אסטרטגיה

להעניק הזדמנות לתלמידים
לטפח מומחיות בהוראה
להצמיח שינוי במערכת
לחבר בין שותפים-לדרך
להניע מהלך חברתי
ליצור שפה משותפת
כשכל אלה יתקיימו, יורחב מעגל המצויינות, מה שיאפשר למדינת ישראל להדביק את הפער מול העולם ולהתייצב בנקודת זינוק טובה ותחרותית לקראת האתגרים וההזדמנויות של הרבע השני של המאה ה-21. החברה הישראלית תהנה מכוח הוראה משובח שימשיך לפתח דורות של צעירות וצעירים שאפתניים ומצויינים המחזיקים בכלים שיאפשרו להם לפעול לפתרון הבעיות והאתגרים הגדולים מולם אנו ניצבים.
החזון
ההזדמנות
הפתרון
להעניק הזדמנות לתלמידים
לטפח מומחיות בהוראה
להצמיח שינוי במערכת
לחבר בין שותפים-לדרך
להניע מהלך חברתי
ליצור שפה משותפת
כשכל אלה יתקיימו, יורחב מעגל המצויינות, מה שיאפשר למדינת ישראל להדביק את הפער מול העולם ולהתייצב בנקודת זינוק טובה ותחרותית לקראת האתגרים וההזדמנויות של הרבע השני של המאה ה-21. החברה הישראלית תהנה מכוח הוראה משובח שימשיך לפתח דורות של צעירות וצעירים שאפתניים ומצויינים המחזיקים בכלים שיאפשרו להם לפעול לפתרון הבעיות והאתגרים הגדולים מולם אנו ניצבים.
החזון
הכישרון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר של ישראל. קודם היו אלה החלוצים והחלוצות שהפריחו שממה, אחר כך הלוחמים והלוחמות שהגנו בעוז, המדענים והמדעניות שפרצו דרך והיזמים והיזמיות שהקימו את 'אומת הסטארט-אפ'. אולם לא לעולם חוסן והיתרון היחסי הזה של ישראל נמצא כיום בסיכון.

כמדינה הנבנית על מדע וטכנולוגיה ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה הישגי חינוך נמוכים בכלל, ושיעור נמוך של מצטיינים בפרט. זו מציאות שאין להשלים עמה והיא אינה גזירת גורל. לכן, כדי להתייצב בעמדת זינוק טובה יותר לקראת הרבע השני של המאה ה-21, ישראל חייבת להדביק את הפער בהישגי החינוך.

קרן טראמפ הציבה לעצמה חזון, לסייע לישראל להניע מהלך לאומי שיעודד ויטפח מצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים. אלו התחומים שמהם נובעות פריצות דרך במדע, הם שמאפשרים פיתוחים טכנולוגים חדשניים ועל בסיסם נבנים פתרונות רבים לאתגרי המאה ה-21, ברפואה, בחקלאות, בביטחון ובאיכות הסביבה.

למדנו כי הפוטנציאל למצוינות בישראל מצוי בכל רחבי הארץ והוא חוצה מגזרים וקהילות. אנו יודעים שבבתי הספר התיכוניים ישנם תלמידות ותלמידים רבים המעוניינים ויכולים ללמוד בהצלחה מתמטיקה ומדעים ברמת מצוינות, לא רק היינו משכילים להציב בפניהם את האתגר ולהעניק להם הוראה איכותית.
ההזדמנות
בדור הקודם, נוסחת 'ההצלחה' הישראלית הייתה כרוכה בזכאות לתעודת בגרות ותואר ראשון. כיום השוק מוצף והנוסחא השתנתה מזכאות למצוינות - חוגים נחשקים באוניברסיטאות פותחים דלת לתעסוקה בשכר גבוה ומעניקים עדיפות לבעלי 'תעודת בגרות איכותית', הכוללת חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית ובמקצוע מדעי.

מצוינות היא מדרגה גבוהה של הבנה, חשיבה ויישום, שבה תלמידים נעזרים בידע ובמיומנויות שלמדו ומשתמשים בהם בתבונה וביצירתיות כדי להתמודד עם מצב מורכב חדש. יכולת זו כרוכה ברכישת ידע רב, במיומנויות ניתוח ולמידה עמוקות, בתכונות אופי של סקרנות, יוזמה ותקשורת ובערכים של מוסר ואחריות אישית וחברתית.

הרחבת מעגל המצוינות היא מטרה המצויה בהישג יד. תלמידים ותלמידות רבים נכונים לאתגר והם מצויים במרכז ובפריפריה, יהודים וערבים, דתיים וחילונים, לו רק נשכיל להעניק להם הוראה איכותית. אם כך יהיה, ישנו סיכוי סביר שישראל תצליח לבלום את ההידרדרות בלימודי המתמטיקה והמדעים ולהניע צמיחה משמעותית.
הפתרון
מחקרים רבים הראו שאיכות ההוראה היא הגורם המשפיע ביותר על למידת התלמידים ולכן מדינות המצליחות בחינוך משקיעות בעיקר במורים ובהוראתם. הן הפכו את מקצוע ההוראה מעיסוק של 'פס ייצור' להתמחות קלינית והעבירו את משקל הכובד מהוראת החומר להוראה הממוקדת בלמידת התלמיד.

הוראה איכותית היא דרגת מומחיות גבוהה הממוקדת בלמידת כל תלמיד. היא משלבת ידע עמוק בתחום הדעת, גישה קלינית ומיומנות פרקטית. זו הוראה המאבחנת את יכולותיו וקשייו של התלמיד, מציבה עמו יעדים שאפתניים, מתאימה את עצמה לאופן החשיבה ולקצב הלימוד, עוקבת אחר ההתקדמות ומעניקה משוב בונה ומחזק.

להוראה איכותית במאפיינים הללו יש תפקיד מיוחד בתחומי המתמטיקה והמדעים. מדובר בתחומים מופשטים הנתפסים כקשים ללמידה ולהוראה, שבהם הידע והמיומנות נבנים יחדיו. אלו תחומים שלמידתם דורשת הבנה, העמקה ויישום ברמה גבוהה והיא כרוכה באימון, תרגול, התמדה והתמודדות עם קושי.

לכן, יכולתו של המורה לעודד תלמידים רבים במקביל ללמידה, להתמדה ולהצלחה, היא משימה מיוחדת במינה. זו התמחות המתבססת על מצוינות אישית ומתבצעת ביסודיות ושיטתיות, תוך שהיא נבנית ביחד ומבפנים בידי הקהילה המקצועית בפתיחות, שיתוף ואמון וחותרת לשיפור מתמיד בביצועי ההוראה והלמידה.