פתיחת כיתות מצוינות עירוניות באום אל-פחם
פתיחת שתי כיתות מצוינוּת עירוניות ושילוב תכנים של מתמטיקה שימושית גבוהה במערכת בקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה בחטיבות הביניים
פתיחת שתי כיתות מצוינוּת עירוניות ושילוב תכנים של מתמטיקה שימושית גבוהה במערכת בקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה בחטיבות הביניים
ב-2017 הקרן אישרה מענק על פני שלוש שנים עבור שיתוף פעולה עם עיריית אום אל-פחם כדי להגשים יעד שאפתני – הכפלת שיעור הבוגרים המסיימים את לימודיהם בתיכון במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות. אום אל-פחם היא עיר ערבית בצפון הארץ, ואוכלוסייתה מונה 60,000 תושבים. ב-2017, רק 7.2% מתלמידי שכבת י"ב בעיר ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. הודות להשקעה ביכולת המקצועית של המורים, בסוף שנת הלימודים 2020, הנתון המקביל צפוי לעמוד על 13.6%.
כעת העירייה מעוניינת להתמקד בחטיבות הביניים. באום אל-פחם יש 7 חטיבות ביניים, ללא חלוקה של התלמידים במתמטיקה להקבצות על-פי יכולת וללא כיתות מצוינות. זאת פרט ל-13 כיתות שבהן לומדים 31% מתלמידי כיתות ח' ו-ט', שהוקצו להן שעתיים שבועיות תוספתיות במתמטיקה. שעות אלה מוקדשות להעשרה ולהכנה לבחינה הפסיכומטרית. מאחר שרק 24% מהתלמידים בוחרים ללמוד לבחינת בגרות ברמת חמש יחידות מתמטיקה בכיתה י', ורק 13.6% מהם משלימים את לימודיהם במסלול זה, העירייה מודעת לכך שרמת התכנים וההוראה בכיתות אלה אינה באיכות מספקת.
כדי לענות על צורך זה, עיריית אום אל-פחם מתכננת תכנית תלת-שנתית לחיזוק יסודות המצוינות בחטיבות הביניים בעיר. בתכנית זו הם יפתחו שתי כיתות מצוינוּת עירוניות לתלמידים המצטיינים במתמטיקה. בשיתוף עם מוסד אקדמי, ילמדו בכיתות אלה מתמטיקה שימושית ומדע מבוסס-מתמטיקה בהיקף של 4 שעות שבועיות תוספתיות. מורי המתמטיקה והמדעים בכיתות אלה יוכשרו ויקבלו ליווי ממוסד אקדמי.
בנוסף, במקום התכנים הנלמדים ב-13 הכיתות הקיימות, ילמדו תכנים של מתמטיקה שימושית, ולשעות ההוראה יתוספו שעתיים שבועיות. בשלוש חטיבות הביניים שבהן אין עדיין כיתה כזאת, תיפתח כיתה חדשה. מורי המתמטיקה המלמדים בכיתות אלה, 25 במספר, וכן 15 מורים למדעים, יצטרפו לקהילת למידה מקצועית שבה הם יפתחו את דרכי ההוראה שלהם תוך הכרות ותרגול של משימות המבוססות על מתמטיקה שימושית. מנהלי החטיבות ורכזי המקצוע ייפגשו באופן שוטף בפורומים ייעודיים לנושא, כדי לתמוך בתהליך.
כלי דיאגנוסטי שפותח במט"ח ישמש למדידת הצלחתה של התכנית בהגשמת יעדיה. היעד הוא להגיע לכך ש-75% מהתלמידים המשתתפים בתכנית יעמדו בדרישות של רמות 6-5 של מבחן פיז"ה במתמטיקה בסיום כיתה ט'.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 402