פיתוח כלי להערכת ההוראה של משימות מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה
הכלי ייושם על ידי 200 מורי חטיבות ביניים בהקבצת הלימוד הגבוהה
הכלי ייושם על ידי 200 מורי חטיבות ביניים בהקבצת הלימוד הגבוהה
תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה לחטיבות הביניים, מתמקדת בשטף פרוצדורלי ובטכניקה. עם זאת, בשנים האחרונות החלו לכלול בה היבטים יישומיים, כגון פתרון בעיות ומידול, הדורשים חשיבה והבנה ברובד מעמיק יותר. למרות זאת, בפועל, פרק חדש זה בתכנית הלימודים נדחק לשוליים כי הוא קשה יותר להוראה וללמידה, ומפני שרק לעתים רחוקות הוא נכלל במבחנים הרשמיים. המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה יוצאת מן הכלל במובן זה, שכן היא מתמקדת בדיוק ברכיבים אלה – בחשיבה מתמטית ובמידול. למרבה הצער, המורים והתלמידים בישראל אינם בקיאים במושגים אלה.
כדי להתמודד עם הפער, מכון ויצמן מציע תכנית לפיתוח מקצועי של 200 מורים המלמדים בכיתות המצוינוּת ובהקבצות הלימוד הגבוהות בשכבות ח' ו-ט'. הרעיון הוא לחשוף את המורים למשימות בהתאמה למבחן פיז"ה, וללוות אותם בתהליך של הוראת המשימות בכיתות. התהליך ילווה בכלי הערכה ייעודי שיפותח עבור תכנית זו. כלי ההערכה יסייע למורים להעריך את היתרונות של כל משימה ולבחון ברפלקציה את דרכי ההוראה שהם נוקטים. השימוש בכלי ההערכה יאפשר למורים להעמיק את המודעות וההבנה ביחס לדרכי ההוראה ולתכניה.
בשנה הראשונה יכונס צוות פיתוח שיורכב ממובילי התכנית, מומחה טכנולוגיה, יועצים מקצועיים ושישה מורים למתמטיקה. הצוות יגדיר קריטריונים ולאחר מכן יפתח בהדרגה מאגר שיכלול 24 משימות, מותאמות למסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. למאגר יתווספו משימות נוספות שילוקטו מכל המקורות הקיימים, בעיקר מתכניות אחרות במימון הקרן. בשלב הבא, הצוות יפתח את כלי ההערכה וייצור סביבת הוראה ולמידה שתאפשר למורים להשתמש במשימות ובכלי באפקטיביות. בתום השנה הראשונה, יוקמו שתי קהילות למידה מקצועיות בהשתתפות 40 מורים שיִלְמדו כיצד להשתמש בתכנים החדשים וללמד את הקורס כפיילוט בכיתותיהם.
החל מהשנה השנייה לפרויקט, על סמך הלקחים שיופקו מתכנית הפיילוט, יוקמו 10 קהילות נוספות ללמידה מקצועית, שכל אחת מהן תפעל במשך שנתיים, בהשתתפות 200 מורים סך-הכול. הציפייה היא שהמורים יישמו את המשימות בכיתות המתמטיקה שלהם, ויעלו את רמת הקושי בהדרגה. למידת התלמידים תימדד בעזרת כלי דיאגנוסטי שמפתחים במט"ח, בהתאמה לרמות 5-6 של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 371