אתגר אנגלית להייטק
אתגר אנגלית להייטק – תחרות לפיתוח עשרה פתרונות בינה מלאכותית ללימוד מיומנויות השפה האנגלית הדרושות לצורך תעסוקה בתעשיית ההייטק, עבור תלמידי כיתות מצוינות בחטיבות ביניים
אתגר אנגלית להייטק – תחרות לפיתוח עשרה פתרונות בינה מלאכותית ללימוד מיומנויות השפה האנגלית הדרושות לצורך תעסוקה בתעשיית ההייטק, עבור תלמידי כיתות מצוינות בחטיבות ביניים
רמה גבוהה של שליטה במיומנויות השפה האנגלית חיונית בשוק העבודה של המאה ה-21, בייחוד במקצועות ענף ההייטק הפועלים מול השווקים הגלובליים. אנגלית היא מקצוע חובה בבתי הספר היסודיים בישראל, ובבחינות הבגרות בבתי הספר התיכוניים. מבין בוגרי י"ב, 43% משלימים לימודי אנגלית ברמת חמש יחידות. ואולם, המשוב המתקבל מאוניברסיטאות ומחברות הייטק מעיד באופן גורף על כך שרמת שליטתם של בוגרי מערכת החינוך באנגלית רחוקה מהרמה הנדרשת.
ממחקר שערך לאחרונה מכון אהרן עולה כי 87% מעובדי תעשיית ההייטק בישראל השלימו לימודי אנגלית ברמת חמש יחידות בתיכון, וכמעט 20% הם דוברי אנגלית מלידה. בשל פערים אלה בין הצרכים והיכולות, הוחלט במשרד החינוך להתאים את תכנית הלימודים הארצית לתקנים הבין-לאומיים של סולם ה-CEFR [המדרג את רמות השליטה בשפה]. הם ביצעו הנדוס לאחור של רמת B2 בדירוג ה-CEFR כדי לשקף את הצרכים של שוק העבודה, כולל מיומנויות שיחה ופרזנטציה. בפועל, יישום תקנים אלה בבתי הספר עדיין חלקי.
הוועדה הציבורית שמינתה הממשלה בשנת 2022 לצורך הכנת תכנית להגדלת מספר המועסקים בענף ההייטק בישראל הסבה את תשומת לבם של מתווי המדיניות לסוגיה זו. כתוצאה מכך, כיתות המצוינות בחטיבות הביניים כוללות שעה תוספתית להוראת אנגלית והמדד של בגרות הייטק כולל נתונים על אודות שיעור הבוגרים שלמדו חמש יחידות באנגלית, לצד מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב. עם זאת, משרד החינוך טרם הבהיר כיצד בכוונתו להתאים את התכנים ואת שיטות ההוראה לצרכים הספציפיים של תלמידי כיתות המצוינות.
כדי לזרז פיתוח של תכנית לימודים ופדגוגיה איכותיות, פנינו לעמותת בוגרי 8200. בתחילה, ביקשנו שהם יבדקו לעומקם את הצרכים של חברות הייטק וילמדו מהן מיומנויות השפה הדרושות להן. הם ניתחו גם את תכני תכנית הלימודים המיועדת ואת תהליכי ההוראה והלמידה בבתי הספר, וכן את המצאי של מורים איכותיים ושל הוראה איכותית. הממצאים הצביעו על כיתות גדולות, מורים רבים חסרי הכשרה מתאימה ומחסור גובר במורים, דגש ברור על הוראת דקדוק, והימנעות מעיסוק בשפה ככלי לתקשורת בין אנשים.
כעת מציעה עמותת בוגרי 8200 לזרז את פיתוח הפתרונות לצורך הגובר. הם מציעים ליישם את שיטת האתגר שלהם המבוססת על פנייה לחברות סטרטאפ בבקשה שישקיעו בפיתוח פלטפורמות המכילות תכנים ברמה גבוהה עבור תלמידים ומורים. שיטת האתגר שימשה את 8200 לראשונה בפרויקט משותף עם הקרן, לצורך פיתוח של פלטפורמה ללמידה מותאמת אישית עבור תלמידי חמש יחידות מתמטיקה. בין 207 חברות הסטרטאפ שנענו לקריאה, נבחרו שבע, והפתרונות שהציעו נוסו במאות בתי ספר. לאחרונה השלימה העמותה פרויקט אתגר שני, ללמידה חברתית-רגשית, שנערך בשיתוף עם יד הנדיב (קרן אדמונד דה רוטשילד) ועם אחרים.
מטרתו של אתגר האנגלית להייטק שהם מציעים כעת היא לפתח פתרונות מבוססי בינה מלאכותית ללמידה עצמית של מיומנויות בשפה האנגלית הדרושות לתעסוקה בתעשיית ההייטק. קהל היעד יהיה תלמידי כיתות מצוינות, והתכנים יכללו מיומנויות כתיבה, קריאה, דיבור, ופרזנטציה באנגלית. האתגר יכלול למידה עצמאית על ידי התלמידים וכן סיוע למורים להתאים את דרכי ההוראה לצרכים האישיים של כל תלמיד. התכנית היא לבחור עשר חברות סטרטאפ וללוות אותן בשלבי הפיתוח והיישום הניסיוני ב-50 בתי ספר.
ועדה מייעצת של מומחים תנחה את תהליך המיון והליווי, בשאיפה לבחור את הפתרון המנצח אשר הפלטפורמה שפותחה עבורו תיושם ב-150 כיתות מצוינות נוספות. יעד התכנית הוא להתניע התעניינות ותנופה בבתי הספר ובמעגלי האקוסיסטם הנרחב יותר, הכולל מתווי מדיניות וּמְפַתְחים.
אנו ממליצים על מענק עבור יזמה חדשנית זו, כדי להתניע את התהליך. אף כי הוראה ולמידה של אנגלית אינן בתחום המומחיות העיקרי שלנו, אנו מכירים בחשיבות וברלוונטיות של מיזם זה לכלל המאמצים שאנו משקיעים. לכן, אנו מצפים שהעמותה תגייס את עיקר המימון ממקורות אחרים, וכבר סייענו בהצגת המיזם לעמיתינו בקרנות עזריאלי, שטיינהרט ומיימונידיס.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 526