קהילות למידה מקצועית לתמיכה ב-170 מורים למדעי המחשב בחטיבות ביניים
קהילות למידה מקצועית לתמיכה ב-170 מורים למדעי המחשב בכיתות המצוינות הפועלות בחטיבות ביניים
קהילות למידה מקצועית לתמיכה ב-170 מורים למדעי המחשב בכיתות המצוינות הפועלות בחטיבות ביניים
ממצאי מחקר שנערך במכון אהרון, מצביעים על כך שלימוד חמש יחידות מדעי המחשב, לצד מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית, מהווה כלי ניבוי לתעסוקה עתידית בענף ההייטק. ואולם, ב-2022, רק 10,800 בוגרי י"ב ניגשו לבחינת הבגרות במדעי המחשב, וזהו נתון שאינו משתנה כבר למעלה מעשור. קיים מתאם בין נתון זה ובין מספר התלמידים הלומדים בכיתות מצוינות שלמדו מדעי המחשב בחטיבות הביניים ובחרו להמשיך בכך ברמת חמש יחידות בתיכון. כדי להגדיל את עתודת המועמדים לתעסוקה בענף ההייטק, אושרה תכנית ממשלתית חדשה הכוללת יעדים ומשאבים ספציפיים המיועדים להרחיב את היקף כיתות המצוינות הן בחטיבות הביניים והן בתיכונים המגישים ל"בגרות הייטק" ברמת חמש יחידות.
הגשמת היעד מהווה אתגר אדיר בשל המחסור במורים למדעי המחשב. כיום 300 מורים בחטיבות ביניים מלמדים מדעי המחשב, ו-200 מורים נוספים עוברים הסבה מקצועית כדי ללמד את המקצוע. רוב המורים המלמדים כיום, ואלה העוברים הסבה כדי ללמד את המקצוע בעתיד, לימדו בתחילה מקצועות אחרים. נסיבות אלה כשלעצמן גורמות לכך שהם מיישמים רק חלק קטן ביותר מתכנית הלימודים. רובם נוטים ללמד כתיבת קוד בשפת פייתון, ולרוב נמנעים מהוראה מורכבת יותר של הפשטת נתונים והפשטה פרוצדורלית, ופתרון בעיות באמצעות אלגוריתמים.
כדי להתחיל להתמודד עם סוגיה זו, פנינו למכון ויצמן למדע. המכון הוא מרכז מומחיות בהוראת מדעים ונחל הצלחה מרובה בהקמת קהילות למידה מקצועית של מורים. צוות מכון ויצמן מציעים תכנית תלת שנתית שבה יוכשרו בתחילה 20 מורים מובילים שיובילו בהמשך 10 קהילות למידה מקצועית, שיפעלו ברחבי הארץ. דגש מיוחד יושם על חלקים בתכנית הלימודים שהמורים מתקשים בהם ונמנעים מהם, כגון מידול מתמטי, הנמקה מתמטית, והערכת בעיות מהעולם האמתי בעזרת אלגוריתמים. במהלך התכנית, ישתתפו 170 מורים במסגרות של התפתחות מקצועית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 516
כדי להגדיל את עתודת המועמדים לתעסוקה בענף ההייטק, אושרה תכנית ממשלתית חדשה הכוללת יעדים ומשאבים ספציפיים המיועדים להרחיב את היקף כיתות המצוינות הן בחטיבות הביניים והן בתיכונים המגישים ל"בגרות הייטק" ברמת חמש יחידות.
הגשמת היעד מהווה אתגר אדיר בשל המחסור במורים למדעי המחשב.