באופן מעט מוזר ויוצא דופן, קרן טראמפ החליטה לפתוח את פעילותה עם פרס למורים מעולים. בדרך כלל, קרנות פילנתרופיות מגיעות לשלב שבו הן בוחרות להעניק פרסים על מצוינות בתחום, רק אחרי שפעלו בו במשך שנים, הכירו את השדה ואת העוסקים במלאכה, וחשבו שידעו להגדיר ולזהות מצוינות. הקרן עשתה זאת אחרת משלוש סיבות מיוחדות – הרצון להגיע במהירות להגדרה של מצוינות בתחום, לעמת ולתקף אותה מול המציאות בשדה; והצורך להכיר מקרוב ולעומק מורים מעולים שישתלבו בפרויקטים עתידיים ויובילו מהלכים מקצועיים וציבוריים.
ככל שנקפו השנים תיק המענקים של הקרן הלך ונבנה, והוא כולל כיום עשרות תכניות המפתחות ומטפחות הוראה איכותית בשדה. קידום המצוינות במתמטיקה ומדעים הפך לנושא בעדיפות לאומית ומוקצים לו משאבים משמעותיים. כתוצאה מכך, הכיתות מתמלאות והציפיות של הציבור, ההורים ובית הספר, מרקיעות שחקים. מורים רבים מספרים כי הם נמצאים בלחץ בין הצורך לדחוף את הכיתה לדרגות גבוהות של העמקה וחשיבה, בלי לוותר על הרמה והקצב, ובין הצורך להעניק מענה אישי לכל תלמיד בזמן אמת.
באחד המפגשים האחרונים, אמר בנושא זה שר החינוך "שמנו את המערכת על סטרואידים והביצועים עלו. אבל כל אחד יודע מה קורה אחרי שהשפעתם דועכת, ולכן עכשיו עלינו להשקיע בבניית השרירים, כלומר במורים".