הנתונים על מורים למתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים שונים מאלו שעמדו בפני המהלך של 'חמש היחידות' בתיכון. הנתונים מצביעים על כך שאין מחסור משמעותי ולא צפוי גל פרישה בשנים הקרובות. ההשכלה האקדמית של המורים בחטיבת הביניים והיקף המשרה הממוצע נמוכים בהשוואה למורי התיכון. ניכרת שונות בידע ובמוטיבציה להוראה. בבתי הספר ישנם מורים מעולים שבחרו בחטיבת הביניים כדי להעמיק בחומר, לפתח מיומנויות ולעורר לחשיבה, אולם לא כל התלמידים זוכים ליהנות מהוראה מעולה.
קרן טראמפ מאמינה במורים ובהוראה איכותית. תיאוריית השינוי שהקרן מציעה לחטיבת הביניים מייחסת למורים תפקיד משמעותי ביותר כאנשי מקצוע וכמורי הדרך של התלמידים. אולם, בהתחשב בנתונים הללו, אופן הפעולה יהיה שונה. לא יינתן דגש לגיוס והכשרה של דור חדש של מורים, אלא נסתפק בשיתוף פעולה עם מסלולי ההכשרה הקיימים. עיקר המאמץ יוקדש לעבודה משותפת עם צוותי המורים הקיימים בבתי הספר.
במציאות של כיתות גדולות והטרוגניות ושל תכנית לימודים רחבה, אנו מניחים שמורים שונים יזדקקו לתכנים שונים בפיתוח המקצועי שלהם. בחלק מן המקרים, יהיה צורך להעמיק את בסיס הידע המתמטי ואת ההתמחות בתחומי מדע שונים. במקרים אחרים, יהיה צורך בכלים פדגוגיים של הוראה קלינית כדי להצליח להגיע לכל תלמיד. לעתים יהיה צורך בבניית מוטיבציה ובניית ערוצי תקשורת עם תלמידים, הורים ומורים עמיתים. בכל אלו, אנו מתכוונים להתמקד ע"מ לחזק את היכולת המשותפת של צוותי ההוראה בבתי הספר.