Top Online – תכנית מצוינות במתמטיקה

מה בתכנית?

Top Online היא תכנית  מקוונת לקידום מצוינות במתמטיקה תוך פיתוח כישורי חשיבה מתמטיים בהקשרים יישומיים התואמים  למיומנויות הנבדקות במחקר PISA. התכנית מיועדת לפתח  את היכולת של תלמידים במגזר הערבי להשתמש במתמטיקה בהקשרים שונים שהם מחוץ לכיתה ותכנית הלימודים. התלמידים יחשפו למצבים מחיי היום יום אותם יוכלו לתאר ולהסביר באמצעות ארגז הכלים המתמטי שיתרחב במהלך התכנית.  בדרך זו יוכלו התלמידים להתמודד באופן אסטרטגי במתן פתרונות בשפה מתמטית לבעיות שונות שאינן מתקשרות בהכרח לנושאים מתמטיים קלאסיים  הנלמדים  בבית הספר על פי תכנית הלימודים.

  שנת הלימודים תחולק למספר  חטיבות זמן, כאשר בכל חטיבה יעסקו התלמידים  בשעות אחר הצהרים בלמידה אונליין  סביב קפסולה נושאית מוגדרת אשר תציב בפני הלומדים אתגרים אשר נלקחים  מתחומי היישום המדעי-הנדסי או מהיום-יום כגון ניהול פיננסי, לוגיסטיקה של קניות באינטרנט, ניווט באמצעות GPS, מבט לחלל באמצעות טלסקופים ועוד. כך יכירו הלומדים בתפקידה של המתמטיקה להבנת המציאות של ימינו וליכולת ליצור באמצעותה עולם מתקדם.

Top Online הינה חלק אינטגרלי מתכנית לימודים בית ספרית לתלמידים מצטיינים מהמגזר הערבי. הלומדים בה יזכו להערכה בית ספרית בתעודה.

מה ההישגים הצפויים?

ההצלחה הרצויה ב- Top Online היא שנוער מהמגזר הערבי יהיה מכוון לחשיבה מתמטית מתקדמת וימצא בתחום המתמטיקה מקור להתפתחות חברתית ומקצועית.  נוכל לזהות מגמה מהסוג ביכולת של התלמידים להתמיד  עד תום השנה בתכנית  מתוך עניין ואתגר.  מצופה, שתלמידים אלה, ישפרו באופן משמעותי את ההישגיים שלהם ביכולת לפתור בעיות בהם נדרשים שימוש בכלי חשיבה ובארגז כלים מתמטי. בחירה של מרבית התלמידים ב – Top Online   ללמוד בתיכון מתמטיקה ברמה של 4-5 יחידות לימוד תעיד על הצלחה בהחדרת מוטיבציה למצוינות. Top Online שמה לעצמה להגיע ליעד של שישה אחוז מצטיינים במגזר הערבי במבחני PISA בשנת 2021.


למה PISA?  למה במגזר הערבי? למה בחט”ב?

   מחקרי פיזה נערכים על-ידי ארגון ה- OECD במטרה להציף  את רמת האוריינות המתמטית של תלמידים בני 15 הנמצאים בשלב האחרון של תהליך הלמידה לפני כניסתם לחייהם הבוגרים. מחקרים אלא מציגים מדדים המתייחסים למיומנויות ולכלי החשיבה במתמטיקה, שרכשו בני נוער בתשע שנות לימוד בבית הספר, וליכולת שלהם להתמודד עם בעיות מורכבות בתחום זה.

    מחקרי PISA מעידים על הישגים נמוכים במגזר הערבי באוריינות מתמטית. נמצא שבמבחני PISA תלמידים מהמגזר הערבי אינם מגיעים כלל לרמת בקיאות 5-6 בתחום המתמטיקה – רמה המאפיינת תלמידים מצטיינים במקצוע זה. נמצאו פערים בהישגים של התלמידים במגזר הערבי לעומת תלמידי דוברי השפה העברית ששיעור התלמידים המעיד על רמת בקיאות 5-6 עומד על עשרה אחוז.

   כשבאים לבחון כיצד נערכים תהליכי ההוראה לתלמידים אלה מוצאים שהיא בעיקרה פרונטלית, כזאת המעודדת שינון ולמידה של טכניקות מתמטיות ופחות  כישורי חשיבה בתחום זה, דבר  המקשה על התלמידים לרכוש כלים מתמטיים אותם הם יכולים ליישם על בעיות מעשיות. כמו כן נמצא שהרצון של התלמידים ללמוד מתמטיקה במגזר הערבי בתוכניות המכוונות להישגים  היא בעיקרה מטעמי יוקרה ופחות מתוך שאיפה למצוינות מה שמביא לנשירה גבוהה מתוכניות המכוונות לכך.

Top Online  מיועדת לתלמידי חטיבות הביניים רגע לפני המעבר שלהם לתיכון, בשלב הקריטי של בחירת תחומי העניין ללמידה  שמטרתה להשפיע על עתידם המקצועי. בחט”ב התלמידים טרם נמצאים תחת מכבש של למידה למבחני הבגרות וקיימת הפניות הדרושה לפיתוח מיומנויות חשיבה מתמטיים בהקשרים יישומיים.

 למה וירטואלי?

   מטרת התכנית לתת מענה לתלמידים שהמסגרת הגיאוגרפית לא מאפשרת זאת. ולהגיע למסה קריטית של תלמידים חוצת בתי ספר שניתן להשפיע עליה. באמצעות המערכות הווירטואליות יהיה ניתן להגיש לתלמידים את מיטב המשאבים הכוללים תכנים, מורים וחונכים בליווי אישי ללא תלות במקום פיסי ועם גמישות בזמן הלמידה. הלמידה מרחוק באמצעות מערכות טכנולוגיות משוכללות מאפשרת למידה עצמית, באווירה שלווה ופחות רועשת מזו הקיימת בכיתה ובמקביל מאפשרת למידה שיתופית עם קבוצה הומוגנית של תלמידים המעוניינים להגיע לרמת הישגים גבוהה במתמטיקה. הלמידה הווירטואלית מכשירה את התלמידים למיומנויות המאה ה-21. מיומנויות אלה נמדדות  כיום על-ידי מבחני PISA המבוצעים על ידי מערכת מתוקשבת.

מי הלומדים?

   תלמידים מצטיינים  במתמטיקה מבתי ספר דוברי השפה הערבית. בשנה הראשונה לתוכנית  ילמדו 300 תלמידים מכיתה ט’. השאיפה בשנים הבאות להצטרפות מספר דומה של תלמידים מכיתות ח’ ו- ז’.

מי המלמדים?

התלמידים יחשפו דרך הסביבה הווירטואלית למגוון רחב של מנחים:

  • מורים מומחים למתמטיקה בעל יסודי מהמגזר הערבי המכירים היטב את תכנית לימודים במתמטיקה, הכישורים הנדרשים ואופני החשיבה של ילדים בגילאים שהתכנית מכוונת אליה.
  • חונכים סטודנטים הלומדים באקדמיה מקצועות מתחום המדעים מדויקים  ינחו וילוו קבוצות קטנות של לומדים למתן מענה פרסונאלי לתלמיד.
  • אנשי מקצוע מומחים העוסקים בחייהם המקצועיים  בתחום שהתלמידים יחשפו אליהם בקפסולות השונות ושבהתלהבותם ובערכים שהם מציגים מהווים מודל להערצה וחיקוי.

איך לומדים?

הלמידה ב- Top Online תכלול חשיפה לנושאים מעוררי השראה המציגים את אתגר הקפסולה, ומביאים  לידי ביטוי  את ההבנה של המתמטיקה מאחורי יישומים אלה. התלמידים לא יטרחו לפתור תרגילים באופן טכני אלא  התבקשו להסביר תופעות שיונגשו  באמצעות מודלים מתמטיים. התלמידים יעסקו במהלך התכנית במשימות אישיות ופעילויות קבוצתיות.

   הלמידה בכל קפסולה תתבסס על רצף של 4 מפגשים  סינכרוניים מחוץ למסגרת שעות הלימוד בבית הספר באמצעות מערכת   Webex המאפשרת מפגשים וירטואליים דרך הרשת בשעות קבועות. המפגשים ישלבו הקנייה של תכנים במפגשי מליאה ווירטואליים בהשתתפות קבוצות גדולות של לומדים.  בין לבין יפגשו הלומדים את החונכים  לשיח מתמטי סביב אתגרים באופן כזה שהחונכים ישוחחו עם התלמידים על הפרשנויות שלהם לנושאים הנלמדים וכך יוכלו לסייע בקידום ההבנה המתמטית שלהם.

    מערכת נוספת שתהיה זמינה לתלמידים היא  סביבת הלמידה   MOODLE  בה תהיה אפשרות להעמיק ולחקור בנושאים הנלמדים בין המפגשים הסינכרוניים, לעסוק באתגרים באופן עצמאי בזמנים הנוחים לתלמידים ולקבל סיוע ומשוב מהחונכים המלווים אותם בתהליך הלמידה. בנוסף יעשה שילוב של רשת חברתית באמצעות אפליקציית וואטסאפ בה החונכים ידאגו ליצור עניין בתכנים הנלמדים, לעורר צפייה לתכנים הצפויים ולסייע בשיעורי הבית הניתנים בבית הספר.

ולסיכום מהי הייחודיות של התכנית?

Top Online ברצון להביא תלמידים למצוינות במתמטיקה יוצרת סביבת למידה וירטואלית המשתלבת במרחבי הלמידה של המאה ה-21 ומאפשרת לתלמידים מצטיינים להתקדם בקצב מהיר עם ליווי של מומחים במתמטיקה וסטודנטים, לעבר ההבנה של המתמטיקה והחשיבה באמצעות מודלים מתמטיים על בעיות מורכבות שהחיים בעולם משתנה מציבים לנו.

להרשמה לתכנית