ביזמת קרן טראמפ ובתמיכתה, אנשי פיתוח מובילים באוניברסיטאות ובארגוני חינוך שוקדים על הכנת מאגר של חומרי לימוד חדשים במתמטיקה עבור תלמידי חטיבות הביניים. התכנים החדשים מתמקדים בַּתלמידים בעלי היכולת הגבוהה במתמטיקה שלומדים בכיתות מצוינות, והם מותאמים לרמות המיומנות המתקדמות 6-5 של המסגרת המושגית של פיז"ה במתמטיקה. עד כה, אישרה הקרן 19 תכניות פיתוח, הכוללות 350 […]
מתווה הדרך של הקרן עבור חטיבות הביניים פועל להרחיב ולחזק את מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים. החל מ-2018, אנו משקיעים בתיק מענקים המיועד לפיתוח משימות למידה מתמטיות ברמה גבוהה, להכשרת המורים ללמד משימות אלה, ולפתיחת כיתות מצוינות נוספות ברחבי הארץ. עבודתנו בתחום זה מבוססת על שותפויות עם אוניברסיטאות, עם אגפי מנהל החינוך בעיריות השונות, עם רשתות […]
המועצה המקומית בועיינה נוג'ידאת בצפון הארץ שייכת למחוז הצפון. ביישוב, המורכב משני כפרים (בועיינה ו-נוג'ידאת), אוכלוסייה ערבית מעורבת המונה כ- 10,300 תושבים, ומעמדם הסוציואקונומי הוא מהנמוכים ביותר בישראל. ביישוב יש שתי חטיבות ביניים ובית-ספר תיכון אחד, ולומדים בהם 1,136 תלמידים. בחטיבת הביניים פועלת כיתת מצוינות אחת, ובה לומדים 20% (34) מהתלמידים. ב-2020, רק 8.3% מהתלמידים […]
ירוחם היא מועצה מקומית בנגב, השייכת למחוז הדרום, ובה אוכלוסייה המונה כ-12,000 תושבים. ביישוב פועלים שלושה בתי-ספר הכוללים חטיבת ביניים ותיכון, ולומדים בהם 1,006 תלמידים. אחד מבתי-הספר הוא לבנים, אחד לבנות, ואחד לתלמידים דתיים וחילוניים כאחד, המגיעים ממעמדות סוציואקונומיים בינוני ונמוך. מגמת ההישגים החינוכיים במתמטיקה ברמת חמש יחידות לא יציבה: ב-2020 שיעור בוגרי המגמה עמד […]
ריינה היא מועצה מקומית בצפון הארץ (בין נצרת וכפר כנא), אוכלוסייתה מונה כ-19,200 תושבים, רובם במעמד סוציואקונומי נמוך. ביישוב יש שתי חטיבות ביניים ושני בתי-ספר תיכוניים ולומדים בהם 1,186 תלמידים, מתוכם 644 תלמידים בחטיבות הביניים. בשכבת ט' פועלת כיתת מצוינות אחת ובה לומדים 19 תלמידים (10%). ב-2020, 12.6% מהתלמידים השלימו בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. […]
מג'אר היא עיר במחוז הצפון ובה אוכלוסייה מעורבת של דרוזים, נוצרים, ומוסלמים, המונה 24,000 תושבים. היא הוכרזה רשמית כעיר באוקטובר 2021. בעיר פועלות שתי חטיבות ביניים ושתי חטיבות עליונות. המאמץ להגדיל את מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות הצליח באופן חלקי בלבד; בשנת 2020 רק – 14.3% מהתלמידים היו זכאים לתעודת בגרות […]
מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הוא רשת חינוכית ציונית דתית שנוסדה ב-1954. הרשת מפעילה למעלה מ-60 מוסדות, החל מחטיבות ביניים וכלה במכללות, הפרוסות מצפון הארץ ועד אילת בדרום. הרשת כוללת 58 חטיבות ביניים וחטיבות עליונות ומשרתת 14,772 תלמידים, ב-23 בתי-ספר לבנות ו-35 בתי-ספר לבנים. לימודי הדת הם בראש סולם העדיפויות החינוכי של הרשת. עם זאת, […]
תוצאות מחקר פיז"ה משנת 2018 הצביעו על פער משמעותי בין תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית בישראל. הציון הממוצע במתמטיקה בקרב דוברי ערבית ירד ב-12 נקודות ל-379 (אחת התוצאות הנמוכות ביותר בעולם), לעומת 490 נקודות בממוצע בקרב תלמידים דוברי עברית (תוצאה זהה לממוצע במדינות ה-OECD). מגמה זו בולטת ביתר שאת בקבוצת התלמידים המצטיינים במתמטיקה, שבה תלמידים […]
במאה ה-21, כשמחשבים ורובוטים מבצעים משימות שגרתיות, העובדים במקומות העבודה המודרניים נדרשים למיומנויות הרבה יותר מתוחכמות מאשר בעבר. לכן, מערכות חינוך בכל העולם משנות את תכניות הלימודים ואת הפדגוגיה, כדי שתלמידים ילמדו להעמיק, לתכנן ביסודיות, ולפרש. במתמטיקה, כישורי מידול והנמקה, הדרושים לפתרון בעיות בעולם האמתי, מהווים השלמה לרצף פרוצדורלי ולחשיבה מופשטת. כישורים אלה הם בליבת […]
השנה נציין עשור לפעילות של קרן טראמפ בישראל. במהלך שנה מיוחדת זו נציע מספר אירועים ופרסומים שיעלו על נס את המושגים: הצלחה, מצוינות, ושיתוף פעולה. במסגרת זו אנו מציעים להעניק שי צנוע לכבוד יום המורה, אירוע שנתי שיזמה הקרן ב-2013, ומאז הוא אירוע קבוע בלוח השנה של מערכת החינוך, וממשיך להתקיים מדי שנה באופן עצמאי. […]
ישראל מתגאה בהיותה "מדינת סטרטאפ" שאלפי יזמים מקימים בה ללא הרף חברות סטארט אפ ומרכזי פיתוח. עשרות אקזיטים, מיזוגים, והנפקות ראשונות לציבור, נחתמים מדי שנה, ואלה מזינים את כלכלת ישראל ביצירתיות ובמשאבים שמחזקים אותה ומבטיחים את שגשוגה אפילו בזמנים קשים. כיוון שכך, הורים רבים מקווים שילדיהם ימצאו את מקומם בעתיד במגזר ההייטק, ולכן הם דוחפים […]
בעולם הפילנתרופיה, קרן טראמפ נתפסת כבעלת אופי ייחודי. אנו פועלים בגישה הנקראת "פילנתרופיה קטליטית" (Catalytic Philanthropy) המתמקדת בפתרון בעיה לאומית. גישה זו מייצרת אסטרטגיה שקופה ביותר ומוכוונת-תוצאות, המכנסת אקו-סיסטם של בעלי עניין, טווה רשתות של שיתוף ידע ושיתופי פעולה, ומעוררת התעניינות רבה בפעילותנו מצד עמיתים, מומחים בתחום ופרשנים. הצלחת מהלך קידום לימודי חמש יחידות מתמטיקה […]
ב-2019 הקרן אישרה מענק למרכז לטכנולוגיה חינוכית עבור פיתוח תכנית מקוונת בנושא חשיבה מתמטית מסדר גבוה לתלמידי חטיבות ביניים בחברה הערבית. יעד התכנית היה להגיע ל-1,500 תלמידים בתוך חמש שנים. המענק של הקרן נועד לממן פיתוח חומרי לימוד והערכה, וכן את תפעול הפיילוט של התכנית במחצית השנה הראשונה בקרב 300 תלמידי כיתות ט'. במט"ח העריכו […]
מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים שואבת את השראתה מהמסגרת המושגית של פיז"ה במתמטיקה, שתוכננה במטרה לשקף את המיומנויות הדרושות בעולם העבודה ובחיים במאה ה-21. לכן, בשלוש השנים האחרונות הקרן תמכה בפיתוח חומרי לימוד המקדמים חשיבה מתמטית מסדר גבוה בהתאמה לרמות המצוינות של פיז"ה. להוראת תכנים אלה דרושה למידת עומק במשך מספר שנים, ולכן […]
כדי ללמד תלמידים בכיתה איך לפתור בעיות מורכבות של מתמטיקה שימושית באמצעות מיומנויות של מידול והנמקה, דרושה פדגוגיה המותאמת למטרה זו. במהלך שלוש השנים האחרונות, הקרן פעלה בשיתוף עם בכירי המפתחים של חומרי לימוד בישראל כדי לחבר משימות למידה חדשות המיישמות מיומנויות אלה בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה. כתוצאה מכך, מורים המלמדים בכיתות […]
העדה הדרוזית בישראל מונה 143,000 אזרחים, רובם תושבי צפון הארץ. דלית אל-כרמל (18,000 תושבים) ועספיא (13,000 תושבים) הן שתי מועצות מקומיות שרוב תושביהן דרוזים. ב-2003 שתי המועצות המקומיות מוזגו והיו לעיר כרמל, אך ב-2008 המיזוג בוטל וחודש מעמדן העצמאי של שתי המועצות המקומיות. עם זאת, שיתוף הפעולה ביניהן נמשך. בנוגע לחינוך, 435 תלמידים משני היישובים […]
העיר אשקלון השוכנת בדרום הארץ מונה כ-160,000 תושבים, וביניהם עולים חדשים מדרום אפריקה, מבריטניה, מאתיופיה ומרוסיה. במערכת החינוך של העיר לומדים 33,000 תלמידים, מהם 10,500 תלמידים לומדים ב-13 בתי ספר על-יסודיים. ב-11 חטיבות ביניים פועלות 13 כיתות מצוינות ובהן 456 תלמידים (28%). בשכבת י', 26% מהתלמידים לומדים במגמת חמש יחידות מתמטיקה, אך ב-2019 רק 14.6% […]
בית שאן היא עיר במחוז צפון המונה כ-20,000 תושבים. במערכת החינוך העירונית לומדים 4,970 תלמידים, מהם 1,553 בארבעה בתי-ספר על-יסודיים, כולם בניהולה של רשת אורט. רק בשניים מבתי-הספר פועלות כיתות מצוינות בחטיבת הביניים, ולומדים בהן 40 תלמידים. עיריית בית שאן כלולה בתכנית של משרד החינוך לקידום מצוינות בפריפריה. המשרד מקצה שעות הוראה תוספתיות ומימון לניהול […]
הוראת מתמטיקה שימושית המיושמת בפתרון בעיות מהחיים האמתיים מחייבת שינוי בגישה הפדגוגית. במדינות שכבר עשו את השינוי, מורים נטשו את השיטה הקונסטרוקטיביסטית המסורתית ואימצו גישה המעודדת למידה עצמית וקיום שיח בין הלומדים. כדי לאפשר שינוי דומה בישראל, מפתחי משימות של מתמטיקה שימושית מאוניברסיטאות שונות מציעים תכנית של התפתחות מקצועית ייעודית למורים המעוניינים ליישם את משימות […]
זה שלושים שנה שתעשיית ההייטק היא קטר הצמיחה של המשק הישראלי; מדי שנה קמות מאות חברות הזנק חדשות, ועשרות מיזוגים, הנפקות ראשונות לציבור ואקזיטים מוכרזים כמעט מדי שבוע. לנוכח משברים כלכליים ובריאותיים המתרחשים בעולם כולו, חברות הטכנולוגיה הישראליות ממשיכות לסייע למשק לצלוח זמנים קשים ואפילו לשגשג. בשנים האחרונות, לאור ההצלחה בפעולות שיווק ומכירות מקוונות, חברות […]
פולין היא אחת מ-15 המדינות המובילות במבחן פיז"ה הבין-לאומי: 16% מתלמידי המדינה מצטיינים במתמטיקה (לעומת 8.8% מתלמידי ישראל). במהלך 20 השנים האחרונות, חל שיפור ראוי לציון בהישגי התלמידים בפולין, וזאת כתוצאה מרפורמה מקיפה של מערכת החינוך במדינה שהחלה ב-1999. הרפורמה כללה שינוי מבני שהתבטא בדחיית החלוקה למגמות והבחירה בין מסלול עיוני למקצועי, שדרוג תכניות הלימודים […]
דרישות גבוהות מאוד ודרישות סף ניצבות בפני מי שמתעתדים ללמוד מתמטיקה במסלול מתקדם, בייחוד במגמת חמש יחידות בבית הספר התיכון. הדרך המקובלת לקבוע האם התלמידים אכן מוכנים ללמידה במסלול התובעני היא הערכת רמת הידע המתמטי של התלמידים על ידי המורים. אין כמעט שום התייחסות למיומנויות של פתרון בעיות, ליכולת החשיבה, להרגלי הלמידה, לעמדות או לבשלות […]
השלב הראשון במפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים התמקד בפיתוח חומרי לימוד חדשים, בהכשרת מורים על האופן שבו יש ללמד אותם, ובפתיחת כיתות מצוינות נוספות שבהן חומרי הלימוד החדשים נלמדים כעת. שלב זה, שנפרס על פני שלוש שנים, נדרש כדי להיערך להוראת מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה, כדי להציג את דרכי ההוראה המתאימות לכך, וכדי […]
ככל שהבעיות במאה ה-21 נהיות מורכבות יותר, כך פתרונן מחייב הפעלת מידול כמותי מתוחכם וחשיבה מתמטית מסדר גבוה. לכן, יותר מאי פעם, יש חשיבות מכרעת ללימודי מתמטיקה בבתי הספר בישראל. מסקרים וקבוצות מיקוד רבים עולה כי התלמידים משוכנעים שלימודי מתמטיקה חשובים לעתידם. אולם, בד בבד, כשנשאלו מהי מידת סקרנותם וזיקתם למתמטיקה, תלמידים רבים דיווחו שהם […]
לפני שנה החלו לפתח בטכניון קורס בפיזיקה שהתמקד בקינמטיקה שמיישמים בו מידול מתמטי מתקדם. כאשר הגיעה ההצעה לקרן, קיבלנו חוות דעת שהביעו חשש, שמכיוון שקינמטיקה אינה נושא הכלול בתכנית הלימודים, המורים לא יגלו עניין רב בקורס, ויבחרו בו רק כפעילות העשרה לקבוצה נבחרת של תלמידים מצטיינים. כתוצאה מכך, התכנית אושרה להרצת ניסיון בהיקף קטן בלבד, […]
תיק המענקים של הקרן עבור חטיבות הביניים כולל מאגר של תכניות בתחומי הפיתוח, ההכשרה, והיישום. מטרתן של כל התכניות היא לשלב רמה גבוהה של מידול והנמקה מתמטיים, בהתאם למסגרת המושגית של פיז"ה. רבות מהתכניות הללו מבוססות על מורים מובילים המסייעים ביישום חומרי הלימוד החדשים בבתי הספר. המורים המובילים חברים בצוותי הפיתוח, מבצעים את היישום הניסיוני […]
תיק המענקים של הקרן מכיל מאגר של תכניות פיתוח, הכשרה ויישום להוראת מתמטיקה בהקשרים של העולם האמיתי. התכנים שונים מאוד מחומרי הלימוד המסורתיים, המדגישים מיומנויות טכניות וחשיבה מופשטת. ואולם, הוראת התכנים החדשים מחייבת גישה שונה לחלוטין מצד המורים. עד היום הם השתמשו בשיטות קונסטרוקטיביסטיות הבונות ידע ומיומנויות בתהליך של צבירה הדרגתית, שכבה על גבי שכבה. […]
תלמידי חטיבות ביניים המעוניינים להירשם ולהצליח במגמת חמש יחידות מתמטיקה בתיכון זקוקים לבסיס ידע מוצק, לצד מיומנויות חשיבה, מוטיבציה גבוהה, ויכולת להתמודד עם בעיות מורכבות. כדי לחזק את הקשרים בין חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים ולאפשר מעבר חלק ביניהם, אישרה הקרן לפני כשנתיים מענק למט"ח עבור פיתוח כלי אבחון ייעודי ("HighData"). מדובר בערכת כלי אבחון […]
מגפת הקורונה הבליטה את חולשתן של חטיבות הביניים בישראל. במהלך המשבר, בתי הספר נסגרו ללמידה פיזית בכיתות, אבל כשמגבלות הקורונה הוסרו בהדרגה, חטיבות הביניים היו האחרונות שנפתחו מחדש. בתי הספר היסודיים קיבלו עדיפות כי בהם לומדים את היסודות, ותחת חסותם נמצאים התלמידים הצעירים ביותר. החטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים קיבלו עדיפות כי בהן מכינים […]
ב-2018 עיריית שפרעם החלה במאמץ להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה בעיר מ-7.5% ב-2017 ל-14% ב-2021. ההתחלה הייתה מהוססת, אך הישגי התלמידים משתפרים בהדרגה. השנה, 28% מהתלמידים רשומים למגמת חמש יחידות בכיתה י', אך עם זאת, רק 11% מהתלמידים בכיתה י"ב עומדים לסיים את לימודיהם במגמה זו. מסקנת העירייה היא שרמת ההוראה בחטיבת הביניים […]