פיתוח מסלול מדע חישובי מבוסס בינה מלאכותית בהיקף של חמש יחידות והכשרת 30 מורים להוראתו ברחבי הארץ
פיתוח והטמעת מגמת מדע חישובי ובינה מלאכותית לבתי ספר מצטיינים
פיתוח והטמעת מגמת מדע חישובי ובינה מלאכותית לבתי ספר מצטיינים
תלמידי תיכון במסלולי מצוינות השואפים לקריירה במחקר מדעי נדרשים כבר היום לרכוש כלים מתקדמים בתחומי הבינה המלאכותית, למידת מכונה וניתוח – נתוני עתק – תחומים אשר הפכו בשנים האחרונות לבסיס הכרחי בעבודת מחקר מדעית. לשם כך, נדרשת חשיפה מוקדמת לאלגוריתמיקה מתקדמת, מדעי הנתונים, סטטיסטיקה ורשתות נוירונים, לצד פיתוח חשיבה אנליטית וביקורתית.
כדי לקדם מהלך חלוצי בתחום זה, הקרן פנתה אל יאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות (IASA), –אחד מבתי הספר המובילים בישראל. בית הספר יאסא ידוע בסטנדרטים גבוהים של הוראה ולמידה ומתמחה בהוראת מדעים ברמה גבוהה. בנוסף למגמות המדעיות הרשמיות יאסא, מפעיל כבר כ-15 שנה מגמה ייחודית במדע חישובי.
"מדע חישובי" הוא מסלול לימודים ייחודי הנלמד על ידי עשרות בודדות של תלמידים מצטיינים ברחבי הארץ. במסגרתו, רוכשים התלמידים כלים מתמטיים וחישוביים מתקדמים ומשתמשים בהם לביצוע מחקרים מדעיים. התוכנית פותחה לראשונה לפני כ-15 שנה ע"י פרופ' חיים הררי, לשעבר נשיא מכון ויצמן, והיא ומוכרת על-ידי משרד החינוך כמסלול ייחודי ברמת חמש יחידות.
בשנים האחרונות, החלה יאסא לעדכן את מסלול המדע החישובי הפועל בו ולשלב בו תכנים מעולם הבינה המלאכותית. כיום כוללת המגמה נושאים כגון אלגברה ליניארית, סטטיסטיקה, רשתות נוירונים ופיתוח כלי למידת מכונה. תלמידי כיתות י'-י"ב מיישמים מושגים אלו בפרויקטים מדעיים רב-תחומיים.
כעת, באמצעות המרכז הישראלי למצויינות בחינוך – זרוע הפיתוח של בית הספר, מציע יאסא תוכנית ארבע שנתית שתכלול פיתוח מערכי שיעור וחומרי הוראה ייעודיים, וכן הכשרת 30 מורים מרחבי הארץ שירצו לשלב את המגמה בבית ספרם. המורים יקבלו פיתוח מקצועי, תמיכה שוטפת ומשוב במהלך היישום.
במהלך השנה הראשונה יפותחו חומרי ההוראה ותיבחר קבוצת ליבה של 10 מורים שיעברו הכשרה אינטנסיבית לקראת הרחבת ההטמעה. בשנה השנייה תחל ההוראה בפועל בכיתות י', במקביל לגיוס ולהכשרת מחזור שני של 20 מורים נוספים.
ביאסא צופים קושי בגיוס 30 מורים בעלי יכולת ללמד את מגוון התכנים של המגמה. לפיכך נשקלת האפשרות שכל מורה יתמחה בתחום מסוים בתוכנית, ויופעל שיתוף פעולה מקוון בין המורים לצורך שיפור מאמצי ההוראה המשותפים ויצירת חוויית למידה אינטגרטיבית. היעד שמציבה הקרן הוא שלפחות 500 תלמידי תיכון יסיימו את התוכנית, תוך ארבע שנים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 602