מה אנחנו עושים

קרן טראמפ מעניקה פרס להוראה איכותית במטרה להציג בבהירות מופת של הוראה איכותית ובכך לחזק את הבטחון, ההערכה והאמון שרוחש הציבור למוריו

פרס קרן טראמפ להוראה איכותית

החל משנת 2012 מעניקה קרן טראמפ את פרס קרן טראמפ להוראה איכותית, בסכום של 100,000 ש"ח, למורים מובילים מתחומי המתמטיקה והמדעים, המדגימים הוראה איכותית הלכה למעשה. זוכי פרס קרן טראמפ נבחרים על ידי וועדת הפרס המורכבת מורים מובילים מעולים אשר, לצד ההוראה בכיתה, ממלאים תפקידים שונים בהתפתחות המקצועית של מורים אחרים, ובהתאם לאמות המידה להוראה איכותית.

בישראל ישנם מורים מעולים הממלאים את תפקידם ללא ליאות, מאמינים ביכולות של תלמידיהם ומעודדים אותם למצות את הפוטנציאל שלהם. הכישרון, הידע והניסיון של המורים המצויינים הללו היא אבן הראשה לכל ניסיון לשיפור איכות החינוך בישראל. ישראל זקוקה לדמויות המופת הללו כדי שיסמנו כיוון ודרך, ולשם כך הציבור צריך להכיר את אומנותם, להבין טוב יותר מהי הוראה איכותית, וכל זאת כדי שיגבר האמון של הציבור במוריו.

פרס קרן טראמפ – מי הם מורים מובילים?

מורים מובילים לוקחים אחריות, גם על הלמידה של תלמידיהם, וגם על ההתפתחות המקצועית של מורים אחרים:

שואפים למצוינות. מורים מובילים הם בעלי יכולות אישיות גבוהות, מומחים בתחומם, צמאים ללמוד ולהתחדש ומפגינים מחויבות עמוקה לשיפור איכות ההוראה, שלהם ושל עמיתיהם.

ממוקדים בכל תלמיד. מורים מובילים שמים את הלמידה של כל תלמיד במרכז עשייתם. הם חותרים להציב יעדים גבוהים לכל תלמיד, לאבחן את התקדמותו, להתאים לו את ההוראה ולהעניק לו משוב בונה ומחזק.

משתפים. דלת הכיתה שלהם תמיד פתוחה – מורים מובילים רואים ערך רב בחיזוק הקשר בין הוראה ולמידה. לכן הם משתפים, מתלבטים ומסייעים לעמיתיהם להפוך למורים טובים יותר.

כיום, ישנם מורים מובילים שכבר נושאים בתפקידים רשמיים במערכת החינוך, כמו רכז מקצוע בבית הספר, מלווה מורים חדשים או מדריך, וחלקם עוסקים בהובלת מורים במסגרות של הנחיית קהילות מורים או חונכות אישית וקבוצתית למורים עמיתים.

 

להגשת מועמדות לפרס קרן טראמפ להוראה איכותית

אמות המידה לפרס

אמות המידה של פרס קרן טראמפ להוראה איכותית נכתבו בהתייעצות עם מורים מובילים ומומחים והן שופרו והובהרו לאורך השנים מתוך הניסיון המצטבר של הפרס. הן נשענות על חוכמת העשייה המשותפת של מורים בארץ ובעולם, ומבוססות על ידע אקדמי ומקצועי:

"הוראה איכותית היא דרגת מומחיות מתקדמת שמתרכזת בלמידת כל תלמיד בכיתה. היא משלבת ידע עמוק בתחום הדעת, גישה קלינית ומיומנות פדגוגית. ההוראה האיכותית מתרחשת בארבע זירות מפגש של המורים: עם התלמיד, בכיתה, בבית הספר ובקהילה המקצועית".

עם התלמיד:
המורים מכירים מקרוב את הידע, היכולות והצרכים של כל אחד מתלמידיהם, מאמינים ביכולתו להצטיין, מציבים עמו יעדי למידה אישיים גבוהים, מתאימים עבורו את שיטת ההוראה המתאימה לו, עוקבים מקרוב אחר התקדמותו, מעודדים אותו להתאמץ, להשקיע, להתמיד ולא לוותר, ומעניקים לו משוב בונה ומחזק בזמן אמת.

בכיתה:
המורים יוצרים בכיתתם אווירת למידה המאפשרת לכל תלמיד לשאול, להשיב, לנמק ולטעות. הם מאתגרים את תלמידיהם להתמודד עם בעיות מורכבות. הם משתמשים במגוון גישות ושיטות הוראה והערכה ומפעילים שיקול דעת באילו אסטרטגיות וטכניקות לבחור בהתאם להקשר, לנושא הלימוד, לכיתה, ולממצאי האבחון של כל תלמיד.

בבית הספר:
המורים נרתמים עם סגל בית הספר והנהלתו כדי לגבש תפיסת הוראה משותפת, לבנות תרבות של מצוינות ולעצב שגרות של ניטור התקדמות למידה. ביחד הם מקימים מערך תמיכה לתלמידים, מפעילים קהילת מורים הממוקדת בלמידת התלמידים, משתפים את ההורים, ויוצרים אקלים לימודי המשפיע על איכות ההוראה והלמידה.

בקהילה המקצועית:
המורים נוטלים חלק פעיל בהתפתחות המקצועית של עמיתיהם המורים. בקהילה המקצועית הם בונים ומשכללים את המקצוענות שלהם ביחד ומבפנים. שם הם מנתחים יחדיו את הזיקות בין למידת התלמידים להוראת המורים ומעניקים משוב הדדי, מתוך אחריות משותפת ללמידת כל תלמיד.

על-מנת להצליח בכל זירות המפגש הללו, המורים מביאים לידי ביטוי תכונות של מצוינות אישית. זו מתבטאת בידע בהיר ועקבי בתחום הדעת, בהכרות מעמיקה עם תכנית הלימודים ועם תיאוריות מעודכנות על למידה. ככאלו, הם סקרנים תמיד לשפר ולהשתפר, צמאים כל העת לדעת וללמוד, וחותרים להתפתחות מקצועית.

להרחבה על הוראה איכותית:
מהי הוראה איכותית?
סטנדרד להוראה איכותית באנגליה
אמות מידה להוראה איכותית בניו-זילנד
קריטריונים להוראה איכותית בארה"ב
סטנדרטים להוראה איכותית באוסטרליה