לקראת כיתות מצוינות שוויוניות: קורס חדש ייתן כלים למורות ולמורים שיסייעו להם בגיוס יותר תלמידות למסלולי מצוינות, במעקב אחר התקדמותן ובהפחתת שיעורי הנשירה

מאז הסגרים בבתי הספר במהלך המגפה בשנת 2020, אנו עדים לירידה בהישגים של תלמידות ברמות הגבוהות של מבחן פיז"ה במתמטיקה. ירידה זו נמצאת בהלימה עם דיווחים על רמות גבוהות יותר של לחץ וחרדה וירידה בביטחון העצמי ובתפיסת המסוגלות בקרב תלמידות. מאז פרצה המלחמה בעזה, מדדים של מצוקה רגשית ופחד מהעתיד נמצאים במגמת עלייה, בעיקר בקרב […]

אוניברסיטת בר אילן תכשיר מורים ומורות להתמודד עם הירידה החדה במספר התלמידות המצטיינות במתמטיקה בעקבות מגפת הקורונה והמלחמה בעזה

תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2022 במתמטיקה חשפו ירידה של 32% במספר התלמידות המצטיינות בישראל (לעומת עלייה של 11% בקרב התלמידים). ירידה זו בקרב התלמידות בישראל תואמת מגמות דומות במדינות אחרות בעקבות מגפת הקורונה. נראה כי ירידה זו קשורה לרמות חרדה גבוהות יותר ולקושי בניהול תהליכי למידה עצמאית וויסות עצמי, כפי שדיווחו תלמידות בישראל בתקופת הסגרים […]

מכינים את הדור הבא: מכון ויצמן ורשת אורט משיקים תכנית ייחודית ללימודי בינה מלאכותית בחטיבות הביניים

האופן שבו יש להכין את הדור הצעיר לעידן של למידת מכונה ובינה מלאכותית הפך לנושא הבוער החדש של מערכות חינוך ברחבי העולם. כמה מדינות, הנמצאות עדיין בחיתוליהן בתחום, כבר נוקטות צעדים מהירים של שילוב הנושאים החדשניים האלה בהוראה. תכניות הלימודים המתהוות שלהן כוללות תכנים, מיומנויות וערכים רלוונטיים בשלוש רמות וקהלי יעד: שימוש בסיסי לכולם, יישום […]

הוספת 40 הקבצות א' משודרגות ב-15 חטיבות ביניים בחברה הערבית, במחוז המרכז

ביוני 2020 הקרן אישרה למכון ברנקו וייס מענק עבור תכנית להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית ב-240 כיתות מצוינות והקבצות א' משודרגות בחטיבות ביניים במחוז המרכז. כשיישום התכנית החל, היה לה ביקוש עצום מצד בתי-ספר דוברי עברית. השנה, 500 מורים ב-20 קהילות למידה מקצועיות משתתפים בהשתלמויות, ו-300 מהם כבר מיישמים את המשימות בכיתותיהם. במחוז המרכז יש […]

המכון להוראה מתקדמת

התפנית שחלה בשנים האחרונות במספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים שסיימו חמש יחידות במתמטיקה ובמדעים היא תוצאה של שילוב יוצא דופן בין מדיניות ממשלתית, מחקר ופיתוח באקדמיה, ושיטות הוראה. גורמים רבים מכל הקשת הישראלית שילבו ידיים במאמץ משותף כדי להתניע את התהליך, ליצור בבתי ספר מערכת התומכת במורים, ולהרחיב את מעגל המצוינות. השינוי שחל הוא מדהים […]

עמותת בוגרי 8200

סוכנויות הביטחון הלאומי בישראל בונות כעת יכולת סייבר ולוחמת סייבר שתאפשר להן לפקח על תקשורת מחשבים, להגן על תשתיות לאומיות מפני פריצות מחשב וכו'. למיזם זה צפויה להיות השפעה מתפשטת על תחומים רבים בחיים בישראל. לדוגמה, לבוגרי גופים אלה יהיו הכישורים והניסיון הנכונים להקים חברות סטארט-אפ ולנצל את הידע שלהם כדי לבנות קו חדש של […]

מחקר סוציולוגי שיבדוק את תפיסת העתיד של צעירים ישראלים בעקבות המלחמה

מדינת ישראל התברכה במאגר כישרונות ייחודי, שהוביל ליצירת כלכלה מבוססת מדע וטכנולוגיה באופן יוצא דופן. עבור הורים וילדים רבים בישראל, הגשמת "החלום הישראלי" פירושה לסיים תיכון עם בגרות חמש יחידות במתמטיקה, לשרת ביחידת עילית טכנולוגית של חיל המודיעין, ללמוד הנדסה באוניברסיטה, ולהשתלב במשרת R&D משתלמת בהייטק. החלום הזה היה גורם רב-עוצמה ליצירת מוטיבציה בשנים האחרונות, […]

קמפיין ברשתות החברתיות להעלאת המודעות של תלמידות לקיומן של כיתות מצוינות

ב-2022, תלמידות היוו 50.1% מבוגרי.ות בתי הספר התיכוניים שהשלימו לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. זה היה ציון דרך חשוב לאחר שנים של מאמצים רבים לצמצום הפער המגדרי: שיעור התלמידות היה לראשונה מעט גבוה יותר משיעור התלמידים. זה היה שיפור מכוון, שכן רוב התלמידים שהגיעו להישגים גבוהים בארבע יחידות מתמטיקה היו בדרך כלל בנות. המאמץ שהושקע […]

קבוצת עבודה שיתופית בנושא קידום מצוינות במתמטיקה בפיז"ה בפריפריה החברתית

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 חשפו פערים גדולים בין תלמידים על פי הרקע הסוציואקונומי שלהם. 19.2% מהתלמידים הבאים ממשפחות המצויות בשליש העליון של הדירוג הסוציואקונומי הגיעו להישגים הגבוהים ביותר (רמות 6-5) לעומת 1.8% בלבד מהתלמידים הבאים ממשפחות המצויות בשליש הנמוך ביותר.  פערים משמעותיים אלה מדרגים את ישראל במקום הרביעי, הלא מחמיא, בין מדינות ה-OECD. דו"ח פיז"ה […]

תכנית לקידום תלמידות רשת בני עקיבא במתמטיקה יישומית

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]

תחרויות במתמטיקה לתלמידים דוברי ערבית

כל שנתון בישראל מונה כ-140,000 תלמידים, ובהם כ-30,000 תלמידים דוברי ערבית. במבחן פיז"ה 2012 רק 0.5% מהם השיגו את התוצאות ברמות הגבוהות ביותר (6-5), כלומר, כ-150 תלמידים סה"כ. בנוסף, 3% (בערך 900) מהתלמידים דוברי הערבית השיגו תוצאות ברמה הבינונית (4), נתון המשקף את מאגר התלמידים בעלי יכולת פוטנציאלית להתקדם לרמות המצוינות. אלה נתונים מטרידים ביותר […]

קידום מיומנויות של מתמטיקה יישומית בקרב 1,200 תלמידות בהקבצות א' כדי להכפיל את שיעור התלמידות המצטיינות בפיז"ה

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]

תוצאות מבחן פיז"ה 2022 בחברה הערבית והצעדים הנדרשים

התוצאות שהשיגו התלמידים דוברי הערבית במבחן פיז"ה 2022 במתמטיקה נמוכות ב-98 נקודות מתוצאות התלמידים דוברי העברית (על-פי ה-OECD, כל 20 נקודות משקפות פער של שנת לימודים). זהו שיפור מסוים לעומת מחזור 2018 של מחקר פיז"ה, שבו הפער היה 111 נקודות. אולם, מבדיקה מעמיקה של תוצאות התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים (רמות 6-5), לא נמצא כל שיפור, […]

תכנית אב למערכת החינוך של ישראל

המלחמה תפסה את מערכת החינוך הישראלית כשהיא נתונה במצב פגיע. מחסור גובר במורים, יחסים עכורים בין הממשלה וארגוני המורים, ותחלופה תכופה במשרד החינוך – כל אלה גרמו לפגיעה באפקטיביות של המערכת באופן כללי. גורמים אלה הוחמרו ביתר שאת עקב התוצאות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה ושל הרפורמה המשפטית, ויצרו פערים חמורים ואי-אמון שאופף את המערכת […]

קולקטיב אימפקט – טופ15

כשהקרן יצאה לדרך עם אסטרטגיית חטיבת הביניים שלה ב-2019, פנינו ל'שיתופים' כדי שיקימו קואליציה של בעלי עניין שתתמוך במאמץ. בהסתמך על הצלחתו של מאמץ משותף קודם שהתרכז בחמש יחידות בתיכון, יזמה שיתופים את הקמתה של רשת שותפים. בשיטת ה-"קולקטיב אימפקט" הם גייסו משתתפים מכל המגזרים הרלוונטיים, כולל חברות הייטק, משרדי ממשלה, עמותות ואנשי חינוך. 130 […]

הרחבת פלטפורמת מגזין הגיע זמן חינוך

"הגיע זמן חינוך" הוא המגזין המקוון הגדול ביותר בישראל העוסק בתחום החינוך, ומספר מינוייו גבוה מ-60,000. המגזין, שהוקם ומופעל על ידי קרן טראמפ החל מ-2014, מספק מדי שבוע תכנים בנושאי חינוך הנכתבים על ידי ועבור מורים. המגזין כולל נושאים כגון פרקטיקות מיטביות בהוראה ושיטות פדגוגיות מבוססות-מחקר, וכן טיפים והמלצות של מורים לעמיתיהם, עם דגש מיוחד […]

תכנית הכשרה וליווי לצוותי החינוך בבתי הספר התיכוניים בדרום הארץ

מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]

חונכות מקוונת לתלמידי תיכון בדרום הארץ

המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נמנה עם השותפים הראשונים של קרן טראמפ שקיבלו ממנה מענקים. ב-2012 הקים מטח את "התיכון הווירטואלי" המאפשר לתלמידי תיכון בפריפריה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. מאז ועד היום מוביל  מטח בשיתוף עם הקרן תכניות רבות, כולל פיתוח כלים דיאגנוסטיים למתמטיקה שימושית, פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור תלמידים דוברי ערבית, וניסיון להקים […]

חונכות לתלמידי מדעי המחשב בתיכון

כתוצאה מהמלחמה, קיים חשש לנשירה של תלמידי תיכון רבים המתכוננים לבחינת הבגרות במדעי המחשב ברמת חמש יחידות. זהו סיכון מיידי שכן מדעי המחשב הוא מקצוע שנלמד כמקצוע בחירה, ותהליך הלמידה דורש תרגול רציף וביצוע מטלות באופן שוטף, בליווי צמוד של מורה. אולם, רבים מהמורים המלמדים מדעי המחשב בכל רחבי הארץ גויסו לשירות מילואים והתלמידים אמורים […]

סדנאות וניסויים בפיזיקה

למוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים מגיעים מדי שנה 170,000 מבקרים, מתוכם 70,000 תלמידים. הביקור במוזיאון נכלל בתכנית הלימודים במדעים, וזאת כדי שהתלמידים יחוו התנסות עם מוצגים ומעבדות. כשהמלחמה פרצה, חברי הצוות של המוזיאון התנדבו באופן אישי במספר אתרים. כעת מבקש המוזיאון ממפמ"ר פיזיקה במשרד החינוך שיספק מענה סדור יותר, שיותאם לצרכים הלימודיים של התלמידים. אנשי […]

סדנאות סימולציה

במהלך שבע השנים האחרונות חברה הקרן אל אוניברסיטת בר אילן בתכנית לפיתוח תרחישים, תסריטים וסימולציות עבור מורים למתמטיקה. מאות מורים השתתפו בסדנאות להתפתחות מקצועית שבהן השתמשו בסימולציות אלה כדי לשפר את שיטות ההוראה שלהם. הסדנאות התמקדו בטיפוח דפוס חשיבה מתפתח, בטכניקות להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית בחטיבות ביניים, ובהגברת המוטיבציה של התלמידים. כעת, אוניברסיטת בר […]

תמיכה מרחוק בפיזיקה לתלמידים מפונים

רשת שוורץ רייסמן לחינוך מדעי היא יוזמה פילנתרופית של משפחה יהודית מקנדה בשיתוף עם מכון ויצמן למדע. הרשת הקימה שבעה מרכזי מדע שבהם מתקיימים לימודים פורמליים בפיזיקה ובכימיה עבור תלמידי תיכון בערים תל-אביב, ראשל"צ, רחובות, כפר סבא, עכו, ירושלים, ונתיבות. במרכז שבנתיבות לומדים 400 תלמידי תיכון מנתיבות, שדרות ואופקים, ומלמדים בו 11 מורים לפיזיקה. ערים […]

שיעורי מתמטיקה לתלמידי תיכון משדרות המפונים לאילת

העיר שדרות מונה 35,000 תושבים. ב-7 באוקטובר השנה, ארגון הטרור חמאס חדר לשדרות, אירוע שבו נפגעו תושבים רבים, ובעקבותיו פונתה כל אוכלוסיית העיר. בימי שגרה פועלים בשדרות שני בתי ספר תיכוניים, שניהם בבעלות רשת החינוך אמית; האחד ממלכתי, ובו למדו 1,300 תלמידים, השני ממלכתי דתי ובו לומדים 400 תלמידים. באילת, המארחת רבים מהמפונים, לומדים כעת […]

תפקוד החינוך בישראל בזמן מלחמה

במהלך העשור האחרון, הקרן יזמה פרסום של סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית, בשיתוף עם מכון ברנקו וייס. חמישה-עשר הספרים שראו אור עד עתה כוללים תרגום לעברית של מחקרים חדשניים בתחום החינוך שערכו חוקרים בעל שם מכל העולם, ושני ספרים שהם אסופות של מאמרים העוסקים, בחטיבות ביניים, ובעתיד החינוך בישראל. כעת פנינו שוב אל מכון ברנקו […]

קהילות למידה מקצועית בפיזיקה

ב-2012 פנתה הקרן למכון ויצמן למדע כדי שיקים מסגרת להפעלת קהילות למידה מקצועיות עבור מורים לפיזיקה בכל רחבי הארץ. הרעיון היה לעודד את המורים לאמץ גישות של הוראה הממוקדת בתלמיד ולשדרג את מומחיותם המקצועית בלמידה קבוצתית. מדי שנה משתתפים 300 מורים בקהילות אלה. החל מ-2017, משרד החינוך קיבל על עצמו את מלוא האחריות למימון הפעילות […]

ישראל בזמן מלחמה

חינוך בזמן מלחמה מחייב יצירתיות והתמדה. מורים, מטפלים, ומתנדבים מצאו את עצמם לפתע במציאות מעורערת שדרשה התמודדות עם אתגרים אדירים ויצירת סדר בכאוס שנוצר. במציאות זו הוקמו קבוצות למידה במרכזי המפונים, הותאמו חללים פיזיים לשימוש כבתי ספר ארעיים, שולבו צוותים מקצועיים עם מתנדבים, שובצו מומחים לטיפול בטראומה, הוקם מערך של למידה מקוונת, ושיטות ההוראה הותאמו […]

סדנאות להתמודדות וחוסן בזמן מלחמה

מרכז משאבים הוקם ב-1981 על ידי פרופ' מולי להד כמרכז לטיפול בטראומה, הממוקם סמוך לגבולה הצפוני של מדינת ישראל. מולי להד, המייסד והנשיא של המרכז, הוא מומחה בעל שם עולמי בפסיכוטראומה. בתיאום עם השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, פנינו למרכז משאבים כדי לקבל את עזרתם במאמץ ייעודי לסיוע לבתי ספר בדרום הארץ ובצפונה במהלך המלחמה.   […]

קהילות למידה מקצועיות להתאמת תכנית הלימודים

בינואר 2023, משרד החינוך ואוניברסיטת חיפה החלו בתהליך תלת-שנתי של התאמת תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה הנלמדת בחטיבות הביניים. במשרד החינוך הבינו שלצד ההתמקדות המקובלת בשטף פרוצדורלי ובחשיבה מופשטת, יש לכלול בתכנית הלימודים מיומנויות של מידול מתמטי והנמקה מתמטית. צוות משותף של משרד החינוך ואנשי אוניברסיטת חיפה, בתמיכת הקרן, התבקש לבחור משימות למידה בהקשרים של העולם […]

קורס רובוטיקה לתלמידי כיתות מצוינות

אוכלוסיית חיפה מונה 300,000 תושבים, 20,000 מהם תלמידים בחטיבה העליונה. ב-2012 חברה הרשות אל הקרן כדי להעלות את שיעור בוגרי התיכונים המשלימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות, והתוצאה הייתה 24.5% ב-2022 לעומת 16% ב-2013. הרשות מפעילה 51 כיתות מצוינות ב-13 חטיבות ביניים בעיר. לאחר המגפה, הוחלט ברשות לערוך ניסוי שבמסגרתו תלמידי חטיבות הביניים י‍ִ‍למדו יום […]

סדנאות לפיתוח פתרונות מבוססי פיזיקה לאתגרי היום יום

אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, כ-25,000 תושבי ישראל המתגוררים סמוך לגבולה הדרומי והצפוני של המדינה פונו מבתיהם ועברו לירושלים. המפונים מתגוררים ב-51 בתי מלון ובתי הארחה זה למעלה מחודשיים וחצי. הם מתמודדים עם אתגרים עצומים בכל תחומי החיים, ומקבלים סיוע מרשויות המדינה וממתנדבים. תושבי ירושלים התגייסו לסייע בדרכים שונות, כולל במסגרות החינוך. במוסדות כגון הספרייה הלאומית, […]