הכשרת 450 מורי מתמטיקה ומורי כיתות מצוינות במחוז מרכז להטמעת מיומנויות מנטליות בהוראת המתמטיקה
הרחבת הכשרת מורים לשילוב מיומנויות מנטליות בהוראת מתמטיקה לתלמידי מצוינות במחוז מרכז
הרחבת הכשרת מורים לשילוב מיומנויות מנטליות בהוראת מתמטיקה לתלמידי מצוינות במחוז מרכז
לפני כשנה, פנתה קרן טראמפ לתוכנית בית הספר סגול באוניברסיטת רייכמן בבקשה לערוך מחקר איכותני מעמיק לזיהוי המיומנויות המנטליות הנדרשות לתלמידי מסלולי המצוינות בישראל. מטרת המחקר הייתה לאתר את המיומנויות שעל המורים להקנות לתלמידים, כדי לסייע להם להצליח. נערכו ראיונות עם מנהלי בתי-ספר, מורים ותלמידים בכיתות מצוינות באיזור המרכז ובפריפריה, ובמגזרים שונים בחברה הישראלית.
מהמחקר עלה כי תלמידי מסלולי המצוינות מתאפיינים בהצבת מטרות, חתירה למצוינות, ושאפתנות, לעיתים בעידוד הוריהם. עם זאת, על מנת שיצליחו וישגשגו, הם זקוקים למיומנויות ניהול מתח, עומס, קשיים וכישלונות, וכן ליכולת לניהול זמן ותעדוף משימות. תובנה מרכזית שהתקבלה הייתה כי תלמידים אלה צריכים להשתכנע שמאמץ ולמידה יכולים להוביל להתפתחות קוגניטיבית ולהישגים אקדמיים.
בעקבות הממצאים, תוכנית בית ספר סגול בשיתוף מחוז מרכז במשרד החינוך יזמו תוכנית שמטרתה לשלב את המיומנויות המנטליות בהוראת המתמטיקה. מחוז מרכז הוא שותף ותיק של הקרן ונחשב למוביל במהלך חמש היחידות במתמטיקה. יחד, הם השיקו תוכנית פיילוט להכשרת מורי מתמטיקה במחוז שכללה 10 שעות פיתוח מקצועי בקהילות מורים.
בהתבסס על הצלחת הפיילוט, מבקשים כעת תוכנית בית ספר סגול ומחוז מרכז את תמיכת הקרן להרחבת ההכשרה ל-400 מורי מתמטיקה המלמדים במסלולי מצוינות בחטיבות הביניים ובתיכונים, ולצייד אותם בכלים לפיתוח מיומנויות מנטליות בקרב תלמידיהם. ההכשרה תתפרש על פני 60 שעות במהלך שנה אחת, ותכלול סמינרים וסדנאות. לצורך הטמעה אפקטיבית של הכלים הנלמדים, יקצה המחוז שתי שעות הוראה שבועיות לכל מורה שיעבור את ההכשרה ובמהלכן הוא יוכל ליישם את השיטות החדשות שלמד בשיעורי מתמטיקה.
בנוסף, במסגרת התוכנית יוכשרו במשך שלוש שנים 50 מדריכי מתמטיקה במחוז, על מנת שיוכלו להנחות מורים כיצד לשלב את המיומנויות המנטליות בהוראתם. בדרך זו, עם תום התקופה, יוכל המחוז להמשיך להפעיל את התוכנית באופן עצמאי וללא תלות במומחים חיצוניים.
במהלך התוכנית יתקיימו כנסים שנתיים וימי הכשרה ייעודיים שמטרתם לבסס שגרות מיטביות ולעודד שיתופי פעולה מקצועיים. בנוסף, התוכנית תלווה ב מחקר הערכה שיבחן את מידת ההטמעה של הכלים המנטליים, את שילובם בהוראת המתמטיקה, ואת השפעתם על התמדה והצלחה של תלמידים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 600