שדרוג כלי לאבחון הידע והמיומנויות המתמטיים של בוגרי כיתות ט'
כלי הערכה מהיר שיספק תמונת מצב מידית לגבי יכולת הלמידה של בוגרי כיתות ט' בקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה
כלי הערכה מהיר שיספק תמונת מצב מידית לגבי יכולת הלמידה של בוגרי כיתות ט' בקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה
תלמידי חטיבות ביניים המעוניינים להירשם ולהצליח במגמת חמש יחידות מתמטיקה בתיכון זקוקים לבסיס ידע מוצק, לצד מיומנויות חשיבה, מוטיבציה גבוהה, ויכולת להתמודד עם בעיות מורכבות. כדי לחזק את הקשרים בין חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים ולאפשר מעבר חלק ביניהם, אישרה הקרן לפני כשנתיים מענק למט"ח עבור פיתוח כלי אבחון ייעודי ("HighData"). מדובר בערכת כלי אבחון שמטרתה לסייע למורי המתמטיקה לבחון ולזהות את רמת הידע ומיומנויות החשיבה שהתלמידים רכשו בחטיבות הביניים.
כיום כוללת הערכה סדרה של 70 משימות המותאמות לתכנית הלימודים ולמסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. במהלך כיתה ט', התוצאות הדיאגנוסטיות מספקות למורים בקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה אינדיקציות בזמן אמיתי לגבי ההתקדמות של כל תלמיד באופן אישי. ערכת כלי האבחון כוללת מספר דוחות ושאלונים המספקים למורה ולתלמיד תובנות לגבי היכולות והקשיים הן מבחינת ידע תוכן, והן מבחינת מיומנויות מידול והנמקה.
כדי שהכלי ישתלב בשגרת ההוראה, כל אחד ממענקי הקרן לשותפויות עם רשויות מקומיות, עם רשתות חינוך, ועם תכניות פיתוח, כולל שימוש ב-HighData ככלי להערכת הצלחתה של התכנית. בנוסף, עד היום, 50 מורים השתתפו בקורס הכשרה מיוחד, ומורים ותלמידים ב-83 כיתות מצוינות נבחנו במבחנים הכלולים בכלי זה. עם זאת, השימוש ב- HighData אינו בגדר חובה, והמשתמשים בו עושים זאת מרצונם, בעיקר במסגרת תכנית המיישמת את חומרי הלימוד החדשים, המדגישים מתמטיקה מבוססת הקשר בזיקה לעולם האמיתי.
כעת, עם סיום שנת הקורונה, האבחון דרוש באופן מידי, כדי לספק תמונת מצב של התלמידים בחזרתם לבית הספר. לאחר תקופה ממושכת של סגרים ומעבר מלא מהמורות ללמידה מהבית, ההנחה שכל תלמידי קבוצות הלימוד הגבוהות מוכנים לחמש יחידות מתמטיקה אינה מובנת מאליה. לכן, מט"ח מציע כעת לשדרג את ערכת כלי האבחון HighData, כדי שתכלול גם כלי הערכה מהיר שיספק תמונת מצב מידית לגבי יכולת הלמידה של בוגרי כיתות ט' בקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה.
התכנית היא להתאים את הכלי לשימוש עצמי באמצעות "אופק", המערכת לניהול הלמידה של מט"ח. הכלי והתוצאות יהיו זמינים למורים ולתלמידים שיקבלו מיפוי פשוט המשקף את מצבו של התלמיד במספר תחומי ידע ורכיבים של מיומנויות. בנוסף, 150 מורים יקבלו תמיכה לצורך התכנים והתפעול הטכני. כמו כן, הקרן ביקשה ממט"ח וממרכז מיטיב לשתף פעולה ולשלב את השאלונים הבוחנים את הבשלות הרגשית בכלי של מט"ח. כל התכנים יהיו זמינים בעברית ובערבית. הציפייה היא ש-1,500 בוגרי כיתות ט' ישתמשו בכלי לאבחון עצמי בחופשת הקיץ הקרבה, לקראת הרישום לכיתה י'.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 434