מדד בגרות הייטק לשנת 2024 וכנס שנתי

התוכנית הלאומית לקידום בגרות הייטק במערכת החינוך נמצאת בשלבי אישור מתקדמים. לאחר תהליך היוועצות בין-מגזרי רחב, צוות המשימה של משרד החינוך גיבש תוכנית פעולה לקראת אישורה ויישומה החל משנת הלימודים הקרובה. התוכנית מבוססת על ניתוח נתונים ברמת בית ספר ורשות מקומית, שנערכו על סמך מחקרי מכון אהרן למדיניות כלכלית ועיבוד נתונים שנעשה ע"י רשת ערי […]

ועדה אקדמית וכנס בנושא מיומנויות מנטליות החיוניות להתמדה של תלמידים במסלולי מצוינות במתמטיקה ובמדעים

כאשר תלמידים משתלבים בכיתות מצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבת הביניים, או במסלול חמש היחידות בתיכון, הם נדרשים להתמודד עם אתגרים משמעותיים. הם נדרשים להשקיע מאמצים רבים בלמידה, להתגבר על כישלונות ולהתמיד לאורך זמן. תלמידים אלה מצויים בתנאי לחץ וניצבים מול ציפיות גבוהות מצד הוריהם, מוריהם, חבריהם לכיתה, ולעיתים קרובות – גם מעצמם. כתוצאה מכך, תלמידים מוכשרים […]

העלאת שיעור מסיימי ומסיימות בגרות הייטק ל־13% מכלל התלמידות (149 תלמידות) ול־23% מכלל התלמידים (119 תלמידים) עד לשנת 2029

רשת נעם צביה היא רשת חינוך קטנה יחסית המפעילה מוסדות חינוך לתלמידות ולתלמידים מהציבור הדתי־לאומי, ובה לומדות כ־8,000 תלמידות וכ־3,000 תלמידים. הרשת פועלת לאור משנתו של הרב צבי יהודה קוק ומדגישה חינוך תורני, לצד זהות ציונית־לאומית. בשנת 2024 פנתה הקרן לרשת בעקבות הישגים נמוכים של תלמידות מהחברה הדתית-לאומית בישראל במבחני פיז״ה 2022, והזמינה אותה לגבש […]

כנס אקדמי ל־200 משתתפים בנושא הסטנדרטים הבינלאומיים במתמטיקה של PISA ו־TIMSS

בעשרים השנים האחרונות, מערכות החינוך המובילות בעולם עדכנו את תוכניות הלימודים והבחינות הלאומיות שלהן כך שיהיו מותאמות לסטנדרטים הבינלאומיים. סטנדרטים אלו – המשתקפים במבחני PISA של ה־OECD ובמחקרי TIMSS של ה־IEA – מבוססים על ההבנה שבעידן שבו המחשבים מדויקים ומהירים יותר מבני האדם, על התלמידים לפתח לא רק ידע וטכניקה, אלא גם יצירתיות ויכולת לפתור […]

העלאת שיעור התלמידות הזכאיות לבגרות הייטק ברשת דרכא מ־9% (91 תלמידות) בשנת 2025 ל־14% (153 תלמידות) עד שנת 2029

רשת דרכא הוקמה בשנת 2010 על ידי קרן רש״י במטרה להפעיל בתי ספר תיכוניים בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל. עם השנים, הפכה הרשת לגוף עצמאי המפעיל כיום 41 בתי ספר, בהם לומדים כ־30,000 תלמידים. בשנת 2023 עמד שיעור תלמידי י״ב ברשת שניגשו למסלול בגרות הייטק על 11%, בדומה לממוצע הארצי 10.9%)). לפני מספר שנים שיתפה […]

הכשרת 360 מנהלי בתי ספר תיכוניים להובלת מהלך שיביא לעלייה בשיעור בוגרי בגרות הייטק

בחודשים האחרונים משרד החינוך מעדכן את תוכנית היישום להחלטת הממשלה בנושא קידום בגרות הייטק. ההחלטה המקורית משנת 2022 קבעה יעד לאומי שאפתני – הגעה ל-17% מבוגרי י"ב עד לשנת 2028 – אך יישומה עד כה התקדם באיטיות. כדי להאיץ את התהליך, כינס המשרד צוות מקצועי שקיים התייעצות בין-מגזרית רחבה וגיבש תוכנית פעולה, הנמצאת כעת לקראת […]

מכינה למגמת בינה מלאכותית ל-1,000 תלמידי כיתות ט' ב-50 כיתות מצוינות

בחודשים האחרונים, הקרן החלה לכנס את מקבלי המענקים החדשים שלה בתחום הוראת בינה מלאכותית (AI). ארגונים אלה מפעילים תוכניות חלוציות וחדשניות המפתחות חומרי למידה איכותיים ובוחנות אותם עם קבוצות תלמידים הלומדים במסלולי מצוינות. בפגישות משותפות, הם חולקים חוויות, הישגים ולקחים שנלמדו, תוך עבודה משותפת לזיהוי התכנים הנדרשים, דרישות ההוראה ושיטות לימוד יעילות. משרד החינוך הצטרף […]

הקניית כלים וידע במיומנויות מנטליות ל-240 מורים בכיתות מצוינות לטובת חיזוק תחושת השייכות ושיתוף הפעולה של התלמידים בכיתה

למידה בכיתות מצוינות ובמסלולי חמש יחידות דורשת מוטיבציה, נחישות והתמדה. תלמידים הלומדים במסלולים אלו צריכים להשקיע מאמץ ולהתגבר על קשיים, לעיתים בפעם הראשונה בחייהם. הצלחתם האקדמית מתבססת על המאמץ שלהם, כמו גם על התמיכה והעידוד שהם מקבלים מהוריהם ומחבריהם ללימודים. כאשר המורים מכוונים ומסייעים ביצירת אקלים למידה חיובי בכיתה, תלמידיהם הופכים למקור כוח זה לזה. […]

הכשרת 600 מורים דוברי ערבית למתמטיקה ומדעים במסלולי מצוינות בתחום המיומנויות המנטליות

במסגרת ההכנות להטמעת תוכנית בגרות הייטק, הוחלט במשרד החינוך לקיים פעילויות אשר מתמקדות בהעלאת המוטיבציה של תלמידי כיתות המצוינות. בתחילה, הרעיון הראשוני היה לעורר את המוטיבציה של תלמידי המצוינות דרך סדנאות העשרה בלתי פורמליות וביקורים בחברות הייטק כעת, משרד החינוך מתכנן התערבויות עמוקות ומקצועיות יותר גם עם תלמידים וגם עם מורים, בשיתוף עם גורמים מקצועיים. […]

פיתוח תוכנית המשלבת מיומנויות קוגניטיביות ומנטליות מתקדמות, ייחודיות לתלמידים מצטיינים

הלמידה במסלול מצוינות היא תובענית מאוד ודורשת מאמץ מתמשך. כאשר תלמידים נתקלים בקושי, ולעיתים אף בכישלון, מצופה מהם להמשיך לנסות עד שהם מצליחים. למרות שביצוע טעויות הוא מהותי לתהליך הלמידה, כישלון בדרך כלל אינו מתוגמל ואינו נתפס כהזדמנות ללמידה טובה יותר. מעגל זה של מאמץ וטעות עלול להוביל תלמידים לוותר ולנשור מהמסלול. במסגרת מאמצינו לחזק […]

הכשרת 450 מורי מתמטיקה ומורי כיתות מצוינות במחוז מרכז להטמעת מיומנויות מנטליות בהוראת המתמטיקה

לפני כשנה, פנתה קרן טראמפ לתוכנית בית הספר סגול באוניברסיטת רייכמן בבקשה לערוך מחקר איכותני מעמיק לזיהוי המיומנויות המנטליות הנדרשות לתלמידי מסלולי המצוינות בישראל. מטרת המחקר הייתה לאתר את המיומנויות שעל המורים להקנות לתלמידים, כדי לסייע להם להצליח. נערכו ראיונות עם מנהלי בתי-ספר, מורים ותלמידים בכיתות מצוינות באיזור המרכז ובפריפריה, ובמגזרים שונים בחברה הישראלית. מהמחקר […]

מחקר שימפה את הצרכים של שוק העבודה בישראל בתחום הבינה המלאכותית והשלכותיהם על מערכת החינוך

בשנה האחרונה ניכרת האצה דרמטית ביישום של כלי בינה מלאכותית בכל תחומי החיים, המשפיעה באופן ישיר על שוק העבודה. מקצועות מסורתיים נעלמים, תפקידים חדשים נוצרים, וסט הכישורים הנדרש מהעובדים משתנה בקצב שלא היה כמותו. בישראל, "אומת הסטארט-אפ", המגמות הללו בולטות במיוחד בענף ההייטק, שבו החדשנות היא המפתח להצלחה. טכנולוגיות מתקדמות מיושמות בשטח, והביקוש למומחים בתחום […]

פיתוח מסלול מדע חישובי מבוסס בינה מלאכותית בהיקף של חמש יחידות והכשרת 30 מורים להוראתו ברחבי הארץ

תלמידי תיכון במסלולי מצוינות השואפים לקריירה במחקר מדעי נדרשים כבר היום לרכוש כלים מתקדמים בתחומי הבינה המלאכותית, למידת מכונה וניתוח – נתוני עתק – תחומים אשר הפכו בשנים האחרונות לבסיס הכרחי בעבודת מחקר מדעית. לשם כך, נדרשת חשיפה מוקדמת לאלגוריתמיקה מתקדמת, מדעי הנתונים, סטטיסטיקה ורשתות נוירונים, לצד פיתוח חשיבה אנליטית וביקורתית. כדי לקדם מהלך חלוצי […]

כנס: הכנת הדור הבא למאה ה-21 – חינוך, טכנולוגיה וסטנדרטים בין-לאומיים 2029

במאה ה-21, העולם הופך לדיגיטלי וגלובלי יותר מאי פעם. התקדמות טכנולוגית פורצת דרך מעצבת מחדש את חלוקת העבודה בין בני אדם למחשבים. המדע ושוק העבודה מתפתחים בקצב חסר תקדים, וישראל – שבנתה את היתרון התחרותי שלה במדע ובטכנולוגיה – מוצאת את עצמה בחזית השינויים הללו, חשופה להשפעתם יותר ממדינות רבות אחרות. שינויים אלה מובילים מערכות […]

הכשרת 120 רכזי מתמטיקה להובלת צוות ההוראה שלהם ליישום מתמטיקה מבוססת פיז"ה

בשנת 2020 הפעיל הטכניון, בתמיכת קרן טראמפ, את תוכנית i-MAT – מאגר של 100 משימות למידה המבוססות על יישומים מתמטיים בתעשיית ההייטק. צוות הטכניון שיתף פעולה עם חברות היי-טק כדי לזהות את המודלים המתמטיים שבהם הן משתמשות בעבודתן. דוגמאות אלה מהעולם האמיתי היוו בסיס לפיתוח חומרי לימוד בהלימה לתוכנית הלימודים במתמטיקה בחטיבת הביניים. החומרים שפותחו […]

הכשרת 250 רכזי מתמטיקה בבתי ספר להובלת צוותי ההוראה שלהם ביישום תוכנית הלימודים הלאומית החדשה מבוססת פיז"ה בחטיבות הביניים

בשנת 2022 הודיע משרד החינוך על החלטתו להתאים את תוכנית הלימודים הארצית במתמטיקה בחטיבות הביניים לסטנדרטים הבינלאומיים של מבחן פיז"ה. הקרן התבקשה לפנות לשותפיה כדי להנגיש את חומרי הלמידה שפיתחו בשנים האחרונות לכמה שיותר מורים. משרד החינוך בחר באוניברסיטת חיפה, המפעילה את המרכז הארצי למורים למתמטיקה, לרכז את חומרי הלמידה הללו ולהוביל את הכשרת המורים […]

תוכנית חומש משותפת להבאת ישראל ל-15 המדינות המצטיינות ביותר במבחנים הבינלאומיים במתמטיקה

בעקבות תוצאות המבחנים הבינלאומיים פיז"ה ו-TIMSS לשנת 2023, הכריז משרד החינוך על תוכנית חומש שמטרתה להתאים את תוכניות הלימודים בישראל לסטנדרטים הבינלאומיים. הכוונה היא לשדרג את החינוך המתמטי והמדעי בהתאם להתקדמות הטכנולוגית בעולם ולמצב את ישראל בין 15 המדינות המובילות בסטנדרטים הבינלאומיים. משרד החינוך פנה לקרן וביקש להיעזר במומחיות, הניסיון והתכנים החינוכיים שהיא סייעה לפתח. […]

העלאת שיעור הזכאות לבגרות הייטק בחדרה מ-9% ל-15% (180 תלמידים) עד שנת 2029

חדרה היא עיר במרכז הארץ, המדורגת מתחת לממוצע בסולם הסוציו-אקונומי, ומתגוררים בה כ-110,000 תושבים. בעיר פועלים תשעה בתי ספר תיכוניים בהם לומדים יותר מ-7,500 תלמידים. בשנת 2023, 13.4% מתלמידי כיתות י"ב ניגשו לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה (לעומת הממוצע הארצי של 16.3%) ו-8.6% (107 תלמידים) לבגרות הייטק (לעומת הממוצע ארצי של 10.9%). לפני ארבע שנים, […]

כינוס פעילויות למקבלי המענקים והשותפים של הקרן בשנת 2025 לקידום דיאלוג מקצועי סביב מפת דרכים משותפת

בשנת 2025, קרן טראמפ עושה את צעדיה הראשונים ביישום מפת דרכים להכנת הדור הבא של המצוינות במדע וטכנולוגיה בישראל. טיפוח הדור הזה הוא מנוע מרכזי להתאוששות ישראל לאחר המלחמה ולשיקום ובנייה מחדש של היתרון היחסי שלה בעולם. המאמץ המרכזי של הקרן מוקדש לפיתוח פורטפוליו של תוכניות ויכולות בתחום החינוך, בשיתוף עם עשרות ארגוני חינוך, מאות […]

מגזין דיגיטלי "הגיע זמן חינוך" 2025

"הגיע הזמן לחינוך", שהוקם בשנת 2014 על ידי קרן טראמפ, הפך למגזין הדיגיטלי הפופולרי ביותר בתחום החינוך בישראל. בשנת 2024, המגזין הגיע ל-66,000 עוקבים בפייסבוק ובאינסטגרם, רובם מורים, מנהלי בתי ספר ואנשי חינוך. ניוזלטר ובו סיכום שבועי נשלח ל-37,000 מנויים, התכנים נשלחים גם  לקהילת וואטסאפ שבה 2,200 משתתפים, והתכנים גם עולים לערוץ בטיקטוק. מדי חודש, […]

סדרת ראיונות מצולמים בנושא בגרות הייטק לקהל החינוך הישראלי

המונח "בגרות הייטק" נטבע לפני כשנתיים במסגרת מחקר עומק שביצע מכון אהרן, אשר ניתח את הפרופילים של עובדי ההייטק בישראל. מהמחקר עלה כי רבים מהם למדו בתיכון שילוב של חמש יחידות במתמטיקה, אנגלית, פיזיקה ו/או מדעי המחשב. ממצא זה סלל את הדרך להקמת ועדה ציבורית שהציעה המלצות מדיניות, ולאחר מכן להחלטת ממשלה להרחבת וגיוון ענף […]

מחקר ומאגר נתונים לבגרות הייטק 2012-2024

בשנת 2022 פנתה קרן טראמפ למכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן בבקשה לערוך מחקר עומק אודות עובדים בתעשיית ההייטק הישראלית. המחקר בחן כ-400,000 עובדי הייטק, תוך התמקדות במגמות הלימוד שלהם בתיכון ובהשכלתם האקדמית. ממצאי המחקר העלו כי הקבוצה הגדולה ביותר של עובדי הייטק בישראל למדה בתיכון שילוב ייחודי של מסלולי חמש יחידות, הכולל מתמטיקה, אנגלית, […]

הגדלת שיעור הניגשים לבגרות הייטק ברשת חינוך עתיד מ-12% בשנת 2025 ל-19% (764 תלמידים) עד שנת 2029

עתיד היא רשת חינוך שהוקמה בשנת 2004. היא מפעילה 32 בתי ספר תיכונים חילוניים ודתיים בהם לומדים תלמידים יהודים וערבים. כיום לומדים ברשת למעלה מ-20,000 תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים, כאשר 19% מתלמידי י"ב לומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות וכ-12% (477 תלמידים) לומדים את מקבץ בגרות הייטק. לאחר ניתוח הנתונים, הרשת זיהתה פוטנציאל צמיחה נוסף ב-23 […]

הגדלת שיעור הניגשים לבגרות הייטק ברשת אמית מ-16% בשנת 2025 ל-25% (1,300 תלמידים) עד שנת 2029

רשת אמית היא רשת בתי הספר השנייה בגודלה בישראל, בה לומדים 37,000 תלמידים ב-90 בתי ספר. הרשת, שהוקמה ב-1977, היא שותפה ותיקה של קרן טראמפ. באמצעות חמישה מענקים קודמים, שיושמו הן בבתי הספר התיכוניים והן בחטיבות הביניים, הצליחה הרשת להגדיל את אחוז הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-24% בשנת 2019 (27% מתלמידי כיתות י"ב […]

העלאת שיעור בוגרי זכאי בגרות הייטק בחולון ל-20% עד 2028

חולון היא העיר העשירית בגודלה בישראל ואוכלוסייתה מונה 200,000 תושבים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני-נמוך. בחטיבות העליונות של בתי-הספר בעיר (14 חטיבות ביניים ו-11 בתי-ספר תיכוניים) לומדים 14,000 תלמידים. הרשות מקיימת שותפות עם הקרן מ-2018, כדי להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה. ב-2021 יצאנו בתכנית נוספת בשותפות עם הרשות, כדי להרחיב את מעגל המצוינות בחטיבות הביניים […]

פלטפורמה מקוונת לאבחון עצמי ולפיתוח מיומנויות מנטליות עבור 900 תלמידי כיתות מצוינות בחטיבות ביניים

הלמידה בכיתות מצוינות מתנהלת ברמה גבוהה ובקצב מהיר המחייבים מיומנויות מנטליות מפותחות. התלמידים נדרשים להתמקד במשימות, לנהל אותן ביעילות, ולהתגבר על קושי מתמשך, על חרדה ועייפות. התנהלות כזאת של למידה עלולה להפעיל על התלמידים לחץ, והם זקוקים לתמיכה כדי לשמור על הצלחתם לאורך זמן. אולם, המורים המלמדים בכיתות אלה לא קיבלו הכנה ייעודית המכשירה אותם […]

שני מושבי חינוך במסגרת הכנסים השנתיים שיתקיימו ב-2025 ו-2026

מזה כשלושים שנה מארגן המכון הישראלי לדמוקרטיה כנס שנתי רב-השפעה העוסק באתגרים הדחופים שעמם מתמודדים החברה הישראלית והמשק, החל מענייני תקציב ועבודה, עבור בתחבורה, בריאות, וסביבה, וכלה ברווחה. הכנס מפגיש בין שרים ובעלי תפקידים בשירות הציבורי, ראשי המשק, ואנשי מקצוע מארגוני החברה האזרחית, כדי לקיים שיח מעמיק וכן. כל אחד ממושבי הכנס מתוכנן בקפידה בהתבסס […]

בסיס נתונים ומדד בגרות הייטק 2023

בתחילת שנה זו, אוניברסיטת תל אביב השיקה את בסיס הנתונים ומדד זכאי תעודת בגרות הייטק לשנת 2022. אירוע ההשקה התקיים בכנס מיוחד שסוקר בהרחבה באמצעי התקשורת בנוכחות שר הפנים, ראשי רשויות מקומיות רבים, וראשי אגפי החינוך ברשויות. תעודת בגרות הייטק כוללת זכאות לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית, בפיזיקה ו/או במדעי המחשב בבתי-ספר תיכוניים. הנתונים […]

סדנאות מקוונות במתמטיקה יישומית ל- 200 מורים

כשהמלחמה פרצה ובתי-ספר נסגרו, מורים ותלמידים עברו להוראה ולמידה מרחוק. בתקופה מאתגרת זו, הקרן הזמינה את שותפיה מהקהילה האקדמית להציע ל-450 מורים להשתתף בסדנאות מקוונות. בשנת הלימודים האחרונה, התקיימו 45 סדנאות שמטרתן הייתה לסייע למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים בהוראת מתמטיקה יישומית מרחוק. עם סיום חופשת הקיץ, התעכבה פתיחת שנת הלימודים בבתי-הספר התיכוניים בשל סכסוך בין […]

סדנאות מקוונות במתמטיקה יישומית ל- 150 מורים

כשהמלחמה פרצה ובתי-ספר נסגרו, מורים ותלמידים עברו להוראה ולמידה מרחוק. בתקופה מאתגרת זו, הקרן הזמינה את שותפיה מהקהילה האקדמית להציע ל-450 מורים להשתתף בסדנאות מקוונות. בשנת הלימודים האחרונה, התקיימו 45 סדנאות שמטרתן הייתה לסייע למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים בהוראת מתמטיקה יישומית מרחוק. עם סיום חופשת הקיץ, התעכבה פתיחת שנת הלימודים בבתי-הספר התיכוניים בשל סכסוך בין […]