המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]
כתוצאה מהמלחמה, קיים חשש לנשירה של תלמידי תיכון רבים המתכוננים לבחינת הבגרות במדעי המחשב ברמת חמש יחידות. זהו סיכון מיידי שכן מדעי המחשב הוא מקצוע שנלמד כמקצוע בחירה, ותהליך הלמידה דורש תרגול רציף וביצוע מטלות באופן שוטף, בליווי צמוד של מורה. אולם, רבים מהמורים המלמדים מדעי המחשב בכל רחבי הארץ גויסו לשירות מילואים והתלמידים אמורים […]
למוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים מגיעים מדי שנה 170,000 מבקרים, מתוכם 70,000 תלמידים. הביקור במוזיאון נכלל בתכנית הלימודים במדעים, וזאת כדי שהתלמידים יחוו התנסות עם מוצגים ומעבדות. כשהמלחמה פרצה, חברי הצוות של המוזיאון התנדבו באופן אישי במספר אתרים. כעת מבקש המוזיאון ממפמ"ר פיזיקה במשרד החינוך שיספק מענה סדור יותר, שיותאם לצרכים הלימודיים של התלמידים. אנשי […]
במהלך שבע השנים האחרונות חברה הקרן אל אוניברסיטת בר אילן בתכנית לפיתוח תרחישים, תסריטים וסימולציות עבור מורים למתמטיקה. מאות מורים השתתפו בסדנאות להתפתחות מקצועית שבהן השתמשו בסימולציות אלה כדי לשפר את שיטות ההוראה שלהם. הסדנאות התמקדו בטיפוח דפוס חשיבה מתפתח, בטכניקות להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית בחטיבות ביניים, ובהגברת המוטיבציה של התלמידים. כעת, אוניברסיטת בר […]
רשת שוורץ רייסמן לחינוך מדעי היא יוזמה פילנתרופית של משפחה יהודית מקנדה בשיתוף עם מכון ויצמן למדע. הרשת הקימה שבעה מרכזי מדע שבהם מתקיימים לימודים פורמליים בפיזיקה ובכימיה עבור תלמידי תיכון בערים תל-אביב, ראשל"צ, רחובות, כפר סבא, עכו, ירושלים, ונתיבות. במרכז שבנתיבות לומדים 400 תלמידי תיכון מנתיבות, שדרות ואופקים, ומלמדים בו 11 מורים לפיזיקה. ערים […]
העיר שדרות מונה 35,000 תושבים. ב-7 באוקטובר השנה, ארגון הטרור חמאס חדר לשדרות, אירוע שבו נפגעו תושבים רבים, ובעקבותיו פונתה כל אוכלוסיית העיר. בימי שגרה פועלים בשדרות שני בתי ספר תיכוניים, שניהם בבעלות רשת החינוך אמית; האחד ממלכתי, ובו למדו 1,300 תלמידים, השני ממלכתי דתי ובו לומדים 400 תלמידים. באילת, המארחת רבים מהמפונים, לומדים כעת […]
במהלך העשור האחרון, הקרן יזמה פרסום של סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית, בשיתוף עם מכון ברנקו וייס. חמישה-עשר הספרים שראו אור עד עתה כוללים תרגום לעברית של מחקרים חדשניים בתחום החינוך שערכו חוקרים בעל שם מכל העולם, ושני ספרים שהם אסופות של מאמרים העוסקים, בחטיבות ביניים, ובעתיד החינוך בישראל. כעת פנינו שוב אל מכון ברנקו […]
ב-2012 פנתה הקרן למכון ויצמן למדע כדי שיקים מסגרת להפעלת קהילות למידה מקצועיות עבור מורים לפיזיקה בכל רחבי הארץ. הרעיון היה לעודד את המורים לאמץ גישות של הוראה הממוקדת בתלמיד ולשדרג את מומחיותם המקצועית בלמידה קבוצתית. מדי שנה משתתפים 300 מורים בקהילות אלה. החל מ-2017, משרד החינוך קיבל על עצמו את מלוא האחריות למימון הפעילות […]
חינוך בזמן מלחמה מחייב יצירתיות והתמדה. מורים, מטפלים, ומתנדבים מצאו את עצמם לפתע במציאות מעורערת שדרשה התמודדות עם אתגרים אדירים ויצירת סדר בכאוס שנוצר. במציאות זו הוקמו קבוצות למידה במרכזי המפונים, הותאמו חללים פיזיים לשימוש כבתי ספר ארעיים, שולבו צוותים מקצועיים עם מתנדבים, שובצו מומחים לטיפול בטראומה, הוקם מערך של למידה מקוונת, ושיטות ההוראה הותאמו […]
מרכז משאבים הוקם ב-1981 על ידי פרופ' מולי להד כמרכז לטיפול בטראומה, הממוקם סמוך לגבולה הצפוני של מדינת ישראל. מולי להד, המייסד והנשיא של המרכז, הוא מומחה בעל שם עולמי בפסיכוטראומה. בתיאום עם השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, פנינו למרכז משאבים כדי לקבל את עזרתם במאמץ ייעודי לסיוע לבתי ספר בדרום הארץ ובצפונה במהלך המלחמה. […]
בינואר 2023, משרד החינוך ואוניברסיטת חיפה החלו בתהליך תלת-שנתי של התאמת תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה הנלמדת בחטיבות הביניים. במשרד החינוך הבינו שלצד ההתמקדות המקובלת בשטף פרוצדורלי ובחשיבה מופשטת, יש לכלול בתכנית הלימודים מיומנויות של מידול מתמטי והנמקה מתמטית. צוות משותף של משרד החינוך ואנשי אוניברסיטת חיפה, בתמיכת הקרן, התבקש לבחור משימות למידה בהקשרים של העולם […]
אוכלוסיית חיפה מונה 300,000 תושבים, 20,000 מהם תלמידים בחטיבה העליונה. ב-2012 חברה הרשות אל הקרן כדי להעלות את שיעור בוגרי התיכונים המשלימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות, והתוצאה הייתה 24.5% ב-2022 לעומת 16% ב-2013. הרשות מפעילה 51 כיתות מצוינות ב-13 חטיבות ביניים בעיר. לאחר המגפה, הוחלט ברשות לערוך ניסוי שבמסגרתו תלמידי חטיבות הביניים יִלמדו יום […]
אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, כ-25,000 תושבי ישראל המתגוררים סמוך לגבולה הדרומי והצפוני של המדינה פונו מבתיהם ועברו לירושלים. המפונים מתגוררים ב-51 בתי מלון ובתי הארחה זה למעלה מחודשיים וחצי. הם מתמודדים עם אתגרים עצומים בכל תחומי החיים, ומקבלים סיוע מרשויות המדינה וממתנדבים. תושבי ירושלים התגייסו לסייע בדרכים שונות, כולל במסגרות החינוך. במוסדות כגון הספרייה הלאומית, […]
מפת הדרכים של קרן טראמפ עבור חטיבות הביניים שואפת לסייע לישראל להימנות עם 15 המדינות המובילות בעולם במצוינות במתמטיקה עד 2028. דירוג זה מתבצע על ידי ה-OECD במבחן פיז"ה הבין-לאומי, המתמקד ברמת המוכנות לחיים ולעולם העבודה במאה ה-21. המבחן מתמקד במיומנויות הדרושות לפתרון בעיות בעולם האמיתי בהקשרים לא מוכרים ובתנאים של אי-ודאות. במתמטיקה, מיומנויות אלה […]
ב-2022 קרן טראמפ קיימה כנס בין-לאומי בנושאי חינוך אליו הוזמנו כדוברים מרכזיים ג'ון הטי, לי שולמן וג'ים נייט, והגיעו אליו 900 משתתפים. הכנס התקיים בנמל תל אביב, בשיתוף עם שבע קרנות פילנתרופיות נוספות, וכל אחת מהן הציגה תכניות חינוכיות בהן היא תומכת. הכנס הסתיים בשירת המונים של מאות מורים שצולמה ונערכה לסרטון ששודר בטלוויזיה בערוץ […]
ביה"ס לאמנות וצילום ע"ש נגר, השוכן בשכונת מוסררה בירושלים, הוא מוסד ותיק להכשרה אמנותית ומקצועית, המקיים מדי שנה תכנית תלת-שנתית ל-160 סטודנטים. בי"ס מוסררה, שהיה ראשון שותפיה של קרן טראמפ וקיבל ממנה מענק, קיים ב-2012 תערוכת צילום תחת הכותרת: "אמנות ההוראה." התערוכה העלתה על נס את המחויבות של קרן טראמפ להרמת קרנו ולקידומו של מקצוע […]
בימים כתיקונם, העיר אילת היא יעד תיירותי בדרום הארץ. אוכלוסייתה, המונה 55,000 תושבים, יותר מהכפילה את עצמה לאחר ש-60,000 תושבים מדרום הארץ פונו אליה בבהילות ושוכנו במלונות בעיר. כיום, חודש אחרי, העיר מתמודדת עם האתגר של בני נוער עקורים, השרויים בפוסט-טראומה, ומתגוררים בצפיפות, עם תופעות של אלימות ושימוש בחומרים ממכרים – האתגר האנושי הוא עצום. […]
מיד לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, 60,000 אזרחים מפונים הגיעו לאילת, מתוכם 14,000 תלמידות ותלמידים. הם שוכנו זמנית במלונות בעיר, קיבלו סיוע חירום, והוקמו עבורם מסגרות חינוך זמניות. בעיר נפתחו חמישה בתי ספר תיכונים חדשים עבור המפונים מקהילות הקיבוצים, שדרות וקריית-שמונה. ההוראה בחלקה מקוונת, ובחלקה בבתי הספר הפועלים בחללים שנשכרו ובשתי משמרות. שיעור ההשתתפות אינו מלא […]
מיד עם תחילת המלחמה, החלטנו להשתמש בפלטפורמה הדיגיטלית "הגיע זמן חינוך" כמוקד של מידע לאנשי חינוך בכל הארץ. הגברנו את תדירות הפרסומים לשלוש כתבות ביום, כולל חקרי מקרה של פרקטיקות בחינוך וכלים פדגוגיים לטיפול בטראומה. פעלנו בשיתוף עם Ynet, אתר החדשות הפופולרי ביותר בישראל, כדי לשתף תכנים עבור מורים והורים. קיימנו ביקורים במרכזי למידה שהוקמו […]
בעקבות המלחמה פונו מבתיהם בצפון הארץ ובדרומה כ-50,000 תלמידים יחד עם משפחותיהם. שנת הלימודים שלהם נעצרה, וכעת נעשים מאמצים משמעותיים לחדש את הלימודים ככל האפשר. מאמצים אלה צולחים במידה מועטה – רק מחצית מהתלמידים מגיעים לכיתות, בייחוד בכיתות המצוינות ובמגמות הלימוד ברמת חמש יחידות, שבהן נדרשים מורים בעלי יכולת מקצועית גבוהה. ישנם תלמידים בעלי מוטיבציה […]
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]
מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]
הציפייה המקובלת מבוגרי מערכות חינוך היא שיהיו מסוגלים ליישם בהקשרים של העולם האמתי את הידע והמיומנויות שרכשו בבית הספר. במאה ה-21, כשהעולם הוא רב-תרבותי, עתיר טכנולוגיה, ומשתנה במהירות, ציפייה זו עומדת למבחן. לכן, התקנים הבין-לאומיים בתחום החינוך כוללים כיום מיומנויות של העברה ותקשורת, כגון מידול, הנמקה מתמטית, פרזנטציה ועבודת צוות. מיומנויות אלה הן בליבת המסגרת […]
במבחן פיז"ה הבין-לאומי לשנת 2018 יפן היא אחת מעשר המדינות המובילות: 18.3% מהתלמידים במדינה הצטיינו במתמטיקה לעומת 8.8% בישראל. בדומה למערכות חינוך של מדינות נוספות באסיה, כגון סינגפור, שנחאי, וטאיוון, גם ביפן מייחסים חשיבות עליונה לחינוך המתבטאת בהשקעה ציבורית ניכרת ובדרבון מתמשך מצד הורי התלמידים. אף כי הודות להישגים גבוהים במבחנים, יפן שומרת בעקביות על […]
"הגיע זמן חינוך" מגזין דיגיטלי 2024, וציון עשור לייסודו השנה ימלאו עשר שנים למגזין הדיגיטלי "הגיע זמן חינוך" שייסדה הקרן ב-2014. מטרתו המקורית הייתה לתמוך בשאיפתה של הקרן למשוך אנשים מוכשרים להוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר התיכוניים. אך בשנים האחרונות תכני המגזין מיועדים לקהל יעד נרחב יותר, של מורים ואנשי חינוך. כיום יש למגזין 37,000 […]
באר שבע, עם אוכלוסייה המונה 215,000 תושבים, היא העיר הגדולה ביותר במחוז הדרום והעיר התשיעית בגודלה בישראל. בעיר יש אוניברסיטה, בית חולים, תעשיית הייטק מתפתחת, ומערכת חינוך משתפרת. הודות לכך הצליחה באר שבע בשנים האחרונות לטפס לאשכול 5 (מתוך 10) במדד הסוציו-אקונומי הארצי. מספר הילדים הרשומים בבתי הספר בעיר עומד על 45,000, מתוכם 15,000 לומדים […]
רמה גבוהה של שליטה במיומנויות השפה האנגלית חיונית בשוק העבודה של המאה ה-21, בייחוד במקצועות ענף ההייטק הפועלים מול השווקים הגלובליים. אנגלית היא מקצוע חובה בבתי הספר היסודיים בישראל, ובבחינות הבגרות בבתי הספר התיכוניים. מבין בוגרי י"ב, 43% משלימים לימודי אנגלית ברמת חמש יחידות. ואולם, המשוב המתקבל מאוניברסיטאות ומחברות הייטק מעיד באופן גורף על כך […]
בעקבות מחקר שנערך במכון אהרן והמלצות ועדת פרלמוטר, הממשלה אישרה לאחרונה מדיניות חדשה שמטרתה להעלות את שיעור התלמידים הזכאים לתעודת 'בגרות הייטק' מ-9% ל-15% בתוך חמש שנים. בגרות הייטק היא שילוב של חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית, ובפיזיקה ו/או במדעי המחשב. שילוב מקצועות זה נמצא כגורם המגביר באופן משמעותי את הסיכויים להיקלט במשרת מחקר ופיתוח בהייטק. […]
"אומת הסטארט-אפ" הישראלית מורכבת בעיקר מגברים. נשים מאיישות רק 10% ממשרות המנכ"ל בחברות הסטארטאפ, 16% מכלל השותפים בקרנות הון סיכון, 28% ממהנדסי המחקר והפיתוח [R&D], ו-23% מהתפקידים הטכנולוגיים בצה"ל. ההנחה היא שהחינוך עשוי למלא תפקיד מכריע בשינוי מגמה מוטה זו. בעשור האחרון, במסגרת המאמץ להרחיב את מעגל המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי, הושם דגש מיוחד על […]
תפקידם הגובר של מחשבים, קודים, אלגוריתמים ובינה מלאכותית מתפשט בעולם וכבר נכלל במסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. ב-2022 המסגרת המושגית החלה לכלול מיומנויות של חשיבה חישובית המשולבות במודל של פתרון בעיות מתמטיות. מיומנויות אלה כוללות זיהוי דפוסים חוזרים ופירוק בעיה למרכיבים, שימוש באלגוריתמים לניתוח ולפתרון בעיות, וכן כיצד ניתן ללמד מחשב להשתמש בניתוחים סטטיסטיים […]