כנס אקדמי ל־200 משתתפים בנושא הסטנדרטים הבינלאומיים במתמטיקה של PISA ו־TIMSS
כנס ארצי לגיבוש שפה מקצועית בהוראת מתמטיקה לפי סטנדרטים בינלאומיים
כנס ארצי לגיבוש שפה מקצועית בהוראת מתמטיקה לפי סטנדרטים בינלאומיים
בעשרים השנים האחרונות, מערכות החינוך המובילות בעולם עדכנו את תוכניות הלימודים והבחינות הלאומיות שלהן כך שיהיו מותאמות לסטנדרטים הבינלאומיים. סטנדרטים אלו – המשתקפים במבחני PISA של ה־OECD ובמחקרי TIMSS של ה־IEA – מבוססים על ההבנה שבעידן שבו המחשבים מדויקים ומהירים יותר מבני האדם, על התלמידים לפתח לא רק ידע וטכניקה, אלא גם יצירתיות ויכולת לפתור בעיות מורכבות בתנאי אי-ודאות.
בשנת 2018 פנתה קרן טראמפ לקהילה האקדמית בישראל והזמינה אותה להעמיק בלמידת האתגר הזה ולפתח חומרי הוראה חדשים המותאמים לסטנדרטים הבינלאומיים. יוזמה זו הביאה לפיתוח של כ־20 תוכניות אקדמיות שמהן נגזרו יותר מ־500 משימות למידה. משימות אלה הוטמעו בכ־250 כיתות מצוינות חדשות ברחבי הארץ.
בשנת 2022 גיבש משרד החינוך מדיניות לאומית שנועדה לעדכן את תוכנית הלימודים במתמטיקה בהתאם למשימות החדשות שפותחו. עם זאת, התוכנית טרם עודכנה בפועל, והיישום טרם הורחב. כתוצאה מכך, לא נרשמה עלייה משמעותית בהישגי התלמידים, והפערים נותרו גדולים.
כעת, אישרה הממשלה תוכנית לאומית חדשה – ״ישראל ריאלית״ – הכוללת השקעה רחבת היקף לשיפור ההישגים במבחנים הבינלאומיים ולהתאמת תוכנית הלימודים ותוכנית ההיבחנות לסטנדרטים הבינלאומיים. משרד החינוך מצוי בימים אלה בתכנון אופרטיבי של התוכנית.
במקביל, התברר כי בקרב הקהילה האקדמית בישראל לא קיימת אחידות ביחס לכלל המושגים הכלולים במבחנים הבינלאומיים. יש המדגישים מידול מתמטי, אחרים מתמקדים באוריינות, חלקם מדגישים כישורי חשיבה מסדר גבוה, בעוד אחרים מתמקדים במתמטיקה יישומית. יש הרואים בפתרון בעיות את המרכיב המרכזי, ויש המתמקדים בהקשרים של העולם האמיתי.
כאשר שיתפנו את חומרי הלמידה שפותחו בישראל עם מומחי ה־OECD לצורך קבלת משוב, נמצא כי רבים מהם אכן עומדים בקריטריונים של PISA, אך התברר גם כי כל צוות פיתוח אקדמי שם דגש על מרכיב שונה במסגרת הכוללת. לכן, עולה צורך בגיבוש שפה מקצועית משותפת בין המומחים האקדמיים העוסקים בתחום זה ברחבי הארץ.
לצורך הטמעת תוכנית "ישראל ריאלית", פנינו לטכניון בבקשה לארח כנס אקדמי בינלאומי שבו ישתתפו כלל המומחים האקדמיים בישראל. מטרת הכנס היא להציג וללמוד יחד את המסגרות המושגיות של PISA ו־TIMSS במתמטיקה, להשוות אותן עם הגישות האקדמיות הקיימות בישראל, לקיים דיון מקצועי משותף, להעלות את המודעות, ולגבש לקסיקון מקצועי משותף לכלל החוקרים.
בכנס ישתתפו חוקרים בינלאומיים, ובכללם פרופ׳ ריטה בורומאו פרי, מומחית עולמית במידול מתמטי וחשיבה מתמטית מאוניברסיטת קאסל בגרמניה, ופרופ׳ טושיקאזו איקדה מאוניברסיטת יוקוהמה ביפן – מוביל בתחום החינוך המתמטי ואחד מאדריכלי רפורמת הסטנדרטים הבינלאומיים ביפן. הכנס צפוי להתקיים בטכניון לקראת סוף שנת 2025, וייקחו בו חלק כ־200 משתתפים, בהם חוקרים מכלל האוניברסיטאות בישראל, מורים, אנשי חינוך, מקבלי החלטות ונציגים ממשרד החינוך.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 618