון במפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים התמקד בפיתוח חומרי לימוד חדשים, בהכשרת מורים על האופן שבו יש ללמד אותם, ובפתיחת כיתות מצוינות נוספות שבהן חומרי הלימוד החדשים נלמדים כעת. שלב זה, שנפרס על פני שלוש שנים, נדרש כדי להיערך להוראת מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה, כדי להציג את דרכי ההוראה המתאימות לכך, וכדי […]
ככל שהבעיות במאה ה-21 נהיות מורכבות יותר, כך פתרונן מחייב הפעלת מידול כמותי מתוחכם וחשיבה מתמטית מסדר גבוה. לכן, יותר מאי פעם, יש חשיבות מכרעת ללימודי מתמטיקה בבתי הספר בישראל. מסקרים וקבוצות מיקוד רבים עולה כי התלמידים משוכנעים שלימודי מתמטיקה חשובים לעתידם. אולם, בד בבד, כשנשאלו מהי מידת סקרנותם וזיקתם למתמטיקה, תלמידים רבים דיווחו שהם […]
לפני שנה החלו לפתח בטכניון קורס בפיזיקה שהתמקד בקינמטיקה שמיישמים בו מידול מתמטי מתקדם. כאשר הגיעה ההצעה לקרן, קיבלנו חוות דעת שהביעו חשש, שמכיוון שקינמטיקה אינה נושא הכלול בתכנית הלימודים, המורים לא יגלו עניין רב בקורס, ויבחרו בו רק כפעילות העשרה לקבוצה נבחרת של תלמידים מצטיינים. כתוצאה מכך, התכנית אושרה להרצת ניסיון בהיקף קטן בלבד, […]
תיק המענקים של הקרן עבור חטיבות הביניים כולל מאגר של תכניות בתחומי הפיתוח, ההכשרה, והיישום. מטרתן של כל התכניות היא לשלב רמה גבוהה של מידול והנמקה מתמטיים, בהתאם למסגרת המושגית של פיז"ה. רבות מהתכניות הללו מבוססות על מורים מובילים המסייעים ביישום חומרי הלימוד החדשים בבתי הספר. המורים המובילים חברים בצוותי הפיתוח, מבצעים את היישום הניסיוני […]
תיק המענקים של הקרן מכיל מאגר של תכניות פיתוח, הכשרה ויישום להוראת מתמטיקה בהקשרים של העולם האמיתי. התכנים שונים מאוד מחומרי הלימוד המסורתיים, המדגישים מיומנויות טכניות וחשיבה מופשטת. ואולם, הוראת התכנים החדשים מחייבת גישה שונה לחלוטין מצד המורים. עד היום הם השתמשו בשיטות קונסטרוקטיביסטיות הבונות ידע ומיומנויות בתהליך של צבירה הדרגתית, שכבה על גבי שכבה. […]
תלמידי חטיבות ביניים המעוניינים להירשם ולהצליח במגמת חמש יחידות מתמטיקה בתיכון זקוקים לבסיס ידע מוצק, לצד מיומנויות חשיבה, מוטיבציה גבוהה, ויכולת להתמודד עם בעיות מורכבות. כדי לחזק את הקשרים בין חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים ולאפשר מעבר חלק ביניהם, אישרה הקרן לפני כשנתיים מענק למט"ח עבור פיתוח כלי אבחון ייעודי ("HighData"). מדובר בערכת כלי אבחון […]
מגפת הקורונה הבליטה את חולשתן של חטיבות הביניים בישראל. במהלך המשבר, בתי הספר נסגרו ללמידה פיזית בכיתות, אבל כשמגבלות הקורונה הוסרו בהדרגה, חטיבות הביניים היו האחרונות שנפתחו מחדש. בתי הספר היסודיים קיבלו עדיפות כי בהם לומדים את היסודות, ותחת חסותם נמצאים התלמידים הצעירים ביותר. החטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים קיבלו עדיפות כי בהן מכינים […]
ב-2018 עיריית שפרעם החלה במאמץ להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה בעיר מ-7.5% ב-2017 ל-14% ב-2021. ההתחלה הייתה מהוססת, אך הישגי התלמידים משתפרים בהדרגה. השנה, 28% מהתלמידים רשומים למגמת חמש יחידות בכיתה י', אך עם זאת, רק 11% מהתלמידים בכיתה י"ב עומדים לסיים את לימודיהם במגמה זו. מסקנת העירייה היא שרמת ההוראה בחטיבת הביניים […]
במבחן פיז"ה 2018, פחות מאחוז אחד מהתלמידים דוברי הערבית בישראל הגיעו לרמות המצוינות במתמטיקה, לעומת יותר מ-10% בקרב התלמידים דוברי העברית. בעקבות נתונים אלה, שהצביעו על פוטנציאל בלתי ממומש בבתי הספר בחברה הערבית, החליטה הקרן להקדיש מאמץ מיוחד שתחילתו בתכנית מתוקשבת בפיתוח מט"ח, שכיום משתתפים בה 300 תלמידי חטיבות ביניים. חומרי הלימוד המפותחים כיום באוניברסיטאות, […]
מחוז ירושלים של משרד החינוך מופקד על 70 חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים בירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מודיעין, מבשרת ציון, ויישובי המועצה האזורית מטה בנימין. לפני שנים אחדות, המחוז הוביל יוזמה להכפלת שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה מ- 11%, וב-2019 שיעורם עמד על 20% מהתלמידים. מאמץ זה נתמך על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך […]
כשהקרן תכננה את הצעדים הבאים של פעילותה הפילנתרופית מתוך שאיפה להעלות את רמת לימודי המתמטיקה בחטיבות הביניים, המיקוד היה בשני תחומים עיקריים: בהקמת מאגר של חומרי לימוד מאתגרים, שיעוררו את רצון התלמידים ללמוד ולעסוק בחשיבה מתמטית מסדר גבוה וביישומיה במדע; ובפתיחת עוד כיתות מצוינות והקבצות א', שבהן ילמדו את התכנים החדשים תלמידים המעוניינים להשקיע בלימוד […]
בשנים האחרונות, העיר הדרומית קריית גת עוברת תהליך של צמיחה; אוכלוסייתה מונה כיום 63,000 תושבים וצפויה להגיע ל- 100,000 בתוך מספר שנים. בעקבות גידול האוכלוסייה, הועשר במידה רבה גם המרקם החברתי, וכיום אוכלוסיית העיר מאופיינת במגוון רחב של תרבויות, עדות, ורקע כלכלי של התושבים. ב-2017, העירייה השיקה תכנית משותפת עם הקרן במטרה להכפיל את שיעור […]
המגפה תפסה את מערכת החינוך הישראלית לא מוכנה. בתי הספר נסגרו מיידית באמצע מארס 2020, המורים והתלמידים נאלצו להתמודד עם הנסיבות החדשות על ידי הוראה מרחוק, למידה עצמאית, ויוזמות פדגוגיות. מורים ותלמידים נדרשו למצוא דרכים יצירתיות כדי לקיים רצף של הוראה ולימוד מבתיהם. משרד החינוך ניסה לספק להם תמיכה מיידית, אך עד מהרה התברר שלמרות […]
ב-2018, הקרן אישרה מענק עבור פתיחת תכנית עירונית במעלה אדומים שנועדה להעלות את אחוז הבוגרים הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות מ-13% ל-20%. ב-2019, 15.3% מהבוגרים ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. השנה, 24% מתלמידי שכבת י"ב לומדים במגמת חמש יחידות במתמטיקה, והתחזית של העירייה היא שהיעד של 20% יושג בסוף שנת הלימודים […]
ב-2018 יצאה לדרך תכנית משותפת של הקרן עם עיריית חולון שמטרתה היתה להעלות את אחוז בוגרי חמש היחידות במתמטיקה מ-17% ל-26% (500 תלמידים) עד 2021. כעת, בשנה השלישית והאחרונה של התכנית, 43% מתלמידי כיתות י' בעיר רשומים למגמת חמש יחידות, ו-25% (487 תלמידים) מתלמידי כיתה י"ב עומדים לסיים את לימודיהם במגמה זו, תוך שבועות אחדים. […]
אורט ישראל, רשת החינוך הגדולה בישראל, כוללת 100 בתי ספר, מתוכם 87 חטיבות ביניים. בשנים האחרונות ישנו שיתוף פעולה בין רשת אורט וקרן טראמפ במטרה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה מ-12% ב-2016 לשיעור של 18% הצפוי ב-2021. במסגרת מאמצים אלה, הוכשרו תשעה מורים מובילים לשמש מלווים פדגוגיים למורים, ולסייע לרכזי המתמטיקה להוביל קהילות […]
כיתות המצוינות בחטיבות הביניים מיועדות לתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה, בעלי יכולת ופוטנציאל ללימודי מתמטיקה ומדעים ברמות גבוהות. התלמידים בכיתות אלה מגיעים מקבוצת הלימוד הגבוהה במתמטיקה. בכיתות המצוינות לומדים 4-6 שעות תוספתיות בשבוע, והן מוקדשות להאצת הלימוד ולהעשרת הידע במתמטיקה ובמדעים. במפת הדרכים של הקרן לחטיבות הביניים זוהו כיתות המצוינות כקרקע פורייה להוראת חומרי הלימוד שפותחו […]
מאז 2012, פרס קרן טראמפ להוראה איכותית מציין לשבח ומוקיר מורים מצטיינים למתמטיקה ולמדעים בבתי הספר בישראל. במהלך שש השנים הראשונות, בהתאם למתווה הקרן, ועדת הפרס התמקדה באיתור מורים מצוינים שלימדו חמש יחידות מתמטיקה ומדעים בבתי ספר תיכוניים. בשנים האחרונות, לאור החלטתה של הקרן להתמקד בחטיבות הביניים, הוסב ייעודו של הפרס וכיום מטרתו להפנות זרקור […]
רשת אמי"ת היא רשת בתי הספר השנייה בגודלה בישראל, המפעילה 46 בתי ספר, בעיקר לתלמידים מהמגזר הדתי. הרשת פעלה בשיתוף עם הקרן בעבר, במטרה להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה ובפיזיקה (עם קבלת שני מענקים בסכום כולל של 4.2 מיליון ₪ ב-2012 וב-2015). כתוצאה מכך, מספר בוגרי חמש יחידות במתמטיקה יותר מהכפיל את עצמו, וב-2019 עמד […]
בשנת הלימודים הנוכחית, התלמידים מבלים פרקי זמן ממושכים בבתיהם. בהיעדר שגרת לימודים בבתי הספר, עליהם לארגן בעצמם את לוח-הזמנים שלהם ולימודיהם תלויים במוטיבציה ובוויסות העצמי שכל אחד מהם מסוגל להפעיל. בנסיבות אלה, לימודי המתמטיקה מאתגרים במיוחד כי הם דורשים השקעת מאמץ מתמשך, תרגול והתמדה. מסקר שהזמינה הקרן באוקטובר השנה בקרב תלמידי חטיבות הביניים עולה שאפילו […]
חשיבה מתמטית מסדר גבוה מחייבת ידע מתמטי מעמיק ומאגר של מיומנויות, וביניהן יכולתם של התלמידים ליצור מודלים מתמטיים ולנמק את הבחירות וההחלטות שלהם באמצעות טיעונים מתמטיים. אלה הן מיומנויות שניתן ליישם הן בפתרון בעיות מופשטות ומורכבות, כפי שנדרש מתלמידי תיכון הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, והן בפתרון בעיות הנתונות בהקשרים של החיים האמיתיים, באופן הנעשה ברמות […]