תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בנצרת
תכנית עירונית בנצרת במטרה להעלות את שיעור התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ל-20% בתוך שלוש שנים
תכנית עירונית בנצרת במטרה להעלות את שיעור התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ל-20% בתוך שלוש שנים
נצרת היא העיר הערבית הגדולה ביותר בצפון הארץ, אוכלוסייתה מונה כ-80,000 תושבים, 69% מהם מוסלמים ו-31% נוצרים. במערכת החינוך העל-יסודי בעיר לומדים כ-9,500 תלמידים ב-17 בתי ספר. חמישה מתוכם מפעילה העירייה, שלושה הם בתי ספר מוּכָּרים שאינם רשמיים ["ייחודיים"] ו-9 הם בתי ספר פרטיים המופעלים על ידי כנסיות ומנזרים שונים.בשנת 2014 היה שיעור הבוגרים הזכאים לתעודת בגרות בנצרת 58.1%, עם פער ניכר לטובת בתי הספר הפרטיים. כדי להתמודד עם מצב זה, העירייה החלה להפעיל מספר תכניות בשיתוף משרד החינוך ורשת אורט.
ב-2014 ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות 204 תלמידים, המהווים 12.8% מכלל תלמידי י"ב בעיר בשנה זו. לאחר ניתוח הנתונים העירייה מצאה כי ישנו פוטנציאל שאינו ממוצה בקרב התלמידים בעיר – 17% מהתלמידים שניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 4 יחידות יכלו ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות, ומתוכם 51% אכן השיגו ציונים גבוהים במתמטיקה.
על-מנת להעלות את שיעור התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות איתרה העיר נצרת מספר אתגרים עמם עליה להתמודד. כיום מלמדים בבתי הספר בעיר 39 מורים למתמטיקה, אך רק 12 מהם מלמדים ברמת 5 יחידות. העיר מאמינה שאחד הגורמים לכך שתלמידים נושרים לרמות הלימוד הנמוכות יותר במתמטיקה הוא שיטות ההוראה המסורתיות וכן חוסר מודעות לחשיבות של לימודי המתמטיקה בכלל, ולחתירה למצוינות בפרט.
כדי להתמודד עם מצב דברים זה מציעה עיריית נצרת לקיים תכנית הכשרה למורים הוותיקים אשר מלמדים ברמת 5 יחידות בה ילמדו שיטות הוראה חדשניות והוראה קלינית. בנוסף תוקם עתודת מורים חדשים ברמת 5 יחידות שייבחרו מתוך מורי מתמטיקה ברמת 4 יחידות המצטיינים. העירייה תקצה בניין מיוחד לצורך פעילויות החינוך המתמטי, ובהן הכשרת המורים, השתלמויות למנהלי בתי הספר ופעילויות תגבור לתלמידים. בבניין יתקיימו הפעילויות הבאות:
מטרת העיר היא להעלות את שיעור בוגרי התיכון הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות מ-12.8% ל-27% עד לשנת 2020. להערכת קרן טראמפ, על סמך הנתונים הקיימים זוהי מטרה שאפתנית מדי, ואנו ממליצים על יעד מתון יותר של הלאה ל-20%. מאמץ זה יחייב פתיחה של 15 כיתות חדשות למתמטיקה ברמת 5 יחידות, שבהן ילַמדו המורים החדשים שיוכשרו. בד בבד, העירייה תפעל בקרב ההורים והתלמידים כאחד כדי לשנות את תפיסותיהם לגבי מתמטיקה ברמת 5 יחידות, וכדי לטפח הערכה וביקוש למגמות לימוד ברמת מצוינות בבתי הספר העל-יסודיים.