כנס: כיצד מדינות שונות מקדמות מצוינות במתמטיקה בחטיבת הביניים?
הכנס יסקור את הניסיון שנצבר בעולם בקידום מצוינות בחינוך מתמטי בחטיבות ביניים
הכנס יסקור את הניסיון שנצבר בעולם בקידום מצוינות בחינוך מתמטי בחטיבות ביניים
לקראת התחלת עבודתנו המיועדת להגביר את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי בחטיבות הביניים, מן הראוי שנלמד כיצד פועלים במדינות המצטיינות בתחומים אלה. מהי תכנית הלימודים הנהוגה בהן, לפי איזה סדר מתקדמת ההוראה ומהי מידת ההעמקה בתכנים הנלמדים, איך מאורגנת ההוראה והלמידה בבתי- הספר, וכיצד הם מכשירים את המורים. אם ישראל שואפת להימנות עם 15 המדינות המצטיינות בעולם בתחום זה, עלינו לעשות מאמץ כדי להבין מהם המרכיבים התורמים להצלחתן של אותן מדינות המדורגות בראש.
לכן פנינו ליזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים וביקשנו שיארגנו תהליך למידה שיתבסס על חקר חמש מדינות שתלמידיהן מצטיינים במבחני פיז"ה במתמטיקה: סינגפור, הולנד, אסטוניה, סלובניה וקנדה. בכל אחת מהן יתקיימו ראיונות לפחות עם שלושה מורים ומנהלי בתי ספר, בהם יתבקשו לספר על המבנה, הארגון, התכנים, הרצף, המבחנים, ותמיכת הציבור בהוראה ובלמידה של מתמטיקה ברמות מצוינות בשכבת הגיל של חטיבת הביניים. התובנות מהמחקר יפורטו בדו"ח מסכם, לצד תקציר השוואתי.
הממצאים יידונו בכנס בן יום אחד המתוכנן להתקיים באפריל 2020, בהשתתפות 200 אנשי מקצוע ישראלים: מורים, מנהלי בתי ספר, ראשי מחלקות חינוך, חוקרים ובעלי תפקידים במשרד החינוך. הנואמת הראשית תהיה ג'ו בואלר, פרופ' למתמטיקה בבית הספר לתארים מתקדמים בחינוך שליד אוניברסיטת סטנפורד. בואלר מתמחה ב-"דפוס חשיבה צומחת," גישה השואפת להעלות במידה ניכרת את מספר התלמידים המצטיינים. ההרצאה של בואלר, וכן מושבים אחרים וסדנאות שיתקיימו במסגרת הכנס יתמודדו עם שאלות כגון, מי יכול להפוך לתלמיד מצטיין? ו-: כיצד יכולים בתי ספר להעלות את רמת הדרישות ולקדם תלמידים רבים יותר לרמות של מצוינות?
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 349