הקבצות הצטיינות בחברה הערבית בחיפה ובצפון
מחוזות צפון וחיפה ייפתחו 96 הקבצות א' משודרגות ב-48 חטיבות ביניים בחברה הערבית
מחוזות צפון וחיפה ייפתחו 96 הקבצות א' משודרגות ב-48 חטיבות ביניים בחברה הערבית
תוצאות מחקר פיז"ה משנת 2018 הצביעו על פער משמעותי בין תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית בישראל. הציון הממוצע במתמטיקה בקרב דוברי ערבית ירד ב-12 נקודות ל-379 (אחת התוצאות הנמוכות ביותר בעולם), לעומת 490 נקודות בממוצע בקרב תלמידים דוברי עברית (תוצאה זהה לממוצע במדינות ה-OECD). מגמה זו בולטת ביתר שאת בקבוצת התלמידים המצטיינים במתמטיקה, שבה תלמידים דוברי ערבית מהווים פחות מאחוז אחד.
פער זה בהישגים הוא אחד מאותות אזהרה רבים שהובילו את הממשלה להכין תכנית לאומית בהיקף של 30 מיליארד שקלים, במטרה לפתוח בפני החברה הערבית בישראל הזדמנויות רבות יותר בתחום החינוך והכלכלה. למעלה מתשעה מיליארד שקלים בתכנית זו יושקעו בחינוך, ואחד מיעדיה הרבים הוא צמצום הפער בהישגי התלמידים במבחן פיז"ה ביותר מ-30% עד 2025. משרדי הממשלה וגופים ממשלתיים דנים בצעדים המעשיים ליישום התכנית.
בינתיים, עד ליישומה, כשברקע מבחן פיז"ה שייערך ב-2022, משרד החינוך פנה לקרן ולמכון ברנקו וייס בהצעה לאחד כוחות בפרויקט משותף. אנשי ברנקו וייס מציעים כעת תכנית לשלוש שנים וחצי, שבמסגרתה ייפתחו שתי הקבצות א' משודרגות בכל אחד מ-48 בתי-ספר ערביים במחוזות חיפה והצפון. בכוונתם לעבוד עם מורי המתמטיקה, עם רכזי המקצוע, ועם מנהלי בתי- הספר, כדי לפתוח בפני תלמידי חטיבות הביניים הזדמנויות נוספות ללימוד מתמטיקה ברמה גבוהה.
משרד החינוך יקצה לכל אחד מבתי-הספר שתי שעות הוראה תוספתיות בשבוע לכל קבוצה חדשה, שייפתחו בהדרגה על פני שנתיים בשכבות ט'. לתמיכה בפרויקט זה, ברנקו וייס יחד עם גוף אקדמי, יספקו ליווי להתפתחות מקצועית ל-80 מורי מתמטיקה ול-48 רכזי מקצוע. ההתפתחות המקצועית תכלול קורס בן 30 שעות וליווי פדגוגי אחת לשבועיים במשך השנה הראשונה, וקהילות למידה מקצועיות בשנה השנייה. ההתפתחות המקצועית של המורים תתמקד ביישום מיומנויות מידול וחשיבה מתמטית בהתאמה לרמות 6-5 במבחן פיז"ה. הציפייה היא שכל מורה ילמד בהקבצה א' המשודרגת שלו לפחות 10 משימות במשך שנת הלימודים.
בנוסף, אנשי ברנקו וייס ילוו גם את מנהלי בתי-הספר. יעד התכנית הוא להגיע לכך ש-80% מבוגרי כיתות המצוינות החדשות יעמדו בהצלחה במבחן דיאגנוסטי שחובר על ידי מט"ח, בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 הגבוהות ביותר במבחן פיז"ה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 458
הציון הממוצע במתמטיקה בקרב דוברי ערבית ירד ב-12 נקודות ל-379 (אחת התוצאות הנמוכות ביותר בעולם), לעומת 490 נקודות בממוצע בקרב תלמידים דוברי עברית
פער זה בהישגים הוא אחד מאותות אזהרה רבים שהובילו את הממשלה להכין תכנית לאומית, ואחד מיעדיה הרבים הוא צמצום הפער בהישגי התלמידים במבחן פיז"ה ביותר מ-30% עד 2025
בינתיים, עד ליישומה, כשברקע מבחן פיז"ה שייערך ב-2022, משרד החינוך פנה לקרן ולמכון ברנקו וייס בהצעה לאחד כוחות בפרויקט משותף