תלמידות בוחרות חמש
פיתוח והפעלה ניסויית של רשת תמיכה פדגוגית בית ספרית לסיוע לתלמידות לבחור ולהצליח בלימודי מתמטיקה ומדעים ברמה של 5 יחידות לימוד
פיתוח והפעלה ניסויית של רשת תמיכה פדגוגית בית ספרית לסיוע לתלמידות לבחור ולהצליח בלימודי מתמטיקה ומדעים ברמה של 5 יחידות לימוד
שיעור התלמידות בכלל תלמידי הפיזיקה ומדעי המחשב בבתי הספר העל-יסודיים בישראל אינו מגיע אף לשליש מכלל הניגשים לבגרות וגם במגמות המתמטיקה בחמש יחידות לימוד התלמידות הן במיעוט. התופעה בולטת עוד יותר באזורי הפריפריה החברתית שכן בתי הספר באזורים אלו שמים דגש רב יותר על התלמידים והתלמידות החלשים. בנות בעלות פוטנציאל לציונים גבוהים בבחינות הבגרות כמעט שאינן זוכות לעידוד ולעזרה.
"שער" היא רשת של בתי הספר מיסודו של אליאנס-כי"ח הפועלת בשיתוף עם עשרים בתי ספר באזורי הפריפריה החברתית. לפני שלוש שנים יזמה שער תכנית לקידום תלמידות בעלות פוטנציאל לימודי, כדי לסייע להן לגשת לבחינות הבגרות בארבע ובחמש יחידות ולפתוח להן צוהר לעולם המדע וההנדסה. במסגרת התכנית מקבלות 250 תלמידות תיכון סיוע בלימודים ותמיכה רגשית, ומפגישים אותן עם מדעניות מתעשיית ההיי-טק ומהאקדמיה המשמשות להן דגם לחיקוי והשראה. בשנה הבאה התכנית תורחב ותכלול 420 תלמידות. המחקר המלווה את התכנית מצביע על שיפור בהישגים הלימודיים של המשתתפות ובדימוי העצמי שלהן.
כי"ח מעוניין להעמיק את התכנית ולעבוד לא רק עם התלמידות באופן ישיר אלא גם עם בתי- הספר שבהם הן לומדות. לשם כך יתבקשו בתי הספר לתמוך בלמידה של התלמידות המשתתפות בתכנית, לנהל מעקב פרטני אחר התקדמותן ולהתאים את ההוראה בכיתות לצרכים וליכולות של התלמידות. התכנית תכלול הכשרה למורים ולשאר אנשי המקצוע בבתי הספר; הדרכה פרטנית למורים למתמטיקה ולמדעים; ופיתוח נהלים ושגרות עבודה שיסייעו לבתי הספר להטמיע את התמיכה בתכנית בהתנהלות השוטפת של בית הספר.
בשנה הקרובה יעסקו בפיתוח יחידת לימוד בית-ספרית זו וייערך ניסוי פיילוט שלה בשבעה בתי- ספר במטרה לפרסם ספר הדרכה שבעזרתו יוכלו בתי ספר נוספים ליישם את התכנית.