סקר בקשר לגורמים המשפיעים על תלמידים בבחירת מגמות
סקר בנושא הגורמים המשפיעים על תלמידים הבוחרים להיבחן במתמטיקה ופיזיקה בתיכון
סקר בנושא הגורמים המשפיעים על תלמידים הבוחרים להיבחן במתמטיקה ופיזיקה בתיכון
כשתלמיד בתיכון מחליט באיזו מגמה ללמוד, בחירתו מתבססת על מספר גורמים. בדומה לכך, כשעולים קשיים בתהליך הלמידה והוא מתלבט אם לנשור או להתמיד, הוא לוקח בחשבון מספר שיקולים. היכולת להתערב ולהשפיע על תהליכי קבלת החלטות אלה תלויה בהבנת הגורמים הללו. למטרה זו, מציעה הקרן מחקר איכותני שיענה על השאלה: " אילו גורמים מובילים תלמידים לבחור בחמש יחידות לימוד במתמטיקה ופיזיקה ומה גורם להם לנשור ממקצועות אלה?"
המחקר יעסוק בזיהוי השלבים העיקריים בתהליכי קבלת החלטות אלה, במיפוי המשתנים העיקריים שמשפיעים על בחירתם וזיהוי המשקל של כל אחד מהם ויצביע על אופני התערבות בעלי פוטנציאל השפעה הגדול ביותר על תהליך זה. המחקר יעשה שימוש בשיטות מחקר איכותניות, כולל ראיונות עומק וקבוצות מיקוד שיכללו תלמידים, הורים ומורים מרקע מגוון. בין המשתתפים בקבוצות המיקוד יהיו תלמידים שבחרו והתמידו במקצועות אלה והוריהם, תלמידים שנשרו, הורים ותלמידים בעלי פוטנציאל שבחרו לא ללמוד מקצועות אלה ומורים שמייצגים את דיוקן המורה שמלמד את המקצועות הללו. המחקר יבוצע על-ידי מכון מקצועי המתמחה בגיוס קבוצות מיקוד והממצאים יפורסמו לקהילה המקצועית באתר הקרן ללא תשלום.
הכוונה היא שהממצאים יסייעו לקרן, אך במיוחד לבתי ספר ולמורים, להבין בצורה טובה יותר את המצב הקיים ולהתמודד עמו בהתאם. לדוגמה, אם יתברר כי להורים יש השפעה רבה על בחירת ילדיהם, תרצה הקרן לשקול לכלול מרכיבים של מערכת יחסים בין הורים ומורים בפעילותה. אם המחקר יזהה רגע מסוים שבו התלמידים מחליטים, ייתכן שבתי ספר ירצו לסייע למורים ליצור תוכן שמתמקד ברגע הספציפי הזה. המחקר יבדוק גם את גודל ההשפעה שיש לחברים, לתדמית המקצוע, לשיקולי בחירת הקריירה בעתיד ולשירות הצבאי ו/או המסלול האקדמי של בוגרי לימודי 5 יחידות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 79