הרחבת תכנית בפיזיקה

ב-2016 הקרן אישרה מענק בסך 2,800,000 ₪ למכון ויצמן לפיתוח ויישום ניסיוני (פיילוט) של תכנית להוראת פיזיקה מבוססת מתמטיקה בחטיבות ביניים. קהל היעד של התכנית היו תלמידי חטיבות ביניים בעלי הישגים לימודיים גבוהים, והתבססה על היותם בעלי ידע ומיומנויות מתקדמות במתמטיקה. בתחילת הדרך, היה קושי לגייס מורים, ורק 68 (במקום 200) יישמו את התכנים החדשים […]

מחקר: כיצד לעודד תלמידות רבות יותר לבחור במסלולי מצוינות

ההצלחה המדהימה של ישראל בתחום ההייטק היא הישג יוצא מן הכלל. בין השנים 2021-2017, שיעור המועסקים בענף ההייטק עלה מ-9% ל- 11.9%, ואחד מכל שישה צעירים ישראלים עוסק בהייטק. בתקופת סגרי מגפת קורונה, ההייטק הישראלי צמח ב-11.4%, והוביל את המשק ליציבות כלכלית למרות התהפוכות שפקדו את העולם כולו. כתוצאה מכך, הייטק הפך לחלום הישראלי החדש, […]

סדנאות סימולציה בנושא של הוראת מתמטיקה יישומית

בשנים האחרונות מאות מורי מתמטיקה בכל הארץ התוודעו לשיטות הוראה של מתמטיקה יישומית. הם השתתפו בהשתלמויות ייעודיות ונחשפו לתכנים חדשים שפיתחו שותפיה של הקרן. רבים מהם הצטרפו לאחר מכן לקהילות למידה מקצועיות שבהן למדו כיצד להטמיע את התכנים החדשים בכיתותיהם. ואולם, מהמשוב שהתקבל מהמורים שהשתתפו, עולה כי בהוראת מתמטיקה יישומית, המחייבת עריכת שינויים בפדגוגיה ובחשיבה, […]

דיון בפאנל שיעסוק בדרכים לעידוד תלמידות לבחור בהייטק

הגורם המנבא המשמעותי ביותר בישראל לבחירת קריירה בתחום המדע וההייטק הוא לימוד חמש יחידות מתמטיקה בבית-הספר התיכון. הכפלת מספרם של בוגרי חמש יחידות מתמטיקה, ששיעורם עמד על 16.6% ב-2021 הביאה לידי כך שחל שינוי מגמה כלפי מעלה במספר בוגרי האוניברסיטאות בפקולטות להנדסה ולמדעי המחשב, ובמספר המועסקים בענף ההייטק. עם זאת, יעילותה של נוסחה זו לא […]

תמיכה מקצועית בהתאמת תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה

בשנים האחרונות קרן טראמפ יזמה את ראשית הפיתוח של מאגר עשיר של חומרי לימוד מאתגרים במתמטיקה עבור חטיבות הביניים. חומרי הלימוד החדשים הללו מתמקדים במיומנויות מסוימות של מתמטיקה יישומית שלא נכללו עד היום בתכנית הלימודים הארצית. מדובר במיומנויות המהוות את סטנדרט החינוך החדשני בעולם במאה ה-21 בתחומי המדע והטכנולוגיה. מאות מורים הוכשרו כיצד להשתמש בחומרי […]

הטמעת מתמטיקה מסדר גבוה עבור תלמידי חטיבות הביניים באשדוד

אשדוד היא עיר גדולה בדרום הארץ המונה כ- 250,000 תושבים, 30% מהם חרדים. בעיר פועלים 29 בתי ספר על-יסודיים אך רק ב-15 מהם מכינים את התלמידים לבחינות הבגרות, וב-13 מאלה יש מגמת מתמטיקה ברמת חמש יחידות. בתמיכת הקרן, קיימה העירייה ב-2013 תכנית באותם 13 בתי-ספר תיכוניים, שמטרתה הייתה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה […]

קופסאות בריחה להוראת מתמטיקה שימושית בכיתות י'

תוצאות מבחן פיז"ה הבין-לאומי מעידות כיצד כמה ממערכות החינוך בעלות ההישגים הגבוהים בעולם, כגון אלה של סינגפור, של פולין, ושל אונטריו, הצליחו להעלות את רמת ההוראה והלמידה, ולהביא לידי כך שתכניות הלימודים שלהן כוללות כיום יותר חשיבה מתמטית ומידול מתמטי. בישראל, לעומת זאת, תכנית הלימודים והמבחנים במתמטיקה מתמקדים עדיין בעיקר בשטף פרוצדורלי ובחשיבה מופשטת. לכן, […]

כלים קוגניטיביים ללימוד משימות של מתמטיקה שימושית

לימוד של חשיבה מתמטית לצורך פתרון בעיות מהעולם האמתי בחטיבות הביניים מצריך סט מיומנויות ייחודי. מיומנויות אלה הן בבחינת חידוש הן עבור התלמידים והן עבור המורים בישראל שכן בתכנית הלימודים הרגילה הנהוגה בארץ, המשימות כמעט אינן דורשות התערבות, והן ממקדות את התלמידים ביישום טכניקה ובחשיבה מופשטת. משימות של מתמטיקה שימושית, לעומת זאת, מאופיינות במלל רב, […]

הטמעת משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה

המִנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי, ועליית הנוער במשרד החינוך כולל 174 חטיבות עליונות, 87 פנימיות (רובן בקיבוצים ובמועצות אזוריות), 46 כפרי נוער, 33 בתי ספר דתיים ו-8 בתי ספר מקצועיים וחקלאיים, הפזורים בכל רחבי הארץ. המחוז החליט להשקיע מאמץ להגדיל את מס' התלמידים הנבחנים ב-5 יחידות לימוד בבתי הספר התיכון. כיום, 20% מתלמידי שכבת י"ב בבתי […]

שבוע המצוינות הישראלית 2025-2023

בחודש מאי 2022, מיד אחרי יום העצמאות, ובסיום הכנות מדוקדקות, הקרן השיקה לראשונה את שבוע המצוינות הישראלית. הרעיון היה לשתף פעולה עם ארגונים מסוגים שונים ויחד לחגוג ולהעלות על נס את המצוינות הישראלית, בסדרה של אירועים מקצועיים וציבוריים. כשיצאנו ביוזמה זו, לא ידענו איך היא תתקבל, ולכן קיימנו 160 פגישות פרטניות עם שותפים פוטנציאליים. בפגישות […]

"הגיע זמן חינוך" – מגזין דיגיטלי, 2023-2022

מאז ייסודו, ב-2014, "הגיע זמן חינוך" הוא מגזין החינוך המקוון הגדול ביותר בישראל. הקהילה המקוונת כוללת מורים ותיקים ומורים בראשית דרכם, וגם ציבור המתעניין בחינוך מתמטי ומדעי. ב-2021 פורסמו במגזין תכנים שכתבו 433 מורים. ישנם 54,000 עוקבים לעמודי המגזין ברשתות החברתיות ו-41,000 מנויים לניוזלטר השבועי. ב-2021, נושאי המגזין התמקדו במצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבות הביניים. המאמרים […]

פתיחת הקבצות א' ברשת דרכא

רשת דרכא שנוסדה ב-2010, כוללת 37 בתי ספר, רובם בפריפריה הגיאוגרפית של ישראל, ומשרתת 24,450 תלמידים. לפני מספר שנים הרשת פעלה בשיתוף עם הקרן כדי להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה מ- 11% ב-2013 ל-18% ב-2018. בשנים האחרונות, בעקבות שיתוף פעולה עם קרן עזריאלי, חלו שינויים בצוות הניהולי של הרשת. הרשת פנתה אלינו שוב, […]

כיתות מצוינות במחוז צפון

מחוז צפון של משרד החינוך מפעיל בתי ספר המשרתים אוכלוסייה מגוונת הכוללת תלמידים יהודים, ערבים, דרוזים ובדואים. במחוז פועלות 151 חטיבות ביניים שבהן לומדים 62,000 תלמידים. ב-2014, המחוז, הטכניון, והקרן חברו יחד כדי לסייע בהעלאת שיעור בוגרי החטיבות העליונות שהשלימו את לימודיהם במתמטיקה במגמה 5 יח"ל, מ-7.6% ל- 10% על פני חמש שנים. ב-2018, שיעור […]

סדנאות סימולציה- מתמטיקה שימושית

ביזמת הקרן, במהלך השנים האחרונות, פותחו 450 משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה עבור כיתות מצוינות והקבצות א' בחטיבות הביניים. מורי המתמטיקה מתמודדים עם אתגרים רבים הכרוכים ביישום משימות אלה בכיתות, שכן הן מחייבות אותם לבצע שינויים מושגיים, פדגוגיים, וארגוניים. מורים רבים מתקשים לשלב את המשימות בשיעורי המתמטיקה שלהם. בשל כך, אנו מנסים כעת למצוא […]

הפילנתרופיה של קרן טראמפ

הגישה הפילנתרופית שקרן טראמפ אימצה בראשית דרכה התפתחה מהגישה המכונה "פילנתרופיה קטליטית", מונח אשר הוצג לראשונה ב-2009 על ידי מארק קרמר. על-פי הגישה הקטליטית, על הקרן לגייס אקו-סיסטם (Eco-System) של בעלי עניין שיחברו לפעולה משותפת כדי לפתור בעיות חברתיות יחד. זה מחייב קרנות פילנתרופיות לשנות הרגלים – לצאת מאזור הנוחות שבו הן מחלקות מענקים ובמקום […]

המועצה האזורית אל-קסום מקדמת מצוינות

אל-קסום היא מועצה אזורית בצפון-מערב הנגב, ומערכת החינוך שלה משרתת אוכלוסייה המונה למעלה מ-60,000 אזרחים בדואים המתגוררים בכפרים קטנים הפזורים על פני שטח נרחב. המועצה האזורית אל-קסום מצויה בתחתית הדירוג הסוציו-אקונומי. תלמידי מערכת החינוך מגיעים מדי יום בתחבורה ציבורית לאחד מחמשת בתי-הספר היסודיים (עד כיתה ט') ולחמשת בתי-הספר התיכוניים. מצוינות במתמטיקה ובמדעים אינה בעדיפות גבוהה […]

חיזוק יסודות המצוינות ברמת גן

רמת גן שוכנת במרכז הארץ, ואוכלוסייתה מונה 160,000 תושבים. במערכת החינוך שלה לומדים 28,780 תלמידים, והיא כוללת שבעה בתי-ספר על-יסודיים ובהם ארבעה בתי-ספר גדולים בהם כיתות ט' עד י"ב, ושלושה בתי-ספר קטנים יותר, בהם כיתות ז' עד י"ב. 194 מהתלמידים בכיתות ט' (14%) לומדים מתמטיקה בכיתות מצוינות, ו-589 לומדים בהקבצות א' המשודרגות. בכיתות י' 46% […]

ניתוח הביצועים של תלמידי ישראל במבחן פיז"ה במתמטיקה

ביזמת קרן טראמפ ובתמיכתה, אנשי פיתוח מובילים באוניברסיטאות ובארגוני חינוך שוקדים על הכנת מאגר של חומרי לימוד חדשים במתמטיקה עבור תלמידי חטיבות הביניים. התכנים החדשים מתמקדים בַּתלמידים בעלי היכולת הגבוהה במתמטיקה שלומדים בכיתות מצוינות, והם מותאמים לרמות המיומנות המתקדמות 6-5 של המסגרת המושגית של פיז"ה במתמטיקה. עד כה, אישרה הקרן 19 תכניות פיתוח, הכוללות 350 […]

קמפיין לבחירה במצוינות

מתווה הדרך של הקרן עבור חטיבות הביניים פועל להרחיב ולחזק את מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים. החל מ-2018, אנו משקיעים בתיק מענקים המיועד לפיתוח משימות למידה מתמטיות ברמה גבוהה, להכשרת המורים ללמד משימות אלה, ולפתיחת כיתות מצוינות נוספות ברחבי הארץ. עבודתנו בתחום זה מבוססת על שותפויות עם אוניברסיטאות, עם אגפי מנהל החינוך בעיריות השונות, עם רשתות […]

בועיינה נוג'ידאת מקדמת מצוינות בחטיבת הביניים

המועצה המקומית בועיינה נוג'ידאת בצפון הארץ שייכת למחוז הצפון. ביישוב, המורכב משני כפרים (בועיינה ו-נוג'ידאת), אוכלוסייה ערבית מעורבת המונה כ- 10,300 תושבים, ומעמדם הסוציואקונומי הוא מהנמוכים ביותר בישראל. ביישוב יש שתי חטיבות ביניים ובית-ספר תיכון אחד, ולומדים בהם 1,136 תלמידים. בחטיבת הביניים פועלת כיתת מצוינות אחת, ובה לומדים 20% (34) מהתלמידים. ב-2020, רק 8.3% מהתלמידים […]

ירוחם מקדמת מצוינות

ירוחם היא מועצה מקומית בנגב, השייכת למחוז הדרום, ובה אוכלוסייה המונה כ-12,000 תושבים. ביישוב פועלים שלושה בתי-ספר הכוללים חטיבת ביניים ותיכון, ולומדים בהם 1,006 תלמידים. אחד מבתי-הספר הוא לבנים, אחד לבנות, ואחד לתלמידים דתיים וחילוניים כאחד, המגיעים ממעמדות סוציואקונומיים בינוני ונמוך. מגמת ההישגים החינוכיים במתמטיקה ברמת חמש יחידות לא יציבה: ב-2020 שיעור בוגרי המגמה עמד […]

הגדלת עתודת המצוינות בריינה

ריינה היא מועצה מקומית בצפון הארץ (בין נצרת וכפר כנא), אוכלוסייתה מונה כ-19,200 תושבים, רובם במעמד סוציואקונומי נמוך. ביישוב יש שתי חטיבות ביניים ושני בתי-ספר תיכוניים ולומדים בהם 1,186 תלמידים, מתוכם 644 תלמידים בחטיבות הביניים. בשכבת ט' פועלת כיתת מצוינות אחת ובה לומדים 19 תלמידים (10%). ב-2020, 12.6% מהתלמידים השלימו בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. […]

תכנית עירונית במג'אר

מג'אר היא עיר במחוז הצפון ובה אוכלוסייה מעורבת של דרוזים, נוצרים, ומוסלמים, המונה 24,000 תושבים. היא הוכרזה רשמית כעיר באוקטובר 2021. בעיר פועלות שתי חטיבות ביניים ושתי חטיבות עליונות. המאמץ להגדיל את מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות הצליח באופן חלקי בלבד; בשנת 2020 רק – 14.3% מהתלמידים היו זכאים לתעודת בגרות […]

קידום מצוינות בבני עקיבא

מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הוא רשת חינוכית ציונית דתית שנוסדה ב-1954. הרשת מפעילה למעלה מ-60 מוסדות, החל מחטיבות ביניים וכלה במכללות, הפרוסות מצפון הארץ ועד אילת בדרום. הרשת כוללת 58 חטיבות ביניים וחטיבות עליונות ומשרתת 14,772 תלמידים, ב-23 בתי-ספר לבנות ו-35 בתי-ספר לבנים. לימודי הדת הם בראש סולם העדיפויות החינוכי של הרשת. עם זאת, […]

הקבצות הצטיינות בחברה הערבית בחיפה ובצפון

תוצאות מחקר פיז"ה משנת 2018 הצביעו על פער משמעותי בין תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית בישראל. הציון הממוצע במתמטיקה בקרב דוברי ערבית ירד ב-12 נקודות ל-379 (אחת התוצאות הנמוכות ביותר בעולם), לעומת 490 נקודות בממוצע בקרב תלמידים דוברי עברית (תוצאה זהה לממוצע במדינות ה-OECD). מגמה זו בולטת ביתר שאת בקבוצת התלמידים המצטיינים במתמטיקה, שבה תלמידים […]

תחרות במתמטיקה שימושית

במאה ה-21, כשמחשבים ורובוטים מבצעים משימות שגרתיות, העובדים במקומות העבודה המודרניים נדרשים למיומנויות הרבה יותר מתוחכמות מאשר בעבר. לכן, מערכות חינוך בכל העולם משנות את תכניות הלימודים ואת הפדגוגיה, כדי שתלמידים ילמדו להעמיק, לתכנן ביסודיות, ולפרש. במתמטיקה, כישורי מידול והנמקה, הדרושים לפתרון בעיות בעולם האמתי, מהווים השלמה לרצף פרוצדורלי ולחשיבה מופשטת. כישורים אלה הם בליבת […]

"שיר המורה" לכבוד יום המורה 2021

השנה נציין עשור לפעילות של קרן טראמפ בישראל. במהלך שנה מיוחדת זו נציע מספר אירועים ופרסומים שיעלו על נס את המושגים: הצלחה, מצוינות, ושיתוף פעולה. במסגרת זו אנו מציעים להעניק שי צנוע לכבוד יום המורה, אירוע שנתי שיזמה הקרן ב-2013, ומאז הוא אירוע קבוע בלוח השנה של מערכת החינוך, וממשיך להתקיים מדי שנה באופן עצמאי. […]

מחקר שיבחן את הציפיות של מגזר ההייטק הישראלית ממערכת החינוך בשנים הקרובות

ישראל מתגאה בהיותה "מדינת סטרטאפ" שאלפי יזמים מקימים בה ללא הרף חברות סטארט אפ ומרכזי פיתוח. עשרות אקזיטים, מיזוגים, והנפקות ראשונות לציבור, נחתמים מדי שנה, ואלה מזינים את כלכלת ישראל ביצירתיות ובמשאבים שמחזקים אותה ומבטיחים את שגשוגה אפילו בזמנים קשים. כיוון שכך, הורים רבים מקווים שילדיהם ימצאו את מקומם בעתיד במגזר ההייטק, ולכן הם דוחפים […]

ספר: עשור של עשייה פילנתרופית

בעולם הפילנתרופיה, קרן טראמפ נתפסת כבעלת אופי ייחודי. אנו פועלים בגישה הנקראת "פילנתרופיה קטליטית" (Catalytic Philanthropy) המתמקדת בפתרון בעיה לאומית. גישה זו מייצרת אסטרטגיה שקופה ביותר ומוכוונת-תוצאות, המכנסת אקו-סיסטם של בעלי עניין, טווה רשתות של שיתוף ידע ושיתופי פעולה, ומעוררת התעניינות רבה בפעילותנו מצד עמיתים, מומחים בתחום ופרשנים. הצלחת מהלך קידום לימודי חמש יחידות מתמטיקה […]

יישום תכנית TOP ONLINE

ב-2019 הקרן אישרה מענק למרכז לטכנולוגיה חינוכית עבור פיתוח תכנית מקוונת בנושא חשיבה מתמטית מסדר גבוה לתלמידי חטיבות ביניים בחברה הערבית. יעד התכנית היה להגיע ל-1,500 תלמידים בתוך חמש שנים. המענק של הקרן נועד לממן פיתוח חומרי לימוד והערכה, וכן את תפעול הפיילוט של התכנית במחצית השנה הראשונה בקרב 300 תלמידי כיתות ט'. במט"ח העריכו […]