העלאת שיעור בוגרי חטיבות הביניים בחולון הלומדים חשיבה מתמטית מסדר גבוה
תכנית עירונית להעלאת שיעור בוגרי כיתות המצוינות והקבצות א' המשודרגות במתמטיקה בחטיבות הבינים בעיר ל-55% (1,104 תלמידים) עד 2024
תכנית עירונית להעלאת שיעור בוגרי כיתות המצוינות והקבצות א' המשודרגות במתמטיקה בחטיבות הבינים בעיר ל-55% (1,104 תלמידים) עד 2024
ב-2018 יצאה לדרך תכנית משותפת של הקרן עם עיריית חולון שמטרתה היתה להעלות את אחוז בוגרי חמש היחידות במתמטיקה מ-17% ל-26% (500 תלמידים) עד 2021. כעת, בשנה השלישית והאחרונה של התכנית, 43% מתלמידי כיתות י' בעיר רשומים למגמת חמש יחידות, ו-25% (487 תלמידים) מתלמידי כיתה י"ב עומדים לסיים את לימודיהם במגמה זו, תוך שבועות אחדים. העירייה גאה מאוד בתוצאות אלה, אך מצביעה על כך שבמעבר מכיתה י"א ל-י"ב, שיעור הנושרים מחמש יחידות עדיין גבוה מאוד.
המורים בחולון סבורים שהסיבה לשיעור הנשירה הגבוה מחמש יחידות היא הכנה בלתי מספקת בחטיבות הביניים. לכן, העירייה מתכננת כעת למקד את מאמציה בפתיחת מסלולי מצוינות חדשים בחטיבות הביניים וחיזוק המיומנויות המתמטיות של תלמידים המסוגלים ורוצים ללמוד חמש יחידות מתמטיקה. כיום, ישנן תשע כיתות מצוינות ב-12 חטיבות הביניים, ולומדים בהן 20% (421) מהתלמידים. התוצאה של פער זה בין חטיבות הביניים והתיכונים היא שתלמידים רבים הבוחרים במגמת המתמטיקה המוגברת בתיכון מגיעים ללא הכנה מתאימה למסלול תובעני זה.
בכוונתה של עיריית חולון לפתוח 24 קבוצות חדשות של הקבצות א' משודרגות עבור 1,844 תלמידי כיתות ח' ו-ט' שילמדו חשיבה מתמטית מסדר גבוה. בנוסף, העירייה תפתח שתי קבוצות כלל-עירוניות ל-60 תלמידי מדעים, שילמדו בעיות מתמטיות בהקשרים מדעיים. העירייה תקצה שעתיים תוספתיות בשבוע להוראת מתמטיקה בכל אחת מהקבוצות החדשות, וזאת בנוסף לתקן הקיים של חמש שעות מתמטיקה שבועיות.
בנוסף, עיריית חולון מתכננת לפתוח מסגרת להתפתחות מקצועית עבור 40 מורי מתמטיקה בכיתות ח' ו-ט' ול-26 רכזי מתמטיקה. מורים אלה יתוודעו אל דרכי ההוראה של מתמטיקה שימושית. התפתחותם המקצועית תכלול השתתפות שוטפת בקהילת למידה מקצועית וליווי פדגוגי אישי. שלושה מורים למדעים ישתתפו באופן שוטף בקורס שבו הם יתמקדו בהוראת מתמטיקה בהקשר מדעי.
אחת ההבנות מהתכנית הקודמת שנערכה בבתי הספר התיכוניים, היתה החשיבות הרבה של מעורבות מנהלי בתי הספר בתהליך. לכן, 25 מנהלי בתי ספר ישתתפו בסדנה ייעודית בת יומיים, ובארבעה מפגשים נוספים במהלך השנה. יעד התכנית בחטיבות הביניים הוא ש-80% מבוגרי קבוצות המצוינות והקבצות א' המשודרגות יעברו בהצלחה מבחן דיאגנוסטי אליו ייגשו בסיום כיתה ט', ותוכנו יותאם לרמות המיומנות 6-5 של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 421