שיעורים מצולמים להדגמת הוראה אפקטיבית של מתמטיקה שימושית
אוניברסיטת חיפה תקים מאגר מידע שיכלול שיעורים מצולמים להדגמת הוראה אפקטיבית של מתמטיקה שימושית בחטיבות ביניים, וערכת הכשרה הכוללת פרקטיקות ליבה של הוראה
אוניברסיטת חיפה תקים מאגר מידע שיכלול שיעורים מצולמים להדגמת הוראה אפקטיבית של מתמטיקה שימושית בחטיבות ביניים, וערכת הכשרה הכוללת פרקטיקות ליבה של הוראה
כדי ללמד תלמידים בכיתה איך לפתור בעיות מורכבות של מתמטיקה שימושית באמצעות מיומנויות של מידול והנמקה, דרושה פדגוגיה המותאמת למטרה זו. במהלך שלוש השנים האחרונות, הקרן פעלה בשיתוף עם בכירי המפתחים של חומרי לימוד בישראל כדי לחבר משימות למידה חדשות המיישמות מיומנויות אלה בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה. כתוצאה מכך, מורים המלמדים בכיתות מצוינות בחטיבות הביניים נערכו לקראת יישומם של חומרי הלימוד החדשים בכיתותיהם. כ-800 מורים נחשפו לחומרים החדשים במהלך החודשים האחרונים במסגרת השתלמויות מיוחדות וקהילות למידה מקצועיות.
ואולם, כשניסו ליישם הוראת מתמטיקה שימושית בכיתותיהם, מורים רבים דיווחו על קשיים אמתיים. התברר להם ששיטת ההוראה המקובלת עליהם, המעודדת למידה מוּבְנֵית והתקדמות מודרכת אינה אפקטיבית למטרה זו. לעומת זאת, כאשר לומדים כיצד לפתור בעיות מורכבות, יש להשתמש באסטרטגיות הוראה שונות; למידה עצמית, למידה בקבוצות ודיונים כיתתיים. המורים הדגישו כי נחוץ להם בסיס איתן יותר של ידע בעולמות התוכן שבהם עוסקות המשימות, וכי עליהם לחזק את שליטתם ביישומים של סטטיסטיקה, סימולציות, אלגוריתמים ובסיסי נתונים. הם ציינו כי מעולם לא צפו במורה המלמד משימות מעין אלה, וכי מעולם לא נחשפו לפרקטיקות הוראה מיטביות של חומרי לימוד מסוג זה.
כדי להתמודד עם צורך זה פנינו למיכל איילון מאוניברסיטת חיפה. איילון הייתה מעורבת בעבר בפיתוח מאגר מידע של סרטוני וידאו המדגימים הוראת חמש יחידות מתמטיקה בכיתות, פרויקט שנתמך במענק של הקרן. הסרטונים שימשו בהשתלמויות להתפתחות מקצועית של מורים, וסייעו להם לשפר את דרכי ההוראה. כיום מציעה איילון לפתח סדרה של סרטוני וידיאו שידגימו פרקטיקות הוראה מיטביות של מתמטיקה שימושית בכיתות מצוינות בחטיבות הביניים. המאגר יכלול 25 שיעורים של מורים המיישמים בכיתותיהם משימות של מתמטיקה שימושית בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה.
השיעורים שיצולמו יהיו של מורים המשתתפים בתכניות שמפעילים שותפי הקרן. השיעורים ינותחו בקפידה כדי לאתר מהם 15 דרכי הוראה אפקטיביות המקדמות למידה של מתמטיקה שימושית. חמש-עשרה הפרקטיקות המיטביות יכללו הצגת שאלות המקדמות השערות, מידול מתמטי של ההשערות והנמקתן בהקשרים של העולם האמתי; וכן, הנחיית דיון מתמטי בהתבסס על רעיונות שונים לפתרון והערכתם.
בנוסף, תוּכן ערכה מיוחדת שתכלול סרטוני וידיאו ובהם יוצגו בהקשרי התוכן שבהם מיישמים מתמטיקה שימושית. הסרטונים ו-15 פרקטיקות הליבה ישמשו במסגרות שונות להתפתחות מקצועית של מורים. בהשתלמויות אלה ישתתפו 120 מורים המלמדים בהקבצות א' המשודרגות ובכיתות המצוינות בחטיבות הביניים. המורים יוכשרו ללמד מתמטיקה שימושית באמצעות הפדגוגיה הייעודית שרכשו. כל החומרים המצולמים והכלים הפדגוגיים יתורגמו לערבית ויועלו לאתר אינטרנט ייעודי.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 446
במהלך שלוש השנים האחרונות, הקרן פעלה בשיתוף עם בכירי המפתחים של חומרי לימוד בישראל כדי לחבר משימות למידה חדשות המיישמות מיומנויות אלה בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה
כשמורים רבים ניסו ליישם הוראת מתמטיקה שימושית בכיתותיהם, הם דיווחו על קשיים אמתיים
כדי להתמודד עם צורך זה ד"ר מיכל איילון תפתח סדרה של סרטוני וידיאו שידגימו פרקטיקות הוראה מיטביות של מתמטיקה שימושית בכיתות מצוינות בחטיבות הביניים