תמיכה מקצועית בהתאמת תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה
תמיכה מקצועית בהתאמת תכנית הלימודים הארצית של חטיבות הביניים במתמטיקה כדי לכלול בה מיומנויות של מתמטיקה יישומית הדרושות במאה ה-21
תמיכה מקצועית בהתאמת תכנית הלימודים הארצית של חטיבות הביניים במתמטיקה כדי לכלול בה מיומנויות של מתמטיקה יישומית הדרושות במאה ה-21
בשנים האחרונות קרן טראמפ יזמה את ראשית הפיתוח של מאגר עשיר של חומרי לימוד מאתגרים במתמטיקה עבור חטיבות הביניים. חומרי הלימוד החדשים הללו מתמקדים במיומנויות מסוימות של מתמטיקה יישומית שלא נכללו עד היום בתכנית הלימודים הארצית. מדובר במיומנויות המהוות את סטנדרט החינוך החדשני בעולם במאה ה-21 בתחומי המדע והטכנולוגיה. מאות מורים הוכשרו כיצד להשתמש בחומרי הלימוד החדשים, ורשויות מקומיות, מחוזות ורשתות חינוך פתחו עשרות כיתות מצוינוּת חדשות ברחבי הארץ, שבהן יישמו אותם באופן ניסיוני.
כיוון שהמשוב שהתקבל מתלמידים וממורים חיובי ביותר, משרד החינוך נערך עתה לכלול מיומנויות של מתמטיקה יישומית בתכנית הלימודים הרשמית. מדיניות חדשה זו נכללת במאמץ נרחב יותר שמשרד החינוך משקיע בחידוש ובעדכון תכניות הלימודים בכלל המקצועות כדי להתאים את הלמידה בבתי-הספר לעידן הנוכחי. יעד נוסף הוא להתאים את התכנים והמיומנויות הנלמדים בחטיבות הביניים לסטנדרטים הבין-לאומיים, כגון מחקר פיז"ה. במבחן הנערך במסגרת מחקר פיז"ה, רק 8.8% מתלמידי ישראל השיגו רמות ביצוע גבוהות (לעומת הממוצע במדינות ה-OECD העומד על 10.9%), ושיעור התלמידים שהגיעו להישגים נמוכים גבוה יותר.
מחקר שנערך לאחרונה בישראל במסגרת מחקר פיז"ה על ידי פרופ' זביגנייב מרצ'ניאק וצוותו, הצביע על נושאים ספציפיים הטעונים שיפור. על-פי ממצאי המחקר, תלמידי ישראל מסוגלים ליישם טכניקה מתמטית אך מתקשים מאוד בהבנת בעיות מהעולם האמיתי ובייצוגן במודל מתמטי. בייחוד בגיאומטריה, כאשר המתמטיקה היא דו-ממדית ותלת-ממדית, תלמידי ישראל מתקשים בתרגום העולם הפיזי למודלים מתמטיים המקלים את הבנת הבעיה ופתרונה.
במשרד החינוך הוחלט אפוא להתאים את תכנית הלימודים למטרה זו, ואנשיו פנו אל אוניברסיטת חיפה לצורך ההובלה האקדמית והסיוע המקצועי בביצוע ההתאמות. הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה מוּכּרת ומוערכת מאוד הודות לאיכות המחקר וההכשרה המתבצעים בה. למעלה מעשור מפעילה האוניברסיטה עבור משרד החינוך את המרכז הארצי למורי מתמטיקה, והיא שותפה ותיקה של הקרן. פרופ' רוזה לייקין, דיקנית הפקולטה לחינוך, הייתה בעבר יו"ר ועדת המקצוע בתחום המתמטיקה במשרד החינוך, וקידמה רבות מהתכניות שהקרן תמכה בהן.
בחודשים האחרונים לייקין כינסה צוות של חוקרים מכובדים מהטכניון, מאוניברסיטת תל אביב, וממוסדות בעלי- שם בעולם, כדי להגדיר יחד את ההתאמות הדרושות. הם ניתחו את תכניות הלימודים במתמטיקה המשמשות מערכות חינוך בעלות הישגים גבוהים בעולם, סקרו את המחקרים החדשניים ביותר בתחום זה, והשוו את כל אלה עם תכנית הלימודים הנהוגה בישראל. בעקבות השוואה זו, הם הציגו מסגרת של סטנדרטים הכוללת מגוון מושגים, טכניקות, ומיומנויות הדרושים לתלמידים כדי לפתח חשיבה מתמטית מסדר גבוה ויכולות יישום.
הם המליצו לשלב בתכנית הלימודים הנוכחית מספר גורמים החסרים בה, בייחוד אלה הכרוכים במידול מתמטי בהקשרים מגוונים הלקוחים מהעולם האמיתי, והיכולת לעבור בקלות בין ייצוגים מתמטיים שונים. הם הצביעו על חשיבותם של פיתוח חשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית המאפשרים לפתור בעיות בדרכים שונות, וכן את חשיבותם של מיומנויות החקר, והשימוש בלמידה על ידי התנסות מעשית ועבודת צוות כמרכיבים הדרושים לפיתוח היכולת לטעון טענות ולנמק.
בעקבות זאת, משרד החינוך ביקש מאוניברסיטת חיפה להוביל את תהליך ההתאמה של תכנית הלימודים, במטרה להעלות את ביצועי התלמידים בכיתות ז'-ט' של חטיבות הביניים ולהקנות להם מיומנויות חשיבה מתמטית מסדר גבוה וכישורי יישום, וכן לשפר את יכולתם לפתור בעיות מהעולם האמיתי, וכל זאת בתוך ארבע שנים. היעד יושג אם עד המחזור הבא של מבחן פיז"ה שייערך ב-2025 תלמידי ישראל יגיעו לממוצע במדינות ה-OECD (ניקוד ממוצע, עלייה מ-463 ל-500 נקודות) ואם יירשם זינוק בשיעור התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים מ- 8.8% ל- 11%.
בשלב הראשון צוות התכנית יכין מסגרת של סטנדרטים שישלבו את המיומנויות החדשות במושגים הנוכחיים של תכנית הלימודים של חטיבות הביניים. לפחות 90 משימות למידה שפותחו כבר על ידי שותפי הקרן, בעברית ובערבית, ייבחרו לצורך התאמה למסגרת הסטנדרטים החדשה, ויוטמעו במאגר משימות הלמידה המרכזי של משרד החינוך המשמש את מורי המתמטיקה. מיומנויות ונושאים נוספים, שמשימות אלה עדיין אינן כוללות, יפותחו ויוטמעו במאגר. היישום בכיתות יחל בשנה הראשונה בשכבות ז' ו-ח', והחל מהשנה השנייה, גם בשכבת כיתות ט'.
כדי להכשיר את המורים בהוראת המיומנויות החדשות, תופעל במשך ארבע שנים תכנית לפיתוח מקצועי וחונכות. בשנה הראשונה לתכנית, האוניברסיטה תקיים סמינר ל-240 מורים מובילים ומדריכים. מתוכם ייבחרו 80 מדריכים, שיובילו 100 קהילות למידה מקצועיות של מורים על פני שלוש שנים ויספקו ליווי פדגוגי לרכזי המתמטיקה בבתי-הספר. באמצעות פעולות אלה 2,500 מורי מתמטיקה בחטיבות ביניים יוכשרו להוראת תכנית הלימודים המותאמת, שהם כמחצית מכלל מורי המתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל.
הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך תחבר הערכה מעצבת והערכה מסכמת לאבחון ביצועים, לשימוש המורים במשימות אלה. ועדת היגוי שתלווה את התכנית תכלול את נציגי האוניברסיטה, משרד החינוך, והקרן. נוסף להתמקדות העיקרית של התכנית בבתי-הספר, תיערך במסגרתה תחרות מתמטית ארצית שנתית בין תלמידי חטיבות הביניים, שתכניה יתמקדו במיומנויות החדשות בהקשרים שונים של החיים האמיתיים, וזאת כדי לעודד למידה עצמית ולמידת עמיתים.
אוניברסיטת חיפה פנתה לקרן בבקשה כי תסייע לה בהובלת התכנית, בדגש על פיתוח והתאמה של חומרי לימוד, ליווי פדגוגי, והכשרת מורים מובילים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 501
בשנים האחרונות קרן טראמפ יזמה את ראשית הפיתוח של מאגר עשיר של חומרי לימוד מאתגרים במתמטיקה עבור חטיבות הביניים.
כיוון שהמשוב שהתקבל מתלמידים וממורים חיובי ביותר, משרד החינוך נערך עתה לכלול מיומנויות של מתמטיקה יישומית בתכנית הלימודים הרשמית.
במשרד החינוך הוחלט אפוא להתאים את תכנית הלימודים למטרה זו, ואנשיו פנו אל אוניברסיטת חיפה לצורך ההובלה האקדמית והסיוע המקצועי בביצוע ההתאמות.