ועדה אקדמית וכנס בנושא מיומנויות מנטליות החיוניות להתמדה של תלמידים במסלולי מצוינות במתמטיקה ובמדעים
תהליך למידה של מומחים אקדמיים לבחינת הכישורים המנטליים הדרושים לתלמידי מצוינות כדי להתמיד ולהצליח במסלולים תובעניים אלה.
תהליך למידה של מומחים אקדמיים לבחינת הכישורים המנטליים הדרושים לתלמידי מצוינות כדי להתמיד ולהצליח במסלולים תובעניים אלה.
כאשר תלמידים משתלבים בכיתות מצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבת הביניים, או במסלול חמש היחידות בתיכון, הם נדרשים להתמודד עם אתגרים משמעותיים. הם נדרשים להשקיע מאמצים רבים בלמידה, להתגבר על כישלונות ולהתמיד לאורך זמן. תלמידים אלה מצויים בתנאי לחץ וניצבים מול ציפיות גבוהות מצד הוריהם, מוריהם, חבריהם לכיתה, ולעיתים קרובות – גם מעצמם. כתוצאה מכך, תלמידים מוכשרים רבים נושרים במהלך הדרך.
במטרה לסייע לתלמידים במסלולי המצוינות לפתח חוסן מנטלי שיתמוך בהתמדתם במסלול תובעני זה, הקרן תומכת בפיתוח סל תוכניות בתחום זה. תוכניות אלה מפותחות על ידי מוסדות מחקר אקדמיים המתמחים בפסיכולוגיה, בהתאם למסגרת מושגית הנשענת על ידע מצטבר וניסיון מעשי.
המהלך נמצא בשלב מוקדם יחסית, ולכן, כדי להבטיח עומק מדעי ואקדמי בעבודת הקרן ושותפיה, פנינו לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. האקדמיה היא עמותה ללא מטרות רווח הפועלת מכוח חוק מיוחד ומעניקה ייעוץ מדעי בתהליכי קבלת החלטות במדינת ישראל בתחומים שונים. במהלך השנים הקרן שיתפה פעולה עם האקדמיה בסוגיות מהותיות, ובהן מורים מובילים ובינה מלאכותית.
האקדמיה מציעה כעת תהליך למידה שבמסגרתו תוקם ועדה מדעית בינתחומית שתבחן את השאלה: אלו מיומנויות מנטליות חיוניות עבור תלמידים במסלולי מצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבת הביניים, ובמסלול לבגרות הייטק בתיכון, כדי להתמיד ולהצליח?
הוועדה תכלול מומחים בתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה, הכלכלה והחינוך. היא תזמין סקירות רקע וסקירות ספרות מדעית מהארץ ומהעולם, תקיים שלושה מפגשי למידה מעמיקים בפורום מצומצם ושלושה מפגשי למידה בפורום רחב, ותארגן כנס בהשתתפות מדענים, קובעי מדיניות ואנשי מקצוע. עם סיום עבודתה של הוועדה היא תפרסם דוח מסכם שיכלול המלצות לסדר יום מחקרי והצעות לפעולות מדיניות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 629