למידה בכיתות מצוינות ובמסלולי חמש יחידות דורשת מוטיבציה, נחישות והתמדה. תלמידים הלומדים במסלולים אלו צריכים להשקיע מאמץ ולהתגבר על קשיים, לעיתים בפעם הראשונה בחייהם. הצלחתם האקדמית מתבססת על המאמץ שלהם, כמו גם על התמיכה והעידוד שהם מקבלים מהוריהם ומחבריהם ללימודים. כאשר המורים מכוונים ומסייעים ביצירת אקלים למידה חיובי בכיתה, תלמידיהם הופכים למקור כוח זה לזה. […]
במסגרת ההכנות להטמעת תוכנית בגרות הייטק, הוחלט במשרד החינוך לקיים פעילויות אשר מתמקדות בהעלאת המוטיבציה של תלמידי כיתות המצוינות. בתחילה, הרעיון הראשוני היה לעורר את המוטיבציה של תלמידי המצוינות דרך סדנאות העשרה בלתי פורמליות וביקורים בחברות הייטק כעת, משרד החינוך מתכנן התערבויות עמוקות ומקצועיות יותר גם עם תלמידים וגם עם מורים, בשיתוף עם גורמים מקצועיים. […]
הלמידה במסלול מצוינות היא תובענית מאוד ודורשת מאמץ מתמשך. כאשר תלמידים נתקלים בקושי, ולעיתים אף בכישלון, מצופה מהם להמשיך לנסות עד שהם מצליחים. למרות שביצוע טעויות הוא מהותי לתהליך הלמידה, כישלון בדרך כלל אינו מתוגמל ואינו נתפס כהזדמנות ללמידה טובה יותר. מעגל זה של מאמץ וטעות עלול להוביל תלמידים לוותר ולנשור מהמסלול. במסגרת מאמצינו לחזק […]
לפני כשנה, פנתה קרן טראמפ לתוכנית בית הספר סגול באוניברסיטת רייכמן בבקשה לערוך מחקר איכותני מעמיק לזיהוי המיומנויות המנטליות הנדרשות לתלמידי מסלולי המצוינות בישראל. מטרת המחקר הייתה לאתר את המיומנויות שעל המורים להקנות לתלמידים, כדי לסייע להם להצליח. נערכו ראיונות עם מנהלי בתי-ספר, מורים ותלמידים בכיתות מצוינות באיזור המרכז ובפריפריה, ובמגזרים שונים בחברה הישראלית. מהמחקר […]
בשנה האחרונה ניכרת האצה דרמטית ביישום של כלי בינה מלאכותית בכל תחומי החיים, המשפיעה באופן ישיר על שוק העבודה. מקצועות מסורתיים נעלמים, תפקידים חדשים נוצרים, וסט הכישורים הנדרש מהעובדים משתנה בקצב שלא היה כמותו. בישראל, "אומת הסטארט-אפ", המגמות הללו בולטות במיוחד בענף ההייטק, שבו החדשנות היא המפתח להצלחה. טכנולוגיות מתקדמות מיושמות בשטח, והביקוש למומחים בתחום […]
תלמידי תיכון במסלולי מצוינות השואפים לקריירה במחקר מדעי נדרשים כבר היום לרכוש כלים מתקדמים בתחומי הבינה המלאכותית, למידת מכונה וניתוח – נתוני עתק – תחומים אשר הפכו בשנים האחרונות לבסיס הכרחי בעבודת מחקר מדעית. לשם כך, נדרשת חשיפה מוקדמת לאלגוריתמיקה מתקדמת, מדעי הנתונים, סטטיסטיקה ורשתות נוירונים, לצד פיתוח חשיבה אנליטית וביקורתית. כדי לקדם מהלך חלוצי […]
במאה ה-21, העולם הופך לדיגיטלי וגלובלי יותר מאי פעם. התקדמות טכנולוגית פורצת דרך מעצבת מחדש את חלוקת העבודה בין בני אדם למחשבים. המדע ושוק העבודה מתפתחים בקצב חסר תקדים, וישראל – שבנתה את היתרון התחרותי שלה במדע ובטכנולוגיה – מוצאת את עצמה בחזית השינויים הללו, חשופה להשפעתם יותר ממדינות רבות אחרות. שינויים אלה מובילים מערכות […]
בשנת 2020 הפעיל הטכניון, בתמיכת קרן טראמפ, את תוכנית i-MAT – מאגר של 100 משימות למידה המבוססות על יישומים מתמטיים בתעשיית ההייטק. צוות הטכניון שיתף פעולה עם חברות היי-טק כדי לזהות את המודלים המתמטיים שבהם הן משתמשות בעבודתן. דוגמאות אלה מהעולם האמיתי היוו בסיס לפיתוח חומרי לימוד בהלימה לתוכנית הלימודים במתמטיקה בחטיבת הביניים. החומרים שפותחו […]
בשנת 2022 הודיע משרד החינוך על החלטתו להתאים את תוכנית הלימודים הארצית במתמטיקה בחטיבות הביניים לסטנדרטים הבינלאומיים של מבחן פיז"ה. הקרן התבקשה לפנות לשותפיה כדי להנגיש את חומרי הלמידה שפיתחו בשנים האחרונות לכמה שיותר מורים. משרד החינוך בחר באוניברסיטת חיפה, המפעילה את המרכז הארצי למורים למתמטיקה, לרכז את חומרי הלמידה הללו ולהוביל את הכשרת המורים […]
בעקבות תוצאות המבחנים הבינלאומיים פיז"ה ו-TIMSS לשנת 2023, הכריז משרד החינוך על תוכנית חומש שמטרתה להתאים את תוכניות הלימודים בישראל לסטנדרטים הבינלאומיים. הכוונה היא לשדרג את החינוך המתמטי והמדעי בהתאם להתקדמות הטכנולוגית בעולם ולמצב את ישראל בין 15 המדינות המובילות בסטנדרטים הבינלאומיים. משרד החינוך פנה לקרן וביקש להיעזר במומחיות, הניסיון והתכנים החינוכיים שהיא סייעה לפתח. […]
חדרה היא עיר במרכז הארץ, המדורגת מתחת לממוצע בסולם הסוציו-אקונומי, ומתגוררים בה כ-110,000 תושבים. בעיר פועלים תשעה בתי ספר תיכוניים בהם לומדים יותר מ-7,500 תלמידים. בשנת 2023, 13.4% מתלמידי כיתות י"ב ניגשו לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה (לעומת הממוצע הארצי של 16.3%) ו-8.6% (107 תלמידים) לבגרות הייטק (לעומת הממוצע ארצי של 10.9%). לפני ארבע שנים, […]
בשנת 2025, קרן טראמפ עושה את צעדיה הראשונים ביישום מפת דרכים להכנת הדור הבא של המצוינות במדע וטכנולוגיה בישראל. טיפוח הדור הזה הוא מנוע מרכזי להתאוששות ישראל לאחר המלחמה ולשיקום ובנייה מחדש של היתרון היחסי שלה בעולם. המאמץ המרכזי של הקרן מוקדש לפיתוח פורטפוליו של תוכניות ויכולות בתחום החינוך, בשיתוף עם עשרות ארגוני חינוך, מאות […]
"הגיע הזמן לחינוך", שהוקם בשנת 2014 על ידי קרן טראמפ, הפך למגזין הדיגיטלי הפופולרי ביותר בתחום החינוך בישראל. בשנת 2024, המגזין הגיע ל-66,000 עוקבים בפייסבוק ובאינסטגרם, רובם מורים, מנהלי בתי ספר ואנשי חינוך. ניוזלטר ובו סיכום שבועי נשלח ל-37,000 מנויים, התכנים נשלחים גם לקהילת וואטסאפ שבה 2,200 משתתפים, והתכנים גם עולים לערוץ בטיקטוק. מדי חודש, […]
המונח "בגרות הייטק" נטבע לפני כשנתיים במסגרת מחקר עומק שביצע מכון אהרן, אשר ניתח את הפרופילים של עובדי ההייטק בישראל. מהמחקר עלה כי רבים מהם למדו בתיכון שילוב של חמש יחידות במתמטיקה, אנגלית, פיזיקה ו/או מדעי המחשב. ממצא זה סלל את הדרך להקמת ועדה ציבורית שהציעה המלצות מדיניות, ולאחר מכן להחלטת ממשלה להרחבת וגיוון ענף […]
בשנת 2022 פנתה קרן טראמפ למכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן בבקשה לערוך מחקר עומק אודות עובדים בתעשיית ההייטק הישראלית. המחקר בחן כ-400,000 עובדי הייטק, תוך התמקדות במגמות הלימוד שלהם בתיכון ובהשכלתם האקדמית. ממצאי המחקר העלו כי הקבוצה הגדולה ביותר של עובדי הייטק בישראל למדה בתיכון שילוב ייחודי של מסלולי חמש יחידות, הכולל מתמטיקה, אנגלית, […]
עתיד היא רשת חינוך שהוקמה בשנת 2004. היא מפעילה 32 בתי ספר תיכונים חילוניים ודתיים בהם לומדים תלמידים יהודים וערבים. כיום לומדים ברשת למעלה מ-20,000 תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים, כאשר 19% מתלמידי י"ב לומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות וכ-12% (477 תלמידים) לומדים את מקבץ בגרות הייטק. לאחר ניתוח הנתונים, הרשת זיהתה פוטנציאל צמיחה נוסף ב-23 […]
רשת אמית היא רשת בתי הספר השנייה בגודלה בישראל, בה לומדים 37,000 תלמידים ב-90 בתי ספר. הרשת, שהוקמה ב-1977, היא שותפה ותיקה של קרן טראמפ. באמצעות חמישה מענקים קודמים, שיושמו הן בבתי הספר התיכוניים והן בחטיבות הביניים, הצליחה הרשת להגדיל את אחוז הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-24% בשנת 2019 (27% מתלמידי כיתות י"ב […]
חולון היא העיר העשירית בגודלה בישראל ואוכלוסייתה מונה 200,000 תושבים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני-נמוך. בחטיבות העליונות של בתי-הספר בעיר (14 חטיבות ביניים ו-11 בתי-ספר תיכוניים) לומדים 14,000 תלמידים. הרשות מקיימת שותפות עם הקרן מ-2018, כדי להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה. ב-2021 יצאנו בתכנית נוספת בשותפות עם הרשות, כדי להרחיב את מעגל המצוינות בחטיבות הביניים […]
הלמידה בכיתות מצוינות מתנהלת ברמה גבוהה ובקצב מהיר המחייבים מיומנויות מנטליות מפותחות. התלמידים נדרשים להתמקד במשימות, לנהל אותן ביעילות, ולהתגבר על קושי מתמשך, על חרדה ועייפות. התנהלות כזאת של למידה עלולה להפעיל על התלמידים לחץ, והם זקוקים לתמיכה כדי לשמור על הצלחתם לאורך זמן. אולם, המורים המלמדים בכיתות אלה לא קיבלו הכנה ייעודית המכשירה אותם […]
מזה כשלושים שנה מארגן המכון הישראלי לדמוקרטיה כנס שנתי רב-השפעה העוסק באתגרים הדחופים שעמם מתמודדים החברה הישראלית והמשק, החל מענייני תקציב ועבודה, עבור בתחבורה, בריאות, וסביבה, וכלה ברווחה. הכנס מפגיש בין שרים ובעלי תפקידים בשירות הציבורי, ראשי המשק, ואנשי מקצוע מארגוני החברה האזרחית, כדי לקיים שיח מעמיק וכן. כל אחד ממושבי הכנס מתוכנן בקפידה בהתבסס […]
בתחילת שנה זו, אוניברסיטת תל אביב השיקה את בסיס הנתונים ומדד זכאי תעודת בגרות הייטק לשנת 2022. אירוע ההשקה התקיים בכנס מיוחד שסוקר בהרחבה באמצעי התקשורת בנוכחות שר הפנים, ראשי רשויות מקומיות רבים, וראשי אגפי החינוך ברשויות. תעודת בגרות הייטק כוללת זכאות לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית, בפיזיקה ו/או במדעי המחשב בבתי-ספר תיכוניים. הנתונים […]
כשהמלחמה פרצה ובתי-ספר נסגרו, מורים ותלמידים עברו להוראה ולמידה מרחוק. בתקופה מאתגרת זו, הקרן הזמינה את שותפיה מהקהילה האקדמית להציע ל-450 מורים להשתתף בסדנאות מקוונות. בשנת הלימודים האחרונה, התקיימו 45 סדנאות שמטרתן הייתה לסייע למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים בהוראת מתמטיקה יישומית מרחוק. עם סיום חופשת הקיץ, התעכבה פתיחת שנת הלימודים בבתי-הספר התיכוניים בשל סכסוך בין […]
כשהמלחמה פרצה ובתי-ספר נסגרו, מורים ותלמידים עברו להוראה ולמידה מרחוק. בתקופה מאתגרת זו, הקרן הזמינה את שותפיה מהקהילה האקדמית להציע ל-450 מורים להשתתף בסדנאות מקוונות. בשנת הלימודים האחרונה, התקיימו 45 סדנאות שמטרתן הייתה לסייע למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים בהוראת מתמטיקה יישומית מרחוק. עם סיום חופשת הקיץ, התעכבה פתיחת שנת הלימודים בבתי-הספר התיכוניים בשל סכסוך בין […]
בכיתות המצוינות בחטיבות הביניים, תלמידות הן מיעוט, ומהוות רק 40% מכלל התלמידים. ביצועיהן במבחן פיז"ה במתמטיקה נמוכים מאלה של הבנים – רק 30% מהמצטיינים הן בנות. מחקר שנערך לאחרונה על ידי מכון אהרן מצא שמורי מתמטיקה בבתי ספר יסודיים נוטים לתעדף בנים ולעודד אותם ללמוד בכיתות מצוינות. עם זאת, כאשר דנים בנושא זה עם מורי […]
האופן שבו יש להכין את הדור הצעיר לעידן של למידת מכונה ובינה מלאכותית הפך לנושא הבוער החדש של מערכות חינוך ברחבי העולם. כמה מדינות, הנמצאות עדיין בחיתוליהן בתחום, כבר נוקטות צעדים מהירים של שילוב הנושאים החדשניים האלה בהוראה. תכניות הלימודים המתהוות שלהן כוללות תכנים, מיומנויות וערכים רלוונטיים בשלוש רמות וקהלי יעד: שימוש בסיסי לכולם, יישום […]
בישראל, רק במחצית מחטיבות הביניים יש כיתות מצוינות (כ-500 מתוך 1,000). בכיתות אלה לומדים תלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה ויכולת ללמוד מתמטיקה מתקדמת ולפתח יסודות מוצקים בפיזיקה ובמדעי המחשב. בוגרי כיתות אלה נוטים יותר להצטיין במבחן פיז"ה ולעתים קרובות בוחרים במסלולים של חמש יחידות במקצועות אלה בתיכון. לאחר מכן, הם ממשיכים לשרת ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל, […]
במסגרת פעילות הקרן בעשור האחרון, זיהינו כי לצד פיתוח כישורים קוגניטיביים, תלמידים במסלולי המצוינות זקוקים גם לחיזוק היכולות המנטליות שלהם. עבור חלקם, ההצטרפות לכיתת המצוינות היא הפעם הראשונה בה הם לומדים לצד תלמידים חזקים מהם, מתמודדים עם למידה מאתגרת שדורשת מאמץ, ולעיתים גם נדרשים להתמודד עם כישלון. תלמידים אלו נדרשים לגלות נחישות, התמדה וחוסן ולהפגין […]
לפילנתרופיה יש שנים רבות תפקיד ייחודי בחברה הישראלית, כאשר קרנות פילנתרופיות היו מעורבות מאוד ותרמו כמעט בכל תחומי החיים בישראל. מחינוך ורווחה ועד תרבות וסביבה, קרנות מקימות מוסדות, תומכות בתכניות ומכשירות אנשי מקצוע. כל קרן פועלת על פי תפיסתה ובהיקף פעילות שונה, אך כולן תורמות לישראל טובה ועוצמתית יותר. בשנים האחרונות, המגזר הפילנתרופי בישראל הפך […]
בזרם החינוך הדתי לאומי בישראל לומדים כ-14% מתלמידי ישראל. הוא כולל בתי ספר המופעלים על ידי משרד החינוך, הרשויות המקומיות ומגוון רשתות חינוך עצמאיות. אחת מרשתות אלה היא רשת החינוך "נועם צביה", הכוללת 33 בתי ספר תיכוניים, מתוכם 11 ישיבות (בהן לומדים כ-3,100 תלמידים) ו-22 אולפנות (בהן לומדות כ-7,900 תלמידות). עם פרסום תוצאות מבחני פיז"ה […]
תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2022 במתמטיקה בבתי הספר התיכוניים של החינוך הממלכתי דתי בישראל היו מפתיעות. בקרב התלמידים הבנים נרשמה עלייה דרמטית בהישגים, כאשר 18.5% הצטיינו במתמטיקה. לעומתם, בקרב התלמידות נצפתה ירידה דרמטית של 50% בשיעור המצטיינות (4.3% הצטיינו במתמטיקה). תוצאות אלה התפרסמו בכלי התקשורת דבר שהוביל לתגובה נרחבת. בעקבות זאת, התקיימו כנסים וסדנאות עבור […]