פיתוח תוכנית המשלבת מיומנויות קוגניטיביות ומנטליות מתקדמות, ייחודיות לתלמידים מצטיינים
פיתוח חוסן מנטלי וכלים לחשיבה מתקדמת לתלמידי מצוינות במתמטיקה
פיתוח חוסן מנטלי וכלים לחשיבה מתקדמת לתלמידי מצוינות במתמטיקה
הלמידה במסלול מצוינות היא תובענית מאוד ודורשת מאמץ מתמשך. כאשר תלמידים נתקלים בקושי, ולעיתים אף בכישלון, מצופה מהם להמשיך לנסות עד שהם מצליחים. למרות שביצוע טעויות הוא מהותי לתהליך הלמידה, כישלון בדרך כלל אינו מתוגמל ואינו נתפס כהזדמנות ללמידה טובה יותר. מעגל זה של מאמץ וטעות עלול להוביל תלמידים לוותר ולנשור מהמסלול.
במסגרת מאמצינו לחזק את החוסן המנטלי של תלמידים בכיתות מצוינות, פנינו למכון פוירשטיין. המכון, שהוקם בשנת 1992 על ידי ראובן פוירשטיין ז"ל כמרכז הבין-לאומי לקידום פוטנציאל למידה, מפעיל תוכניות בארץ ובעולם. המתודולוגיה שלו מבוססת על אבחון פסיכולוגי מעמיק של פוטנציאל הלמידה ועל מתן כלים ואסטרטגיות מבוססות מדע לשיפור החשיבה והלמידה.
מכון פוירשטיין מציע להתבסס על תוכנית 'העשרה אינסטרומנטלית' ולהתאימה לצרכיהם של תלמידי כיתות המצוינות. התוכנית תתבסס על הבנת תהליכי הלמידה בהקשר של תוכנית הלימודים במתמטיקה ברמה גבוהה. על פי שיטת המכון הבנה של תהליכי החשיבה אשר מובילים, בין השאר, לטעויות, תשפר את יכולות הלמידה שלהם ותעלה את הבטחון העצמי שלהם.
בשלב הראשון, צוות מומחים הכולל פסיכולוגים ומורים למתמטיקה יעבוד בשיתוף פעולה עם מורים למתמטיקה המלמדים בכיתות מצוינות בחטיבות הביניים. יחד, הם יזהו טעויות וקשיים אופייניים, בנוסף יזהו את פרופיל הלמידה של התלמידים בכיתות אלה. בשלב השני, יפתח הצוות תוכנית הכשרה ל-90 מורים למתמטיקה, חוברות עבודה לתלמידים וכלי אבחון שייושמו בקרב 500 תלמידיהם.
בהמשך, ישתתפו מורי מתמטיקה המלמדים בכיתות מצוינות בחטיבת ביניים בשני מחזורי הכשרה בני 30 שעות כל אחד. במהלך הכשרה זו, ירכשו המורים כלים המותאמים לתוכנית הלימודים הארצית במתמטיקה ולרמות 5–6 במבחן פיז"ה הבינלאומי. כלים אלה יסייעו לתלמידים לשפר את כישוריהם המטא-קוגניטיביים, לפתח יכולת ויסות עצמי, להגביר את ביטחונם העצמי, ובסופו של דבר הם עשויים להוביל לעלייה בשימור הידע ובהישגים.
לאחר ההכשרה, יקבלו המורים ליווי והדרכה פרטנית למשך שנתיים. אם התוכנית תצליח, יהיה צורך לפתח תוכנית הפעלה ותקציב, על מנת לשלב אותה באופן מוסדר בבתי הספר ובהיקף נרחב.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 599