הכשרת 120 רכזי מתמטיקה להובלת צוות ההוראה שלהם ליישום מתמטיקה מבוססת פיז"ה
הכשרת רכזי מתמטיקה להטמעת משימות פיז"ה בבתי הספר
הכשרת רכזי מתמטיקה להטמעת משימות פיז"ה בבתי הספר
בשנת 2020 הפעיל הטכניון, בתמיכת קרן טראמפ, את תוכנית i-MAT – מאגר של 100 משימות למידה המבוססות על יישומים מתמטיים בתעשיית ההייטק. צוות הטכניון שיתף פעולה עם חברות היי-טק כדי לזהות את המודלים המתמטיים שבהם הן משתמשות בעבודתן. דוגמאות אלה מהעולם האמיתי היוו בסיס לפיתוח חומרי לימוד בהלימה לתוכנית הלימודים במתמטיקה בחטיבת הביניים.
החומרים שפותחו נבדקו על ידי צוות המתמטיקה של ה-OECD, שהמליץ להעלות את רמת הקושי של המשימות כך שתתאים לרמות 5-6 של המסגרת המושגית של פיז"ה. החומרים הוגשו גם למשרד החינוך, שביקש לקצר את המשימות כדי שניתן יהיה להשלים אותן בשיעור מתמטיקה אחד. על סמך משובים אלה, התוכנית עברה תיקונים ושיפורים.
בארבע השנים האחרונות כ-600 מורים למתמטיקה ברחבי הארץ עברו הכשרה במסגרת התוכנית. כיום, המשימות שפותחו נמצאות במאגר המשימות הארצי ("מאור") ובנוסף מיושמות על ידי מורים למתמטיקה בתוכניות הפועלות במספר רשויות מקומיות. תובנה מרכזית מניסיונו של צוות הטכניון היא שהטמעה עמוקה מחייבת ליווי מקצועי שוטף של המורים בתוך בתי הספר.
הקרן הביעה עניין בהרחבת היקף משימות פיז"ה בבתי הספר, וצוות הטכניון הציע תוכנית משלימה. מטרת התוכנית היא להכשיר 120 רכזי מתמטיקה בבתי ספר במשך שלוש שנים והם יובילו את הוראת משימות פיז"ה בבתי הספר שלהם. הרכזים שייבחרו יהיו מורים שטרם הוכשרו להוראת משימות אלה ואין להם ניסיון קודם ביישומן בכיתה.
הרכזים ישתתפו בתוכנית הכשרה בת 30 שעות, במהלכה ילמדו על המסגרת המושגית של פיז"ה ויוכשרו להוראת המשימות. לאחר מכן הם ילמדו פרקטיקות הוראה יעילות וייפתחו אסטרטגיות עם צוותי המתמטיקה שלהם לשילוב המשימות בכיתות שלהם. כדי לסייע לרכזים להיערך להובלת הפרויקט בבתי הספר שלהם, הטכניון יישם תובנות שנלמדו לאורך השנים, כמו הוספת מיומנויות ניהוליות וארגוניות ומתן הדרכה ומשוב שוטף.
הציפייה היא שלפחות 10 ישיבות צוות מורים בשנה, בהובלת הרכז יוקדשו להוראת משימות פיז"ה, וכי כל מורה למתמטיקה בצוות בית הספר ילמד לפחות 10 משימות פיז"ה במהלך שנת הלימודים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 611