תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]
כל שנתון בישראל מונה כ-140,000 תלמידים, ובהם כ-30,000 תלמידים דוברי ערבית. במבחן פיז"ה 2012 רק 0.5% מהם השיגו את התוצאות ברמות הגבוהות ביותר (6-5), כלומר, כ-150 תלמידים סה"כ. בנוסף, 3% (בערך 900) מהתלמידים דוברי הערבית השיגו תוצאות ברמה הבינונית (4), נתון המשקף את מאגר התלמידים בעלי יכולת פוטנציאלית להתקדם לרמות המצוינות. אלה נתונים מטרידים ביותר […]
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]
התוצאות שהשיגו התלמידים דוברי הערבית במבחן פיז"ה 2022 במתמטיקה נמוכות ב-98 נקודות מתוצאות התלמידים דוברי העברית (על-פי ה-OECD, כל 20 נקודות משקפות פער של שנת לימודים). זהו שיפור מסוים לעומת מחזור 2018 של מחקר פיז"ה, שבו הפער היה 111 נקודות. אולם, מבדיקה מעמיקה של תוצאות התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים (רמות 6-5), לא נמצא כל שיפור, […]
המלחמה תפסה את מערכת החינוך הישראלית כשהיא נתונה במצב פגיע. מחסור גובר במורים, יחסים עכורים בין הממשלה וארגוני המורים, ותחלופה תכופה במשרד החינוך – כל אלה גרמו לפגיעה באפקטיביות של המערכת באופן כללי. גורמים אלה הוחמרו ביתר שאת עקב התוצאות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה ושל הרפורמה המשפטית, ויצרו פערים חמורים ואי-אמון שאופף את המערכת […]
כשהקרן יצאה לדרך עם אסטרטגיית חטיבת הביניים שלה ב-2019, פנינו ל'שיתופים' כדי שיקימו קואליציה של בעלי עניין שתתמוך במאמץ. בהסתמך על הצלחתו של מאמץ משותף קודם שהתרכז בחמש יחידות בתיכון, יזמה שיתופים את הקמתה של רשת שותפים. בשיטת ה-"קולקטיב אימפקט" הם גייסו משתתפים מכל המגזרים הרלוונטיים, כולל חברות הייטק, משרדי ממשלה, עמותות ואנשי חינוך. 130 […]
"הגיע זמן חינוך" הוא המגזין המקוון הגדול ביותר בישראל העוסק בתחום החינוך, ומספר מינוייו גבוה מ-60,000. המגזין, שהוקם ומופעל על ידי קרן טראמפ החל מ-2014, מספק מדי שבוע תכנים בנושאי חינוך הנכתבים על ידי ועבור מורים. המגזין כולל נושאים כגון פרקטיקות מיטביות בהוראה ושיטות פדגוגיות מבוססות-מחקר, וכן טיפים והמלצות של מורים לעמיתיהם, עם דגש מיוחד […]
מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]
כתוצאה מהמלחמה, קיים חשש לנשירה של תלמידי תיכון רבים המתכוננים לבחינת הבגרות במדעי המחשב ברמת חמש יחידות. זהו סיכון מיידי שכן מדעי המחשב הוא מקצוע שנלמד כמקצוע בחירה, ותהליך הלמידה דורש תרגול רציף וביצוע מטלות באופן שוטף, בליווי צמוד של מורה. אולם, רבים מהמורים המלמדים מדעי המחשב בכל רחבי הארץ גויסו לשירות מילואים והתלמידים אמורים […]
למוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים מגיעים מדי שנה 170,000 מבקרים, מתוכם 70,000 תלמידים. הביקור במוזיאון נכלל בתכנית הלימודים במדעים, וזאת כדי שהתלמידים יחוו התנסות עם מוצגים ומעבדות. כשהמלחמה פרצה, חברי הצוות של המוזיאון התנדבו באופן אישי במספר אתרים. כעת מבקש המוזיאון ממפמ"ר פיזיקה במשרד החינוך שיספק מענה סדור יותר, שיותאם לצרכים הלימודיים של התלמידים. אנשי […]
במהלך שבע השנים האחרונות חברה הקרן אל אוניברסיטת בר אילן בתכנית לפיתוח תרחישים, תסריטים וסימולציות עבור מורים למתמטיקה. מאות מורים השתתפו בסדנאות להתפתחות מקצועית שבהן השתמשו בסימולציות אלה כדי לשפר את שיטות ההוראה שלהם. הסדנאות התמקדו בטיפוח דפוס חשיבה מתפתח, בטכניקות להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית בחטיבות ביניים, ובהגברת המוטיבציה של התלמידים. כעת, אוניברסיטת בר […]
רשת שוורץ רייסמן לחינוך מדעי היא יוזמה פילנתרופית של משפחה יהודית מקנדה בשיתוף עם מכון ויצמן למדע. הרשת הקימה שבעה מרכזי מדע שבהם מתקיימים לימודים פורמליים בפיזיקה ובכימיה עבור תלמידי תיכון בערים תל-אביב, ראשל"צ, רחובות, כפר סבא, עכו, ירושלים, ונתיבות. במרכז שבנתיבות לומדים 400 תלמידי תיכון מנתיבות, שדרות ואופקים, ומלמדים בו 11 מורים לפיזיקה. ערים […]
העיר שדרות מונה 35,000 תושבים. ב-7 באוקטובר השנה, ארגון הטרור חמאס חדר לשדרות, אירוע שבו נפגעו תושבים רבים, ובעקבותיו פונתה כל אוכלוסיית העיר. בימי שגרה פועלים בשדרות שני בתי ספר תיכוניים, שניהם בבעלות רשת החינוך אמית; האחד ממלכתי, ובו למדו 1,300 תלמידים, השני ממלכתי דתי ובו לומדים 400 תלמידים. באילת, המארחת רבים מהמפונים, לומדים כעת […]
במהלך העשור האחרון, הקרן יזמה פרסום של סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית, בשיתוף עם מכון ברנקו וייס. חמישה-עשר הספרים שראו אור עד עתה כוללים תרגום לעברית של מחקרים חדשניים בתחום החינוך שערכו חוקרים בעל שם מכל העולם, ושני ספרים שהם אסופות של מאמרים העוסקים, בחטיבות ביניים, ובעתיד החינוך בישראל. כעת פנינו שוב אל מכון ברנקו […]
ב-2012 פנתה הקרן למכון ויצמן למדע כדי שיקים מסגרת להפעלת קהילות למידה מקצועיות עבור מורים לפיזיקה בכל רחבי הארץ. הרעיון היה לעודד את המורים לאמץ גישות של הוראה הממוקדת בתלמיד ולשדרג את מומחיותם המקצועית בלמידה קבוצתית. מדי שנה משתתפים 300 מורים בקהילות אלה. החל מ-2017, משרד החינוך קיבל על עצמו את מלוא האחריות למימון הפעילות […]
חינוך בזמן מלחמה מחייב יצירתיות והתמדה. מורים, מטפלים, ומתנדבים מצאו את עצמם לפתע במציאות מעורערת שדרשה התמודדות עם אתגרים אדירים ויצירת סדר בכאוס שנוצר. במציאות זו הוקמו קבוצות למידה במרכזי המפונים, הותאמו חללים פיזיים לשימוש כבתי ספר ארעיים, שולבו צוותים מקצועיים עם מתנדבים, שובצו מומחים לטיפול בטראומה, הוקם מערך של למידה מקוונת, ושיטות ההוראה הותאמו […]
מרכז משאבים הוקם ב-1981 על ידי פרופ' מולי להד כמרכז לטיפול בטראומה, הממוקם סמוך לגבולה הצפוני של מדינת ישראל. מולי להד, המייסד והנשיא של המרכז, הוא מומחה בעל שם עולמי בפסיכוטראומה. בתיאום עם השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, פנינו למרכז משאבים כדי לקבל את עזרתם במאמץ ייעודי לסיוע לבתי ספר בדרום הארץ ובצפונה במהלך המלחמה. […]
בינואר 2023, משרד החינוך ואוניברסיטת חיפה החלו בתהליך תלת-שנתי של התאמת תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה הנלמדת בחטיבות הביניים. במשרד החינוך הבינו שלצד ההתמקדות המקובלת בשטף פרוצדורלי ובחשיבה מופשטת, יש לכלול בתכנית הלימודים מיומנויות של מידול מתמטי והנמקה מתמטית. צוות משותף של משרד החינוך ואנשי אוניברסיטת חיפה, בתמיכת הקרן, התבקש לבחור משימות למידה בהקשרים של העולם […]
אוכלוסיית חיפה מונה 300,000 תושבים, 20,000 מהם תלמידים בחטיבה העליונה. ב-2012 חברה הרשות אל הקרן כדי להעלות את שיעור בוגרי התיכונים המשלימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות, והתוצאה הייתה 24.5% ב-2022 לעומת 16% ב-2013. הרשות מפעילה 51 כיתות מצוינות ב-13 חטיבות ביניים בעיר. לאחר המגפה, הוחלט ברשות לערוך ניסוי שבמסגרתו תלמידי חטיבות הביניים יִלמדו יום […]
אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, כ-25,000 תושבי ישראל המתגוררים סמוך לגבולה הדרומי והצפוני של המדינה פונו מבתיהם ועברו לירושלים. המפונים מתגוררים ב-51 בתי מלון ובתי הארחה זה למעלה מחודשיים וחצי. הם מתמודדים עם אתגרים עצומים בכל תחומי החיים, ומקבלים סיוע מרשויות המדינה וממתנדבים. תושבי ירושלים התגייסו לסייע בדרכים שונות, כולל במסגרות החינוך. במוסדות כגון הספרייה הלאומית, […]
מפת הדרכים של קרן טראמפ עבור חטיבות הביניים שואפת לסייע לישראל להימנות עם 15 המדינות המובילות בעולם במצוינות במתמטיקה עד 2028. דירוג זה מתבצע על ידי ה-OECD במבחן פיז"ה הבין-לאומי, המתמקד ברמת המוכנות לחיים ולעולם העבודה במאה ה-21. המבחן מתמקד במיומנויות הדרושות לפתרון בעיות בעולם האמיתי בהקשרים לא מוכרים ובתנאים של אי-ודאות. במתמטיקה, מיומנויות אלה […]
ב-2022 קרן טראמפ קיימה כנס בין-לאומי בנושאי חינוך אליו הוזמנו כדוברים מרכזיים ג'ון הטי, לי שולמן וג'ים נייט, והגיעו אליו 900 משתתפים. הכנס התקיים בנמל תל אביב, בשיתוף עם שבע קרנות פילנתרופיות נוספות, וכל אחת מהן הציגה תכניות חינוכיות בהן היא תומכת. הכנס הסתיים בשירת המונים של מאות מורים שצולמה ונערכה לסרטון ששודר בטלוויזיה בערוץ […]
ביה"ס לאמנות וצילום ע"ש נגר, השוכן בשכונת מוסררה בירושלים, הוא מוסד ותיק להכשרה אמנותית ומקצועית, המקיים מדי שנה תכנית תלת-שנתית ל-160 סטודנטים. בי"ס מוסררה, שהיה ראשון שותפיה של קרן טראמפ וקיבל ממנה מענק, קיים ב-2012 תערוכת צילום תחת הכותרת: "אמנות ההוראה." התערוכה העלתה על נס את המחויבות של קרן טראמפ להרמת קרנו ולקידומו של מקצוע […]
בימים כתיקונם, העיר אילת היא יעד תיירותי בדרום הארץ. אוכלוסייתה, המונה 55,000 תושבים, יותר מהכפילה את עצמה לאחר ש-60,000 תושבים מדרום הארץ פונו אליה בבהילות ושוכנו במלונות בעיר. כיום, חודש אחרי, העיר מתמודדת עם האתגר של בני נוער עקורים, השרויים בפוסט-טראומה, ומתגוררים בצפיפות, עם תופעות של אלימות ושימוש בחומרים ממכרים – האתגר האנושי הוא עצום. […]
מיד לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, 60,000 אזרחים מפונים הגיעו לאילת, מתוכם 14,000 תלמידות ותלמידים. הם שוכנו זמנית במלונות בעיר, קיבלו סיוע חירום, והוקמו עבורם מסגרות חינוך זמניות. בעיר נפתחו חמישה בתי ספר תיכונים חדשים עבור המפונים מקהילות הקיבוצים, שדרות וקריית-שמונה. ההוראה בחלקה מקוונת, ובחלקה בבתי הספר הפועלים בחללים שנשכרו ובשתי משמרות. שיעור ההשתתפות אינו מלא […]
מיד עם תחילת המלחמה, החלטנו להשתמש בפלטפורמה הדיגיטלית "הגיע זמן חינוך" כמוקד של מידע לאנשי חינוך בכל הארץ. הגברנו את תדירות הפרסומים לשלוש כתבות ביום, כולל חקרי מקרה של פרקטיקות בחינוך וכלים פדגוגיים לטיפול בטראומה. פעלנו בשיתוף עם Ynet, אתר החדשות הפופולרי ביותר בישראל, כדי לשתף תכנים עבור מורים והורים. קיימנו ביקורים במרכזי למידה שהוקמו […]
בעקבות המלחמה פונו מבתיהם בצפון הארץ ובדרומה כ-50,000 תלמידים יחד עם משפחותיהם. שנת הלימודים שלהם נעצרה, וכעת נעשים מאמצים משמעותיים לחדש את הלימודים ככל האפשר. מאמצים אלה צולחים במידה מועטה – רק מחצית מהתלמידים מגיעים לכיתות, בייחוד בכיתות המצוינות ובמגמות הלימוד ברמת חמש יחידות, שבהן נדרשים מורים בעלי יכולת מקצועית גבוהה. ישנם תלמידים בעלי מוטיבציה […]
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]
מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]