הכשרת 250 רכזי מתמטיקה בבתי ספר להובלת צוותי ההוראה שלהם ביישום תוכנית הלימודים הלאומית החדשה מבוססת פיז"ה בחטיבות הביניים
קהילות רכזי מתמטיקה ליישום תוכנית הלימודים החדשה
קהילות רכזי מתמטיקה ליישום תוכנית הלימודים החדשה
בשנת 2022 הודיע משרד החינוך על החלטתו להתאים את תוכנית הלימודים הארצית במתמטיקה בחטיבות הביניים לסטנדרטים הבינלאומיים של מבחן פיז"ה. הקרן התבקשה לפנות לשותפיה כדי להנגיש את חומרי הלמידה שפיתחו בשנים האחרונות לכמה שיותר מורים.
משרד החינוך בחר באוניברסיטת חיפה, המפעילה את המרכז הארצי למורים למתמטיקה, לרכז את חומרי הלמידה הללו ולהוביל את הכשרת המורים בפריסה ארצית. בשיתוף המשרד והקרן, האוניברסיטה מיישמת יוזמה זו (תוכנית מאור) משנת 2023.
עד היום הכשירה האוניברסיטה 2,500 מורים – כ-30% מהמורים למתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל. עם זאת, תוצאות מחקר בינלאומי שנערך בשנת 2023, שלא הצביעו על שיפור בהישגי התלמידים בישראל, הובילו את משרד החינוך להיערך ליישום רחב יותר.
כחלק ממהלך זה, פנינו לאוניברסיטת חיפה וביקשנו שתרחיב את פעילותה, תוך התמקדות בהתאמת תוכנית הלימודים במתמטיקה לסטנדרטים בינלאומיים. האוניברסיטה מציעה לעשות זאת על ידי פיתוח מקצועי לרכזי מתמטיקה מ-250 בתי ספר.
לקרן ניסיון רב בעבודה עם רכזים למתמטיקה. במסגרת היוזמה להגדלת מספר תלמידי התיכון הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות, אישרה הקרן בעבר ארבעה מענקים לפיתוח מקצועי של רכזים, שיאפשרו להם להוביל את המהלך בבתי ספר ברחבי הארץ.
תובנות מרכזיות ממהלך זה מצביעות על כך שההצלחה אינה תלויה רק במוסד ההכשרה אלא גם במחויבות של הרשויות המקומיות, רשתות בתי הספר והמנהלים. נכונותם להקצות משאבים לשכר הרכזים ולעודד את השתתפותם בהכשרה חיונית לקידום המצוינות בבתי הספר.
במסגרת המהלך בחטיבות הביניים אישרה הקרן שני מענקים להכשרת רכזי מתמטיקה בבתי ספר להעלאת המודעות ותמיכה בשילוב משימות ברוח מבחני פיז"ה. מתוכניות אלה למדנו שבתי הספר חייבים להתחייב מראש שיוקדש זמן משמעותי בכיתות ובישיבות צוות למשימות אלה.
על בסיס תובנות אלה מתכננת אוניברסיטת חיפה לפנות למורים מרשתות בתי ספר ורשויות מקומיות שכבר השתתפו בפיתוח מקצועי להיכרות ויישום של חומרי הלמידה החדשים ולאתר את אלה שכיום הם בתפקיד של רכזי מקצוע המתמטיקה.
בעקבות המלצת ועדת המענקים של הקרן, האוניברסיטה תזמין את הרכזים לקהילת למידה מקצועית ייעודית. במסגרת הקהילה יתקיימו 30 שעות הדרכה, תצפית בכיתות ומשוב. הרכזים ילמדו כיצד להוביל את צוות המתמטיקה של בית הספר בהתאמת תוכנית הלימודים וביישום אסטרטגיות הוראה מתאימות.
הרכזים יקיימו מפגשי פיתוח מקצועי עם צוות המתמטיקה הבית ספרי שהם מובילים במשך 30 שעות לפחות בשנה. מפגשים אלה יתמקדו בהכשרת מורים להוראת שמונה משימות פיז"ה לפחות, לתרגל אותן בכיתה, להעריך אותן ולקבל משוב מעמיתיהם.
בשנה הראשונה ישתתפו בתוכנית כ-100 רכזים, מתוכם 25 שיוכשרו להוביל קהילות אזוריות של רכזים. הדבר יאפשר ל-150 רכזים נוספים להצטרף לתוכנית בשנה השנייה והשלישית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 601