סדרת מחקרים לקראת התייעצות 2024

מפת הדרכים של קרן טראמפ עבור חטיבות הביניים שואפת לסייע לישראל להימנות עם 15 המדינות המובילות בעולם במצוינות במתמטיקה עד 2028. דירוג זה מתבצע על ידי ה-OECD במבחן פיז"ה הבין-לאומי, המתמקד ברמת המוכנות לחיים ולעולם העבודה במאה ה-21. המבחן מתמקד במיומנויות הדרושות לפתרון בעיות בעולם האמיתי בהקשרים לא מוכרים ובתנאים של אי-ודאות. במתמטיקה, מיומנויות אלה […]

כנס בין-לאומי והתייעצות בנושאי חינוך

ב-2022 קרן טראמפ קיימה כנס בין-לאומי בנושאי חינוך אליו הוזמנו כדוברים מרכזיים ג'ון הטי, לי שולמן וג'ים נייט, והגיעו אליו 900 משתתפים. הכנס התקיים בנמל תל אביב, בשיתוף עם שבע קרנות פילנתרופיות נוספות, וכל אחת מהן הציגה תכניות חינוכיות בהן היא תומכת. הכנס הסתיים בשירת המונים של מאות מורים שצולמה ונערכה לסרטון ששודר בטלוויזיה בערוץ […]

תיעוד וסדנאות צילום בזמן מלחמה

ביה"ס לאמנות וצילום ע"ש נגר, השוכן בשכונת מוסררה בירושלים, הוא מוסד ותיק להכשרה אמנותית ומקצועית, המקיים מדי שנה תכנית תלת-שנתית ל-160 סטודנטים. בי"ס מוסררה, שהיה ראשון שותפיה של קרן טראמפ וקיבל ממנה מענק, קיים ב-2012 תערוכת צילום תחת הכותרת: "אמנות ההוראה." התערוכה העלתה על נס את המחויבות של קרן טראמפ להרמת קרנו ולקידומו של מקצוע […]

הקמת מתחם לתלמידי תיכון מפונים להפעלות מדעיות וטכנולוגיות

בימים כתיקונם, העיר אילת היא יעד תיירותי בדרום הארץ. אוכלוסייתה, המונה 55,000 תושבים, יותר מהכפילה את עצמה לאחר ש-60,000 תושבים מדרום הארץ פונו אליה בבהילות ושוכנו במלונות בעיר. כיום, חודש אחרי, העיר מתמודדת עם האתגר של בני נוער עקורים, השרויים בפוסט-טראומה, ומתגוררים בצפיפות, עם תופעות של אלימות ושימוש בחומרים ממכרים – האתגר האנושי הוא עצום. […]

ציוד לתלמידים ולמורים של תיכון נופי הבשור באילת

מיד לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, 60,000 אזרחים מפונים הגיעו לאילת, מתוכם 14,000 תלמידות ותלמידים. הם שוכנו זמנית במלונות בעיר, קיבלו סיוע חירום, והוקמו עבורם מסגרות חינוך זמניות. בעיר נפתחו חמישה בתי ספר תיכונים חדשים עבור המפונים מקהילות הקיבוצים, שדרות וקריית-שמונה. ההוראה בחלקה מקוונת, ובחלקה בבתי הספר הפועלים בחללים שנשכרו ובשתי משמרות. שיעור ההשתתפות אינו מלא […]

הרחבת התפוצה של "הגיע זמן חינוך" ל-45,000 קוראים בחודש

מיד עם תחילת המלחמה, החלטנו להשתמש בפלטפורמה הדיגיטלית "הגיע זמן חינוך" כמוקד של מידע לאנשי חינוך בכל הארץ. הגברנו את תדירות הפרסומים לשלוש כתבות ביום, כולל חקרי מקרה של פרקטיקות בחינוך וכלים פדגוגיים לטיפול בטראומה. פעלנו בשיתוף עם Ynet, אתר החדשות הפופולרי ביותר בישראל, כדי לשתף תכנים עבור מורים והורים. קיימנו ביקורים במרכזי למידה שהוקמו […]

הכנה של 30 תלמידים ממשפחות המפונים לקראת בחינת הבגרות בפיזיקה

בעקבות המלחמה פונו מבתיהם בצפון הארץ ובדרומה כ-50,000 תלמידים יחד עם משפחותיהם. שנת הלימודים שלהם נעצרה, וכעת נעשים מאמצים משמעותיים לחדש את הלימודים ככל האפשר. מאמצים אלה צולחים במידה מועטה – רק מחצית מהתלמידים מגיעים לכיתות, בייחוד בכיתות המצוינות ובמגמות הלימוד ברמת חמש יחידות, שבהן נדרשים מורים בעלי יכולת מקצועית גבוהה. ישנם תלמידים בעלי מוטיבציה […]

חונכות ל-1,000 תלמידי תיכון מהדרום הניגשים לבגרות במתמטיקה

המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל  מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]

הכשרה וליווי למורים ומנהלים בדרום למתן תמיכה רגשית לתלמידיהם

מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]

תיעוד והערכה לפרויקטים שבהם תלמידים מפתחים פתרונות מבוססי מדע לבעיות חברתיות

הציפייה המקובלת מבוגרי מערכות חינוך היא שיהיו מסוגלים ליישם בהקשרים של העולם האמתי את הידע והמיומנויות שרכשו בבית הספר. במאה ה-21, כשהעולם הוא רב-תרבותי, עתיר טכנולוגיה, ומשתנה במהירות, ציפייה זו עומדת למבחן. לכן, התקנים הבין-לאומיים בתחום החינוך כוללים כיום מיומנויות של העברה ותקשורת, כגון מידול, הנמקה מתמטית, פרזנטציה ועבודת צוות. מיומנויות אלה הן בליבת המסגרת […]

סיור לימודי ליפן

במבחן פיז"ה הבין-לאומי לשנת 2018 יפן היא אחת מעשר המדינות המובילות: 18.3% מהתלמידים במדינה הצטיינו במתמטיקה לעומת 8.8% בישראל. בדומה למערכות חינוך של מדינות נוספות באסיה, כגון סינגפור, שנחאי, וטאיוון, גם ביפן מייחסים חשיבות עליונה לחינוך המתבטאת בהשקעה ציבורית ניכרת ובדרבון מתמשך מצד הורי התלמידים. אף כי הודות להישגים גבוהים במבחנים, יפן שומרת בעקביות על […]

"הגיע זמן חינוך" 2024, וציון עשור לייסודו

"הגיע זמן חינוך" מגזין דיגיטלי 2024, וציון עשור לייסודו השנה ימלאו עשר שנים למגזין הדיגיטלי "הגיע זמן חינוך" שייסדה הקרן ב-2014. מטרתו המקורית הייתה לתמוך בשאיפתה של הקרן למשוך אנשים מוכשרים להוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר התיכוניים. אך בשנים האחרונות תכני המגזין מיועדים לקהל יעד נרחב יותר, של מורים ואנשי חינוך. כיום יש למגזין  37,000 […]

העלאת שיעור הבוגרים בעלי תעודת בגרות הייטק ל-18% עד 2026

באר שבע, עם אוכלוסייה המונה 215,000 תושבים, היא העיר הגדולה ביותר במחוז הדרום והעיר התשיעית בגודלה בישראל. בעיר יש אוניברסיטה, בית חולים, תעשיית הייטק מתפתחת, ומערכת חינוך משתפרת. הודות לכך הצליחה באר שבע בשנים האחרונות לטפס לאשכול 5 (מתוך 10) במדד הסוציו-אקונומי הארצי. מספר הילדים הרשומים בבתי הספר בעיר עומד על 45,000, מתוכם 15,000 לומדים […]

אתגר אנגלית להייטק

רמה גבוהה של שליטה במיומנויות השפה האנגלית חיונית בשוק העבודה של המאה ה-21, בייחוד במקצועות ענף ההייטק הפועלים מול השווקים הגלובליים. אנגלית היא מקצוע חובה בבתי הספר היסודיים בישראל, ובבחינות הבגרות בבתי הספר התיכוניים. מבין בוגרי י"ב, 43% משלימים לימודי אנגלית ברמת חמש יחידות. ואולם, המשוב המתקבל מאוניברסיטאות ומחברות הייטק מעיד באופן גורף על כך […]

בסיס נתונים ומדד 'בגרות הייטק'

בעקבות מחקר שנערך במכון אהרן והמלצות ועדת פרלמוטר, הממשלה אישרה לאחרונה מדיניות חדשה שמטרתה להעלות את שיעור התלמידים הזכאים לתעודת 'בגרות הייטק' מ-9% ל-15% בתוך חמש שנים. בגרות הייטק היא שילוב של חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית, ובפיזיקה ו/או במדעי המחשב. שילוב מקצועות זה נמצא כגורם המגביר באופן משמעותי את הסיכויים להיקלט במשרת מחקר ופיתוח בהייטק. […]

קבוצת למידה בין-מגזרית שתעסוק בשוויון מגדרי במסלולי המצוינות בבתי הספר העל יסודיים ובהייטק

"אומת הסטארט-אפ" הישראלית מורכבת בעיקר מגברים. נשים מאיישות רק 10% ממשרות המנכ"ל בחברות הסטארטאפ, 16% מכלל השותפים בקרנות הון סיכון, 28% ממהנדסי המחקר והפיתוח [R&D], ו-23% מהתפקידים הטכנולוגיים בצה"ל. ההנחה היא שהחינוך עשוי למלא תפקיד מכריע בשינוי מגמה מוטה זו. בעשור האחרון, במסגרת המאמץ להרחיב את מעגל המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי, הושם דגש מיוחד על […]

כיצד לשלב חשיבה חישובית ובינה מלאכותית בתכניות הלימודים במתמטיקה ובמדעי המחשב – קבוצת למידה, דו"ח וכנס

תפקידם הגובר של מחשבים, קודים, אלגוריתמים ובינה מלאכותית מתפשט בעולם וכבר נכלל במסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. ב-2022 המסגרת המושגית החלה לכלול מיומנויות של חשיבה חישובית המשולבות במודל של פתרון בעיות מתמטיות. מיומנויות אלה כוללות זיהוי דפוסים חוזרים ופירוק בעיה למרכיבים, שימוש באלגוריתמים לניתוח ולפתרון בעיות, וכן כיצד ניתן ללמד מחשב להשתמש בניתוחים סטטיסטיים […]

הקמת פורום קרנות החינוך בישראל

בנובמבר 2022, הקרן קיימה כנס חינוך בין-לאומי והזמינה קרנות עמיתות הפעילות בתחום החינוך לקחת חלק בתכנים ובמימון. נוצרה שותפות עם שבע קרנות פילנתרופיות – יד הנדיב, דוידסון, אריסון, לאוטמן, ברכה, פוזן, וליאון. הכנס, שהתקיים בנמל תל-אביב, עורר עניין בקרב קהילת החינוך המקצועית, והשתתפו בו 900 אנשי חינוך מישראל. ג'ון האטי ולי שולמן היו הדוברים המרכזיים […]

פרויקטים מבוססי מתמטיקה ומדע ב-16 כיתות מצוינות בחברה הדרוזית

מטרת העל של המסגרת המושגית של מחקר פיז"ה היא לעודד מערכות חינוך בעולם לטפח קשרים עמוקים בין החומרים הנלמדים בבית הספר ובין העולם האמתי שמחכה לתלמידים בחוץ. כשתלמידים מפתחים פתרונות לבעיות בעולם האמתי, הם בונים ידע רלוונטי ורוכשים כישורים שמכינים אותם טוב יותר לחייהם בעתיד. מרבית הכישורים הללו נרכשים בכיתות על-ידי שיעורים ומשימות, אך את […]

יישום טכנולוגיות לפיתוח פתרונות לסוגיות חברתיות בכיתות מצוינות

בכיתות המצוינות המופעלות בחטיבות ביניים מתמקדים ברכישת ידע מתקדם וחשיבה מסדר גבוה במתמטיקה, בפיזיקה, ובמדעי המחשב. במהלך השנים האחרונות, במקביל להטמעת הסטנדרטים של מבחן פיז"ה, הלימודים בכיתות אלה כוללים גם פתרון בעיות מורכבות מהעולם האמתי. בעיות מסוג זה דורשות יכולות של למידה עצמאית, של הצגת טיעונים, ושל עבודת צוות. ואולם, אלה הם כישורים שקשה יותר […]

לימודי מדעי המחשב ובינה מלאכותית ב-100 מכיתות המצוינות

בסקרים שבהם הורים וילדים בישראל נשאלים מהו סדר העדיפויות שלהם בתחום הלימודים, הם משיבים מיד – אנגלית, מתמטיקה ומחשבים. ואולם, בעוד שאנגלית ומתמטיקה הם מקצועות חובה כבר בבית הספר היסודי, הרי שמדעי המחשב מוצעים רק כמקצוע בחירה ורק בבתי הספר העל-יסודיים. כ-15,000 תלמידים לומדים מדעי המחשב בחטיבות ביניים במסגרת תכנית הלימודים לכיתות המצוינות, ומהם 11,000 […]

פרויקטים מבוססי מתמטיקה ומדע להתמודדות עם סוגיות חברתיות בכיתות מצוינות

בישראל, החתירה למצוינות נתפסת לעתים ככלי יעיל להבטחת הצלחה בחיים בלבד. עם זאת, רכישת רמות מצוינות במתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה צופנת בחובה הבטחה גדולה יותר, בעלת ממד נוסף. במאה ה-21, מצוינות בתחומים אלה מתפתחת לכדי מנוף רב עוצמה לפתרון בעיות מרכזיות הניצבות בפני האנושות. בריאות, חקלאות, ביטחון, אנרגיה, ותחבורה –פתרון בעיות בתחומים אלה ואחרים מחייב חדשנות […]

פרויקטים מבוססי מתמטיקה ומדע בכיתות מצוינות ב-75 חטיבות ביניים

הממשלה נערכת להרחבה משמעותית של כיתות מצוינות בארץ, בייחוד בחטיבות ביניים שבהן לומדים תלמידים מרקע כלכלי נמוך. כיתות המצוינות מיועדות לתלמידים בעלי מוטיבציה ויכולת גבוהה מהממוצע, ונושאי הלימוד הם חשיבה מתמטית מסדר גבוה, כתיבת קוד, ומושגים בפיזיקה. בוגרי כיתות המצוינות הללו מגיעים לתיכון עם הכנה טובה, ולכן יש להם נטייה גבוהה יותר לבחור במגמות של […]

תכנון אתגר להוראת אנגלית של עולם ההייטק לתלמידי כיתות המצוינות

אנגלית היא כלי חיוני בשוק העבודה המודרני, ובייחוד למי שעובדים מול השווקים הגלובליים. אין זה מפתיע שכמעט כל עובדי ענף ההייטק בישראל הם בוגרי חמש יחידות באנגלית, ושיעור גבוה מהם גם בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, פיזיקה ומחשבים. ממחקר שנערך במכון אהרן עולה כי 20% מהעובדים במחלקות לפיתוח עסקים, לשיווק, ולמכירות בחברות הייטק שולטים באנגלית ברמת […]

קהילות למידה מקצועית לתמיכה ב-170 מורים למדעי המחשב בחטיבות ביניים

ממצאי מחקר שנערך במכון אהרון, מצביעים על כך שלימוד חמש יחידות מדעי המחשב, לצד מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית, מהווה כלי ניבוי לתעסוקה עתידית בענף ההייטק. ואולם, ב-2022, רק 10,800 בוגרי י"ב ניגשו לבחינת הבגרות במדעי המחשב, וזהו נתון שאינו משתנה כבר למעלה מעשור. קיים מתאם בין נתון זה ובין מספר התלמידים הלומדים בכיתות מצוינות שלמדו מדעי […]

שני מושבי חינוך במסגרת הכנסים השנתיים ב-2023 ו-2024

מדי שנה במהלך 29 השנים האחרונות, המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים כנס שבו עולות לדיון סוגיות חשובות בכלכלה ובחברה בישראל. זהו פורמט ייחודי שבו לוקחים חלק שרי ממשלה, פקידים בכירים בשירות המדינה, מנהלים בכירים במגזר העסקי ודמויות מובילות בחברה האזרחית. מושבי הכנסים מתוכננים היטב בהתבסס על מחקרים וניירות עמדה שאותם מכינים מראש. הדיונים בכנסים זוכים לסיקור […]

קולקטיב אימפקט להגדלת מספר כיתות המצוינות בחטיבות הביניים

הוועדה הציבורית להגדלת ההון האנושי בהייטק, שבראשה עמד דדי פרלמוטר, המליצה על סמך מחקר שנערך במכון אהרן, להרחיב באופן ניכר ולגוון את אוכלוסיית התלמידים הלומדים בכיתות המצוינות בחטיבות הביניים, ואת בוגרי התיכונים הניגשים ל-"בגרות הייטק" (שילוב של חמש יחידות במתמטיקה, 5 באנגלית ו-5 בפיזיקה ו/או במדעי המחשב). המלצה זו מבוססת על ההבנה שכיתות מצוינות ומסלול […]

כנס בין-לאומי וסדנאות

במהלך 2022, קרן טראמפ ערכה מספר אירועים לציבור הרחב ולקהילה המקצועית לציון עשור של עבודה משותפת למען קידום המצוינות בחינוך בישראל. האירועים שערכנו עד היום כללו טקס מיוחד לכבוד עשור לחלוקת פרס טראמפ להוראה איכותית, אירוע השקה לכבוד הוצאתם לאור של 10 ספרים בסדרה העוסקת בהוראה איכותית, ושבוע המצוינות הישראלית שיזמנו, אשר יערך בחודש מאי […]

שיתוף פעולה להרחבת תכניות בחינוך סייבר

בישראל זירת הייטק תוססת שמחזקת את כלכלת המדינה, המתגאה בהיותה "אומת הסטרט-אפ". דוגמה לתפיסה רווחת זו משתקפת במונחים מעשיים בסקרי דעת קהל הנערכים בקרב הורים ותלמידים. אלה מדרגים בעקביות את מדעי המחשב כמקצוע השלישי בחשיבותו בבית הספר, אחרי אנגלית ומתמטיקה. אך זוהי תשובה שמפתיעה את מערכת החינוך כי מדעי המחשב כלל אינם מקצוע חובה בבתי […]

סדרת מחקרים וניתוחי נתונים

כדי להיערך לרפורמה בהוראת מתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל, הקרן קיבלה על עצמה את תפקיד הזרז. החל מ-2018 התחלנו לקדם את פיתוחם של חומרי לימוד חדשים, תוך התמקדות בפיתוח רמות גבוהות של חשיבה מסדר גבוה במתמטיקה שימושית. כמו כן, עודדנו פתיחת כיתות מצוינות בכל רחבי הארץ, שבהן מלמדים את חומרי הלימוד החדשים באופן ניסיוני, וכן אנו […]