בשנים האחרונות העולם ניצב בפני קפיצה טכנולוגית עצומה. המחשב כבר אינו רק כלי המתוכנת לבצע משימות או לקבל החלטות על בסיס נתוני עבר, אלא מיום ליום הופך מסוגל לחשוב, להבין, ללמוד, להתפתח וליצור בעצמו – בדיוק כמו המוח האנושי, ומעבר לכך. ההשלכות של המהפכה הטכנולוגית הזו מסעירות את הדמיון, ועמן סכנות שיגברו, פערים שיתרחבו, ודילמות מוסריות שיחריפו.
השאלות הניצבות בפני קרן טראמפ הן מהי ה"מצוינות" הנדרשת לחוקרים, מדענים ומפתחים בעידן של מחשבים הלומדים ויוצרים בעצמם, ומהם הידע והמיומנויות הנחוצים בבית הספר לאותה שדרת מצוינות עתידית של ישראל. מדינות אחרות בעולם, כמו סינגפור, קוריאה, יפן, ניו-זילנד וקנדה, החלו לעסוק בנושא בשיטתיות החל מ-2018.
אנו סבורים כי הקרן תוכל לשמש כזרז לבניית התחום, לסייע לחלוצים, לקדם למידה משותפת, לפתח ולהתאים תכנים ותוכניות, להכשיר מורים וחונכים, וללמוד ולשפר תוך כדי תנועה. מכיוון שמדובר בתחום שמתפתח במהירות רבה, לקצב הפעולה של השדה החינוכי תהיה חשיבות גדולה.