הכשרת 600 מורי מתמטיקה המלמדים בכיתות מצוינות ליישום גישות רגישות מגדר בהוראה

בכיתות המצוינות בחטיבות הביניים, תלמידות הן מיעוט, ומהוות רק 40% מכלל התלמידים. ביצועיהן במבחן פיז"ה במתמטיקה נמוכים מאלה של הבנים – רק 30% מהמצטיינים הן בנות. מחקר שנערך לאחרונה על ידי מכון אהרן מצא שמורי מתמטיקה בבתי ספר יסודיים נוטים לתעדף בנים ולעודד אותם ללמוד בכיתות מצוינות. עם זאת, כאשר דנים בנושא זה עם מורי […]

מכינים את הדור הבא: מכון ויצמן ורשת אורט משיקים תכנית ייחודית ללימודי בינה מלאכותית בחטיבות הביניים

האופן שבו יש להכין את הדור הצעיר לעידן של למידת מכונה ובינה מלאכותית הפך לנושא הבוער החדש של מערכות חינוך ברחבי העולם. כמה מדינות, הנמצאות עדיין בחיתוליהן בתחום, כבר נוקטות צעדים מהירים של שילוב הנושאים החדשניים האלה בהוראה. תכניות הלימודים המתהוות שלהן כוללות תכנים, מיומנויות וערכים רלוונטיים בשלוש רמות וקהלי יעד: שימוש בסיסי לכולם, יישום […]

משרד חינוך, עמותת מעוז וחברי ועדת פרלמוטר בונים תכנית יישום של החלטת ממשלה 172

בישראל, רק במחצית מחטיבות הביניים יש כיתות מצוינות (כ-500 מתוך 1,000). בכיתות אלה לומדים תלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה ויכולת ללמוד מתמטיקה מתקדמת ולפתח יסודות מוצקים בפיזיקה ובמדעי המחשב. בוגרי כיתות אלה נוטים יותר להצטיין במבחן פיז"ה ולעתים קרובות בוחרים במסלולים של חמש יחידות במקצועות אלה בתיכון. לאחר מכן, הם ממשיכים לשרת ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל, […]

מרכז סגול לחקר המוח והתודעה יחקור את המיומנויות המנטליות החיוניות להצלחתם של תלמידי המצוינות, מהמרכז והפריפריה, יהודים וערבים, בנים ובנות.

במסגרת פעילות הקרן בעשור האחרון, זיהינו כי לצד פיתוח כישורים קוגניטיביים, תלמידים במסלולי המצוינות זקוקים גם לחיזוק היכולות המנטליות שלהם. עבור חלקם, ההצטרפות לכיתת המצוינות היא הפעם הראשונה בה הם לומדים לצד תלמידים חזקים מהם, מתמודדים עם למידה מאתגרת שדורשת מאמץ, ולעיתים גם נדרשים להתמודד עם כישלון. תלמידים אלו נדרשים לגלות נחישות, התמדה וחוסן ולהפגין […]

הרחבה וגיוון הפעילות של פורום הקרנות הפילנתרופיות בישראל

לפילנתרופיה יש שנים רבות תפקיד ייחודי בחברה הישראלית, כאשר קרנות פילנתרופיות היו מעורבות מאוד ותרמו כמעט בכל תחומי החיים בישראל. מחינוך ורווחה ועד תרבות וסביבה, קרנות מקימות מוסדות, תומכות בתכניות ומכשירות אנשי מקצוע. כל קרן פועלת על פי תפיסתה ובהיקף פעילות שונה, אך כולן תורמות לישראל טובה ועוצמתית יותר. בשנים האחרונות, המגזר הפילנתרופי בישראל הפך […]

רשת החינוך נועם צביה משיקה תכנית ייחודית להתמודדות עם הירידה בהישגי התלמידות במתמטיקה

בזרם החינוך הדתי לאומי בישראל לומדים כ-14% מתלמידי ישראל. הוא כולל בתי ספר המופעלים על ידי משרד החינוך, הרשויות המקומיות ומגוון רשתות חינוך עצמאיות. אחת מרשתות אלה היא רשת החינוך "נועם צביה", הכוללת 33 בתי ספר תיכוניים, מתוכם 11 ישיבות (בהן לומדים כ-3,100 תלמידים) ו-22 אולפנות (בהן לומדות כ-7,900 תלמידות). עם פרסום תוצאות מבחני פיז"ה […]

מתמטיקה ומגדר במבחן פיז"ה במתמטיקה: פערים והזדמנויות חדשות בחינוך הממלכתי-דתי

תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2022 במתמטיקה בבתי הספר התיכוניים של החינוך הממלכתי דתי בישראל היו מפתיעות. בקרב התלמידים הבנים נרשמה עלייה דרמטית בהישגים, כאשר 18.5% הצטיינו במתמטיקה. לעומתם, בקרב התלמידות נצפתה ירידה דרמטית של 50% בשיעור המצטיינות (4.3% הצטיינו במתמטיקה). תוצאות אלה התפרסמו בכלי התקשורת דבר שהוביל לתגובה נרחבת. בעקבות זאת, התקיימו כנסים וסדנאות עבור […]

לקראת כיתות מצוינות שוויוניות: קורס חדש ייתן כלים למורות ולמורים שיסייעו להם בגיוס יותר תלמידות למסלולי מצוינות, במעקב אחר התקדמותן ובהפחתת שיעורי הנשירה

מאז הסגרים בבתי הספר במהלך המגפה בשנת 2020, אנו עדים לירידה בהישגים של תלמידות ברמות הגבוהות של מבחן פיז"ה במתמטיקה. ירידה זו נמצאת בהלימה עם דיווחים על רמות גבוהות יותר של לחץ וחרדה וירידה בביטחון העצמי ובתפיסת המסוגלות בקרב תלמידות. מאז פרצה המלחמה בעזה, מדדים של מצוקה רגשית ופחד מהעתיד נמצאים במגמת עלייה, בעיקר בקרב […]

אוניברסיטת בר אילן תכשיר מורים ומורות להתמודד עם הירידה החדה במספר התלמידות המצטיינות במתמטיקה בעקבות מגפת הקורונה והמלחמה בעזה

תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2022 במתמטיקה חשפו ירידה של 32% במספר התלמידות המצטיינות בישראל (לעומת עלייה של 11% בקרב התלמידים). ירידה זו בקרב התלמידות בישראל תואמת מגמות דומות במדינות אחרות בעקבות מגפת הקורונה. נראה כי ירידה זו קשורה לרמות חרדה גבוהות יותר ולקושי בניהול תהליכי למידה עצמאית וויסות עצמי, כפי שדיווחו תלמידות בישראל בתקופת הסגרים […]

מכינים את הדור הבא: מכון ויצמן ורשת אורט משיקים תכנית ייחודית ללימודי בינה מלאכותית בחטיבות הביניים

האופן שבו יש להכין את הדור הצעיר לעידן של למידת מכונה ובינה מלאכותית הפך לנושא הבוער החדש של מערכות חינוך ברחבי העולם. כמה מדינות, הנמצאות עדיין בחיתוליהן בתחום, כבר נוקטות צעדים מהירים של שילוב הנושאים החדשניים האלה בהוראה. תכניות הלימודים המתהוות שלהן כוללות תכנים, מיומנויות וערכים רלוונטיים בשלוש רמות וקהלי יעד: שימוש בסיסי לכולם, יישום […]

הוספת 40 הקבצות א' משודרגות ב-15 חטיבות ביניים בחברה הערבית, במחוז המרכז

ביוני 2020 הקרן אישרה למכון ברנקו וייס מענק עבור תכנית להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית ב-240 כיתות מצוינות והקבצות א' משודרגות בחטיבות ביניים במחוז המרכז. כשיישום התכנית החל, היה לה ביקוש עצום מצד בתי-ספר דוברי עברית. השנה, 500 מורים ב-20 קהילות למידה מקצועיות משתתפים בהשתלמויות, ו-300 מהם כבר מיישמים את המשימות בכיתותיהם. במחוז המרכז יש […]

המכון להוראה מתקדמת

התפנית שחלה בשנים האחרונות במספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים שסיימו חמש יחידות במתמטיקה ובמדעים היא תוצאה של שילוב יוצא דופן בין מדיניות ממשלתית, מחקר ופיתוח באקדמיה, ושיטות הוראה. גורמים רבים מכל הקשת הישראלית שילבו ידיים במאמץ משותף כדי להתניע את התהליך, ליצור בבתי ספר מערכת התומכת במורים, ולהרחיב את מעגל המצוינות. השינוי שחל הוא מדהים […]

עמותת בוגרי 8200

סוכנויות הביטחון הלאומי בישראל בונות כעת יכולת סייבר ולוחמת סייבר שתאפשר להן לפקח על תקשורת מחשבים, להגן על תשתיות לאומיות מפני פריצות מחשב וכו'. למיזם זה צפויה להיות השפעה מתפשטת על תחומים רבים בחיים בישראל. לדוגמה, לבוגרי גופים אלה יהיו הכישורים והניסיון הנכונים להקים חברות סטארט-אפ ולנצל את הידע שלהם כדי לבנות קו חדש של […]

מחקר סוציולוגי שיבדוק את תפיסת העתיד של צעירים ישראלים בעקבות המלחמה

מדינת ישראל התברכה במאגר כישרונות ייחודי, שהוביל ליצירת כלכלה מבוססת מדע וטכנולוגיה באופן יוצא דופן. עבור הורים וילדים רבים בישראל, הגשמת "החלום הישראלי" פירושה לסיים תיכון עם בגרות חמש יחידות במתמטיקה, לשרת ביחידת עילית טכנולוגית של חיל המודיעין, ללמוד הנדסה באוניברסיטה, ולהשתלב במשרת R&D משתלמת בהייטק. החלום הזה היה גורם רב-עוצמה ליצירת מוטיבציה בשנים האחרונות, […]

קמפיין ברשתות החברתיות להעלאת המודעות של תלמידות לקיומן של כיתות מצוינות

ב-2022, תלמידות היוו 50.1% מבוגרי.ות בתי הספר התיכוניים שהשלימו לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. זה היה ציון דרך חשוב לאחר שנים של מאמצים רבים לצמצום הפער המגדרי: שיעור התלמידות היה לראשונה מעט גבוה יותר משיעור התלמידים. זה היה שיפור מכוון, שכן רוב התלמידים שהגיעו להישגים גבוהים בארבע יחידות מתמטיקה היו בדרך כלל בנות. המאמץ שהושקע […]

קבוצת עבודה שיתופית בנושא קידום מצוינות במתמטיקה בפיז"ה בפריפריה החברתית

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 חשפו פערים גדולים בין תלמידים על פי הרקע הסוציואקונומי שלהם. 19.2% מהתלמידים הבאים ממשפחות המצויות בשליש העליון של הדירוג הסוציואקונומי הגיעו להישגים הגבוהים ביותר (רמות 6-5) לעומת 1.8% בלבד מהתלמידים הבאים ממשפחות המצויות בשליש הנמוך ביותר.  פערים משמעותיים אלה מדרגים את ישראל במקום הרביעי, הלא מחמיא, בין מדינות ה-OECD. דו"ח פיז"ה […]

תכנית לקידום תלמידות רשת בני עקיבא במתמטיקה יישומית

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]

תחרויות במתמטיקה לתלמידים דוברי ערבית

כל שנתון בישראל מונה כ-140,000 תלמידים, ובהם כ-30,000 תלמידים דוברי ערבית. במבחן פיז"ה 2012 רק 0.5% מהם השיגו את התוצאות ברמות הגבוהות ביותר (6-5), כלומר, כ-150 תלמידים סה"כ. בנוסף, 3% (בערך 900) מהתלמידים דוברי הערבית השיגו תוצאות ברמה הבינונית (4), נתון המשקף את מאגר התלמידים בעלי יכולת פוטנציאלית להתקדם לרמות המצוינות. אלה נתונים מטרידים ביותר […]

קידום מיומנויות של מתמטיקה יישומית בקרב 1,200 תלמידות בהקבצות א' כדי להכפיל את שיעור התלמידות המצטיינות בפיז"ה

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 בחברה הערבית והצעדים הנדרשים

התוצאות שהשיגו התלמידים דוברי הערבית במבחן פיז"ה 2022 במתמטיקה נמוכות ב-98 נקודות מתוצאות התלמידים דוברי העברית (על-פי ה-OECD, כל 20 נקודות משקפות פער של שנת לימודים). זהו שיפור מסוים לעומת מחזור 2018 של מחקר פיז"ה, שבו הפער היה 111 נקודות. אולם, מבדיקה מעמיקה של תוצאות התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים (רמות 6-5), לא נמצא כל שיפור, […]

תכנית אב למערכת החינוך של ישראל

המלחמה תפסה את מערכת החינוך הישראלית כשהיא נתונה במצב פגיע. מחסור גובר במורים, יחסים עכורים בין הממשלה וארגוני המורים, ותחלופה תכופה במשרד החינוך – כל אלה גרמו לפגיעה באפקטיביות של המערכת באופן כללי. גורמים אלה הוחמרו ביתר שאת עקב התוצאות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה ושל הרפורמה המשפטית, ויצרו פערים חמורים ואי-אמון שאופף את המערכת […]

קולקטיב אימפקט – טופ15

כשהקרן יצאה לדרך עם אסטרטגיית חטיבת הביניים שלה ב-2019, פנינו ל'שיתופים' כדי שיקימו קואליציה של בעלי עניין שתתמוך במאמץ. בהסתמך על הצלחתו של מאמץ משותף קודם שהתרכז בחמש יחידות בתיכון, יזמה שיתופים את הקמתה של רשת שותפים. בשיטת ה-"קולקטיב אימפקט" הם גייסו משתתפים מכל המגזרים הרלוונטיים, כולל חברות הייטק, משרדי ממשלה, עמותות ואנשי חינוך. 130 […]

הרחבת פלטפורמת מגזין הגיע זמן חינוך

"הגיע זמן חינוך" הוא המגזין המקוון הגדול ביותר בישראל העוסק בתחום החינוך, ומספר מינוייו גבוה מ-60,000. המגזין, שהוקם ומופעל על ידי קרן טראמפ החל מ-2014, מספק מדי שבוע תכנים בנושאי חינוך הנכתבים על ידי ועבור מורים. המגזין כולל נושאים כגון פרקטיקות מיטביות בהוראה ושיטות פדגוגיות מבוססות-מחקר, וכן טיפים והמלצות של מורים לעמיתיהם, עם דגש מיוחד […]

תכנית הכשרה וליווי לצוותי החינוך בבתי הספר התיכוניים בדרום הארץ

מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]

חונכות מקוונת לתלמידי תיכון בדרום הארץ

המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל  מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]

חונכות לתלמידי מדעי המחשב בתיכון

כתוצאה מהמלחמה, קיים חשש לנשירה של תלמידי תיכון רבים המתכוננים לבחינת הבגרות במדעי המחשב ברמת חמש יחידות. זהו סיכון מיידי שכן מדעי המחשב הוא מקצוע שנלמד כמקצוע בחירה, ותהליך הלמידה דורש תרגול רציף וביצוע מטלות באופן שוטף, בליווי צמוד של מורה. אולם, רבים מהמורים המלמדים מדעי המחשב בכל רחבי הארץ גויסו לשירות מילואים והתלמידים אמורים […]

סדנאות וניסויים בפיזיקה

למוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים מגיעים מדי שנה 170,000 מבקרים, מתוכם 70,000 תלמידים. הביקור במוזיאון נכלל בתכנית הלימודים במדעים, וזאת כדי שהתלמידים יחוו התנסות עם מוצגים ומעבדות. כשהמלחמה פרצה, חברי הצוות של המוזיאון התנדבו באופן אישי במספר אתרים. כעת מבקש המוזיאון ממפמ"ר פיזיקה במשרד החינוך שיספק מענה סדור יותר, שיותאם לצרכים הלימודיים של התלמידים. אנשי […]

סדנאות סימולציה

במהלך שבע השנים האחרונות חברה הקרן אל אוניברסיטת בר אילן בתכנית לפיתוח תרחישים, תסריטים וסימולציות עבור מורים למתמטיקה. מאות מורים השתתפו בסדנאות להתפתחות מקצועית שבהן השתמשו בסימולציות אלה כדי לשפר את שיטות ההוראה שלהם. הסדנאות התמקדו בטיפוח דפוס חשיבה מתפתח, בטכניקות להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית בחטיבות ביניים, ובהגברת המוטיבציה של התלמידים. כעת, אוניברסיטת בר […]

תמיכה מרחוק בפיזיקה לתלמידים מפונים

רשת שוורץ רייסמן לחינוך מדעי היא יוזמה פילנתרופית של משפחה יהודית מקנדה בשיתוף עם מכון ויצמן למדע. הרשת הקימה שבעה מרכזי מדע שבהם מתקיימים לימודים פורמליים בפיזיקה ובכימיה עבור תלמידי תיכון בערים תל-אביב, ראשל"צ, רחובות, כפר סבא, עכו, ירושלים, ונתיבות. במרכז שבנתיבות לומדים 400 תלמידי תיכון מנתיבות, שדרות ואופקים, ומלמדים בו 11 מורים לפיזיקה. ערים […]

שיעורי מתמטיקה לתלמידי תיכון משדרות המפונים לאילת

העיר שדרות מונה 35,000 תושבים. ב-7 באוקטובר השנה, ארגון הטרור חמאס חדר לשדרות, אירוע שבו נפגעו תושבים רבים, ובעקבותיו פונתה כל אוכלוסיית העיר. בימי שגרה פועלים בשדרות שני בתי ספר תיכוניים, שניהם בבעלות רשת החינוך אמית; האחד ממלכתי, ובו למדו 1,300 תלמידים, השני ממלכתי דתי ובו לומדים 400 תלמידים. באילת, המארחת רבים מהמפונים, לומדים כעת […]